Den svenska verksamheten i de regionala strukturerna Bettina C. Lindfors, forskare Folktingets session, 26.4.2009 Svenska.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Språk och strukturer – spricker Svenskfinland i reformerna?
Regionförvaltningen i Finland
Utvecklings- och fortbildningstjänster Taitaja – Mästare på svenska.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
KUB-projektet och koppling till informationsverige.se
1 Produforum - ett nätverk för kulturaktörer Mariehamn
Handlingsprogram mot övervikt och fetma i VGR Förslag till projektplan
Den nationella ungdomspolitiken
Informationsenheten, reflektioner under arbetets gång • Medborgarfokus. Tightare samarbete med den olika enheterna i förvaltningarna (huvudredaktörer+publicister.
Systemkarta.
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Resultaten av expertbedömningen av stadsregionernas planer.
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Samverkan - grundläggande begrepp och struktur i samverkan
Tillgänglighets- uppdraget
Rapport om förslag till öppen verksamhet för ungdomar med självskadebeteende
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Haparanda – En föregångare i programarbete i samråd med nationella minoriteter!
PRODUFORUM STORMÖTE TAMMERFORS. Tankar, Axplock och Reflektioner om regionalt samarbete och samarbete i SF Gräv där du står! Var aktiv, vänta inte att.
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Det nationella digitala biblioteket
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Upphandling av hjälpmedelsförsörjningen i Västra Götaland
Att tillsammans påverka!
Språkkunnig och sakkunnig svenskspråkiga studenters språkkunskaper Jenny Sylvin Gränser förr och nu
Överenskommelse om samordning kring barn
1 Produforum - ett nätverk för kulturaktörer. 2 Problem Behov Lösningar Drömmar Hurdant behov av stöd till kulturaktörer finns det? Dessa frågor har diskuterats.
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Förvaltningsreformerna och Svenskfinland – strukturella och språkliga konsekvenser Svenska social- och kommunalhögskolan.
Den svenska verksamheten i de regionala strukturerna – del 2 Bettina C. Lindfors Ledningsgruppens möte Svenska social- och kommunalhögskolan.
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Integrerad Missbruks Mottagning Ludvika Smedjebacken
Koordinationsprojekt för vuxenhandledningen Utvecklingsprogram i ESF:s verksamhetslinje 3: ”Ett landsomfattande program för ökad träffsäkerhet och efterfrågeorientering.
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
© Copyright APeL 2005 Hanne Randle Seminarium 6, Intern och Extern spridning, torsdagen den 8 december 2005 Intern och Extern spridning Kiruna.
Vision 2020/Danssporten vill ”På väg mot framtiden”
Samverkan – hindrande och främjande förhållanden Örebro 27 januari 2012 Berth Danermark
Budgetpropositionen för sept 2009Nils-Fredrik Ankarcrona PLUS-enheten2 BP 2010  Behov av nya tillfälliga platser (700 mnkr)
Praktiska verktyg för klubbverksamheten Monica Martens-Seppelin Sydkustens landskapsförbund i Vasa och 1.12 i Helsingfors.
Visioner för vuxenutbildningen i Egentliga Finland Carola Bryggman.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Håkan Gille Kunskap till praktik 2010 Samverkan främjande och hindrande faktorer (Berth Danermark)
Regioner på frammarsch Forskare Kenneth Nordberg Åbo Akademi i Vasa
Varför Samverkan? Många med offentlig försörjning Problemen kräver helhetslösningar myndigheten äger del- lösningar Nya behov – integration.
FSSF:s kongress i Åbo Märta Marjamäki Kårkulla samkommun  En riksomfattande, en regional & en lokal serviceproducent  Producerar service.
VI är på väg mot en ny centralorganisation 2 > Vi blickar mot 2020-talet och framåt. Vi grundar en centralorganisation för framtiden – samtidigt.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Vart är stiftet på väg? Varifrån kom vi ? Gustav Björkstrand Stiftsdagar i Borgå
GNA Gemensamma nyckeltal för vår nordiska leverantörsmarknad Delrapport Mötet med Strategiskt nätverk Version 5.
Presentation av Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbotten ELY-centralen i Södra Österbotten Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
ENLIGT ÖVERENSKOMMELSE FÖRNYANDE AV LEDNINGSAVTAL 2017
Dalarna ska vara ledande i Sverige för lanthandelsutveckling och
Projektplan för /2017.
Ulrika Krook, Juridiskt ombud, VH, ,
De finlandssvenska förbundens roll i medborgarsamhället
Hur löser Styrgruppen sitt uppdrag ?
Rapport: Utvärdering av primärvårdens organisation i egen regi
Gränsöverskridande infrastrukturplanering - äntligen verkstad?
Utfall/resultat och produkter så här långt
Länsstyrelsens roll i funktionshinderpolitiken
Presentationens avskrift:

Den svenska verksamheten i de regionala strukturerna Bettina C. Lindfors, forskare Folktingets session, Svenska social- och kommunalhögskolan

Regional utredning 2008/09 Enkätundersökning kompletterat med personalintervjuer om språklig organisering. Tvåspråkiga: 2 länsstyrelser (samservice, polisen), 5 landskapsförbund, 4 TE-centraler, 4 miljöcentraler, 6 nödcentraler, 3 FPA kretscentraler. Finskspråkiga: Ö förbund, S-Ö TE-central, M- Ö förbund, Kymmenedalens förbund, S-Ö F TE- central.

