SvarsalternativAntal svarFördelning % 1Ja 30194.4 2Nej 185.6 Total:319100.0 Antal obesvarade: 5 Har du tillgång till cykel privat? Malmö högskolas anställda.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Resedagbok Eliel Villaroel och Ghazal Valatabar. En resedagbok visar hur man f ö rflyttar sig Används för att undersöka hur vi använder kommunikationer.
Advertisements

Ett Livskraftigt Centrum
easyresearch. se/s. asp Varför?
Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Barnanpassad utredning
Svenska som andraspråk
Patientenkät sommaren -13
Geografiska begrepp svåra ord
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Resvaneundersökning Syd 2007
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
Intervju inför ViV-projektet.
Omsorg Projektet: Bättre introduktion genom kommunal samverkan
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
1 © TNS SIFO 2011 Miljöpåverkan 78 procent bland de svarande anser att produktionen av läkemedel har en ganska eller mycket stor miljöpåverkan. En större.
Möjligheten att röra sig i grannskapet
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Resmål och resvägar Val av transport.
Att samtala med ungdomar om tobak
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle - Hallsberg.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
Kollektivtrafikbarometern 2013
Workshop inför Projektet
Nöjd med jobbet. Kön? 1. Kvinna41 (79%) 2. Man11 (21%) 3. Annat0 (0%) Frågan om kön ställdes för att ta reda på om det är någon skillnad på hur kvinnor.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner Resultat från resvaneundersökningen Våren 2014.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
SKOP Föräldrar- Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Undersökning bland föräldrar i skolorna 2010 SKOP:s arkivnummer: S21APR10 Föräldrar.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
Kollektivtrafikbarometern 2014
Vad är hållbart resande? Smarta val i vardagen Smarta val för Plånboken Hälsan Miljö Smarta val för framtiden.
Trafikundersökning Beckombergaskolan 2014
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Töreboda - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Sundsvall - Trondheim.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Presentationens avskrift:

SvarsalternativAntal svarFördelning % 1Ja Nej Total: Antal obesvarade: 5 Har du tillgång till cykel privat? Malmö högskolas anställda har en hög tillgång till cykel privat. Generellt brukar det se ut på detta sätt. De flesta har ju tillgång till en cykel i hemmet men det betyder inte att alla använder den. I detta fall använder ungefär hälften av de som har tillgång till cykel för arbetsresor.

SvarsalternativAntal svar Fördelning % 1Ja Nej Vet inte 10.3 Total: Antal obesvarade: 4 Har du gångavstånd till en kollektivtrafikhållplats nära ditt hem? Detta resultat visar att de anställda är väl medvetna om närbelägna busslinjer.

SvarsalternativAntal svarFördelning % 1Ja Nej Total: Antal obesvarade: 7 Har du barn som du måste lämna/hämta på dagis? Majoriteten varken lämnar eller hämtar barn på dagis.

Du som lämnar barn på dagis eller skola, hur tar du dig till och från jobbet? Enbart 14 % av de som lämnar barn på dagis/skola tar egen bil till och från jobbet. Gång2 Cykel37 Buss12 Egen bil12 Samåkning/blipool1 Tåg19 Annat0

Hur tar du dig oftast till och från jobbet? Ange det främsta alternativet. SvarsalternativAntal svarFördelning % 1Gång Cykel Buss Egen bil Samåkning/bilpool Tåg Annat alternativ: 41.2 Total: Antal obesvarade: 2 Detta är ett glädjande resultat. Bara 13 % som tar egen bil. Cykeln är omtyckt bland de anställda. Vanligtvis är det en större andel som åker bil. Detta har förstås mycket med lokaliseringen av MAH att göra. Centralt, bra cykelanslutningar samt närhet till stora kollektivtrafikknutpunkter.

Ni som tar er till och från jobbet med bil och har bostad i Malmö, var bor ni? OBS: Antalsuppgifter De som åker med bil till och från jobbet och som är bosatta i Malmö bor i regel närmare stadens ytterkanter. Det behöver inte betyda att bilen är det bästa alternativet för dessa personer, men detta innebär också att de kortare resorna i Malmö av MAH:s anställda görs med cykel, gång och kollektivtrafik.

