Suicidprevention på järnväg Tylösand Erik Lindberg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Europaparlamentet och rådets förordning (EG) nr 883/2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen och dess tillämpningsförordning (EG) nr 987/2009.
Advertisements

Statens haverikommission
Patientsäkerhetslagen
Skräp i korridorer, snus i tak och på väggar?
LSO på skadeplatsen.
Tillsyn över målstyrd verksamhet Tillsyn över resultat Likvärdigt och tillfredställande skydd.
Genomförandet av rådets direktiv 2002/15/EG i svensk lagstiftning.
Trygghetsmätningen 2011 Borås
Vid slutet av oktober 2012 var totalt personer inskrivna i etableringsuppdraget i riket. Varav i Stockholms län.
Samverkan utifrån ett Barnrättsperspektiv Kristina Bartley Fil dr Sociologi Högskolan i Borås.
Nyheter i BVF 923 version 4.0, gäller från
Verksamhetsförändringar 2012
Fjärde järnvägspaketet
Eskilstuna Zonta-klubb
Lag om skydd mot olyckor
LSO som verktyg i det kommunala säkerhetsarbetet
Svenska palliativregistret Anita Ottosson.
MSB:s statistik och IDA
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
att förebygga fall, trycksår och undernäring
Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.
Olyckor i vägtrafik David Wilde Olycksutredare Vägverket Region Stockholm.
Plötsligt var det ett vägarbete!
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
MITTUNIVERSITETET I SIFFROR Mittuniversitetet i siffror1.
”Saker att beakta för att höja säkerheten i ungdomsarbetsverkstäder” Juha Dahlbo JDA CONSULT.
Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan 1 Sjukvård åt asylsökande Antal asylsökande
Brott & Straff.
Olika brott.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Tillsynsvägledning enligt PBL/PBF
Vad skiljer APL från APU??
1 Polismyndigheten i Västerbottens län Uppföljning av mål April 2014.
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Till Arbetsmiljöverket inkomna domar och strafförelägganden i arbetsmiljömål.
En vanlig vardag rymmer många farliga situationer
Storstockholms brandförsvar
Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket.
Drogförebyggare Håkan Fransson Tel:
UTVÄRDERING NYA HASTIGHETS- GRÄNSER Effekter mot transportpolitiska mål och delmål Förslag åtgärder för att förbättra resultaten GNS
Hastighetsefter- levnad – hur tar vi nästa steg? Nuläge kring stödsystem för hastighets– anpassning Sista sekunden Anders Lie, Trafikverket.
Säkerheten främst.
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Geografiskt referenssystem, Nuläge och framtid
Cytbussen Projekttid: april-maj samt september- oktober 2012 Deltagande enheter: Kvinnohälsan i centrala Östergötland och Barnmorskemottagningarna i östra.
Utbildning Elektroniska blanketter 29-31
Arbete i spår Förslag på inriktning av kortsiktiga lösningar för att förbättra riskbilden vid arbete i spår…
Transportstyrelsens tillsyn mot arbete i spårmiljö Claes Elgemyr Chef för sektionen infrastruktur.
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659
Deltidsstationen i Nyland En följetong i minst 3 akter…
Länsstyrelsens tillsynsansvar
Strategisk inriktning för Trafikverket
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Rosersberg Vt2007 Vägtrafikolyckor Föreläsning Leif Svanström.
Lokalt exempel RSA & HP med helhetssyn
Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täcks målen i HF:s examensbeskrivningar av utbildningens lärandemål? Är lärandemålen.
Klimatanpassning i Dalarna Gustav Wallheden.
NATIONAL FOOD ADMINISTRATION Jan Eklind, Statsinspektör SLV.
Antal omkomna i vägtrafiken, Källa: STRADA, Transportstyrelsen.
Träffas på nätet? RMC på Facebook Katja Jakobson Informatör Reproduktionsmedicinskt Centrum.
Exempel på vyer i Optram Simon Gripner.
VerksamhetsområdeInvesterings erfarenheter ”arbete i spår”
Implementering ISO David Wilde GNS – Väg, Baserad på information hämtad ur ISO/FDIS 39001:2012(E)
Nytt ljus Martin Strid energitaktiker
RMPG FORUM 11 januari 2012 Nässjö. Program 11/ Förmiddagen start ca11.45 Samverkan -Vård i regionen – regionsjukvård. Uppdraget för RMPG -
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
Säkerhetsrapport järnväg
Rapport: Utvärdering av primärvårdens organisation i egen regi
Lars H Ericsson Säkerhetsdirektör SL & Trafikförvaltningen
Indikatorer, målstyrning Säkerhet - järnväg
Presentationens avskrift:

Suicidprevention på järnväg Tylösand Erik Lindberg 2012-09-04

Dödade och allvarligt skadade i järnvägstrafik 2002 - 2011

Suicid i järnvägstrafik (1) Ca 60 – 70 per år Ca 5 % av suicidfallen i Sverige inträffar inom järnvägstransportsystemet Suicid omfattas av nollvisionen för dödade och skadade inom transportsystemet Vårt mål är att ingen skadas allvarligt eller dödas i transportsystemet (Trafikverkets säkerhetspolicy)

Suicid i järnvägstrafik (2) Suicidklassning utförs av respektive polismyndighet – varierande benägenhet att klassa händelser som suicid Inget lagstöd för sekretess – utredningar blir offentlig handling Suicid och andra personpåkörningar kräver särskilda åtgärder – inte samma som förhindrar urspårningar och tågkollisioner

Halveringsmål för antalet dödade i järnvägstrafik År 2020 ska antalet dödade vara högst hälften av antalet år 2010 Samma ambitionsnivå som för vägtrafiken Förutsätter åtgärder mot självmord och övriga personpåkörningar

Personolyckor på järnväg (inkl suicid) 1998-2003

Personpåkörningar på järnväg 2002 – 2011 Totalt ca 760 dödade (varav ca ¾ suicid) Ca 60 % har inträffat på ca 5½ % av järnvägsnätet Ca 60 – 70 mil

Många skäl att försöka förhindra järnvägssuicid Personliga tragedier/arbetsmiljöproblem Väsentliga krav i Bilaga III till direktiv 2008/57/EG Måluppfyllelse Tågförseningar/kapacitetsproblem Direkta kostnader för trafikverket Direkta kostnader för järnvägsföretagen

Är det lönt att försöka förhindra järnvägssuicid? Forskning visar att nio av tio personer som förhindrats från att begå självmord dör först många år senare och då av andra orsaker än suicid. Åtgärder för att förhindra suicid på järnvägen kan även förhindra andra olyckor till följd av obehörigt spårbeträdande. Åtgärder för att förhindra suicid på järnvägen kan även förhindra stölder, skadegörelse och sabotage.

Vad kan vi göra? Vi behöver bli bättre på att förhindra obehörigt tillträde till spåren (stängsel, grindar, bullerplank etc.) Vi behöver öka vår förmåga att upptäcka obehöriga personer i spårområdet (kameraövervakning med väktarutryckning, bemanning på stationer etc.) Vi behöver inventera behov och vidta åtgärder på särskilt olycks-/suicidtäta platser och delsträckor

Samverkan med andra aktörer Kommuner Vaktbolag, polis, räddningstjänst Järnvägsföretag Vårdsektorn Suicidpreventiva program m. fl.