Kompetens KUB Kvalitet. IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
En förskola att förundras i!
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Beredningen för integration och mångfald
Den nya bibliotekslagen. Ny bibliotekslag Ändamål 2 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling.
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
Hur tänka och göra som processtödjare
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
Mikaelskolan : Den utvecklande skolan Inriktning 2012 Presentation 19 mars 2012.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Mental träning Mål & Motivation
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
VerksamhetsutvecklingVerksamhetsutveckling I arbete med funktionshinder.
Välkommen till Ledardagen!
Mål- och resultatstyrning
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
Regionalt nätverksmöte 22 september 2011 IPKs nya vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet Heléne Säll Matsson/IPK.
Inkludering – med plats för alla
Process: Lönekriterier
Replik AB Medarbetare som objekt ”Håller sig till spelplanen” Medarbetare som subjekt ”Kreativa tänkande medarbetare” Direktiv Rutiner Instruktioner.
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Trondheim 2-4 maj 2011 Annika Malm. Formidling kräver rätt förutsättningar Historiskt i Sverige Målstyrda resultat Väletablerade och evidensbaserade metoder.
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
Ett aktivt medarbetarskap
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Landstinget som arbetsgivare
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF:s Företagarcoacher.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Elisabet Strand Engagerad, rak och empatisk problemlösare som blir uppskattad och omtyckt när man upplevt mig ”in action”.
Offensiv kvalitetsutveckling
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Hälsofrämjande arbetsplats
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
glädje-trygghet-kamratskap-nyfikenhet
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 9 februari 2016.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 6 november 2015.
Förebyggande arbete och smarta samarbeten
JOHARI FÖNSTER SJÄLVSKATTNING
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Din lön och din utveckling
Ökad kvalitet i utbildningen Fyra prioriterade delområden
Omställningen av hälso- och sjukvården
Förhållningssätten.
Verktyget Utmärkelsen….
Intro 2016.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Park- och naturförvaltningen
Bakgrund Överenskommelsen Aktuellt just nu
KRUT ATT GE PLATS.
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Presentationens avskrift:

Kompetens KUB Kvalitet

IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att upptäcka och att dela sina upptäckter, att utveckla och att växa. När en individ växer, växer hela samhället; inte bara i ekonomiska termer, utan i kunskap, komplexitet och mångfald. Biblioteket står för öppen tillgång till kunskap och fantasi, öppna arenor för en aldrig upphörande dialog, att värna det öppna samhället.

Kochs modell för kompetensutveckling Lärmiljö jordmån Strategier (redskap) Effekter för medarbetare och verksamhet (skörd)

KUB – och sen då? Kompetensutveckling – en integrerad del av vårt arbetssätt (Allas delaktighet) Kompetensutveckling ger verksamhetsutveckling (Kompetensutveckling) Vi lär av varandra – de horisontella nätverken (Lära av varandra) Vi har testat att arbeta processinriktat (Processorientering) Vi har samarbetat över gränser (kommungränser eller enhetsgränser) (Samarbete) Cheferna har blivit bättre på att leda (Engagerat ledarskap)

Vad är kvalitet? Uppfyllande av ställda krav Överträffa kundens förväntningar Att förstå de latenta behoven

Kvalitetskultur – hur högt man prioriterar sin kund Låg Starkt jag-tänk Brandkårssläckningar Skyller avvikelser på andra Kortsiktighet Medel Insikt att man finns till för kunden, men jobbar utifrån praktisk problemlösning snarare är processorienterat Hög Reflekterar ur ett kundperspektiv Avvikelser korrigeras processorienterat Icke värdeskapande aktiviteter elimineras

Kvalitetsmognad ”En organisation som fått snurr på sitt förbättringshjul”

Drivkraften ….. Ju fortare en organisations omvärld förändras desto mer kunskap måste organisationen utveckla för att kunna anpassa sig till omvärlden. Och Ju mer kunskap en organisation utvecklar desto större förutsättningar har den att påverka omvärlden.