Jämförelse med resvaneundersökning bland boende i Malmö 2008 Cirka 44 % av arbetsresorna i Malmö görs med bil, enligt en resvaneundersökning som besvarades av mer än 5000 malmöbor. Alla som jobbar på MAH är förvisso inte Malmöbor, men denna jämförelse kan ändå ge understöd åt påståendet att de anställda på MAH har en ovanligt låg andel bilpendlare.

Arbetsresor – Inom Malmö Arbetsresor – Från utanför Malmö Arbetsresornas fördelning – inifrån eller utifrån Malmö Användningen av egen bil är större om man bor utanför Malmö. Intressant att hela 5 % som bor utanför Malmö cyklar. Dessa är oftast boende i Lund eller Oxie och hävdar att de cyklar för motionen och utmaningen. Cykeln dominerar stort bland de anställda som bor i Malmö.

Anställda som bor i Malmö En stor del av de anställda som bor i Malmö bor centralt. Centrum samt Västra och Södra Innerstaden befinner sig på lagom gång- och cykelavstånd ifrån Malmö högskolas lokaler. Detta kan vara en förklaring till den höga frekvensen av cyklande till och från jobbet.

Lund41 Svedala9 Lomma7 Höllviken6 Höör4 Löddeköpinge4 Staffanstorp4 Södra Sandby4 Åkarp4 Eslöv3 Furulund3 Kävlinge3 Helsingborg3 Oxie3 Skivarp3 Trelleborg3 Bjärred2 Danmark2 Genarp2 Hjärup2 Växjö2 Ystad2 Bara1 Dalby1 Eskilstuna1 Klågerup1 Kristianstad1 Löderup1 Osby1 Simlångsdalen1 Skanör1 Vinslöv1 Yngsjö1 Östra Sönnarslöv1 Boende utanför Malmö Den största delen av de anställda som bor utanför Malmö kommuns gränser bor i Lund. I övrigt är de anställda spridda i olika delar av Skåne (och i några fall utanför länet och även utanför landet).

Varför väljer du att åka till och från jobbet med det transportmedel du gör? Kryssa endast i ett alternativ. SvarsalternativAntal svar Fördelning % 1Det tar kort tid Det är billigt Det är bekvämt Det är miljövänligt Det är det transportmedel som finns att tillgå Annan anledning: Total: Antal obesvarade: 5 Det är ganska många som väljer transportmedel utifrån miljömedvetenhet. Det ekonomiska väger inte alls tungt, trots att de flesta anställda på MAH väljer det billigaste alternativet: Cykeln. Det var många som också svarade ”annan anledning” och angav då motion.

Det tar kort tid20 Billigt2 Bekvämt10 Miljövänligt0 Det är vad som finns att tillgå2 Annan anledning9 Varför tar du bilen till och från jobbet? Svaret är inte särskilt förvånande. De flesta hävdar att det är det snabbaste alternativet samt att det är bekvämt. Miljövänligheten och det ekonomiska är inte det viktigaste här. Bekvämligheten kan ju diskuteras, i vårt kallare klimat är ju bilen ofta oslagbar i fråga om komfort. Men att det skulle ta kortast tid är inte alltid självklart.

“83 årig mor som har svårt att gå och jag kör till olika aktiviteter” “kan göra ärenden på vägen” “Hälsoskäl” “varmt och bekvämt höst och vinter.” “Det är en bra bit till bussen, sedan måste jag byta buss innan jag är på jobb eftersom denna buss inte går till Centralen” “cykel sönder” “har lang transport og ingen mulighed for at cykle på Öresundsbroen” “Doftallergiker” “Sjukdom” Andra anledningar till att köra bil till och från jobbet

Hur tycker du att din arbetsplats intresserar sig för dina transporter till, från och på jobbet? SvarsalternativAntal svarFördelning % 1 De är intresserade av vilka färdmedel jag använder och vill gärna främja miljövänliga transporter De är inte intresserade av vilka färdmedel jag använder Vet inte Total: Antal obesvarade: 2 Många som inte känner till om arbetsplatsen jobbar med dessa frågor, men också många som uppfattar arbetsplatsen som ej intresserade. Frågan var dock ställd aningen otydligt. De svarande kan ha uppfattat det som att det enbart rörde sig resor till och från jobbet.

