Nationella säkerhetsbestämmelser Minskat utrymme för nationell reglering?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
under ledning av Oskar Henkow, Lunds universitet
Advertisements

Välkomna.
easyresearch. se/s. asp Varför?
13 jan feb apr jul jul nov feb okt nov dec 2006 Vad har EU för befogenhet/behörighet?
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Ändringar i EU:s rättsmedels-direktiv m.m.
Europeiska kommissionens förslag till:
Transportstyrelsen, Väg- och järnvägsavdelningen
RISC möten oktober 2013 och januari 2014.
EU-förordningar om licens för järnvägsföretag och om ramavtal för infrastrukturkapacitet Branschrådet Susanne Karlsson.
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Information om det nya kravet på yrkesförarkompetens
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
BO NILVALL •BOVERKET Byggregelenheten •Svensk representant i Ständiga Byggkommittén Bla bla Bla….. bra CE-märke Eurokoder.
Fjärde Järnvägspaketet
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Driftskompatibilitetsdirektivet
Fjärde järnvägspaketet
ECM Svensk ståndpunkt 1.Inkluderande förhållningssätt Kravbilden funktionellt uppbyggd. 2.CMW-Certified Maintenance Workshop bör synkroniseras med införandet.
GNS järnväg Håkan Sjöström
Välkomna till referensgruppsmötet den 11 juni 2013.
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
Järnvägsstyrelsens trafikföreskrifter, historik
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
EU.
Task Force Assessment and Supervision ERA Europeiska Järnvägsbyrån Folke Bark Branschrådet
Genomförandeplan av TSD drift (2012/757/EU)
DV29bis Kommissionens nya rekommendation för godkännande av fordon och delsystem Arbetsmöten 14 nov o 12 dec Kommissionens Rekommendation och Ändring av.
Single European Railway Committee (SERAC)
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Susanne Karlsson.
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Hur många människor bor det i EU:s medlemsländer? miljoner miljoner miljoner miljoner.
En övning i att analysera ett tal
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
RISC februari, Driftskompatibilitet
Bylaws and Resolutions Committee
Att skapa en anmälningsblankett.
EU (Europeiska Unionen)
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Arbetsanpassning och rehabilitering
Varför energieffektivisering?
RISC-möte 23 – 24 oktober Dagordning med 4 omröstningar,
0 EU / Norden och arbetslöshetsförsäkringen – generella utgångspunkter EU:s regelverk och nationella regelverk är inte fullt ut anpassade till hur rörligheten.
ERA-förordningen Förslag till ny förordning om Europeiska unionens järnvägsbyrå Ersätter nu gällande förordning (EG) nr 881/2004.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Brussel- och insolvensforordningarna og forholdet mellom dem Den Norske Sjørettsforeningen Internasjonal gjeldsforfølgning i skipsfarten 18 november 2014.
Välkomna till referensgruppsmötet i dag, den 20 november 2012.
Europass och de gemensamma europeiska verktygen
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Pilotstyrt eller förarlöst flygplan – Vad väljer du?
Regionkommittén. Regionkommittén (ReK) är ett rådgivande organ med uppgift att bedöma Europeiska unionens lagstiftning och politik ur ett lokalt och regionalt.
Presentation vid branschrådet för järnväg Revidering av TSD för Funktionshindrade.
1 Thomas Zilling Läkares fortbildning ur ett EU-perspektiv Symposium om fortbildning, Riksstämman 2011.
Planerade översyner av föreskrifter
The Regulatory Monitoring Matrix Overview of system performance.
Välkomna till SVMF!. 24 Företag 57 Medlemmar Svenska Vägmarkeringsföreningen.
BARNSKÖTARUTBILDNING
Detaljplan enligt nya PBL seminarium på länsstyrelsen Sammanställning av diskussionsfrågor.
Lag (1994:260) om offentlig anställning, LOA
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
Tillgänglighetskrav på bussar
Post- och telestyrelsen Ny kalkylmodell för det fasta accessnätet Informationsmöte, 28 september 2015.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
EIDAS införande i Sverige Björn Scharin, PTS. PTS roll idag resp. framtida roll PTS är tillsynsmyndighet över utfärdare av kvalificerade certifikat PTS.
Om ESMA – European Securities Markets Authority Anna Jegnell Avdelningschef Marknader, Finansinspektionen Stockholm
Vägen till självkörande fordon - introduktion
EU-kommissionens perspektiv
EU:s beslutsprocess.
Presentationens avskrift:

Nationella säkerhetsbestämmelser Minskat utrymme för nationell reglering?

Vad är nationella säkerhetsbestämmelser? Enligt järnvägssäkerhetsdirektivet 2004/49/EG: Nationella säkerhetsbestämmelser: Alla bestämmelser som innehåller krav på järnvägssäkerhet och som har införts på medlemsstatsnivå och som är tillämpliga på mer än ett järnvägsföretag oavsett vilket organ som har utfärdat dem.

Typer av nationella säkerhetsbestämmelser Det finns olika typer av nationella säkerhetsbestämmelser. Exempel: JTF, kompetens och behörighet

Nationella säkerhetsbestämmelser ska anmälas Nationella säkerhetsbestämmelser ska anmälas till kommissionen, som utkast och i färdigt skick.

Final Report of the Task Force on National Safety Rules En arbetsgrupp som leddes av kommissionen Resultatet förvaltas av ERA Budskapet:

Varför så restriktiv hållning? De europeiska reglerna ( TSD, gemensamma säkerhetsmetoder (CSM)) täcker vad som behöver regleras. Allt annat ska hanteras genom säkerhetsstyrningssystemet. Endast där det är medgivet i EU:s bestämmelser får nationell reglering ske, t.ex. öppna punkter i TSD.

Vad tror vi händer framöver? Oklart hur restriktivt medlemsländernas mandat att ge ut nationella säkerhetsbestämmelser kommer att bli, men mer restriktivt kommer det att bli.

Ändringar i järnvägssäkerhetsdirektivet Förmodligen blir det ändrade regler i mer restriktiv riktning för nationella säkerhetsbestämmelser i järnvägssäkerhetsdirektivet.

Vad skulle detta kunna innebära? TS kanske måste upphäva föreskrifter som innehåller tillägg till EU:s regler utöver vad som är medgivet. Exempel: – Krav på interna kompletterande säkerhetsbestämmelser – Nationella krav på kompetens och behörighet Mindre detaljstyrning.