Nordiska skolprojekt med teater.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Engelska.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
- en positiv och realistisk självbild
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Den estetiska inriktningen
Skolan, fantasin och bilderna
BLOMMENSBERGSSKOLAN 6-9-skola Kulturprofil Temainriktat arbetssätt
Det största sen VHS Det digitala klassrumet. Vad säger läroplanen? kan använda informationsteknik som ett verktyg för kunskapssökande och lärande.
Apptips med koppling till läroplanerna
Använd svenska nu! Svenska som främmande språk •Mål •Språkinlärning •Bra kommunikation •Arbeta i grupper •Använda ny teknik •Utbyta erfarenheter.
Mål och betygskriterier
Ipad och IT som digitala verktyg i undervisningen
Dahlstiernska Gymnasiet i Mellerud - den lilla skolan med de stora möjligheterna.
Ett utbildningsmaterial från Fairtrade Sverige
SET Social Emotionell Träning
Förskoleklassen på Södermalms skola
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Att hålla en presentation
Svenska p Svenska p.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
En projektbeskrivning
17 december Dolda kunskaper 17 december
Läroplansträff Välkomna.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Ett arbetsområde om poesi
En PowerPoint om PowerPoint
Träff 2 Erfarenhets-utbyte & VENN-diagram
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Läroplansnätverk förskola
- Det nye programmet for det nordiske språksamarbeidet innen NMR
En dag på. Läser en bok Bygga med tågbanan Rita Mysan – rollekar Lyssnar på musik eller en saga på CD:n Väver Syr Praktiska hyllan; tvätta golv, skruva,
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Läroplansträff fritidshem
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Norge.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Färöiska Färöarna tillhör Danmark men har ett eget språk och styr lite själv Färöiskan fick ett eget skriftspråk under 1800 talet När dem hade fått egen.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
FOXPOPULI Introduktion av deltagare – ice breaking och lära känna varandra “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
Läroplansträff fritidshem
Mentorskapsutbildning Transnationellt utvecklingsarbete Skive Danmark.
Skolutveckling via digitala medier
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Språk Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Svenska i tekniska yrken, H2 Lektionen den 18 nov. 2014
Våra grannspråk HUNDE I SNOR
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Varför?.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
BIOSFÄRUTMANINGEN 2016 Skapa en lek för alla. VI BOR I ETT BIOSFÄROMRÅDE! Vem utser ett biosfärområde? Ett biosfärområde utses till biosfärområde av Unesco,
Indoeuropeiska språk Ca 80% i Norden talar Svenska, Danska och Norska – Förstår varandra Utvecklats ur gemensamt urnordiskt språk. Isländska och Färöiska.
Svenska språkets historia
Presentationens avskrift:

Nordiska skolprojekt med teater

Program 22/10 2014 med Helena Berglund 9.15-9.35 Om projekten 9.35 – 10.15 Praktisk workshop Rød grød med sjösjuka sjömän Paus 10.30-11.15 Praktisk ws fortsätter 11.30-12.00 Avslutning och kommentarer Tankar om användningsområden – vad kan ni använda?

Vem är jag? Helena Berglund – (svensk) M.A. i teaterpedagogik, skådespelare, freelance svenska lärare på företag. Bott i Dk i 21 år, arbetar på både danska och svenska.

Projekt i regi av ZeRUM i Köpenhamn ZeRUM - ”Scenekunstnerisk Laboratorium” På ZeBU – barn och ungdomsteaterscen på Amager/Köpenhamn (www.zebu.nu) ZeRUM arbetar med att bygga bro mellan den professionella teatern, unga och skolan. främja barn och ungas lust att lära genom scenkonsten: både som upplevelser och läroprocesser.

Finansierat av Nordisk Kulturfond, Nordplus Öresunds kommitteen Nordisk kulturfond och…? Dvs det har varit gratis att deltaga för skolorna.

Projekt: Jeg heter det jag hedder nordiska grannspråk med teater i Danmark, Sverige och Norge, 2013. Med Sine Sværdborg. Vänskapsklasser - interaktion genom bilder och filmer. Rød grød med sjösjuka sjömän teater på tvärs av Öresund med danska och svenska klasser, 2014, med Maria Holst Andersen. Språkundervisning och vänskapsklass med möte IRL. Helsingör i november.

Tankar med språkkonceptet Språklig, social och estetisk dimension. Social och personlig kompetens på individ- och gruppnivå. Främja estetiska läroprocesser med teater/scenkonst i skolan. Arbeta med estetisk kvalitet i det man kan skapa själv. Kropp och rörelse i språkinlärning. Inspiration till grannspråksundervisning - uttrycka sig på grannspråket; verbalt och kroppsligt. Inte bara läsa. Skapa kontakter på tvärs av länderna.

