Katrineholm den 25 september 2014 Konferens SYVI APL – hur blev det? Katrineholm den 25 september 2014 Bengt Weidow Undervisningsråd
Innehåll Läroplan för gymnasiesärskolan Programmål och programfördjupningspaket APL Höjd kvalitet i APL Hur fungerar apl inom Gys13? (12) Gymnasiesärskolearbete
Ur Läroplan för gymnasiesärskolan Gymnasiesärskolans uppdrag Skolan har uppgiften att till eleverna överföra värden, förmedla kunskaper och förbereda dem för att arbeta och verka i samhället.
Ur Läroplan för gymnasiesärskolan Kunskaper och lärande Den värld som eleven möter i skolan och det arbete som eleven deltar i ska förbereda för livet efter skolan.
Ur Läroplan för gymnasiesärskolan 2.1 Kunskaper Mål Det är skolans ansvar att varje elev i gymnasiesärskolan ges möjlighet till förberedelse för etablering på arbetsmarknaden.
Ur Läroplan för gymnasiesärskolan Utbildningsval – arbete och samhällsliv Det är särskilt viktigt att skolan samarbetar med arbetslivet om yrkesutbildningen. Studie- och yrkesvägledning i vid mening har stor betydelse. .
Ur Läroplan för gymnasiesärskolan 2.1 Kunskaper Mål Det är skolans ansvar att varje elev i gymnasiesärskolan ges möjlighet till förberedelse för etablering på arbetsmarknaden.
Nationella program Programmet för administration, handel och varuhantering estetiska verksamheter fastighet, anläggning och byggnation fordonsvård och godshantering hantverk och produktion hotell, restaurang och bageri hälsa, vård och omsorg samhälle, natur och språk skog, mark och djur
Programmål Programmet för hälsa, vård och omsorg ”Utbildningen ska utveckla elevernas färdigheter i att utföra arbetsuppgifter inom programmets olika verksamheter, till exempel med hushållsarbete, lokalvård samt stöd i äldres vardag och utevistelse. Dessutom ska utbildningen utveckla elevernas kunskaper om människors hälsa, levnadsvanor och utveckling samt om olika former av hälsofrämjande arbete. Utbildningen ska också utveckla elevernas kunskaper om vård och omsorg.”
Programstruktur Gymnasiesärskole- gemensamma ämnen 900 p Program-gemensamma ämnen 400-600 p Programfördjupning 700-900 p Individuellt val 200 p Gymnasiesärskole-arbete 100 p Svenska/svenska som andraspråk 200 p Engelska 100 p Matematik 100 p Idrott och hälsa 200 p Estetisk verksamhet 100 p Historia 50 p Samhällskunskap 50 p Religionskunskap 50 p Naturkunskap 50 p
Exempel 1 Programfördjupningspaket fordonsvård Arbetsuppgifterna: yttre och inre rengöring, städning och ytbehandling av fordon. Fordonsvård – personbil 100p Fordonsvård – tunga fordon 100p Rekonditionering 1 100p Rekonditionering 2 100p Service och bemötande 1 100p + ytterligare kurser på sammanlagt 200p
Exempel 2 Programfördjupningspaket äldreomsorg Arbetsuppgifterna: stöd i äldre personers vardag. Lokalvård 1 100p Människokroppen 100p Servering 1 100p Vård och omsorg 2 100p Vård och omsorg 3 100p + ytterligare kurser på sammanlagt 200p
Programfördjupningspaket och APL Arbetsmarknaden inom skolans upptagningsområde – elevernas möjligheter att få arbete Möjligheterna för arbetsplatsförlagt lärande - apl Skolans personella och materiella resurser
Arbetsplatsförlagt lärande Kurser eller delar av kurser som är arbetsplatsförlagda Minst 22 veckor på en arbetsplats
Samverkan med arbetslivet Samarbete med en gymnasieskolas lokala programråd Skapa egna samverkansorgan Bygga nätverk med arbetslivet
Arbete med apl Tid Organisation Kompetens Kvalitet i apl
