Kunskap om ungas psykiska hälsa och lärande www.kupolstudien.se Rosaria Galanti, Adjungerad professor -Projektledare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Utredningen om män och jämställdhet
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
– en rättighet för ALLA barn?
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Varför ska vi mäta? Spridningsseminarium barn och unga
Cannabis-appen - ett preventionsverktyg i vår tid 3 april 2013.
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
Ta reda på hur ditt liv ser ut just nu
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Joakim Feldt & Eva-Lena Arefäll
Länsresultat.
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
DROPOUTS Det behöver inte vara så. σ Sigma Variation Stigma t-esta.
Får inte flickor klä sig i rosa nu
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Social investeringsfond Norrköpings kommun
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Ta ställning och handla!
Studie- och yrkesvägledare
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
Förbättrade studieresultat Mål 2011/2012 Positiva förväntningar Närvaron Resultatindikatorer Ledning Omvärldskontakt Pedagogik.
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
The case-crossover design
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Forskarnas syn på normbrytande beteende Martin Karlberg Uppsala Universitet.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Målområde 4: Ökad hälsa i arbetslivet Trender och förändringar  Saknar indikator: Att få ett arbete är en viktig del i etableringen.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Hälsorelaterad livskvalitet HRQoL i SWEDCON Birgitta Svensson.
Krav på förändringar Utifrån –samhället –näringslivet Inifrån –egna krav på förändringar –nya läroplaner –nya avtal Skola 2000 Mattsson konsulter AB.
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Skillnader i hälsa bland barn och unga i Uppsala län – vad vet vi? Carin Östling, Regionförbundet Uppsala län och Henrik Andréasson, Landstinget i Uppsala.
Hälsoskola för nyanlända under etablering
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
SKOP Föräldrar- Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Undersökning bland föräldrar i skolorna 2010 SKOP:s arkivnummer: S21APR10 Föräldrar.
Träff med Örebro läns fritidsgårdar 18 maj 2010 Hällefors kommun VÄLKOMNA!
Tyresö förskola och skola
Hälsokällan startade som ett Interreg 3A-projekt 2003
Gävleborg/Hudiksvall
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Ökad psykisk ohälsa bland unga – förslag till förklaringar och åtgärder 45 min - 35 min= 18 bilder. Sven Bremberg.
Grundskolan år 9 Risk- och skyddsfaktorer 2008 BILD 1 Elever med flera individuella riskfaktorer.
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
I Umeå har 3711 elever svarat. 84 % av det totala antalet elever. På Carlshöjdsskolan, åk 7-9, har 127 elever av totalt 147 svarat.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Hur kan vi använda Skånes befolkningsundersökningar i det hälsoinriktade arbetet? Mathias Grahn Enheten för Folkhälsa och Social hållbarhet Region Skåne.
Skolbarns hälsovanor i Sverige 2013/14 Undersökning vart 4:e år 11-, 13- och 15-åringar 8000 elever Start 1985/86 Nationell – internationell jämförelser.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Det är inte alltid så lätt att vara förälder till en tonåring Livsstil Kronoberg genomför föräldramöten i Kronobergs län. Berth Andersson Hagel.
Brukarenkät Tillfrågade grupper och svarsfrekvens Föräldrar i familjedaghem (35% svar) Föräldrar i förskola (74% svar) Föräldrar i förskoleklass.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
Främjande miljöer för lärande, utveckling och hälsa
Tidigare granskningar
Stockholmsenkätens syften
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Presentationens avskrift:

Kunskap om ungas psykiska hälsa och lärande Rosaria Galanti, Adjungerad professor -Projektledare

Varför denna studie?  Skolmiljö viktig  Minst 6500 timmar i skolmiljö under grundskoletid  Skulle motsvara 3,5 år heltidsarbete  Olika faktorer kan påverka den psykiska hälsan  Fysisk miljö  hälsobeteende, riskfaktorer (t.ex. buller)  Social miljö  relationer (t.ex. klasskamrater, lärare)  Organisation och normer  ex. delaktighet, skolans ”ethos”  Pedagogisk miljö  lärande, skolresultat, beteende  Skolresultat bland svenska elever uppmärksammas 1/10/2015Maria Rosaria Galanti2

1/10/2015Maria Rosaria Galanti3

1/10/20154Maria Rosaria Galanti Källa: Kiriaki Kosidou, CES

Bärande hypoteser 1/10/2015Maria Rosaria Galanti5 Yttremiljö: Familj Fritid/vänner Yttremiljö: Familj Fritid/vänner Socialt och pedagogiskt skolklimat Psykisk hälsa Epigenetiska förändringar Epigenetiska förändringar Skolresultat (t.ex. betyg) Andra mediatorer: t.ex. beteende

Vilka deltar/deltagit i studie?  98 skolor i åtta län  Just nu, drygt 3500 elever i årskurs 7 och deras familjer  Uppföljning: ett år efter avslutad grundskola  Otaliga lärare och elever i årskurs 9  Mätning av skolmiljö  Elevhälsa  Samordning av info till föräldrar, salivprover 1/10/2015Maria Rosaria Galanti6

