SPIS-Elena – Spårvägar i Skåne

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Välkomna.
Malmös befolkning invånare (2011)
Rapport Öresundstågtrafiken Punktlighetstatistik Kapacitet – tåg på verkstad.
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Målorienterade strategiska processer
BREDDINFÖRANDE COMPRIMA SKÅNEGEMENSAM SKANNING
ESS MAX IV i regionen - TITA •Syftet är att stärka Tillväxten, Innovationsstrukturen, Tillgängligheten och Attraktiviteten i regionen som ett led i etableringen.
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Näringsdepartementet Attraktions kraft Sverige - världens bästa land att vistas, verka och växa i.
Växjö en mångkampare inom hållbarhet Europas grönaste stad
Gratis buss i Avesta- Hur är det möjligt?
Region Skånes tjänsteresor 2012, per förvaltning
5000 meter tvärs Öresund Jag ska berätta om 5000 meter.
Satsningar på kollektivtrafik för ökat bostadsbyggande
1 Charlotte Lindström IBU-Öresund  Initiativ från Öresundskomiteen  Syfte att analysera problemställningar och ta fram ett strategiskt.
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Välkomna till Helsingborg!
Interreg Sverige-Norge kvadratkilometer Yta som halva Sverige eller 2/3 av Norge Det berör 3 miljoner människor.
Satsningar för ett starkt och hållbart transportsystem
Uthållig kommun – vägvisare mot smartare energianvändning Maria Steinbach Lindgren Enhetschef Kalmar
Stockholm Nordost! – en vision om regionen år 2030
Förstudie Roslagspilen
Västsvenska paketet.
Malmös framtida kollektivtrafik Kollektivtrafikutredning
Infrastrukturplanerna
IBU-Öresund Charlotte Lindström Chef avd. för planeringsstrategier Region Skåne oktober 2008.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
ESS MAX IV i regionen - TITA Syftet är att stärka Tillväxten, Innovationsstrukturen, Tillgängligheten och Attraktiviteten i regionen som ett led i etableringen.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Simrishamnsbanan – från kust till kust under timmen.
Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket.
Lone Åkesson, Malmö stadsbyggnadskontor Planavdelningen
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
ÅRJÄNGS KOMMUN Sunne kommun Creare Vivere Finansierat av Europeiska socialfonden.
Årsstämma 2007 Catena Årsstämma Ett år som självständigt bolag.
Det öppna Skåne 2030 Skånes regionala utvecklingsstrategi
Spårbilar vid Chalmers. Spårbilar är...  Bekväma  Trygga  Snabba  Tillgängliga Foto: Heathrow, London.
Örestat III är ett samarbete mellan Region Skåne (Leadpartner), Region Hovedstaden, Region Sjæ lland, Helsingborg stad, Malmö stad, Arbetsförmedlingen,
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
Budgetunderlag Samrådsmöte,
PRESSKONFERENS SVENSK KOLLEKTIVTRAFIK och KALMAR LÄNS TRAFIK AB Stortorget Kalmar den 14 augusti 2008.
Näringslivsträff EU-programmet Interreg Sverige-Norge Ett medel för den regionala utvecklingen!
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Övergripande strategier Samrådet Analysmetod Ekonomiskt hållbart?
ESS-S presentation för Region Skåne Utgångspunkter Ett unikt tillfälle En stor potential Hård konkurrens.
Hur långt åker man på en koskit?
Förstudie Spårväg syd
2007/KS-Enheten för Kommunikation Kommuner 33 Invånare 1,187,736 År 2006 Yta 11,000 km 2 Befolkningstäthet106 invånare per km 2 Jämfört med Sverige 22.
Genomförande Framtidens lärande Tre ledord: Tillgänglighet - Tillväxt - Konkurrenskraft Stärka e-lärandeutvecklingen i Skåne/Blekinge genom att bygga en.
Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
2006/KS Tjänstemannaorganisation. 2006/KS Regional utveckling Den 1 januari 1999 överfördes ansvaret för regionala utvecklingsfrågor i Skåne under en.
1. 2 Kommuner33 Invånare Yta km 2 Befolkningstäthet Skåne114 invånare per km 2 Sverige23 invånare per km 2 Skåne i siffror 2011.
1 Bättre liv i Skåne. 2 Skåne ─ en dynamisk gränsregion 2,3 miljoner 3,2 miljoner 1,2 miljoner 20 miljoner.
ESS MAX IV i regionen - TITA Syftet är att stärka Tillväxten, Innovationsstrukturen, Tillgängligheten och Attraktiviteten i regionen som ett led i etableringen.
Malmös befolkning Foto: Leif Johansson Xray invånare (31 dec 2014) Sveriges tredje största stad Ung befolkning, 49% är under 35 år högskolestudenter,
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
Götalandsbanan Borås-Göteborg inv Norge/Vänerbanan Vänersborg- Göteborg inv Västra Stambanan Alingsås-Göteborg inv Västkustbanan.
Umeå 2016.
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Översiktsplanering för ett hållbart energisystem
BRT - Bus Rapid Transit & stadsmiljöavtal
Branschrådet våren 2018 Göteborgs Stads Spårvägsbana Mimmi Mickelsen.
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Presentationens avskrift:

