Karolina Källoff Ola Olefeldt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Plugga bättre och effektivare
Advertisements

Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
- en positiv och realistisk självbild
Motivation och förändring
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Tränings och Tävlingslära
Examensarbete - ett projekt
Les meilleures photos de
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Större mångfald Ny på högskolan - Om Studieteknik och Stresshantering
Mål och betygskriterier
Tips o råd till din egen golf. Du har kunskapen…..
- Konsten att ge feed-back
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
©storm.
Stärk Din självkänsla Workshop – Studenthälsan
Mental träning Mål & Motivation
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Vägen till lycka…..
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Ta ställning och handla!
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Studieteknik Stresshantering
Konsten att lyckas med sina studier
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Music: Nightengale Serenade
Utvärdering i HK?.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Anställningsintervjun
Hur tacklar du högskolestudier? - om krav, stress och inlärningsstilar
I vilken SITUATION befinner du dig?
En guide för arbeten i SO
Del 4 Anteckna och planera
MOTIVATION.
Miniföreläsning om studieteknik
Hur du tar hand om din kunskap
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Förändring – hot eller möjlighet?
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Att jobba språkutvecklande
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
STUDIETEKNIK.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Studieteknik – Konsten att plugga mindre Fredrik Stenmark Plugga hårdare.
Susanne Ghomashi- Sjuksköterska Lisa Alsén Björneke- Kurator.
Föreläsning 16: Tentan, att förbereda sig…
Träff 11 Välkomna!.
Presentationens avskrift:

Karolina Källoff Ola Olefeldt Studenthälsan, Malmö högskola Stresshantering Karolina Källoff Ola Olefeldt

Studenthälsan, Malmö högskola Stressreaktioner Flykt Kamp

Studenthälsan, Malmö högskola Hotande tankar Orm? eller Pinne?

Studenthälsan, Malmö högskola Vad är stress? Obalans mellan de krav och påfrestningar en människa utsätts för och hennes resurser att uppfylla eller handskas med dessa

Krav, resurser och prestationsförmåga Studenthälsan, Malmö högskola Krav, resurser och prestationsförmåga

Sambandet: Krav - Prestation Studenthälsan, Malmö högskola Optimalt samband mellan kravnivå och prestation Sätt rimliga krav på dig själv Ifrågasätt kraven från andra

Sambandet: Krav - Prestation Studenthälsan, Malmö högskola Prestation För höga krav ! För låga krav ! Optimal kravnivå ! Krav

Balans mellan krav och resurser Studenthälsan, Malmö högskola Balans mellan krav och resurser RESURS KRAV RESURS KRAV RESURS KRAV Sätt rimliga krav på dig själv i förhållande till dina resurser – försök att hålla balansen.

Balans mellan krav och resurser Studenthälsan, Malmö högskola Balans mellan krav och resurser Krav – sätt rimliga krav Vilka krav har du på dig själv? Gör en kartläggning! Är dessa rimliga? Vilka krav har andra på dig? Är du osäker: Fråga! Är dessa rimliga? Vilka krav har du på andra? Var tydlig mot din omgivning!

Balans mellan krav och resurser Studenthälsan, Malmö högskola Balans mellan krav och resurser Du kan höja dina resurser bl.a. genom att: Hitta din inlärningsstil Lära dig studieteknik Ha koll på kost och motion Umgås med vänner, familj … Hitta dina återhämtningsytor Lära dig att hantera negativa och stressande tankar

Balans mellan krav och resurser Studenthälsan, Malmö högskola Balans mellan krav och resurser Påfrestningar och förändringar i livet påverkar ens resurser. T ex: Miljöombyte (arbete/gymnasium – högskola) Fysiska/psykiska dagsformen Uppbrott i relationer Konflikter Det är inte rimligt att hålla samma kravnivå när ens resurser är reducerade.

Kartläggningsmodell Fritids- Sysselsättnings- familjesituation Studenthälsan, Malmö högskola Kartläggningsmodell Fritids- familjesituation Sysselsättnings- situation Jag Gör en kartläggning av din livssituation - kartlägg såväl styrkor som svagheter! Personliga egenskaper

Tanke, känsla och beteende Studenthälsan, Malmö högskola Tanke, känsla och beteende

Sambandet mellan tanke, känsla och beteende Studenthälsan, Malmö högskola Jag vet inte hur tentan kommer att gå – jag ska göra så gott jag kan – kanske går det bra Tankar Jag kommer aldrig att klara tentan Orkar inte studera Jag känner att jag inte duger till – att jag inte håller måttet Beteende Känslor Jag studerar och förbereder mig så mycket jag kan och tycker är rimligt Jag känner mig nöjd med att ha gjort så gott jag kan – ingen kan kräva något mer

Tankefälla: Katastroftanke Studenthälsan, Malmö högskola Tankefälla: Katastroftanke Tänk om jag inte klarar tentan Tänk om jag inte klarar tentan Då klarar jag säkert inte om-tentan Det kommer en om-tenta Positiv tanke Katastroftanke ...och jag kanske lyckas med den ..och lyckas inte få någon utbildning Lyckas jag med den lyckas jag säkert med fler Ingen utbildning - inget jobb Klarar jag mina tentor klarar jag utbildningen Jag får leva på social-bidrag Utbildning är åtminstone ett första steg till ett jobb Jag kommer att dö fattig

Tankefälla: ”Jämförelsenoja” Studenthälsan, Malmö högskola Tankefälla: ”Jämförelsenoja” +/- +/- +/- +/- +/- +/- +/- +/- Alla människor har plus och minus… …sluta att jämföra dig med summan av alla andras förträfflighet +/- +/-

