Europaåret för frivilligarbete 2011 ”Gör skillnad - engagera dig!” 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

SKOP Rapport till Vara kommun om Undersökning om skolbarnomsorgen 2011 SKOP:s arkivnummer: S13MAR11 Nästegårds fritidshem.
EDU-vuxen Vuxenutbildningsservice på svenska Behov av fortbildning i framtidens vuxenutbildningsorganisationer Korsholm Iselin Krogerus-Therman.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.
1 • medborgarorganisation för över en miljon finländare • Finlands Idrott rf grundades i november 1993 • FI fungerar som takorganisation för.
Kommunikationsplattform Bildandet av en norrlandsregion
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Kommunikationssamordnare EU-kommissionen i Sverige
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Ljungby Grundläggande datautbildning Kursledare Anna Prissberg It-pedagog från AV-Media Kronoberg.
Kanaler och forum, hur man kan jobba med hemsidor, press och media? Kommunikation som påverkar – hur gör man? Hässleholm 18 nov 2010.
Vasa , Åbo Helsingfors Europeiska året för frivilligarbete 2011.
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
Bankdagen Fredrik Sauter Vd Skandiabanken 1. 2 Vi älskar våra kunder! Vi vill vara personliga och föra en dialog med våra kunder. Det kräver att vi lyssnar.
- vidareutveckla metoder för jämställdhetsintegrering, - skapa forum för erfarenhetsutbyte om jämställdhetsintegrering, - informera.
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Ungdomar och kommunal ungdomsstrategi ur ett EU-perspektiv
Kommunikation och marknadsföring i Heureka Lea Tuuli Kommunikationsdirektör.
Kort Leaderpresentation * Landsbygdsprogrammets mål
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
Lär mer om EU. Förvaltningspartnerskap Management partnership •Samarbetsavtal 2009 – 2012 mellan Europaparlamentet, EU-kommissionen Sveriges regering.
Mer ungdomar med! Finlands Röda Kors Rekrytering av unga frivilliga Mer ungdomar med!
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Arbetsmiljö angår alla. Bra för både dig och din verksamhet. Att arbeta tillsammans för att förebygga risker Kampanjen Ett hälsosamt arbetsliv
Välkommen till Vision! September 2010 September 2011 Beslut Namnsajt 26/10 11:16:29 Fokusgrupper och tester Design Produktion Juridik.
22 augusti 2014 Slide N° 1 8 april 2009 Bild nr 1 Urbact-sekretariatet URBACT II 2007–2013 EU-program för territoriellt samarbete om integrerad och hållbar.
2 EU-program för 1 Närmare Europa. →Ungas möjlighet till internationell erfarenhet →Ungas förståelse av kulturer →Unga aktiva medborgare Alternativ utbildning.
Samverkan mellan social ekonomi och Göteborgs stad
Comenius.
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Att bilda opinion för bibliotek 1. Utgångsläget 2.
Ung och Aktiv i Europa Youth in Action Total budget: 8 miljarder kr Ungdomsstyrelsen ska fördela ca 25 miljoner kr/år (varav ca 8 miljoner till.
Klubbar som stöd i undervisningen – ett skolledarperspektiv Vasa och Helsingfors
SKRIV SLAGORDET 16 pt t.ex. distrikt/avdelning, 1 Röda korsets ungdomsverksamhet Finlands Röda Kors Vad är ungdomsverksamhet inom Finlands Röda Kors? Varför.
Alla har rätt till läsning Johanna v.Rutenberg
Scenario Tjänsten produceras Beskrivning av tjänsten Värderingar
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
Det nationella digitala biblioteket
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
11. Leda transnationella projekt. Att leda transnationella projekt Det är bäst om partnerna möts innan ansökan görs Det är mycket viktigt att komma överens.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Lärande utvärdering. - Teoretiska utgångspunkter
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Frågor om löneskillnaden mellan kvinnor och män
Vi fostrar en ny generation av hjälpare Finlands Röda Kors ungdomsverksamhet.
Alla har rätt till läsning – läsombud gör det möjligt Johanna v.Rutenberg
EU:s Sammanhållningspolitik Fyrbodal Sverker Berglund Europeiska Unionen Europeiska regionala utvecklingsfonden Europeiska Socialfonden.
Möjligheter med Borgmästaravtalet Covenent of Mayors Lena Eckerberg, Energikontor Sydost CITY_SEC IEE/09/891/SI Högsby 28 oktober 2010.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
Europeiska socialfonden - Övre Norrlands handlingsplan
BjH 8 mars BjH 8 mars
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Ministry of Education and Research Framtiden för Europas forskning, det svenska ordförandeskapet prioriteringar Presentation av Olof Sandberg Utbildningsdepartementet.
STUDENTREKRYTERINGSTEAMET KOMMUNIKATIONS- OCH MARKNADSAVDELNINGEN STUDENTREKRYTERING.
Linnéuniversitetet Om Länsbibliotek Sydost Två län: Blekinge och Kronoberg 13 kommuner Finansieras av Region Blekinge och Landstinget Kronoberg.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
”Utveckling av frivilligarbetet inom sociala sektorn
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
SÅ GÖR VI EN VERKSAMHETPLAN- UTIFRÅN SPF SENIORERNAS MÅL OCH RIKTLINJER 2.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
Under veckan mot rasism påminner vi människor om betydelsen av jämlikhet och uppmuntrar dem att verka mot diskriminering och rasism. Röda Korsets kampanj.
EU-kommissionens perspektiv
Finlands Psykotraumaförening rf
IF Friskis&Svettis Kalmar
Framtidens fritid och civilsamhälle
Presentationens avskrift:

