Socialt arbete som brobyggare – brukarmedverkan inom utbildning, kunskaps - och samhällsutveckling Verner Denvall 14 mars 2011.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elisabeth Beijer, FoU i Väst/GR Karin Olsson, RFHL-Oberoende Göteborg
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Regional digital agenda för Östergötland
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Positive Footprint Housing Ett föredöme inom hållbart boende
Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Svensk byggforskning i samverkan. Medverkande universitet Sveriges Bygguniversitet är en samarbetsorganisation som omfattar forsknings- och utbildningsenheter.
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
Staten och det civila samhällets organisationer
Kultur för alla – gäller det mig
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Ulf P Andersson GMV
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
Policy för miljö och hållbar utveckling
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
Lorraine Monroe, lärare skolledare och utbildare
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Internationellt föredöme inom hållbart boende och bostadsbyggande Positive Footprint Housing.
Born Globals – nystartade, innovativa och internationella
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Undervisning utifrån studenters lärande: Är det möjligt?
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Regional digital agenda för Östergötland
Introduktion till block 3, 4 och 5 26/9. Examination, Seminarier & workshops  Block 3  Seminarium: Rollspel utifrån Paths to a green world  Seminarium:
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
”Byråkrati och narkomani går inte ihop” Arne Kristiansen Socialhögskolan, Lunds Universitet Föreläsning den 9 september 2010 Konferensen ”Narkotikaanvändning.
© Copyright APeL Att utveckla tillsammans - om kritiska faktorer i projektarbete Projektkontakt Mora
Välkommen till Ledardagen!
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Evidensbaserade metoder och Evidensbaserad praktik
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan.
Evidensbaserat arbete i praktiken – med fokus på kompetens och brukarmedverkan Lars Oscarsson.
SIKTA Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Inger James Örebro universitet. Fyra delstudier Hur familj, närstående, vårdpersonal skapar kunskap och förståelse i svåra komplexa situationer då liv.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
“We don’t talk business – we make the opportunity to do business” THE SWEDISH DREAM EVENT THE SWEDISH DREAM.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
© Jan E Persson Ulrika Westrup ek dr Jan E Persson och ek dr Ulrika Westrup Institutionen för Service Management, Lunds universitet HSS2011: Interaktiv.
Mathilda Wrede Seminariet Brukarmedverkan – mycket tal men lite vägkost? En introduktion Ilse Julkunen Professor i praktikforskning Helsingfors.
Högskolor och Samhälle i Samverkan, 4 maj 2011 i Karlstad Välkommen till seminariet på temat ”SKL:s roll för utökad samverkan mellan vetenskap och praktik”
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Från riktlinjer och evidens till förebyggande i praktiken Matti Leijon, MPH, PhD Forskningskoordinator Centrum för primärvårdsforskning (CPF) Region Skåne.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Lärande utvärdering genom följeforskning
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
VÄLKOMNA! Lars Haikola Rektor Blekinge Tekniska Högskola.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Åsa Heimer, projektledare, vårdutvecklare BHV-Nord, Stockholm
Vilket värde har inspektörernas värderingar för värdet av tillsynen i socialtjänsten? Eva Hämberg Doktorand Socialt arbete Högskolan Dalarna SVUF konferens.
Fontänhögskolan En modell för utbyte av kunskap och erfarenhet - blandning av teori och praktik.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Befintlig forskning om och med Resurscentra för kvinnor
Välkommen till Baskurs ”Riskbruk, missbruk och beroende”
Elisabeth Beijer, FoU i Väst/GR
Mellan makt, hjälp och ekonomi- en stund för reflektion
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Socialt arbete som brobyggare – brukarmedverkan inom utbildning, kunskaps - och samhällsutveckling Verner Denvall 14 mars 2011

Socialt arbete som brobyggare: Jag startar med att berätta om socialt arbete i Sverige Sedan tre exempel För det första med fokus på utbildningen, särskilt brukarmedverkan Sedan om forskning och kraven på brukarmedverkan Till slut om sociala innovationer och hur socialt arbete kan bidra till samhällsutveckling

Jan-Inge Nilsson, okt 2010: ”När vi som föreläsare har mött en enorm respons bland studenterna, har våra medlemmar växt. Vi ser det även som en enorm möjlighet att komma ur stigmatiseringens grepp. Genom att prata om det, öppna sig, känner vi genom vår kunskap att vi kan hjälpa andra att komma ur samma situation. .. Vi ser möjlighet i vårt fortsatta samarbete, hur våra medlemmar i sin personliga utveckling, får en vilja att engagera sig i olika samhällspolitiska organisationer.”

I begynnelsen… Socialt arbete sysslade med klassiska folkhälsoproblem för över 100 år sedan Tema 1: Fattigdom och försörjning Tema 2: Barn och befolkningspolitik Den första utbildningen i socialt arbete i Sverige startade 1921. För 30 år sedan blev det ett tvärvetenskapligt ämne vid universiteten och forskarutbildning startade. Nu har det utvecklats reflexiva teman som reform- och institutionskritik samt om normalitet och avvikelse

Samhällsutveckling Utbildning (innovation) Forskning Brobyggande inom kunskapstriangeln Innovationsarbete tillsammans med andra aktörer Samhällsutveckling (innovation) Utbildning Viktiga uppgifter inom professionen: vård, utredning och behandling Samverkan med brukare och verksamheter Grund för en evidensbaserad profession Men också nya perspektiv och bildning Forskning

Inom utbildningen med personer som har egen erfarenhet av vård, behandling och utsatthet Hur? Brukarcafé (mässor) Handledning – coachning Rollspel Föreläsningar Revision av kurser Konferenser – nätverk - undervisningsmaterial Varför? För att skapa en bättre utbildning För att öka utrymmet för ofta marginaliserade grupper För att stödja de personer och de organisationer som medverkar

