7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Material för projektarbetet
KANDIDATUPPSATS.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Högtidstal Retorik.
PROJEKTARBETE – PA1201 (100p) Introduktion Arbetsprocessen Loggbok
Rapportskrivning – rep.
Att skriva projektrapport
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Formellt, skarpt och snyggt
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Intervju inför ViV-projektet.
Viktorija Kalonaityte
Kommunikation.
Nationellt prov Sv1.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Insändare Struktur och respons.
Svenska p Svenska p.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Kontraster.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Workshop inför Projektet
Hur presentera och opponera?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Agenda Syftet med projektseminarierna (ca 5 minuter)
Att övertyga ! Disposition och mall.
Hur man skriver en argumenterande text.
Att vara 15 år Det var bättre förr!.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Debattera.
Kunskapskrav och matriser
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Argumenterande text Ett argument liknar skottet från ett armborst – det är lika verksamt vare sig det är en dvärg eller jätte som skjuter (Francis Bacon)
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Projektkurs 10 p Genomgång av uppgifter och krav i kursen.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Argumenterande text.
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Läroplansträff Välkomna!.
Att lära sig att analysera
Skriva.
En guide för arbeten i SO
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Personligt brev.
Retoriska arbetsprocessen
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Skriftlig framställning
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Uppsats. Du ska skriva en uppsats om något som har med musik att göra! Det kan till exempel vara en grupp eller ett instrument Du kommer att få lektionstid.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Svenska som andraspråk 3
Att göra en vetenskaplig undersökning Bollnäs Folkhögskola – Svenska 3
Att vara 15 år Det var bättre förr!.
Att skriva uppsats Metodfrågor.
Presentationens avskrift:

7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren

7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera och diskutera ett visst ämne och att uttrycka detta i skrift Att öva hur man summerar, tydliggör, och presenterar information på ett tydligt och intresseväckande sätt  Vadan denna uppgift? Som vanligt; informationsurval och -hantering. Och, oavsett vilket jobb ni får kommer ni förr eller senare att behöva skriva rapporter…

7 3 Uppgift Att skriva en argumenterande uppsats på 2700 – 3000 ord –Lämnas in på papper, anonymt, senast 22/10 Vad menar jag med argumenterande? –Tes, pro-argument, kontra-argument –Avslutande summering som bevisar tesen Måste den vara ”vetenskapligt uppbyggd”? –I argumentation och språk: Ja Vetenskapliga stöd för resonemang –I struktur: Nej; låt informationen styra indelningen Nej, ni får inte återanvända MDI-uppsatsen

7 4 Förslag på ämnen Att sammanställa och jämföra två eller fler vetenskapliga artiklar inom ett visst ämne, –Analysera och reflektera över skillnader och likheter Att jämföra två eller flera metoder för något, ex infovis –Analysera och reflektera över skillnader och likheter, fördelar och nackdelar, ev genom att applicera metoderna på samma problem Att diskutera designfrågor relaterade till ett visst projekt –Ett skolprojekt eller något annat projekt, verkligt eller påhittat

7 5 Förslag på ämnen Fördjupning i någon del av ett grupprojekt –Användartester med tillhörande analys av gränssnittet –Tänkbara förändringar/förbättringar som inte låg inom ramen för projektet Att göra jämförande studier mellan liknande metoder/program/designlösningar –Ex olika sorters ritprogram; hur har de på olika sätt löst problematiken med… –Vilka skillnader finns det och vilka styrkor/svagheter har de olika lösningarna

7 6 Att tänka på… Glöm inte att uppsatsens ämne på något vis måste vara relaterat till designen av grafiska gränssnitt –Exempel: användartester vs Bézierkurvor Skaffa dig en eller flera ”uppsatskompisar” –Bolla idéer med varandra –Korrekturläs åt varandra –Ge varandra positiv och negativ kritik Om du väljer att göra något som inte presenterats i något av förslagen nyss vill jag godkänna ditt val innan du drar igång

7 7 Betygsättning Innehåll (informationsurval, hur informationen tydliggörs, klarhet, konsistens, professionalism, ”är uppsatsen intressant”): 15 Struktur (hur informationen struktureras och i vilken ordning den presenteras, samt layout, styckeindelning etc): 5 Språk (språkhantering, stavning, flyt i språket): 5