Europaåret för frivilligarbete 2011 ”Gör skillnad - engagera dig!” 1

EU:s temaår i samtliga medlemsländer EU:s mål med temaåret Informationskampanj som omfattar hela Europa Undersökningen -Volunteering in the European Union Utgångspunkter

Slogan och logo: Gör skillnad - engagera dig! Volunteer! Make a difference. 3

De centrala aktörerna Koordinering på EU-nivå: Kommissionen, Alliance Den finska koordinatorn är Delegationen för medborgarsamhällspolitik (KANE) KANEs delaktighetsutskott utgör styrgruppen för temaåret Praktisk genomföring av Allianssi rf.; projektsekreterare Karoliina Tikka Beskyddare President Tarja Halonen Över en miljon finländska frivilliga..! 4

Vad eftersträvas? Att lyfta fram frivilligarbetets mångfald -Samhällelig relevans -Aktivt medborgarskap, delaktighet och påverkan -Samhörighet -Lärande -Jämställdhet -Välmående och glädje 5

Vad eftersträvas? IStärka förutsättningarna för frivilligarbete, avlägsna hinder och öka uppskattningen av frivilligarbete (målgrupp: framförallt beslutsfattarna) IIStärka frivilligarbetets dragningskraft; att locka nya deltagare (målgrupp: medborgarna) III Att visa uppskattning för frivilligarbete; att de frivilliga själva känner att de gör ett viktigt jobb (målgrupp: föreningar och frivilliga) IVAtt betona frivilligarbete som en form av livslångt lärande (arbetsplatser,utbildning) → Målsättningarna omformuleras till tydliga budskap och slogans 6

Evenemang Festseminarium för frivilligverksamheten Utmaningen: en dag som frivillig, februari 2011  KANE seminarium om förutsättningarna för frivilligarbete och föreningsverksamhet, våren 2011 Världen i byn-festivalen , Möjligheternas torg SuomiAreena Kommissionens turné vecka 37, 2011 Demokratidagens seminarium, utdelningen av det första nationella demokratipriset Frivilligverksamhetens festseminarium , avslutande evenemang Föreningars och frivilligas egna evenemang 7

Kommunikation & marknadsföring Ge stöd åt föreningars och frivilligas egen informationsverksamhet (reportage idéer, annonser, logon osv.) Frivilligas egna berättelser Temaårets ambassadörer Internet-sidor Utmaningen: en dag som frivillig Mediakampanj (inkl. sociala medier), färdiga budskap åt median Veikkaus och Ray 8

Stöd för lokal frivilligverksamhet Aktivitetspalett för lokal- och regional verksamhet; hur olika aktörer kan medverka i temaåret Idéer för kommunikation och verksamhet –Gemensamma budskap och kommunikationsmedel –Tacka och uppmärksamma frivilliga –En dag som frivillig-kampanjen –Utbyte av idéer och god praxis Lyfta fram frivilligverksamheten på olika håll i Finland 9

Kommissionens insats Internetsidor – (inte ännu öppen) – Reportrar i Finland , föreningar kan lämna in ansökan senast Konferensser; Alliances politiska arbete 10

Tidtabell Planering påbörjades i maj 2010 KANE har godkänt de nationella målsättningarna samt verksamhetsplanen Detaljerade planer och internetsidor, hösten 2010 Verksamhetskalender i januari 2011 Utmaningskampanjen i februari

Mer information Vapaaehtoistoiminta 2011-e-postlistan –På e-postlistan informeras om temaårets planer och aktualiteter Projektsekreterare Karoliina Tikka, 12

Anslut dig till e-postlistan Anslut dig till e-postlistan genom att skicka ett e-postmeddelande till adressen Skriv i rubrikfältet: subscribe förnamn efternamn Lämna meddelandet tomt 13

Hur kan vi synliggöra frivilligåret? Målsättningar och budskap: vad borde uppnås för att temaåret ska anses lyckat? Vilket budskap vill din förening föra fram? Idéer till kommunikationen: hur kan vi med hjälp av kommunikation lyfta fram frivilligverksamheten och de frivilliga? Evenemang: hur kan man lyfta fram frivillighetsaspekten i egen verksamhet? Hurudana evenemang kan ordnas i koppling till temaåret? Uppskattning: hur kunde man tacka sina egna frivilliga och uppvakta dem under årets gång? Behov av samarbete? Samarbetsidéer? 14