Har du tillgång till bil privat? SvarsalternativAntal svarFördelning % 1Ja Nej Total: Antal obesvarade: 0 Lite lägre än genomsnittet. Tillgången bland befolkning ligger enligt SCB på %.

Om ja - när behöver du den? SvarsalternativAntal svarFördelning % 1 Jag behöver den mer eller mindre dagligen Jag behöver den några gånger i veckan Jag behöver den sällan eller inte alls Total: Antal obesvarade: 78 Ganska många som inte behöver sin bil speciellt ofta, men det kan förstås vara någon annan i hushållet som använder sig mer frekvent av bilen.

SvarsalternativAntal svar Fördelning % 1Ja, i princip varje dag Några dagar i veckan Någon enstaka gång Nej, aldrig Total: Antal obesvarade: 75 Kör du bil till och från jobbet? Av alla 249 som har tillgång till bil är det bara 34 som kör bil till jobbet varje dag. Enbart ytterligare åtta som kör några dagar i veckan. Glädjande resultat. 83 % kör aldrig eller bara någon enstaka gång till jobbet.

Vilket/vilka färdmedel använder du oftast för resor i tjänsten inom Malmö? Du kan ange flera alternativ. SvarsalternativAntal svarFördelning % 1Cykel Egen bil Samåkning/bilpool Taxi Buss Tåg Jag gör inga tjänsteresor inom Malmö Annat alternativ: Majoriteten cyklar när det gäller kortare resor inom Malmö. En del kör ändå med egen bil. Detta kan minska ytterligare. I många organisationer förbjuder man egen bil i tjänsten till förmån för bilpool, cykelpool osv. Vi kan också konstatera (eller hoppas på) att tågresandet ska öka med tanke på Citytunneln.

Vilket/Vilka färdmedel använder du oftast för resor i tjänsten till destinationer utanför Malmö? Du kan ange fler alternativ. SvarsalternativAntal svar Fördelning % 1Egen bil Samåkning/bilpool Taxi Buss Tåg Flyg Jag gör inga tjänsteresor till destinationer utanför Malmö Annat alternativ: 30.9 När det gäller längre resor så tycker jag att det är ganska många som väljer flyg. Det skulle kunna undersökas hur långväga dessa resor är, och om de går att ersätta med tåg. En resepolicy kan ge sådana riktlinjer.

Varför väljer du ett visst transportmedel på din tjänsteresa? (Du kan bortse från denna fråga om du inte gör några resor i tjänsten) SvarsalternativAntal svar Fördelning % 1Det tar kort tid Det är bekvämt Det är miljövänligt Det är det transportmedel som finns att tillgå till destinationen jag ska till Det krävs för att kunna transportera min arbetsutrustning Det är ett billigt alternativ Annan anledning: 92.8 Här är det miljömedvetenheten och bekvämligheten som ligger bakom valet av resesätt. Detta blir ett ganska generaliserande resultat eftersom det gäller både för korta resor inom staden och även långdistansresor.

Reflekterar du över vilken miljöpåverkan dina resor till och från jobbet har? SvarsalternativAntal svar Fördelning % 1Ja Nej Total: Antal obesvarade: 0 Det verkar som att de anställda på MAH har en uppfattning om att deras resvanor spelar roll och att de kan göra någonting bra för klimatet.

Du som inte reflekterar över din miljöpåverkan, hur gör du arbetsresor? Det går inte riktigt att se något samband mellan bilåkande och brist på reflektion över miljöpåverkan. Dessa har till och med en något större andel som tar cykeln till och från jobbet.

Kommer du att använda dig av Citytunneln i dina vardagliga resor när den öppnar? SvarsalternativAntal svarFördelning % 1Ja Nej Vet inte Total: Antal obesvarade: 1 97 stycken vet inte huruvida Citytunneln kommer påverka deras resemönster. Här kan det finnas läge att informera om möjligheterna. Dock bör man komma ihåg att ovissheten inte nödvändigtvis behöver bero på att dessa personer inte är informerade om Citytunneln.