U F COACHING Carl Brummer utvecklingspolen. V ETA OCH GÖRA Vilka få mest betalt kunskapfärdighet arbete.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
”Jag är vinden som blåser”
PRIVATSAMTAL EXPERTSAMTAL
Mål med samverksanssystemet
Coachande ledarskap som mentor
Nulägesanalys genom frågor
Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?
Om ett ögonblick kommer du att inträda i en magisk värld...
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Jan Ahlström •f 1950, •civilekonom SSE 1973 •Idag: Affärsängel, Återfallsentreprenör & Styrelseledamot •Driver och äger idag ett privat riskkapitalbolag;
CHPS AB Stockholm Hornsgatan 180, Stockholm Hos oss får du lära dig att:  Skapa och förändra.
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Svenska som andraspråk
Swot - analys.
Patientenkät sommaren -13
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Projektledarutbildning, steg 2 Öppen utbildning Vt-2010 Utbildare: Jesper Olsson Plats:
Kräkseminarium Bo Ahrenfeldt
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Högtidstal Retorik.
Hur tänka och göra som processtödjare
Ta reda på hur ditt liv ser ut just nu
Hur fattas utrikespolitiska beslut?
Sektionen för Ekonomi och Teknik
En introduktion till SEB Way
SET Social Emotionell Träning
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
Innovativa pengar Det är inte alltid så lätt att lyfta blicken. Men jag har anat mig till att en av de lite större bistånds- och utvecklingsdiskussionerna.
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Vad är du för typ av person?
Minnena kommer så ofta till mig nu är allt borta jag fattar det ej.
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Ungdomsråd i region Mitt. Blunda… Tänk på det roligaste/grymmaste/bästa du kan komma på inom gymnastiken. Något du redan upplevt.. Något du skulle vilja.
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Etik och moral.
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Att arbeta med människor Erfarenheter från mina olika ledarroller Uddevalla den 25 januari 2012 Karl-Erik Nilsson.
Projektledning.
OLIKA FORMER AV ETIK.
Mervärden och aha-upplevelser
Hur vill vi svara? Stefan Johansson Svara på frågor – webb, papper, telefon Webb 4 Ja, gärna. 9 Det funkar. 3 Nej eller Helst inte Papper 1 Ja gärna.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
” Deltagarna vågade dela med sig av personliga saker tack vare att kursledaren ledde kursen på rätt sätt. ” Kommentarer från Consultus öppna kurser.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Socialpsykologi.
Nonviolent Communication
Gemensamt kartstöd för Blåljus Det kan bli verklighet ! Hitta rätt!
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Välkommen till våra fem rum. Varje dag har vi möjlighet att öppna nya dörrar, både i det privata och i vårt arbetsliv. Om du väljer att öppna en dörr.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
Syfte avslutningen Att arbeta med jämställdhetsfrågor som ledare
Träff 11 Välkomna!.
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Den här presentationen innehåller:
Presentationens avskrift:

U F COACHING Carl Brummer utvecklingspolen

V ETA OCH GÖRA Vilka få mest betalt kunskapfärdighet arbete

J AG KAN DET HÄR, JAG TJÄNAR PENGAR Lycka lyckas Lära Misslyckas Lära lyckas

F EEDBACK Feedbacklapp Feedbacktrappan Förkasta, gäller inte mig Förneka, nej så var det inte Erkänna, försvara Reflektion, förstå, aha Fritt val förändra eller ignorera

B EDÖMNING / AVSIKT Vi ser världen som vi vill Olika genetiska förutsättningar Gemensam uppväxt Hur mycket interaktion Andra ser världen på ett annat vi Vi bedömer andra utifrån vårt eget filter Vi kan feltolka/ bedöma egenskaper och beteenden En överdriven styrka kan bli arrogans Överdriven hjälpsamhet kan bli för mycket inblandning Taskig timing på skämt

E N ÖVERDRIVEN STYRKA KAN BLI EN SVAGHET En överdriven förmåga kan bli arrogans Överdriven hjälpsamhet kan bli för mycket inblandning Taskig timing på skämt

U PP I TRAPPAN Trick kanske ligger det något det som sagts Tack Why would you say what to mee Tell me more Andra mäniskor bedömer mig bara utifrån ina beteenden, inte mina motiv Om du känner till motiven har du enklare att acceptera handlingen Rätt antagande Samma drivkrafter, godkänner samma betende

F ÖRÄNDRINGENS FYRA RUM Självcensur, inga problem, fel åtgärd, lindra symptom Fallucka, censur, vi behöver självinsikt, få hjälp med empati/ feedback På väg mot förvirringens rum Jag vill inte, inte utvecklingsbar Förvirringens rum, ge upp den gamla nöjdheten, Jag vill men jag vet inte hur, coachbar Det är svårt men jag vill Mot nya mål Nöjdhet Slide, allt som är under utveckling är under avveckling, en förändring över tid Framåtrörelse, energi Skörda frukterna Nyförälskad Ny målbild

A TT COACHA Är det någonting jag censurerar just nu Vad är det för alternativ som du har Hjälp att samla det mod de behöver för att fatta beslutet Den jag coachar skall definiera sina egna frågor och svar

S TORA UPPFINNINGAR Hjulet Tvättmaskinen Glödlampa Glasögon Antibiotika telefon Skiftnyckel Hur många av dessa har du bidragit till?

BRAINPOWER Den jag har framför mig har rimligen en enorm potential Den vi coachar har både frågan och svaret

S ITUATIONS ANPASSAT LEDARSKAP Med stigande mognad i uppgift minskar behovet av instruktion 1. I början tala vi instruerande ledarskap 2. Vi snackar du bestämmer Instruktionen vi upplever vi kan mer än den vi coachar Mognad i uppgiften

H UR VILL DU BLI LEDD Kan användas i utvecklingssamtal Öppenhet Ärlighet Samarbete Inte störa i arbetet, inte peta Avstämningar Full deligering

C OACHING, 4 STEGS PROCESS 1. Målbild, syfte 2. Nuläge 3. Idéer 4. stöd Goal Reality Opputunitus Way foward

O LIKA TYPER AV FRÅGOR Dubbla frågor Ledande frågor Slutna frågor Omformuleringefrågor Öppna frågo Skapar förvirring Givna svar Ja och nej svar frågasvar

E N FRÅGAS STYRNING öppensluten