Svensk service organiserad som En del av ordinär verksamhet Formella strukturer Informella nätverk Och även Strategisk placering av personal inom verksamhetsområde Strategi och skriftliga anvisningar för personal En uppgift vid sidan om tjänstemannens ordinära uppgifter

Bekräftelse Tvåspråkiga myndigheter medvetna om skyldigheten att handla på eget initiativ. MEN! Medvetna om att lagen inte förutsätter att samtliga tjänstemän innehar lika goda kunskaper i svenska. → Svensk service på begäran av kunden både vid två- och finskspråkiga enheter.

Kundperspektiv saknas Utvärdering av kundgruppers tillfredsställelse med svensk service obefintlig - organisatoriskt perspektiv dominerar. Språkbarometern 2008: Svenskspråkiga minoritetens nöjdhet med service korrelerar med hur stor andel den svenskspråkiga befolkningen utgör. Finskspråkiga minoriteter generellt högre vitsord för den statliga och kommunala servicen än svenskspråkiga minoriteter.

Arbetsmiljöer Dominerande arbetsspråk finska - endast Östra Nylands och Österbottens förbund kan karaktäriseras som tvåspråkiga arbetsmiljöer. Övriga är TE-centralernas landsbygds-avdelningar och länsstyrelsernas svenska sektion vid bildningsavdelningarna. → Koncentration av svensk service till enskilda tjänstemän, sektioner, avdelningar, nationell telefonservice. Ledningen avgörande roll vid personalens språkliga fördelning (rekrytering). Behov av kontinuerlig uppföljning av personalens språkkunskaper vid sidan om de årliga utvecklingssamtalen.

Över hälften av enheterna saknar en svensk informatör, ofta del av tjänstemännens arbetsbild. Svensk information = ofta översättning av finsk information. Webben = framtida informationskälla. Översättare = översysselsatta nyckelpersoner. I flesta enheter egen/gemensam översättare, kompletterat med köptjänster. Efterlyses bättre samarbete med ministerier i fråga om svenskt material.

Formella strukturer Svenska sektionen vid bildningsavdelning (SF & VF länsstyrelse) Västra Finlands regiondirektion (N förbund) Skärgårdsombudsman (EF förbund) Gemensam översättare (tvåspråkiga TE-centraler) Svensk/finsk språkkö (nödcentraler) Svensk representation i ledningsgruppen (länsstyrelser, TE-centraler) Nationell svensk telefonservice (FPA)

Informella nätverk Svenska arbetsgruppen (tvåspråkiga TE- centralerna) Svenska sektionen under delegationen, tvåspråkigt odlarråd (N T-central) Svenska sakkunniga/avdelning och servicenätverk (SF länsstyrelse, TE-centraler, miljöcentraler, LPA kretscentraler, nödcentraler)

Fungerande modeller? Ja…reserverade resurser, konkreta uppgifter, påverkningsmöjligheter inom organisation, förankring bland ledningen, eldsjälar, etablerat samarbete mellan verksamhetsområden. Nej…saknar resurser, vid sidan om ordinära uppgifter, utnämnd mot egen vilja, utlämnade åt sitt öde inom organisationen, innehåll saknas.

ALKU – nya modeller 2010? Myndigheterna skeptiska till den statligt drivna reformpolitiken med en allt för stram tidtabell. Vid beredningen behandling av språkliga konsekvenser på allmän nivå – hur trygga vid sidan om finska, inte som del av verksamhet. Samservice – framtida organiseringsform (?). Landskapens förstärkta roll – finskspråkiga myndigheter har inte förberett förändringar i de språkliga förhållandena.

Integrering av befintliga svenska modeller? Kunskap om fungerande organisering av svensk service finns hos de enskilda tjänstemännen i strukturerna och nätverken. Attityden har förändrats - generationsfråga ”Svenskan tillhör en förgången tid anknutet till det nordiska samarbetet, numera flerspråkighet och internationellt samarbete”.

Förslag till åtgärder Utnyttja befintliga, fungerande lösningar & kunskap hos personalen Beakta kundrespons & språkliga aspekter vid utvärdering Uppföljning av personalens språkkunskaper & servicekedjor Enhetligt förfarande vid anställning & definiera språkkrav i arbetsbeskrivningar Tvåspråkighet i intern kommunikation, stöder tvåspråkighet i extern kommunikation

Gemensamt orosmoment ”Onko tutkittu ja keskusteltu siitä, panostetaanko ruotsinkielisessä kulttuuriyhteisössä ja erityisesti sen koulutuspuolella siihen, että ruotsinkieliset hakeutuvat tasaisesti yhteiskunnan eri aloille. Joskus tuntuu että ruotsinkieliset hakijat puuttuvat joukosta. Minne yhteiskunnan aloille ja tasoille ruotsinkielisestä koulutuksesta valmistuvat sijoittuvat”