Satsningar för att höja kvalitén i apl Handledarintroduktion Apl-utvecklare Stöd för strategisk apl-utveckling
Statsbidrag till branscher Statsbidrag för att utveckla apl Kan sökas av branschorganisationer Ansökningstid oktober månad 2014 Bidrag för apl inom följande skolformer: gymnasieskola, gymnasiesärskola, kommunal vuxenutbildning, särvux
Hur fungerar apl inom Gys13? (1) Implementering av en reform Ökad samhällsgemenskap och delaktighet Flexibilitet för att möta varje elevs förutsättningar och behov Ökad samverkan mellan gymnasiesärskolan och gymnasieskolan God förberedelse för arbetslivet Ett meningsfullt vuxenliv
Hur fungerar apl inom Gys13? (2) Likheter med gymnasieskolan Etablering av kontakter Handledarutbildning Vem gör vad i skolan – etablering av nya rutiner Förberedelser före apl, Bedömning av lärandet på apl och kopplingen till ämnesplanerna Utvärdering och uppföljning av apl
Hur fungerar apl inom Gys13? (3) Samverkan med gymnasieskolan Förutsätter att motsvarande program finns på gymnasieskolan eller nya former för samverkan Programråd Elevsamverkan kräver fysisk närhet Positiv inställning
Hur fungerar apl inom Gys13? (4) Apl-platser Arbetskrävande att få fram platser Elevens individuella behov och intresse Den lokala arbetsmarknaden Praktiska arrangemang (resor, annan funktionsnedsättning, assistenthjälp)
Hur fungerar apl inom Gys13? (5) Hitta platser Mycket arbetskrävande (ibland mycket svårt, ibland lättare) God lokalkännedom, öppenhet, pröva olika vägar Mest inom det privata näringslivet
Hur fungerar apl inom Gys13? (6) Nätverk för samverkan Samarbete med olika instanser (försäkringskassan, socialförvaltningen, daglig verksamhet, arbetsförmedlingen) Del i apl-processen Kartläggningsarbete för elevens framtida arbetsliv
Hur fungerar apl inom Gys13? (7) Arbetsmiljön Skolans arbetsmiljöansvar Bedömning av arbetsplatsen utifrån de förutsättningar som eleven har
Hur fungerar apl inom Gys13? (8) Handledarutbildning Handledarutbildning på skolor – svårt Information till handledare på arbetsplatserna Handledarutbildning och information till handledare med hänsyn till att varje elev har speciella behov
Hur fungerar apl inom Gys13? (9) Programråd Gymnasieskolans programråd Eget programråd
Hur fungerar apl inom Gys13? (10) Uppföljning av apl Apl en del av ämnesplanerna Checklistor och bedömningsunderlag Uppföljning av elever på apl Apl vid olika tidpunkiter p.g.a. individuella lösningar
Hur fungerar apl inom Gys13? (11) Ny situation för gymnasiesärskolan Aktivt arbete med elevernas arbetslivsanknytning Grundsärskolans vägledning inför gymnasiesärskolan Kompetens hos skolans personal vilka krav som ställs på eleverna i arbetslivet
Hur fungerar apl inom Gys13? (12) Framgångsfaktorer för apl inom gymnasiesärskolan Hitta arbetsplatser Planera apl Följa upp apl Samverka med andra kring utslussningen
Gymnasiesärskolearbete visa elevens förmåga att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom yrkesområdet. så självständigt som möjligt eller tillsammans med en handledare planera, genomföra och utvärdera sin uppgift.
Gymnasiesärskolearbete Utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom yrkesområdet
Kompetensutveckling Konferens anordnad av Skolverket Studie- och yrkesvägledning för elever med utvecklingsstörning Platser: Göteborg 15 oktober Malmö 16 oktober Stockholm 22 oktober Senast anmälan 1 oktober
Information och frågor j www.skolverket.se upplysningstjansten@skolverket.se Tel.nr: 08-527 332 00