Frånvaroundersökning- jämförelse HT09/HT10 Borås Stad Årskurs 7-9 Mikael Sedvall SPKC
Bakgrund och tillvägagångssätt Frånvaroundersökning HT-09 inskrivet i Åtgärdsplanen Frånvaroundersökning HT-10, uppdrag av verksamhetscheferna för skola/barnomsorg IST-analys, stöd av Jörgen Erlandsson UBK Mätperiod
Urval år Mäter ogiltig frånvaro Mäter i procent % ogiltig frånvaro 10-20% ogiltig frånvaro 20% + ogiltig frånvaro Över 40% total frånvaro = både ogiltig och giltig frånvaro, i och med det så kan eleverna återfinnas i tidigare kategorier
Urval obligatorisk särskolan år 7-10 samt individintegrerade särskoleelever år 7-10 Mäter ogiltig frånvaro Mäter i procent 5-10% ogiltig frånvaro % ogiltig frånvaro 20%+ ogiltig frånvaro Lärare ”kvitterar” inte alltid sina lektioner
Felkällor Elever med långvarig frånvaro registreras inte alltid som frånvarande Elever med anpassad studiegång eller skolgång i specialgrupper registreras inte alltid i Dexter Giltig frånvaro kan bli ogiltig Lärare ”kvitterar” inte alltid sina lektioner
Ej kvitterad tid år 7-9 i procent 2009/2010 Bodaskolani.u/i.u Dalsjöskolan22,91 / 19,54 Daltorpskolan4,54 / 2,17 Engelbrektskolan13,53 / 4,79 Erikslundskolan7,05 / 34,99 Fristadskolan9,44 / 12,91 Sandgärdskolan12,51 / 13,89 Särlaskolan12,37 / 15,02 Viskaforsskolan19,12 /21,07 Dessa siffror är ej tillförlitliga då flera skolor har årskurs 1-9 eller 4-9 i systemet men bara för frånvaro för högstadieeleverna. Då blir det ej kvitterad tid för de lägre årskurserna och syns som en högre procent ej kvitterad tid. Gäller främst Dalsjöskolan, Erikslundskolan och Viskaforsskolan
Borås Stad Ogiltig frånvaro år Antal elever
Bodaskolan jämförelse 2009/2010
Dalsjöskolan jämförelse 2009/2010
Daltorpskolan jämförelse 2009/2010
Engelbrektskolan jämförelse 2009/2010
Erikslundskolan jämförelse 2009/2010
Fristadskolan jämförelse 2009/2010
Sandgärdskolan jämförelse 2009/2010
Särlaskolan jämförelse 2009/2010
Viskaforsskolan jämförelse 2009/2010
Ogiltig frånvaro i obligatoriska särskolan / individintegrerade särskoleelever Under den mätperiod som undersökningen genomfördes så var det ingen av de 28 eleverna som går grundsärskolan på Erikslundskolan som hade mer än 5% ogiltig frånvaro. Av de 13 elever som är individintegrerade på olika högstadieskolor i Borås så var det 1 elev som hade mellan 5-10% frånvaro och 3 elever som hade mellan 10-20% ogiltig frånvaro.