Inom utbildningen med personer som har egen erfarenhet av vård, behandling och utsatthet Möjligheter Utforma inslag i vidareutbildningar ”Reclaime” utbildning i socialt arbete Allianser med brukar- och patientorganisationer Inspiration för andra professionsutbildningar Lära av socialt arbete i UK Utmaningar Den traditionella lärarrollen Krävs nya pedagogiska inslag, exempelvis berättelser Tidskrävande; tillit behöver byggas upp Spårbundenheten

Bengt Börjeson (2008): ”Deltagandet i kursen för både socionomstudenter och uppdragsstudenter har inneburit viktiga konsekvenser när det gäller deras respektiva subjektpositioner. Men dessa dynamiska förändringar har olik karaktär för de båda studentgrupperna, det är fråga om ”spegelvända processer”. För socionomstudenternas del har kursen inneburit en möjlighet att förstå ”den Andre” på ett nytt sätt och för uppdragsstudenterna är den nya möjligheten att uppfatta och förstå sig själv i ett nytt ljus. Dessa olika omtolkningar innträffar emellertid under en gemensam förutsättning: upptäckten av uppdragsstudenternas/brukarnas möjligheter och resurser och kunskaper. ”

Brukares uppfattning utgör en viktig del av en evidensbaserad praktik Ett samvetsgrant, tydligt och omdömesgillt användande av bästa tillgängliga information (evidens) vid beslut 1 Vetenskaplig kunskap (ofta liktydigt med effektstudier) 2 Professionellas erfarenheter 3 Patientens och brukarens uppfattning Detta lanseras nu som ”evidensbaserad praktik” Finns en hel del oklarheter Förknippas framför allt med effektstudier och bedömningsinstrument

Inom forskning tillsammans med brukare och deras organisationer (forts Varför? Rättighetsfråga Kunskapsfråga Synen på evidens Stöd till praktiknära kunskap genom reflektion Hur? Handikappförbunden Empowermentutvärdering Gemensamma studier, delta i alla faser

Inom forskning med brukare och deras organisationer (forts.) Möjligheter Utbilda kolleger inom organisationer Utforma en evidensbaserad praktik Delaktighet som ett etiskt krav HUSK i Norge Hot och problem Legitimitetsproblem (både forskare och org.) Bias i forskning – forskarens neutralitet Gisslan

Innovationer Uppfinning = Invention Innovation är uppfinningar som har implementerats Det krävs kreativitet och samspel mellan forskning, näringsliv och politik (triple helix) Innovationer uppfattas som nödvändiga för en hållbar tillväxt Innovationsprocesser sker inom innovationssystem där den kunskap som produceras inom universiteten ska komma till användning Innovationer uppstår genom processer mellan aktörer från skilda arenor; tillit uppfattas som centralt Kunden och användaren kan utnyttjas: ”user-driven innovations” Innovationer sker inte bara inom teknologi utan även som sociala innovationer Exempel: Basta arbetskooperativ – Sviktboendet i Mölndal – Mobiliseringskursen i Lund

Sociala innovationer kan ske med stöd av socialt arbete Varför? För att socialt arbete har viktig kunskap om samhällets problem För att forskare och lärare har omfattande kontakter med det omgivande samhället För att ämnet vill vara en aktiv del i samhällsbygget Hur? Kritisk forskning som kan bidra med nya perspektiv Mobiliserande metoder som kreativa workshops Deltagarperspektiv som kan främja tillitsfulla processer med användare

Sociala innovationer kan ske med stöd av socialt arbete (forts.) Möjligheter Utveckling av nya tjänster och varor Social tillväxt Skapa ett hållbart samhälle och lösa sociala problem Hot och problem En maktfråga En resursfråga

För att sammanfatta utmaningarna: Sårbarheten hos de organisationer som det sociala arbetet behöver samarbeta med En stark professionalisering Spårbundenheten hos de sociala utbildningarna samt ett tids- och resurskrävande arbete Traditionen att sociala innovationer ska genomföras av professionella experter Att finna hållbara former som stödjer en aktiv involvering i undervisning, forskning och samhällsutveckling

Referenser Benner, M. (red, 2005) Innovationer. Dynamik och förnyelse i ekonomi och samhällsliv. Lund. Studentlitteratur Beresford, Peter (2010) Negotiating The Learning: Social work, state and service users, föredrag vid “Kunskap som förändrar”, Växjö 21-22 okt 2010 (www.brukarmedverkan.se) Bohlin, I & M. Sager (2011, red) Evidensens många ansikten. Evidensbaserad praktik i praktiken. Lund: Arkiv förlag. Börjeson, B. & Denvall V. & Heule C. & Kristiansen A (2009) Vi och Dom. Om att ifrågasätta en gränssättning. Arbetsrapportserie nr. 64. Stockholm: Ersta Sköndal Högskola. Denvall, V & Salonen, T (2000) Att bryta vanans makt. Framtidsverkstäder och det nya Sverige. Lund: Studentlitteratur. Denvall, V & Helue, C & Kristiansen, A (2011, red) Social mobilisering. Malmö: Gleerups Fagerberg, J., and Mowery, D.C., and Nelson, R.R., (eds., 2005) The Oxford Handbook of Innovation. Oxford: University Press. Fetterman, D (2001) Foundations of Empowerment Evaluation. Thousand Oaks: Sage Greenhalgh, T., and Robert, G., and MacFarlane, F., and Bate, P., and Kyriakidou, O., (2004) Diffusion of Innovations in Service Organizations: Systematic Review and Recommendations. The Milbank Quarterly, 82(4), 581 - 629. Rogers, E., (1995) Diffusion of Innovations. 3rd ed. New York: The Free Press.

Tack för ordet!