Comenius och Grundtvig fortbildning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

easyresearch. se/s. asp Varför?
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Höstens vägledning i åk 9
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Charlotte Wallberg Europa Direkt Gävleborg Bollnäs 7 oktober 2009
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Information Leonardo Da Vinci
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Ansökan -Skickas in av den sändande skolan - Senast 1 december (poststämpel gäller) Comenius Elevmobilitet Ansökan.
KULTURKONTAKT NORD– SEKRETARIAT FÖR TVÅ KULTURPROGRAM New Nordic Circus Network, Foto: Joonas Hartikainen.
Programmet för livslångt lärande Nya möjligheter till europeiskt samarbete och utveckling för utbildningssektorn.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Praktisk arbetslivsorientering
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Utlandsstudier för I:are
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Information om Intresseanmälan till utlandsstudier
Utlandsstudier – gör din utbildning unik.
Som utvecklingskraft. Internationalisering: varför?
Centre Lunchseminarium International Centre Internationell personalmobilitet- tips och råd inför en god ansökan.
Förskolelyftet Förskolans potential har inte utnyttjats fullt ut. Ett lekfullt lärande i förskolan kan bidra till att fler lyckas i skolan. Fortbildningen.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Konferens och evenemang
Så här går det till att söka gymnasieprogram i Dexter
Comenius.
Studie- och yrkesvägledare
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Internationella programkontoret för utbildningsområdet.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Läslyftet det senaste nuläget.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Att välja till gymnasieskolan Är en process som håller på……
Internationella programkontoret Uppdrag: stödja olika former av internationellt samarbete inom utbildning främja svenskt deltagande i programmen analysera.
Vägledare Ingela Holmquist (HQ) Tel:
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
Skolutveckling via digitala medier
Erasmus+ Erasmus+ är EUs nya program för utbildning, ungdom och sport. Programmet startar 2014 och är en fortsättning på ett par olika program; Programmet.
Internationalisering EU-frågor Internationell strategi.
Nordplus Ramprogram. Nordplus ramprogram Mobilitet, samarbete och nätverk i Norden och Baltikum Nordplus är Nordiska ministerrådets utbildningsprogram.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Val inför årskurs 2 & 3 Estetiska programmen 14 januari 2015.
Hur du säljer in dig själv och dina kunskaper!
Heléne Säll Matsson
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
En guide för arbeten i SO
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Powered by Aktuarieföreningens medlemsundersökning Juni 2014.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Sv. ERASMUS+ UNG OCH AKTIV Vendela Engblom Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Information från SYV. 18 nationella program - 60 inriktningar 12 yrkesprogram + 6 högskoleförberedande program Programmen omfattar poäng test.
Programmet för livslångt lärande Nya möjligheter till europeiskt samarbete och utveckling för utbildningssektorn.
Internationella programkontoret Internationella programkontoret är en statlig myndighet under Utbildningsdepartementet. Vi stödjer skolor, universitet,
V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
Programmet för livslångt lärande Nya möjligheter till europeiskt samarbete och utveckling för utbildningssektorn.
Funded by the Erasmus+ Programme of the European Union
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Presentationens avskrift:

Comenius och Grundtvig fortbildning 2011 års utlysning

Programmet för Livslångt lärande (LLP) omfattar i nuläget 33 länder Deltagande EU-länder Deltagande kandidatland Detagande EFTA-länder Nykomlingar: Schweiz och Kroatien Kan omfattas i ett senare skede Comenius och Grundtvig – en del av EU:s LIFE LONG LEARNING PROGRAMME

LLP = Lifelong Learning Programme Comenius – barn och ungdomars lärande, förskola, grundskola, gymnasieskola Leonardo – yrkesutbildning Grundtvig – vuxnas lärande formellt, informellt Erasmus – universitet/högre studier Tvärgående program, t.ex. Studiebesöksprogrammet

