Identifiering av invandrares informella kunskap Åbo Akademi Nanna Wilhelmsson PeL Nanna Wilhelmsson, PeL
Saknar invandrare kunskap? Invandrare saknar ofta formell kunskap eller betyg från formell kunskap De har däremot en stor mängd non- och informell kunskap, som ofta tystas EQF förefaller ha glömt det livslånga lärandet Cedefop har även oroat sig över bristen Nanna Wilhelmsson, PeL
Invandrarens stig är ofta en återvändsgränd Invandraren springer runt i ekorrhjulet från en förberedande utbildning till en annan Invandraren lär sig aldrig tillräckligt bra finska Invandraren har för mycket kultur annat ser man inte Invandraren stannar i sk inkörs arbeten Nanna Wilhelmsson, PeL
Problem med validering av kunskap Man måste identifiera innan man kan validera Man identifierar det man ”ser” Man saknar metoder och ”glasögon” Kunskap består av element Elementen är tolkningsbara Nanna Wilhelmsson, PeL
Definiering av kunskap Kunskap är tankestrukturer, som påverkar tanke och handling Kunskap är individens personliga kapital Kunskap är en del av individens identitet Kunskapen är kulturbunden Nanna Wilhelmsson, PeL
Kunskapens element Att veta omdöme kunskap i handling Nanna Wilhelmsson, PeL
Identifiering av kunskap Nanna Wilhelmsson, PeL
Identifiering av kunskap är ett samspel Invandrarens tankemodeller styr invandrarens förväntningar och tolkningar Invandraren försöker tolka finländarens förväntningar Invandraren kan ha traumatiska erfarenheter Invandraren är ovan att sjäv värdera sig själv Invandraren har respekt för auktoriteter Integreringsprocessen har skapat feltolkningar Nanna Wilhelmsson, PeL
Utbildarens samspel påverkas av Utbildarens tankemodeller styr hennes/hans förväntningar och tolkningar av den andra Regler och bestämmelser styr mötet System och resursser påverkar mötet Nanna Wilhelmsson, PeL
Möter min syn din syn? Nanna Wilhelmsson, PeL
Metoder för idenfiering av kunskap Simulering Sakinformation Dialog Narrativa berättelser Scaffolding Portfölj Nanna Wilhelmsson, PeL
Hurudana kunskapselement kan identifieras? Tankestrukturer Uttrycksförmåga i tal och skrift Förmåga till självutvärdering Problemlösning Självständighet Stresstolerans Samarbetsförmåga Förmåga att ta emot och slutföra givna uppgifter Nanna Wilhelmsson, PeL
Identitet Gestltning av kunskapen Klassif. av kunsk Värdet av kunsk. Validering av kunskapen metod 1 metod 2 metod 3 Nanna Wilhelmsson, PeL