Skolorna i Kupol 1/10/2015Maria Rosaria Galanti7

Hur mäter vi psykisk hälsa/ohälsa?  SDQ (The Strenght and Difficulties Questionnaire, Goodman 1999).  Två eller tre informanter: eleven, föräldrar, lärare (i Kupol: elever och föräldrar)  5 dimensioner: emotionella symtom, uppförande, hyperactivitet/ uppmärksamhet, relationer till kamrater, prosocial beteende  Inte tillräcklig känslig för att mäta depressiva symtom  CES-DC Center for Epidemiological Studies – Depression Child  20 frågor som barnet besvarar själv 1/10/2015Maria Rosaria Galanti8

Hur mäts skolans pedagogiska miljö? PESOK  Upphovsman: Lennart Grosin (pedagog vid SU/KI).  Inspiration av internationell forskning om framgångsrika skolor (T.ex. Rutter, Sammons, Mortimore).  Ämnar fånga både kulturella aspekter (mål, värderingar, förväntningar) och strukturella aspekter (de pedagogiska aktiviteternas upplägg och innehåll)  Två informanter: elever och lärare  PESOK har tidigare visats samvariera med studieresultat och uppförande 1/10/20159Maria Rosaria Galanti

PESOK Elever (8 dimensioner)  Förväntningar  Uppfattning om lärarnormer  Lärares stöd  Undervisningen  Elevmedverkan  Miljön i skolan  Skola – hem  Skolledningen Lärare (11 dimensioner)  Förväntningar  Enhetlighet inom kollegiet om förväntningar och krav  Elevfokuserat arbetssätt  Grundläggande antaganden  Skola- hem  Lärarsamverkan och samarbete  Lärares självtillit och utveckling  Undervisning  Utvärdering  Rektor – pedagogiskt ledarskap  Skolledningen 1/10/2015Maria Rosaria Galanti10

Preliminära resultat: PESOK tillfredställande instrument ( Hultin H. et al, submitted)  Psykometriska analyser (faktorstruktur)  Lärar PESOK  Mäter två faktorer: 1.skolans ledarskap och 2.pedagogisk aktivitet/sociala relationer  Bra korrelation mellan dessa subskalor  Bra korrelation med TCI (annan skala, internationellt validerad)  Elev PESOK  Mäter en faktor ”skolklimat”  Starkare laddning på skalor som mäter undervisning och lärarstöd  Samtliga 8 sub-skalor väl korrelerade 1/10/2015Maria Rosaria Galanti11

Preliminära resultat: skolmiljö samvarierar med skolresultat (Hultin H. et al, submitted)  Signifikant korrelation av ElevPESOK (totalt) med  Medelvärde meritpoäng i årskurs 9  Andel elever som uppfyller mål för samtliga ämne  Tre starka dimensioner  Förväntningar på inlärningsresultat  Skolans ledarskap  Upplevelse av normer hos lärarna 1/10/2015Maria Rosaria Galanti12

Skillnader mellan skolor i studien  Totalpoängen för ElevPESOK, (teoretisk skala poäng): mellan och  Totalpoängen för LärarPESOK (teoretisk skala poäng) mellan och  Överensstämmelsen mellan ElevPESOK och LärarPESOK var relativt låg.  Olika aspekter av skolklimat ?  Friskolor generellt högre poäng (förväntningar, undervisning, skola-hem, ledning) 1/10/2015Maria Rosaria Galanti13

Skillnader mellan skolor i studien Friskolor högre poäng från ElevPesok för:  Förväntningar t.ex”Mina lärare tror säkert att jag kan klara att komma in på ett nationellt program på gymnasiet om jag bara vill.”  Undervisningen (t.ex.”På de flesta lektioner ställer lärarna frågor eller ger oss problem som gör att man verkligen får tänka själv för att kunna svara”)  Skola – hem (t.ex.”Om jag skulle bråka eller uppföra mig illa i skolan skulle mina föräldrar säkert snabbt få reda på det”)  Skolledningen (t.ex. fler höll med om ”Vår rektor verkar intresserad av oss elever”)  1/10/2015Maria Rosaria Galanti14

Psykisk hälsa bland deltagande elever i årskurs 7 - Skolår  Totalt 12% av barn i studien besvarade SDQ eller CES-DC på ett sådant sätt som indikerar risk för psykisk ohälsa.  Flickor i större utsräckning än pojkar  Depressiva symtom dominerar 1/10/2015Maria Rosaria Galanti15

Fördelning av SDQ symtompoäng 1/10/2015Maria Rosaria Galanti16

Fördelning CES-DC symtompoäng 1/10/2015Maria Rosaria Galanti17

Sammanfattningsvis, i Kupol  God möjlighet att mäta/beskriva grundskolans pedagogiska miljö  Kan ingå i kvalitetsutveckling  Psykisk ohälsa bland tonåringar följer en känd mönster  Viktiga spår  Flickor/pojkar  Sociala skillnader  Utveckling av problem/symtom över tid 1/10/2015Maria Rosaria Galanti18

Tack från KUPOLteamet! 1/10/2015Maria Rosaria Galanti19