Comenius fortbildning In-service-training Individuellt stipendium Förankrat i organisationen Matcha ett tydligt definierat behov hos individen och organisationen Syfte: Öka rörligheten (mobilitet) Höja kvalitén i undervisningen/livslånga lärandet Skapa större förståelse för varandras skolsystem i Europa Medel kan sökas för fortbildningskurser eller praktik vid en förskola eller skola (så kallad job-shadowing) i ett annat europeiskt land. Det är även möjligt att söka medel för seminarier och konferenser i andra EU länder. Konferensdeltagande kan vara kortare än 1 vecka. Kurser ur kursdatabasen prioriteras (framtagna inom Europeiska projekt)‏ För vem? Du som arbetar inom förskola och skola eller på annat sätt arbetar med utbildning (lärarutbildare, studievägledare, handledare och så vidare) kan söka stöd för att delta i kurser på europeisk nivå tillsammans med kolleger från andra europeiska länder. Kurserna pågår under 1-6 veckor. Det finns även möjlighet att söka medel för praktiktjänstgöring samt för deltagande i seminarier och konferenser i andra EU-länder. Varför? Målet är att kompetensutveckla lärare och annan personal inom förskola och skola för att stärka kvaliteten i undervisningen. Du får också möjlighet att knyta kontakter för eventuella framtida projektsamarbeten. Lärarna – skolans enskilt viktigaste framgångsfaktor

Comenius fortbildningsstipendier (förskola-grundskola-gymnasieskola) Vem kan söka? Lärare, skolledare, lärarfortbildare (ej inom högre utbildning) och övrig personal med pedagogisk funktion (t ex syv, kurator, socialpedagog, fritidspedagog, barnskötare), men även arbetslösa av nämnda yrkesgrupper är behöriga att söka Vad kan man söka för?: • Fortbildningskurs • Jobbskuggning • Europeisk konferens Fortbildningen ska ha en tydlig europeisk dimension Minst 1 dag (5 dagar gällande kurs) – max 6 veckor Medel kan sökas för fortbildningskurser eller praktik vid en förskola eller skola (så kallad job-shadowing) i ett annat europeiskt land. Det är även möjligt att söka medel för seminarier och konferenser i andra EU länder. Konferensdeltagande kan vara kortare än 1 vecka. Kurser ur kursdatabasen prioriteras (framtagna inom Europeiska projekt)‏ För vem? Du som arbetar inom förskola och skola eller på annat sätt arbetar med utbildning (lärarutbildare, studievägledare, handledare och så vidare) kan söka stöd för att delta i kurser på europeisk nivå tillsammans med kolleger från andra europeiska länder. Kurserna pågår under 1-6 veckor. Det finns även möjlighet att söka medel för praktiktjänstgöring samt för deltagande i seminarier och konferenser i andra EU-länder. Varför? Målet är att kompetensutveckla lärare och annan personal inom förskola och skola för att stärka kvaliteten i undervisningen. Du får också möjlighet att knyta kontakter för eventuella framtida projektsamarbeten. Lärarna – skolans enskilt viktigaste framgångsfaktor

Comenius fortbildning: fortbildningskurser Kurser i kursdatabasen – resultat av tidigare multilaterala projekt inom EU (de är automatiskt “godkända” och kvalitétssäkrade) Kurser utanför databasen - bifoga kursprogram --------------------------------------------------------- Kursen ska äga rum utanför Sverige i något av de övriga 32 länder som ingår i LLP-programmet --------------------------------------------------------- För språkmetodkurser och rena språkkurser gäller särskilda behörighetsregler Medel kan sökas för fortbildningskurser eller praktik vid en förskola eller skola (så kallad job-shadowing) i ett annat europeiskt land. Det är även möjligt att söka medel för seminarier och konferenser i andra EU länder. Konferensdeltagande kan vara kortare än 1 vecka. Kurser ur kursdatabasen prioriteras (framtagna inom Europeiska projekt)‏ För vem? Du som arbetar inom förskola och skola eller på annat sätt arbetar med utbildning (lärarutbildare, studievägledare, handledare och så vidare) kan söka stöd för att delta i kurser på europeisk nivå tillsammans med kolleger från andra europeiska länder. Kurserna pågår under 1-6 veckor. Det finns även möjlighet att söka medel för praktiktjänstgöring samt för deltagande i seminarier och konferenser i andra EU-länder. Varför? Målet är att kompetensutveckla lärare och annan personal inom förskola och skola för att stärka kvaliteten i undervisningen. Du får också möjlighet att knyta kontakter för eventuella framtida projektsamarbeten. Lärarna – skolans enskilt viktigaste framgångsfaktor