Social och personlig kompetens Samarbete och ett gemensamt mål ”De oplevede en samhørighed med hinanden og noget fælles vi skulle arbejde sammen om” (Lærer, Svendborg) Ser andra sidor i varandra «Et par av guttene har fått en ny ”rolle” i klassen, de har blitt omsorgsytere der de før ikke var det. I tillegg har noen av de stilleste jentene begynt å heve røsten litt mer, og ha mot til å si nei!!!» (lærer, Norge) ‘’ Annan kompetens i spel «At de pratet høyt, og fikk selvtillit på at de uttalte det greit etter hvert...At det var leker med humor og bevegelse øker også selvtilliten betraktelig.»

Förberedelse och workshop Eleverna skriver svar på frågor, som vänskapsklassen läser och arbetar med; ord, meningar, teman. 3-4 dagars teaterundervisning på ett grannspråk. Avslutning med en föreställning på grannspråket, som bygger på materialet från vänskapsklassen. Kontakt virtuellt eller IRL.

Vänklasser - eleverna skriver texter Jeg heter det jag hedder – frågor om deras intressen, drömmar och svårigheter. Rød grøn med sjösjuka sjömän - förmedla något om deras eget land och tänka över vad de vet om grannlandet. Reflexion: Frågorna en svag punkt; hur får man intressant material som inte blir klichéer? Skapar intresse, både for dem vars texter de jobbar med, men även för att de andra ska arbeta med de texter de själva skrivit.

Jeg heter det jag hedder

Texternas funktion Texterna skapade nyfikenhet och intresse, spända på att se de andra. En direkt koppling mellan klasserna lättare än ett intresse för ”ett land”. Upptäcker likheter och skillnader (bandy…) ”Jeg lærte at tale svensk og lærte også at selvom vi er fra andre lande er vi alligevel ens” (elev Svendborg, DK)

… de blir spända på att se deras egna texter som föreställning.

Exempel på en teatervecka Dag 1 Introduktion till språket: uttal alfabetet. Texter - läser och uttalar Lekar och övningar på golvet baserat på texter/ord. Dag 2 +3 Repetition av ord. Övningar och lekar med kropp och ord. Levande bilder i grupper. Dag 4 Repetition och sätta ihop förställning Dag 5 Genomspelning och visa förställning

Fysiska bilder av ord Spelar dataspel, en älg, sover, spelar tv-spel Jag gillar att… …spela tennis …sjunga …åka skridskor

Jag drömmer om en stuga i Finland.

Jag drömmer om att bli konståkningsproffs.

Vad säger evaluering och erfarenhet om språkinlärningen? Interaktivt och lekande – engagerande och aktivt. Kroppen i språket – rörelse skapar förbindelse till ordet Orden används i flera sammanhang - lekar, scener och övningar. Det repetitiva i föreställningsarbetet främjar läringsprocessen.

- Hvad gjorde at du lærte noe på svensk? Föreställningen motivation till att lära att uttala språket - Hvad gjorde at du lærte noe på svensk? «Snakke selv og øve på skuespillet» «Øvelsen til stykket, da snakket vi selv» (elever, Kvitøy) Andra ramar och regler än normalt – eleverna vågar mer! «Bruk av språk, lek med språk og det å få late som om man er en annen er gode innfallsvinkler i språkundervisningen. Man våger mer når man ikke er seg selv!» (Lærer, Kvitøy)

http://vimeo.com/94516915

Vidare ut i framtiden? Undervisningshandbok november 2014 Helsingör kortare förlopp utan en vänskapsklass i november Köpenhamns kommun köper 4 veckors workshops.

Nordiskt kulturutbyte: 2015 Norden 2.0 Alla nordiska områden/länder. Tillsammans med teaterpedagogen Katrine Friis. Virtuell kontakt och performativ interaktion. Klasserna får material från en vänskapsklass på Norden i skolens webportal. Inte språk i fokus, utan intryck och upplevelsen av det andra landet och iscensättningar .

WORKSHOP Läsa texter introduktion till språket Body Storm Innan jag räknat till 3… fysiska bilder av ord Fysiska bilder av ord från texter PAUS Innan jag räknat till 10… fysiska bilder i grupp Gruppbilder Iscensätt meningar

Olika arbetssätt på tvärs av ämnen I svenska/norska/danska - arbeta med texter på grannspråk: noveller, sånger, dramatik, poesi, nyheter… Koppla till geografi, historia och idrott.

Avslutande reflexion Skulle ni kunna använda detta arbetssätt? Vilken kunskap och vilka verktyg behövs? Har ni fått med något ni känner att ni kan använda och föra ut i skolan? Kom ev. med ett par konkreta exempel. helenatrix@yahoo.com Beskrivningar av Øvelses beskrivelse, teaterpædagogisk tilgang?