Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14
Förberedelser – ta reda på ”allt” om skolan i förväg Har haft Lions Quest kurs förut – när? Finns det lärare på skolan som gått tidigare? Har rektor spec. kontakt med andra skolor? Säger skolans hemsida något om värdegrund? Annat av värde – klubbens lokalkännedom! Vilka andra program har använts på orten? Lär dig något från hemsidan som visar rektor att verkligen är intresserad av just denna skola.
Samtalets uppbyggnad Intresseväckande samtalsöppning Presentation av det som erbjuds Led samtalet med öppna frågor Lyssna efter köpsignaler Kom till avslut
Intresseväckande inledning Visa 1:a sidan i presentationsmaterialet. Tidningsrubriker om mobbning, droger, skolproblem. Alt. Lions arbetar för samhällsansvar och livskvalitet, vilket tycker du ligger närmast skolan?
Berätta öppet om ärendet Jag vill presentera läromedlet ”Tillsammans” och helst också boka en kurs för dina lärare. Hymla inte med att vi vill boka kurser. Använd presentationsmaterialet.
Använd alltid öppna frågor Rektor skall inte ha möjlighet att svara ja eller nej. Tror du att du skulle ha nytta av vår kurs ”Tillsammans”
Använd öppna frågor ”Kunden” skall inte ha möjlighet att svara ja eller nej. Tror du att du skulle ha nytta av vår kurs? (FEL) Rätt: Vilket stadium tycker du skulle vara bäst att börja med? Skulle du helst boka en kurs för hela skolan på en gång, eller prova med att sända några lärare på central kurs?
Flera frågor Tror du att dina lärare skulle vilja gå en ”Tillsammans-kurs”?
Flera frågor Tror du att dina lärare skulle vilja gå en ”Tillsammans-kurs”? (FEL) Rätt: Vilket stadium tycker du är viktigast att börja med? Tycker du att det är bättre att jobba med problemområde i taget – eller ta tag i hela värdegrundproblematiken på en gång?
Flera frågor Föredrar du förebyggande värdegrundsprogram eller ”botande” program som tar tag i ett problem i taget?
Hur man bemöter invändningar Ja, men … metoden
Påstående Vi jobbar redan med ”Charlie”!
Vi jobbar redan med ”Charlie” Svar: Ja, jag vet att ni hade en Charlie-kurs för fyra år sedan, men det var ju bara för mellanstadiet Du kanske skulle pröva ”Tillsammans” för lågstadiet så kan ni själva utvärdera effekten.
Påstående Jag måste samråda med lärarna.
Ja, det tycker jag är en bra idé Men glöm inte att fråga Olle och Birgitta. De gick ju en Tillsammans-kurs på sin förra skola. Men jag kanske kan få komma tillbaka och göra en presentation för hela kollegiet.
Påstående Jag har inga pengar!
Ja, det är ju ett problem för oss alla Men här har du möjlighet att få en del betald av Lions. Men du måste ju ha något avsatt för fortbildning. Låt oss titta hur långt dina pengar räcker. Jag kanske kan ”rycka en kanin ur hatten”.
Känn igen köpsignaler! 1.Hur mycket kostar en kurs? 2.Man måste väl boka långt i förväg. 3.Kan man testa genom att sända ett par lärare på central kurs? 4.Hur många kan ni ta i en kurs? 5.Varför intresserar sig Lions för detta? Frågor är alltid ett steg mot beställning!
Avslut Försök att få ”kundens” bokning NU Om det är omöjligt: - ta reda på varför och respektera ett nej - om det bara är tveksamhet avtala ny tid för fortsatt samtal – kanske med hela kollegiet.
Lions gör inte detta för att tjäna pengar! Lions arbetar för samhällsansvar och livskvalitet Verksamheten skall gå runt för att vi skall kunna utveckla och uppdatera läromedlet, men inte generera pengar till ägarna. Detta gör oss unika bland alla program!
Man blir bra om man Tränar – tränar - tränar - tränar och tränar - Börja framför spegeln