Nationella säkerhetsbestämmelser Minskat utrymme för nationell reglering?
Vad är nationella säkerhetsbestämmelser? Enligt järnvägssäkerhetsdirektivet 2004/49/EG: Nationella säkerhetsbestämmelser: Alla bestämmelser som innehåller krav på järnvägssäkerhet och som har införts på medlemsstatsnivå och som är tillämpliga på mer än ett järnvägsföretag oavsett vilket organ som har utfärdat dem.
Typer av nationella säkerhetsbestämmelser Det finns olika typer av nationella säkerhetsbestämmelser. Exempel: JTF, kompetens och behörighet
Nationella säkerhetsbestämmelser ska anmälas Nationella säkerhetsbestämmelser ska anmälas till kommissionen, som utkast och i färdigt skick.
Final Report of the Task Force on National Safety Rules En arbetsgrupp som leddes av kommissionen Resultatet förvaltas av ERA Budskapet:
Varför så restriktiv hållning? De europeiska reglerna ( TSD, gemensamma säkerhetsmetoder (CSM)) täcker vad som behöver regleras. Allt annat ska hanteras genom säkerhetsstyrningssystemet. Endast där det är medgivet i EU:s bestämmelser får nationell reglering ske, t.ex. öppna punkter i TSD.
Vad tror vi händer framöver? Oklart hur restriktivt medlemsländernas mandat att ge ut nationella säkerhetsbestämmelser kommer att bli, men mer restriktivt kommer det att bli.
Ändringar i järnvägssäkerhetsdirektivet Förmodligen blir det ändrade regler i mer restriktiv riktning för nationella säkerhetsbestämmelser i järnvägssäkerhetsdirektivet.
Vad skulle detta kunna innebära? TS kanske måste upphäva föreskrifter som innehåller tillägg till EU:s regler utöver vad som är medgivet. Exempel: – Krav på interna kompletterande säkerhetsbestämmelser – Nationella krav på kompetens och behörighet Mindre detaljstyrning.