Comenius fortbildning: fortbildningskurser Språkmetodkurser kan bara sökas av språklärare Rena språkkurser kan bara sökas av lärare som skall börja undervisa i /nytt/ språk (utvidga sin ämneskompetens) lärare som använder engelska/annat språk som undervisningsspråk (dock ej språklärare) (bilingual/content language integrated learning) lärare som undervisar i språk som få studerar (t ex finska, grekiska, italienska) skolpersonal som deltar i Comeniusprojekt Medel kan sökas för fortbildningskurser eller praktik vid en förskola eller skola (så kallad job-shadowing) i ett annat europeiskt land. Det är även möjligt att söka medel för seminarier och konferenser i andra EU länder. Konferensdeltagande kan vara kortare än 1 vecka. Kurser ur kursdatabasen prioriteras (framtagna inom Europeiska projekt)‏ För vem? Du som arbetar inom förskola och skola eller på annat sätt arbetar med utbildning (lärarutbildare, studievägledare, handledare och så vidare) kan söka stöd för att delta i kurser på europeisk nivå tillsammans med kolleger från andra europeiska länder. Kurserna pågår under 1-6 veckor. Det finns även möjlighet att söka medel för praktiktjänstgöring samt för deltagande i seminarier och konferenser i andra EU-länder. Varför? Målet är att kompetensutveckla lärare och annan personal inom förskola och skola för att stärka kvaliteten i undervisningen. Du får också möjlighet att knyta kontakter för eventuella framtida projektsamarbeten. Lärarna – skolans enskilt viktigaste framgångsfaktor

Comenius fortbildning: jobbskuggning Skugga en kollega i ett annat europeiskt land. Inbjudan från mottagande skola/förskola med datum för jobbskuggningen (bilaga)‏ Dag-till-dag-program (skrivs in i ansökan)‏ Inte vara studiebesöksliknande. Fördjupad kontakt. Besök “Skugga en kollega!” på vår hemsida för tips och läs om tidigare deltagares erfarenheter. Medel kan sökas för fortbildningskurser eller praktik vid en förskola eller skola (så kallad job-shadowing) i ett annat europeiskt land. Det är även möjligt att söka medel för seminarier och konferenser i andra EU länder. Konferensdeltagande kan vara kortare än 1 vecka. Kurser ur kursdatabasen prioriteras (framtagna inom Europeiska projekt)‏ För vem? Du som arbetar inom förskola och skola eller på annat sätt arbetar med utbildning (lärarutbildare, studievägledare, handledare och så vidare) kan söka stöd för att delta i kurser på europeisk nivå tillsammans med kolleger från andra europeiska länder. Kurserna pågår under 1-6 veckor. Det finns även möjlighet att söka medel för praktiktjänstgöring samt för deltagande i seminarier och konferenser i andra EU-länder. Varför? Målet är att kompetensutveckla lärare och annan personal inom förskola och skola för att stärka kvaliteten i undervisningen. Du får också möjlighet att knyta kontakter för eventuella framtida projektsamarbeten. Lärarna – skolans enskilt viktigaste framgångsfaktor

