Identifiering av invandrares informella kunskap Åbo Akademi 12.12.2011 Nanna Wilhelmsson PeL Nanna Wilhelmsson, PeL.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
- en positiv och realistisk självbild
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Vs..
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Föräldramöte 12 september 2011
En av de främsta samhällsteoretikerna.
VÅRDFÖRBUNDET 2007.
ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING Kompetensbedömning för intyg Åsa Haglund Arbetshandledare.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Tankar kring utsatthet vid funktionshinder
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
SET Social Emotionell Träning
BARNKONFERENS 2012 Said Niklund, förvaltningschef, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen Trollhättans Stad.
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA 1. UTHÅLLIGHET. 2. KONCENTRATIONSFÖRMÅGA Uthållig bara korta stunder i taget Slutför oftast arbetsuppgifter.
Revolution Vad är en revolution?.
Yhmyndigheten.se En svensk referensram för kvalifikationer
-Protestantiska frikyrkor-
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Att styra med kompetens
Socialpsykologi.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Att skriva CV och personligt brev
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Universitetsbaserade uppfinningar
Föreläsning i fortbildningsserien ”Tidiga insatser” i Nacka maj 2014
Den oroliga chefen kollar på klockan, Hans bästa arbetare är sen, Och snart börjar ett viktigt möte. Chefen bestämmer sig för att ringa hem till honom.
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Språkrådets möte Språket ur utbildningens synvinkel Språkundervisningen i gymnasiet Språkundervisningen i gymnasiet Språkets betydelse för.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Flexibelt lärande Den studerande i centrum Tingsryds Lärcenter.
Tänka nytt eller har vi tänkt färdigt?
Nätverk i ett globalt perspektiv Martin Granholm
OLIKA FORMER AV ETIK.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Dolda funktionsnedsättningar
Skriva noveller.
Respekten för människan
Personliga färdigheter. Definition av personliga f ä rdigheter F ö rm å gan att reflektera ö ver interna begrepp s å som k ä nsla, kognition och den egna.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Rörelse i röd zon, rörelse i grön zon
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Diskussionstillfälle 4
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
- inom Stockholms läns landsting
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
glädje-trygghet-kamratskap-nyfikenhet
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Genusmedveten affärsrådgivning Anders W Johansson Ekonomihögskolan, Linnéuniversitetet.
Måna och arbeta med det kulturhistoriska värdet
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Vad är religion och vad är livsåskådningar?
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Vad är grupper och roller?
Kommunikation.
Ta del av riktlinjerna här
Agenda Bakgrund/utgångspunkt - för Västkom idag
Presentationens avskrift:

Identifiering av invandrares informella kunskap Åbo Akademi Nanna Wilhelmsson PeL Nanna Wilhelmsson, PeL

Saknar invandrare kunskap? Invandrare saknar ofta formell kunskap eller betyg från formell kunskap De har däremot en stor mängd non- och informell kunskap, som ofta tystas EQF förefaller ha glömt det livslånga lärandet Cedefop har även oroat sig över bristen Nanna Wilhelmsson, PeL

Invandrarens stig är ofta en återvändsgränd Invandraren springer runt i ekorrhjulet från en förberedande utbildning till en annan Invandraren lär sig aldrig tillräckligt bra finska Invandraren har för mycket kultur annat ser man inte Invandraren stannar i sk inkörs arbeten Nanna Wilhelmsson, PeL

Problem med validering av kunskap Man måste identifiera innan man kan validera Man identifierar det man ”ser” Man saknar metoder och ”glasögon” Kunskap består av element Elementen är tolkningsbara Nanna Wilhelmsson, PeL

Definiering av kunskap Kunskap är tankestrukturer, som påverkar tanke och handling Kunskap är individens personliga kapital Kunskap är en del av individens identitet Kunskapen är kulturbunden Nanna Wilhelmsson, PeL

Kunskapens element Att veta omdöme kunskap i handling Nanna Wilhelmsson, PeL

Identifiering av kunskap Nanna Wilhelmsson, PeL

Identifiering av kunskap är ett samspel Invandrarens tankemodeller styr invandrarens förväntningar och tolkningar Invandraren försöker tolka finländarens förväntningar Invandraren kan ha traumatiska erfarenheter Invandraren är ovan att sjäv värdera sig själv Invandraren har respekt för auktoriteter Integreringsprocessen har skapat feltolkningar Nanna Wilhelmsson, PeL

Utbildarens samspel påverkas av Utbildarens tankemodeller styr hennes/hans förväntningar och tolkningar av den andra Regler och bestämmelser styr mötet System och resursser påverkar mötet Nanna Wilhelmsson, PeL

Möter min syn din syn? Nanna Wilhelmsson, PeL

Metoder för idenfiering av kunskap Simulering Sakinformation Dialog Narrativa berättelser Scaffolding Portfölj Nanna Wilhelmsson, PeL

Hurudana kunskapselement kan identifieras? Tankestrukturer Uttrycksförmåga i tal och skrift Förmåga till självutvärdering Problemlösning Självständighet Stresstolerans Samarbetsförmåga Förmåga att ta emot och slutföra givna uppgifter Nanna Wilhelmsson, PeL

Identitet Gestltning av kunskapen Klassif. av kunsk Värdet av kunsk. Validering av kunskapen metod 1 metod 2 metod 3 Nanna Wilhelmsson, PeL