Kompetens KUB Kvalitet
IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att upptäcka och att dela sina upptäckter, att utveckla och att växa. När en individ växer, växer hela samhället; inte bara i ekonomiska termer, utan i kunskap, komplexitet och mångfald. Biblioteket står för öppen tillgång till kunskap och fantasi, öppna arenor för en aldrig upphörande dialog, att värna det öppna samhället.
Kochs modell för kompetensutveckling Lärmiljö jordmån Strategier (redskap) Effekter för medarbetare och verksamhet (skörd)
KUB – och sen då? Kompetensutveckling – en integrerad del av vårt arbetssätt (Allas delaktighet) Kompetensutveckling ger verksamhetsutveckling (Kompetensutveckling) Vi lär av varandra – de horisontella nätverken (Lära av varandra) Vi har testat att arbeta processinriktat (Processorientering) Vi har samarbetat över gränser (kommungränser eller enhetsgränser) (Samarbete) Cheferna har blivit bättre på att leda (Engagerat ledarskap)
Vad är kvalitet? Uppfyllande av ställda krav Överträffa kundens förväntningar Att förstå de latenta behoven
Kvalitetskultur – hur högt man prioriterar sin kund Låg Starkt jag-tänk Brandkårssläckningar Skyller avvikelser på andra Kortsiktighet Medel Insikt att man finns till för kunden, men jobbar utifrån praktisk problemlösning snarare är processorienterat Hög Reflekterar ur ett kundperspektiv Avvikelser korrigeras processorienterat Icke värdeskapande aktiviteter elimineras
Kvalitetsmognad ”En organisation som fått snurr på sitt förbättringshjul”
Drivkraften ….. Ju fortare en organisations omvärld förändras desto mer kunskap måste organisationen utveckla för att kunna anpassa sig till omvärlden. Och Ju mer kunskap en organisation utvecklar desto större förutsättningar har den att påverka omvärlden.