VFU Vad är VFU? Bedömning Handledning Samtal Beprövad erfarenhet Skolkultur Ämnesdidaktik Värdegrund.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen till Industritekniska programmet. •3-årig yrkesutbildning •Två inriktningar –Svetsteknik – MIG/MAG, MMA, TIG –Produkt och maskinteknik – svarvning,
Advertisements

Verksamhetsförlagd utbildning - VFU
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Närvaro!!.
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Kristina Bäck VFU-handläggare
Verksamhetsförlagd utbildning – VFU LAGRV
Utveckla din Praktiska IT
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Studiebesök Stockholm, vinster:
Att vägleda på Mässan Lite om:  förutsättningar  möjligheter  krav  begränsningar  lärdomar.
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Lärarprogrammet Linköpings Universitet
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Rektor Malmö Borgarskola
Läroplansträff Välkomna!.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
SP Tvär Mikael Svensson och Ann-Marie Skarrie
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Examensarbeten och skolutveckling
Information Anna Klisinska, inriktningsansvarig Gy
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
VFU-dag LP11 17 september 2013 Progression i studenternas professionsutveckling och bedömning av lärarprofessionen LUN:s ledning – Internationalisering.
Välkomna till ÖS/ÖFS-huvudmannamöte 19 februari 2015.
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet RUC - Regionalt utvecklingscentrum Samverkan vid Sektionen för lärarutbildning Högskolan i Halmstad.
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Elevdemokrati i praktiken
Allmänna Utbildningsområdet Termin 1: Lärarrollen i samhället 10 p ( vfu 3 ) och Lärande och Utveckling 10 p Termin 4: Kulturmöten 5 p, Globala miljö.
Vad är VFU? Cecilia Netje, VFU-ansvarig, UHS.
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Övningsskolor och övningsförskolor Vfu i kommunerna Skola.
VFU!. VFU? Det var väldigt lärorikt för att vara första gången. Min tid ute på skolan har inspirerat mig och gett mig idéer.
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU. VFU Verksamhetsförlagd utbildning Skall genomsyra utbildningen Innefattar alla delar av lärarrollen VFU på heltid.
Verksamhetsförlagd utbildning VFU. VFU Verksamhetsförlagd utbildning Innefattar alla delar av lärarrollen VFU på heltid Betyg G, VG eller U Bedöms av.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
L3VU20.
DET-Uppgifter.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Övningsskoleprojektet
Mellbystrandsskolan årskurs 3
Sjuksköterskestudenternas upplevelse av VFU, HT 2017
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
BMA-studenternas upplevelse av VFU, HT 2017
MIK-projekt Grundlärarutbildningen
Karriär för lärare Nuläge Anställningsvillkor Roll o Ansvar
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
VFU i CL-programmet
Återkoppling.
Presentationens avskrift:

VFU Vad är VFU? Bedömning Handledning Samtal Beprövad erfarenhet Skolkultur Ämnesdidaktik Värdegrund

Definition: LUF Lärarutbildare på fältet LUH Lärarutbildare på högskolan LUL Lärarutbildarlag

Innehåll: Handledning i yrkesrollen. Fältstudier Seminarier Didaktiska tillämpningar och undersökningar

Placeringar: AU1 + inriktning de tre första terminerna har en och samma VFU-placering. AU2 studentarbetslag studentgrupper som läser olika inriktningar som vänder sig till samma åldersgrupper SpecialiseringarAU3

Jäv Placeras

Progression

Yngre elever VFU- period Mål Äldre elever VFU- period 1 Studenten skall skaffa sig inblick i den kommande yrkesrollen och utröna om valet stämmer. Studenten ska pröva lärarrollen. 1 2 Studenten skall bli medveten om vad som krävs i rollen som lärare inom den valda inriktningen Studenten ska skapa sig en bild av olika elevers sätt att tänka inom den valda inriktningens ämnesområden. 2 3 Studenten skall studera elevers lärande i den valda inriktningens sammanhang. Studenten ska förstå vikten av elevers inflytande i lärandeprocessen. Studenten skall studera skillnaderna i elevers utveckling och inlärningsstilar och skaffa sig insikt i och fundera över vilka konsekvenser ovanstående kunskaper får för framtida val i klassrummet 4 4 Studenten skall skaffa sig insikt i att arbeta i och med arbetslag Studenten ska studera elevers olika sätt att utveckla sin begreppsförståelse 3 5 Studenten skall studera elevers lärande i den valda specialiseringens sammanhang. 6 Studenten skall prova på hela läraryrkets komplexitet också vidgat mot hem och samhälle 5

Detta vill vi utveckla Utbildningar Rektorer Processer Internationalisering

Område Exempel Skolledning Variation

Handledaren VFUBetydelse Uppdraget Samtalet

Grund- utbildning 1 Grund- utbildning 2 Didaktisk professionalitet Did prof 2Did prof 3Ämnesdidaktik Ämnesdidaktisk fördjupning Learning Studies 1 Learning Studies 2 Master ? Eget deltagande i forsknings- projekt Forskningsprojekt med studenter

Kommunplacering Ny VVW-portal Dokumentation Progression LUF-utbildningUtveckling av LUL-träffar