Utvärdering av projekt- att mäta hur förväntningar uppfylls?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Projektplanering med hjälp av Logiskt Ramverk (LR)
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
”Från forskningsobjekt till medaktör” - ett projekt under 3 år som drivs av Handikappförbunden och finansieras av Allmänna Arvsfonden.
Källbystugans kvalitetsarbete
Utvärdering av projekt
Introduktion till projektledning
Stöd för analys och förbättring
Vetenskaplig Metod.
Årsuppföljning LSO.
1 Begreppssekvens Varför ?. 2 Att beskriva de naturvetenskapliga begrepp som ingår i temat Att definiera den ”röda tråden” i temat Att ge en grund för.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Struktur för självförbättrande system
Att arbeta praktiskt.
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
Fem frågor att ställa i uppföljningsarbetet
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Processorienterat förbättringsarbete
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Lars Niklasson Linköpings universitet
Ledningssystem i sjukvården
Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!
Kommunikationsplanens delar
Ett processinriktat arbetssätt
Projekt ”Barnets rättigheter i vårdnadstvister” Projektet drivs i samarbete med Socialstyrelsen, FoU i väst GR, regionförbundet i Örebro och sex kommuner.
Att få rätt saker att hända
Att utveckla lärandet i och av Starka Forsknings- och Innovationsmiljöer Göran Andersson
Intressenter OL108A.
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Detta är God Vård.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Bättre tillgänglighet till Barnlogopedi Ett Genombrottsprojekt 2006 och dess implementering i verksamheten Enheten för Barnlogopedi Drottning Silvias barn-
Utvärdering – av vad, för vem och varför? SPARC-konferens 16 maj 2014
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Nya föreskrifter och allmänna råd
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Kvalitetssäkrad välfärd Torkel Wadman
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Uppföljning och utvärdering
PROJEKT Vad är projekt? Vad är inte projekt?. PROJEKTETS DIMENSIONER OCH SÄRDRAG Projekt som arbetsform Projektets dimensionerProjektets särdrag ProjektresultatMål.
Struktur för att värdera strategiskt viktiga processer (enligt Cliff Norman, Texas, USA, API, Assositation in process Improvement) och uppdaterad och översatt.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Lärande utvärdering genom följeforskning
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Ekonomi och användbarhet? Finns det något samband ? Vivian Vimarlund.
Finansiell samordning
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Introduktion till projektledning Projektledning med inriktning mot social innovation och samhällsentreprenörskap Fredrik Björk, Malmö högskola.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
19 AUGUSTI FRITID FÖR ALLA UTVÄRDERING AV KLUSTER PERSPEKTIV PÅ METODUTVECKLING I KLUSTERPROJEKT.
Frågor som påverkar utvärderingens design Uppdraget - VAD, VARFÖR, VEM, VILKA INTRESSEN? Bedömningen - IDEAL, VEM, VILKA INTRESSEN? Kunskapen - VAD, VILKA.
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Kommundirektören och digitaliseringen
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Utvärdering av projekt- att mäta hur förväntningar uppfylls?

Utvärdering - viktigt i projektsammanhang? Många (främst offentligt finansierade) verksamheter som bedrivs i projektform utvärderas Stora resurser läggs varje år på utvärderingar Många projektbeställare ställer krav på utvärderingar av verksamheten

Många utvärderingar är ett rent slöseri…. Ingen läser dem Resultaten är otydliga och svåra att dra några slutsatser av Ingen känner till att de existerar eller vad de innehåller Ingen är egentligen intresserad….

Vad skall vi egentligen med utvärderingar ? Varför skall projektet utvärderas? Kunskap Påverka/utveckla Legitimitet Kontroll Kamouflage Utvärderingar bör utformas så att de blir så användbara som möjligt!

Vad betyder begreppen? Utvärdering - systematisk granskning och värdering av en verksamhet; bygger på vetenskaplig grund Uppföljning - enklare reflektion utan krav på vetenskaplighet Evaluering = Utvärdering

Utvärdering ”Att utvärdera” har blivit ett populärt begrepp, och används ofta i vardagliga sammanhang. Det står det mycket lite om utvärdering i projektledningslitteraturen

Utvärderingarnas historia Komplex historia Startpunkt i Sverige - ”Folkhemmet” 1930-talet; politiska beslut skall bygga på vetenskapliga resultat

Utvärderingarnas historia 1950-talet: Stora förändringar av utbildningsväsendet –mäta effekterna? 1960-talet: USA - LBJ ”War on poverty” – mäta och värdera hur effektiva olika åtgärder var?

Utvärderingarnas historia Olika ”generationer” 1) Mätningsorientering/ kartläggning (industriell/positivistisk)- 1950-t 2) Prestation i förhållande till resultat 1960–t

Utvärderingarnas historia 3) Komparation, standarder (”Kvalitetssäkring”) 1980-t 4) Intressentutvärdering 1990-t – fokus på hur intressenterna värderar projektet

Typologi Mål/resultatinriktad utvärdering Processinriktad utvärdering Interaktiv utvärdering

Tidslinje Projekt Process (inre dimensioner) Produkt (Mål) Effekter Intressenter/Brukare (Relationellt/kontextuellt)

Kunskap Vilken kunskap är vi ute efter? Vilket syfte har utvärderingen? Vem är uppdragsgivaren? Påverkar metodval etc. ”Lyckat projekt”?