Att sälja Lions Quest-kurser till skolor 2010-11-13/14.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

easyresearch. se/s. asp Varför?
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Barnanpassad utredning
Kap 4 Dylan Williams - Att ta fram belägg för elevernas prestationer
Patientenkät sommaren -13
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Del 4 Anteckna och planera
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Solanderskolan presenterar
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Högtidstal Retorik.
Ett Brott Är Ett Brott... Av Lovisa Wirdemo.
Hur du skriver en bra historia
Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.
Samtalet På Arbetsplatsen.
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Ver 1.0 Välkommen till Från kurs – klubb Planering – Rekrytering – Kurs Bosön Kursledare Thomas Larsson.
Intervju inför ViV-projektet.
Att skriva en artikel.
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
ERGONOMI Vad är det?.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att samtala med ungdomar om tobak
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Arbetslös.
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Workshop inför Projektet
Förhandstitt på klubbens excellensprocess Följande bilder används under en CEP- kurs.
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben

Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Pengar 1 Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
Arbete med avsnittet pågår Utdrag ur utkast Kenneth Flood Alf Susaeg utdrag#1.
Den magiska dörren.
Ingrid Lindberg, Elin Carlson och Stefan Frisk Medicinkliniken Eksjö
Grundutbildning Arbetsplatsombud. 5 Skyddsvallar som skyddar Det fackliga löftet.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Anställningsintervjun
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Del 4 Anteckna och planera
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
Debattartikel.
Leda och planera sokratiska samtal
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Socialpsykologi.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Kommunikationspass Jag heter
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Torsdagen den 3 december. Dagens lektion Fortsatt jobb med den muntliga presentationen (utformning, bilder, kanske lite träning om vi hinner) Boksamtal.
Presentationens avskrift:

Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14

Förberedelser – ta reda på ”allt” om skolan i förväg Har haft Lions Quest kurs förut – när? Finns det lärare på skolan som gått tidigare? Har rektor spec. kontakt med andra skolor? Säger skolans hemsida något om värdegrund? Annat av värde – klubbens lokalkännedom! Vilka andra program har använts på orten? Lär dig något från hemsidan som visar rektor att verkligen är intresserad av just denna skola.

Samtalets uppbyggnad Intresseväckande samtalsöppning Presentation av det som erbjuds Led samtalet med öppna frågor Lyssna efter köpsignaler Kom till avslut

Intresseväckande inledning Visa 1:a sidan i presentationsmaterialet. Tidningsrubriker om mobbning, droger, skolproblem. Alt. Lions arbetar för samhällsansvar och livskvalitet, vilket tycker du ligger närmast skolan?

Berätta öppet om ärendet Jag vill presentera läromedlet ”Tillsammans” och helst också boka en kurs för dina lärare. Hymla inte med att vi vill boka kurser. Använd presentationsmaterialet.

Använd alltid öppna frågor Rektor skall inte ha möjlighet att svara ja eller nej. Tror du att du skulle ha nytta av vår kurs ”Tillsammans”

Använd öppna frågor ”Kunden” skall inte ha möjlighet att svara ja eller nej. Tror du att du skulle ha nytta av vår kurs? (FEL) Rätt: Vilket stadium tycker du skulle vara bäst att börja med? Skulle du helst boka en kurs för hela skolan på en gång, eller prova med att sända några lärare på central kurs?

Flera frågor Tror du att dina lärare skulle vilja gå en ”Tillsammans-kurs”?

Flera frågor Tror du att dina lärare skulle vilja gå en ”Tillsammans-kurs”? (FEL) Rätt: Vilket stadium tycker du är viktigast att börja med? Tycker du att det är bättre att jobba med problemområde i taget – eller ta tag i hela värdegrundproblematiken på en gång?

Flera frågor Föredrar du förebyggande värdegrundsprogram eller ”botande” program som tar tag i ett problem i taget?

Hur man bemöter invändningar Ja, men … metoden

Påstående Vi jobbar redan med ”Charlie”!

Vi jobbar redan med ”Charlie” Svar: Ja, jag vet att ni hade en Charlie-kurs för fyra år sedan, men det var ju bara för mellanstadiet Du kanske skulle pröva ”Tillsammans” för lågstadiet så kan ni själva utvärdera effekten.

Påstående Jag måste samråda med lärarna.

Ja, det tycker jag är en bra idé Men glöm inte att fråga Olle och Birgitta. De gick ju en Tillsammans-kurs på sin förra skola. Men jag kanske kan få komma tillbaka och göra en presentation för hela kollegiet.

Påstående Jag har inga pengar!

Ja, det är ju ett problem för oss alla Men här har du möjlighet att få en del betald av Lions. Men du måste ju ha något avsatt för fortbildning. Låt oss titta hur långt dina pengar räcker. Jag kanske kan ”rycka en kanin ur hatten”.

Känn igen köpsignaler! 1.Hur mycket kostar en kurs? 2.Man måste väl boka långt i förväg. 3.Kan man testa genom att sända ett par lärare på central kurs? 4.Hur många kan ni ta i en kurs? 5.Varför intresserar sig Lions för detta? Frågor är alltid ett steg mot beställning!

Avslut Försök att få ”kundens” bokning NU Om det är omöjligt: - ta reda på varför och respektera ett nej - om det bara är tveksamhet avtala ny tid för fortsatt samtal – kanske med hela kollegiet.

Lions gör inte detta för att tjäna pengar! Lions arbetar för samhällsansvar och livskvalitet Verksamheten skall gå runt för att vi skall kunna utveckla och uppdatera läromedlet, men inte generera pengar till ägarna. Detta gör oss unika bland alla program!

Man blir bra om man Tränar – tränar - tränar - tränar och tränar - Börja framför spegeln