Skillnaden mellan högskolestudier och arbetslivet Studenthälsan, Malmö högskola Skillnaden mellan högskolestudier och arbetslivet Arbetsliv Fastlagda arbetstider Arbetsfria dagar Chef som leder och fördelar arbetet Högskolestudier Få inbokade föreläsningar resten självstudier Väldigt flexibla arbetstider Du är din egen chef

Läsdagbok Steg 1 Avsätt tid för planering av såväl studier som annat. Studenthälsan, Malmö högskola Steg 1 Avsätt tid för planering av såväl studier som annat. Var konkret – ”ett visst antal sidor/uppgifter” Sätt rimliga mål – du måste ha tid för pauser. Du har rätt att vara ledig när du gjort vad du kunnat för att uppnå dina studiemål. Ta hänsyn till din naturliga dygnsrytm när du planerar. Kom ihåg att planera in tid för mat, motion och återhämtning.

Läsdagbok Studenthälsan, Malmö högskola Steg 2 Skriv upp vad du faktiskt har läst/gjort enligt din planering. Skriv ner om du gjort något annat än du avsett. Steg 3 Fundera kring och skriv ner vad som hindrade dig att fullfölja din planering. Steg 4 Försök att komma på vad som hade hjälpt dig att uppnå de mål som du satt för dina studier.

Exempel på en läsdagbok Studenthälsan, Malmö högskola Exempel på en läsdagbok Tidpunkt Planering dagen innan. Vad jag läste enligt Planen eller vad gjorde jag istället? Vad jag tror hindrade mig? Vad hade hjälpt? Frukost Förmiddag Pass 1 Exempel: Läsa Cullberg s.145 - 175 Läste s.145-163 Pratade i telefon Telefonen ringde Att jag dragit telefonen ur jacket. Mellanmål Pass 2 Lunch Eftermiddag Göra uppgift 7-9 Uppgift 7 och 8 Orealistisk planering Planera rimligare Kvällsmat Kväll Repetera föreläsnings- anteckningar Tittade på TV Mitt favoritprogram gick just denna tiden Spela in programmet på video och se någon annan tid. Nattmacka Natt

Att sätta upp mål Realistiska Konkreta Tidsbundna Delmål Studenthälsan, Malmö högskola Att sätta upp mål Realistiska Konkreta Tidsbundna Delmål Successivt närmade Ge inte upp!

Sätt upp konkreta målsättningar Studenthälsan, Malmö högskola Sätt upp konkreta målsättningar Total studietid för varje ämne Vilket betyg siktar du på? Hur lång ska din studievecka och din studiedag vara? Sätt upp ett schema!

Vikten av tydlighet mot dig själv – och mot din omgivning Studenthälsan, Malmö högskola Vikten av tydlighet mot dig själv – och mot din omgivning Skriv in de schemalagda, fasta och återkommande aktiviteterna (lektioner, föreläsningar, gruppövningar) Men också tid för enskilda studier! Skriv också in belöningar

Jämför med att diska och tvätta! Studenthälsan, Malmö högskola Jämför med att diska och tvätta!

Så här kan du läsa facklitteratur Studenthälsan, Malmö högskola Så här kan du läsa facklitteratur

Så här kan du läsa facklitteratur Studenthälsan, Malmö högskola Så här kan du läsa facklitteratur 1. Ställ tre frågor 2. Snabb översikt 3. Fördjupad översikt 4. Studieplanering 5. Intensivläsning 6. Repetition Gå på föreläsning = 1 rep

Så här kan du läsa facklitteratur Studenthälsan, Malmö högskola Så här kan du läsa facklitteratur 1.Ställ tre frågor Hur viktigt är stoffet? Vilka förkunskaper har du? Varför ska du läsa boken – vilket är ditt mål?

Så här kan du läsa facklitteratur Studenthälsan, Malmö högskola Så här kan du läsa facklitteratur 2. Snabb översikt Omslag – förord Innehållsförteckning Förord Introduktion Bläddra – 4 sek/sida – bekanta dig med bilder, tabeller, rubriker

Så här kan du läsa facklitteratur Studenthälsan, Malmö högskola Så här kan du läsa facklitteratur 3. Fördjupad översikt Kopiera innehållsförteckning och lägg bredvid Sammanfattningar Första/sista del av kapitel Rubriker (och leta efter svaret) Texter till bilder, diagram och tabeller Faktarutor Markerad text Övningar, frågor

Studenthälsan, Malmö högskola Detta har du gjort nu!

Så här kan du läsa facklitteratur Studenthälsan, Malmö högskola Så här kan du läsa facklitteratur 4. Studieplanering Läs kursmålen Vad har du för tidigare kunskaper? Planera in i schemat Post-it med datum i boken Mån Tis Ons Tor Fre Lör Sön 7-9 9-11 11-13 13-15 15-17 17-19 19-21 21-23 23-01

Så här kan du läsa facklitteratur Studenthälsan, Malmö högskola Så här kan du läsa facklitteratur 5. Intensivläsning Över och understrykningar – olika färger, var konsekvent! Skriv i marginalen, ex 1, 2, 3 Rödmarkera det du inte förstår och gå vidare direkt Boken är ditt arbetsredskap Anteckningspapper vid sidan om Återberätta Frågor och gamla tentor

Så här kan du läsa facklitteratur Studenthälsan, Malmö högskola Så här kan du läsa facklitteratur 6. Repetition Glömskekurvan Repetition Repetition Repetition Repetition

Du är här för att lära! - inte för att du redan har lärt dig Studenthälsan, Malmö högskola Du är här för att lära! - inte för att du redan har lärt dig