Comenius fortbildning: Europeiska konferenser Konferens som anordnas av ett Comenius nätverk Comenius multilateralt projekt Ett ”programkontor” i ett annat land Europeisk organisation inom utbildningsområdet Konferensen skall ha ett pedagogiskt tema För konferenser utanför LLP/Europa finns Atlasprogrammet Program för konferensen ska skickas med som bilaga i ansökan Medel kan sökas för fortbildningskurser eller praktik vid en förskola eller skola (så kallad job-shadowing) i ett annat europeiskt land. Det är även möjligt att söka medel för seminarier och konferenser i andra EU länder. Konferensdeltagande kan vara kortare än 1 vecka. Kurser ur kursdatabasen prioriteras (framtagna inom Europeiska projekt)‏ För vem? Du som arbetar inom förskola och skola eller på annat sätt arbetar med utbildning (lärarutbildare, studievägledare, handledare och så vidare) kan söka stöd för att delta i kurser på europeisk nivå tillsammans med kolleger från andra europeiska länder. Kurserna pågår under 1-6 veckor. Det finns även möjlighet att söka medel för praktiktjänstgöring samt för deltagande i seminarier och konferenser i andra EU-länder. Varför? Målet är att kompetensutveckla lärare och annan personal inom förskola och skola för att stärka kvaliteten i undervisningen. Du får också möjlighet att knyta kontakter för eventuella framtida projektsamarbeten. Lärarna – skolans enskilt viktigaste framgångsfaktor

Vad kan man få täckning för? Faktiska kostnader för resa (max 600 Euro) Kostnader för uppehälle (schablonbelopp som varierar med land)‏ Faktiska kostnader för kursavgift (max 150 Euro per dag, max 900 totalt för kursavgift) I enstaka fall språkliga/kulturella förberedelser Pengarna betalas ut till organisationen/skolan Medel kan sökas för fortbildningskurser eller praktik vid en förskola eller skola (så kallad job-shadowing) i ett annat europeiskt land. Det är även möjligt att söka medel för seminarier och konferenser i andra EU länder. Konferensdeltagande kan vara kortare än 1 vecka. Kurser ur kursdatabasen prioriteras (framtagna inom Europeiska projekt)‏ För vem? Du som arbetar inom förskola och skola eller på annat sätt arbetar med utbildning (lärarutbildare, studievägledare, handledare och så vidare) kan söka stöd för att delta i kurser på europeisk nivå tillsammans med kolleger från andra europeiska länder. Kurserna pågår under 1-6 veckor. Det finns även möjlighet att söka medel för praktiktjänstgöring samt för deltagande i seminarier och konferenser i andra EU-länder. Varför? Målet är att kompetensutveckla lärare och annan personal inom förskola och skola för att stärka kvaliteten i undervisningen. Du får också möjlighet att knyta kontakter för eventuella framtida projektsamarbeten. Lärarna – skolans enskilt viktigaste framgångsfaktor

Comenius och Grundtvig fortbildning Ansökningstider 2011 Comenius och Grundtvig fortbildning Deadline är .. för aktivitet som startar tidigast 14 januari 1 maj 2011 29 april 1 sep 2011 16 september 1 jan 2012 Fortbildningsaktiviteten måste påbörjas senast 30 april 2012 för ansökningar som görs inom 2011 års utlysning On-line-registrering (E-forms) + papperskopior i 2 ex postas Obs! Glöm ej underskrift och eventuella bilagor!

Comenius fortbildning Mål: 500 beviljade ansökningar 2009: 449 2010: 495 Spridning eftersträvas: Geografi Skolformer Ämnesgrupper Kön Medel kan sökas för fortbildningskurser eller praktik vid en förskola eller skola (så kallad job-shadowing) i ett annat europeiskt land. Det är även möjligt att söka medel för seminarier och konferenser i andra EU länder. Konferensdeltagande kan vara kortare än 1 vecka. Kurser ur kursdatabasen prioriteras (framtagna inom Europeiska projekt)‏ För vem? Du som arbetar inom förskola och skola eller på annat sätt arbetar med utbildning (lärarutbildare, studievägledare, handledare och så vidare) kan söka stöd för att delta i kurser på europeisk nivå tillsammans med kolleger från andra europeiska länder. Kurserna pågår under 1-6 veckor. Det finns även möjlighet att söka medel för praktiktjänstgöring samt för deltagande i seminarier och konferenser i andra EU-länder. Varför? Målet är att kompetensutveckla lärare och annan personal inom förskola och skola för att stärka kvaliteten i undervisningen. Du får också möjlighet att knyta kontakter för eventuella framtida projektsamarbeten. Lärarna – skolans enskilt viktigaste framgångsfaktor

