En gång per vecka Tolv gånger Ca 20 patienter kallade från väntelistan (är under utredning, nyss börjat i behandling) Alla i teamet deltar vid olika tillfällen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
PRIVATSAMTAL EXPERTSAMTAL
Advertisements

Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
När mentaliserings-förmågan brister
Härnöstudier.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Familjehem och föräldraskap
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Roger i raketfart Per Wallroth MBT-teamet, Psykiatri Sydväst
Mentaliseringsbaserad terapi
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
MBT i raketfart Per Wallroth MBT-teamet, Psykiatri Sydväst
Musik & kommunikation 50p.
”Existensen föregår essensen!”
Att lära på mottagarens villkor
Borderline och Mentalisering
SET Social Emotionell Träning
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
Lokal pedagogisk planering
Repetition och tillbakablick
Webbkollen Hemma Fråga personen som är 65 år och äldre Syfte
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Lära sig leva med cancer
Konsten att spelleda Spelledarens uppgift. Vad är en spelledare? En spelledare är, enkelt uttryckt, den person som leder ett rollspel. Han eller hon utgör:
Nivå- Bas Ämne: Human Resources & Volontärsamordning Modul 1: Introduction till volontärsamordning DU 1.1:Introduktion till ideellt engagemang Vad är ideellt.
Att samtala med ungdomar om tobak
Eller formativt lärande…
Läroplansträff Välkomna.
HaschAvvänjningsProgram
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Introduktion till matematik studierna på LTH
Autoliv Leadership Development 1 Välkommen till: “Supporting Diversity at Autoliv” – en utbildningsmodul i Mångfald.
PRAKTISK IDROTTSPSYKOLOGI Peter Hassmén Göran Kenttä Henrik Gustafsson
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten – Nivå två Nivå tre – Nivå fyra » Nivå fem 1 Frågor för god vård i samband.
Hur vill du att vi arbetar med dessa uppgifter?
Kursutvärdering Studiebyrån Alla kurser utvärderas Du ska utvärdera alla kurser som du deltar i Genom kursutvärderingen ger du läraren respons på.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
ETT BETEENDE PRÄGLAT AV HOT OCH/ELLER VÅLD.
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
Vad är mentalisering? Joakim Löf Mikael Cleryd.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Agentskap
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
Idrottspsykologi.
Kaktusen är taggig, har en mjuk insida, och är en riktig överlevare. Alla kaktusar kan blomma om förutsättningarna är de rätta!
FRIVILLIG SEXUELL EXPONERING PÅ INTERNET BLAND UNGA Pernilla Nigård Doktorand vid Malmö högskola Föreläsning för Ungdomsstyrelsen September 2010.
Ledarmöte Innehållsförteckning 1.Övergripande – Vår policy i stort 2.Att vara ledare inom SGoIF 3.Barnfotboll, upp till 12 år 4.Ungdomsfotboll,
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
Genus och Kön.
Etik och ledarskap.
Hur du tar hand om din kunskap
Personligt brev.
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
Delat beslutsfattande  Delat beslutsfattande är en evidensbaserad metod vilket innebär att den har funnits ha vetenskapligt stöd  Metoden har visat ge;
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Lära för livet!.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Mentaliseringsbaserad terapi
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Mentaliseringsbaserad terapi
Tips för bättre kommunikation
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Den här presentationen innehåller:
Presentationens avskrift:

En gång per vecka Tolv gånger Ca 20 patienter kallade från väntelistan (är under utredning, nyss börjat i behandling) Alla i teamet deltar vid olika tillfällen – presentation Introduktionskurs Anna Sten - MBT-teamet Huddinge

Kurs, inte terapitillfälle Introduktion till mentalisering Möjlighet att ta ställning till eventuell behandling Anknytning till teamet Möjlighet att se om det går att vara i grupp Synliggör motivation och om det går att komma till behandling Introduktionskurs Anna Sten - MBT-teamet Huddinge

Syftar till att stimulera tankar kring begreppet mentalisering och vilken roll det spelar i relation till patientens egna problem Synliggöra hur patientens mentaliseringsförmåga bidrar till hur han/hon klarar känslomässig interaktion med andra, vilket är gruppterapins främsta syfte Introduktionskurs Anna Sten - MBT-teamet Huddinge

Övningar ska vara känslomässigt allmänt hållna för att eventuellt kunna bli mer personliga under kursens gång Betona hur känslomässiga tillstånd påverkar mentaliseringsförmågan Introducera övningar mha team-medlemmar som är aktiva, som t.ex. rollspelar Att se likheter och skillnader Enkelt språk Introduktionskurs Anna Sten - MBT-teamet Huddinge

Själv och andra Egna upplevelser av sig själv Egna upplevelser av hur andra upplever en själv Tankar och känslor Övningarnas fokus Anna Sten - MBT-teamet Huddinge

Presentera centrala begrepp genom att hålla en kort föreläsning följt av rollspel av team- medlemmar och därefter kort övning där patienterna är aktiva Introduktionskurs Anna Sten - MBT-teamet Huddinge

Mentalisering – Explicit och implicit – Tanke och känsla – Själv och andra Rollspel som belyser när någon mentaliserar respektive inte gör det Övning där patienten ger egna exempel på när någon mentaliserat respektive inte + hemläxa; att iaktta begrepp eller läsa artikel Centrala begrepp Anna Sten - MBT-teamet Huddinge

Agentskap Teleologisk hållning Psykisk ekvivalens Låtsasläge Återkommande begrepp under hela behandlingen Kontinuerligt fråga efter alla gruppmedlemmars tankar och kommentarer Centrala begrepp Anna Sten - MBT-teamet Huddinge

Attityder Motiv Känslor Att förstå Anna Sten - MBT-teamet Huddinge

Teoretisk kunskap om – borderline-kriterier och diagnos – självskada och impulsivt beteende Hur tänker vi kring det? – Ångestlindring och ett sätt att orka leva Vad kan man göra för att avleda/distrahera? – Vila – Duscha – Promenera – Ringa till någon (kontakta MBT-teamet) – Skriva – Lyssna på musik – Ta mediciner – Söka hjälp på sjukhuset Agentskap Introduktionskurs Anna Sten - MBT-teamet Huddinge

Mot slutet av kursen kan patienterna vara mer aktiva och prova att rollspela t.ex. mentalisering eller ge egna exempel t.ex. beskriva en situation när man själv lyckats undvika destruktivt agerande på en stark känsla. Introduktionskurs Anna Sten - MBT-teamet Huddinge