Icke-kognitiva förmågor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Malin Brändström projektledare Susann Johansson utbildare.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Skola och arbetsliv i samverkan
Spelstrategi.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Hög kvalitet?? Hög kvalitet – förutsättning för barns lärande och utveckling – vad är hög kvalitet i förskolan? Barns bästa – en god start i livet! Internationellt.
ENA Samverkan skola och samhälle, lokalt och regionalt
Vad är naturvetenskap i förskolan?
Sunt Svall över Sundsvall
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Att jämföra två klassiker
VART SKA VI…?.
- Konsten att ge feed-back
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Att styra med kompetens
Nya utvecklingssamtal
Lärares planeringsarbete!
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Jan-Eric Gustafsson Göteborgs universitet
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Livskvalitet hos anhöriga som vårdar en äldre närstående med inkontinens “Det var inte så här jag hade tänk mig livet” Gunnel Andersson, Med dr, uroterapeut,
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Med brukarna i centrum eller vilken roll kan Daisy/Epub spela när det gäller universell utformning? - om Begripsam UD2014 The web and cognitive disabilities.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
Riskgruppen kan karaktäriseras på följande sätt:
Läroplansträff fritidshem
Skolresultat och psykisk hälsa ett spiralformat samband Inledning Björn Wickström Temaledare Psynk
Psykolog utan gränser, september 2013
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Läroplansträff fritidshem
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Östermalsmsskolans föräldramöte
Projektarbetet 2012 En 100-poängskurs som är gemensam för alla gymnasieelever - men som ändå skiljer sig åt…
PLIKTBARN LUSTBARN.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Hur du hittar elevernas styrkor
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
Ulf Blossings 32 levnadsregler för pedagogen, som är viktiga för ett pedagogiskt förhållningssätt. 1.Barns och ungdomars sociala liv i förskola, fritidshem.
HEJ FÖRÄLDRAR! Välkomna till föräldramöte. Madelene Löfgren ◦ Grundskolelärare F-3 ◦ 35 år ◦ Sambo och två barn ◦ Bor på Bokenäset utanför Uddevalla.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkommen till våra fem rum. Varje dag har vi möjlighet att öppna nya dörrar, både i det privata och i vårt arbetsliv. Om du väljer att öppna en dörr.
Ungdomarnas medieanvändning
Det är insidan som räknas!
DET-Uppgifter.
Inkludering och skolans uppdrag
LÄROPLANEN 2014 (2016) Vad är nytt?
Helhet och allsidighet
The director of education and Research-Based Education
Presentationens avskrift:

Icke-kognitiva förmågor Vad, hur, varför?

Kunskap Fostran

Utdrag ur Skollagen (1 kap, 4§) ..Utbildningen syftar… till att i samarbete med hemmen främja barns och elevers allsidiga personliga utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare.” § § § § § § § § § §

eller: Förmedla Förbereda för kulturarvet framtiden Skolans ”Janusansikte”

Senare forskning.. Ekonomer och psykologer har ställt frågan: vilka förmågor, egenskaper, färdigheter, kompetenser.. hos individen visar sig ha betydelse för framgång senare i livet? Framför allt kanske James Heckman, Nobelpristagare och ekonomiprofessor

Olika förmågor spelar roll för hur det går. Svar 1: Olika förmågor spelar roll för hur det går. Förmågor som har att göra med tankeförmågan har klar betydelse. Men också exempelvis uthållighet, sund självbild, självdisciplin, förmåga att organisera och arbeta samman med andra, ansvar, emotionell reglering.

Svar 2: Det går att påverka förmågor av olika slag; både kognitiva (intelligens) och icke-kognitiva har visat sig formbara på sikt utifrån påverkan och erfarenhet. (Ju tidigare desto bättre) De icke-kognitiva påverkar de kognitiva; de kan ha en dubbel funktion - spela en dold roll som inte framgår av mätningar.

Lång rad av studier Några exempel: Perry Pre-school (stöd till afroamerik. föräldrar med små barn) Examen från college: brist på kontroll och självvärdering spelade roll Attentions skills (och läsförmåga) predicerade skolframgång (Kanada) Social anpassning (brittisk studie) Självdisciplin bland pojkar förklarade stor del av könsgapet (USA)

”Eighty percent of success is showing up” Woody Allen “Genius is 1 percent inspiration, 99 percent transpiration” Thomas Alva Edison

Problem? *Begreppen (kognitiv – icke-kognitiv m.fl) *Metoder (vad har mätts, hur och hur vet vi vad som har påverkat vad /kausalitet) *Kan allt viktigt mätas?

Femfaktormodellen Openness (öppen) Conscientiousness (samvetsgrann) Extraversion (utåtriktad) Agreeableness (varm, vänlig) Neuroticism (mots: emotionell stabilitet)

Och vad kan förskolan och skolan göra? -är det inte familjernas ansvar?

Läroplanerna tar upp en hel del av det som kallas icke-kognitiva förmågor (men mindre i kursplanerna, som styr mer..) Vad som kan göras och görs i skolan som har betydelse här, finns mycket begränsat med generell kunskap och forskning om! Internationellt pågår en rad initiativ: dels främja de ’nya kompetenserna’, dels få bättre kunskaper och bättre mätningar.

Tack för mig! bjornssonmats@gmail.com