Räcker pengarna till alla? NEJ – men till många! Totalt ca 534 685 Euro + 3,3 miljoner SEK 2009: 449 beviljade ansökningar 2010: 495 beviljade ansökningar

Vad avgör om man får bifall? Giltighet Checklistans alla punkter är ok Kvalitet De personliga motiveringarna är tillräckligt övertygande. Man måste ha lägst 60 p (av 100) Budget Den tilldelade budgeten för omgången avgör slutligen var ribban för bifall hamnar

Giltighet (formaliakoll)‏ Rätt program för sökt aktivitet? Rätt behörighet? Stämmer datum med ansökningsomgång? LLP (den sökande, kursorten, kursarrangör)? Ansökan registrerad elektroniskt? Undertecknad (den sökande och rektor)? Poststämplad senast gällande ansökningsdatum? ANVÄND CHECKLISTAN

Kvalitetsbedömning Bedömningskriterierna rör Kursinnehåll och längd (30 p) Påverkan och relevans (40 p) Europeiskt mervärde (10 p) Spridning av resultat (10 p) Dletagande i kurser från centraliserade projekt (10 p) Ansökan är på engelska Man kan skriva sin ansökan på svenska (eller engelska)‏ Kvalitetsgranskning görs av externa experter

Hur gör jag en bra ansökan? Tänk igenom varför du gör denna ansökan. Det du skriver i de beskrivande delarna bestämmer kvalitén på din ansökan. Tänk på att du söker i konkurrens med andra. Varför ska just din ansökan få bifall? Som stöd finns ett antal frågor. Svara på dem. Undvik flummiga och vaga formuleringar. Lägg ner lite extra tid på dina formuleringar. Undvik ord som ’vill’, ’hoppas’. Skriv i stället vad du ’ska’ göra! Du vinner på att ha ett rakt, tydligt och koncist uttryckssätt. Men det behövs i regel mer än ett par tre meningar för att övertyga. Bedömaren kan inte läsa mellan raderna. Sätt in din ansökan i ett sammanhang. Vad är behovet (ditt eget/din skolas?)? Vad ska det leda till? Hur ska det gå till?

Stödfrågor i ansökan – svara på dem !! Exempel på stödfrågor gällande fråga E.2 Förberedelse Hur tänker du förbereda dig för att delta i kursen? Vänligen redogör för dina kunskaper i det språk/de språk kursen sker på, och ta t.ex. upp: färdiga examina, språkkurser du gått, vistelse i landet i fråga. Du kan också använda Europass språkpass för att beskriva dina språkkunskaper. Bifoga det i så fall med den utskrivna versionen av den här ansökan Vänligen ange eventuella förberedande språkkurser eller aktiviteter.

Exempel på motivering gällande Förberedelse “Jag kommer nogrannt förbereda mitt egna pedagogiska material som jag tar med mig till kursen, såsom lektionsplanering och reflektioner kring tidigare erfarenheter. Detta möjliggör för mig att presentera och diskutera dess innehåll med andra deltagare från andra delar av Europa. Jag hoppas kunna influera andra deltagare men också själv bli influerad av varieteten av undervisningsmetoder som finns beträffande t.ex. undervisning av Shakespeare, engelsk poesi etc. Möjligheten är unik och är svår att finna i andra sammanhang än genom denna kurs. Jag ska också försöka vara förberedd så jag kan delta i diskussioner angående studenters psykologiska utveckling samt vara uppdaterad på aktuella trender och idéströmningar inom ramen för mitt yrke.” En ganska bra motivering men personen har egentligen bara svarat på första frågan

Annat exempel på Förberedelse “Jag kommer studera det material som skickas ut före kursstart. Jag kommer ta med mig både funderingar och idéer gällande ämnesdidaktik i spanska från min egen verksamhet.” “Jag har en gymnasielärarexamen med spanska och engelska som ämneskombination. Jag talar spanska flytande efter tre års vistelse i Mexiko. Jag vill därför här poängtera att jag inte söker en kurs i ”foreign language training” utan i ”teaching methodology”.” Ganska bra motivering. Första punkten skulle kunna vara lite fylligare.

Ett tredje exempel gällande Förberedelse “studera i böcker” Ofullständig motivering

Exempel på motivering gällande E.3 Sökandens målsättning “Jag arbetar som lärare i svenska som andraspråk på Centrum för vägledning, vuxenutbildning och arbete i XX. För närvarande har jag kurser i svenska för invandrare och i svenska som andraspråk på gymnasienivå. I mitt arbete möter jag vuxna från alla delar av världen och jag anser att en viktig del av mitt arbete är att lära mig så mycket som möjligt om deras kultur och deras länder. Genom att förstå elevernas bakgrund är det lättare för mig att undvika kulturkrockar samt förstå vad de motiveras av. Själv kommer jag från Polen och har min lärarutbildning därifrån.” OK motivering. Ger bedömaren en bakgrund till vem personen är och behovet av sökt kurs.

Exempel på motivering gällande Europeiskt mervärde “Jag har tidigare deltagit i fortbildningskurser i Sverige organiserade av Spanska ambassaden. Dessa har alla bidragit med många positiva erfarenheter, men jag har alltid sökt möjligheten att jämföra mina egna professionella erfarenheter med språklärare från andra europeiska länder. Hur långt har vi i Sverige kommit när det gäller ”communicative approach” vid språkundervisning? Fokuserar många lärare fortfarande på skrivskicklighet och grammatik? Hur kan vi kombinera elementen i språkundervisning så att språkämnen uppfattas som intressanta för studenterna? Jag anser absolut att jag har många idéer att dela och är öppen för andra nationaliteter .” Bra motivering. Resonerar om begreppet och ger det en personlig reflektion runt dess innebörd.

Exempel på motivering gällande Kursens betydels och Spridning “Vår enhet utökar kompetensen i arbetet för elever i behov av särskilt stöd. Kursen bidrar till att höja tempot i vår enhets påbörjade utvecklingsarbete inom just detta område. De skolor där jag verkar kommer att få ta del av mina kunskaper genom att jag deltar regelbundet i deras interna elevhälsomöten och sprider kunskaper. Vår enhet kommer att under hösten 2009 och våren 2010 att anordna uppföljande interna seminarier där kunskaperna kommer att diskuteras och utvärderas mellan kollegor och även med lärare m.fl. Vår enhet kommer under våren 2010 att anordna öppet seminarium för allmänheten för att sprida kunskaperna inom kommunen. Jag har redan tagit kontakt med vår regionala EU-samordnare och erbjudit mig att berätta om mina erfarenheter och locka andra att söka fortbildning utomlands.” Bra motivering. Ger konkreta exempel på både påverkan och spridning

BUDGET RESA. Max 600 Euro. Kvitton och boardingkort skall sparas. Redovisning efteråt av faktiska kostnader. KURSAVGIFT. Max 150 Euro/dag. Kvitto skall sparas. Redovisning efteråt av faktiska kostnader. Skall endast ingå den rena kursavgiften, exkl ev kostnader för mat och boende. UPPEHÄLLE. Schablonbelopp (maxbelopp) finns för respektive land och vistelsens längd inkl resdagar. Alternativt ange belopp som kursarrangör tar ut för mat och boende. SÄRSKILDA BEHOV. Vid funktionshinder kan en del extra kostnader täckas. Prövas från fall till fall. SPRÅKLIGA/KULTURELLA FÖRBEREDELSER. Max 500Euro. Beviljas vid t ex jobbskuggning i land där engelska inte är naturligt samtalsspråk.

LYCKA TILL !!