SPIS-Elena – Spårvägar i Skåne 26 januari 2012 Marcus Horning, Projektchef, SPIS-Elena

=

Projekten inom samarbetet

Elena ansökan hösten 2010 ELENA-ansökan inskickad till EIB december 2010. Maj 2011 – ansökan accepterad och godkänd av politiska styrgruppen 33 miljoner SEK til May 2014 90 % Elena 10% fördelad mellan parterna Parterna ska ha förbundit sig till en investering 25 gånger bidraget innan projektperioden är slut dvs cirka 650 miljoner SEK

Political steering committee of SPIS Head of chief committe of SPIS Organisation Spårvagnar i Skåne Political steering committee of SPIS Head of chief committe of SPIS WP 1 Project management of SPIS-Elena WP 2 Vehicles WP 3 Financing WP 4 Design WP 5 Main- tenance WP 6 Communication

Medarbetare och projektkontor Projektchef Controller Upphandlingsexpert Spårvagnsexpert Projektstrateg Kommunikatör Projektkoordinator 1 Projektkoordinator 2 Projektkoordinator 3

Nästa generation kollektivtrafik(resenärer)?

Densitet av befolkning i Skåne

Stora utvecklingsprocesser i regionen HH, metro osv Syftar alla till att stärka tillväxten i regionen Hög hastighetståg ESS Brunnshög Maxlab IV Citytunneln Bo01 Öresundsbron

Ställs höga krav på regionens tillväxtmotorer Förvalta och få maximal utdelning av gjorda och framtida investeringar Knyta samman och skapa en stark region Skapa synergier Strukturbildande kollektivtrafik Attraktiva stads- och livsmiljöer Vara en fortsatt spjutspets för Hållbar utveckling Samarbeta!

Lund NE/Brunnshög På sikt 50 000 sysselsatta och boende

Kunskapsstråket

Lund C Lund C 36 000 passagerare per dag (Malmö C 38 000 passagerare per dag) (Göteborg C 42 000 passagerare per dag)

Lundalänken (180 mkr) togs i bruk för busstrafik 2003 Lundalänken (180 mkr) togs i bruk för busstrafik 2003. Resandet längs länken fördubblades på 5 år. All byggnation genomförd utifrån det långsiktiga målet om spårtrafik 14

Framtidens kollektivtrafik – fler bussar? Lundalänken idag En buss var 3,75 minut i rusningstid Mellan LTH och Sjukhuset 2,3 minuter i rusningstid

Förstudie: Spårväg Lund C till ESS Ett starkare kunskapsstråk med spår på Lundalänken

Mål med projektet Attraktiv stadsmiljö Attraktiv kollektivtrafik

Föreslagen sträckning Drygt 5 km dubbelspår och 9 hållplatser Spårvagn avgår var 10:e minut i rusningstid Ingen biltrafik i banan, endast i korsningar Väster om sjukhuset samsas buss och spår- vagn i samma bana, öster därom går endast spårvagnar i banan

Utbyggnad av spårvägsnät till 2030 enl ÖP

Förutsättningar och konsekvenser Stadsmiljö, stadsutveckling Trafik Kostnader

Stadsmiljö, stadsutveckling Länkar samman Lund C/stadskärna och Lund NE/Brunnshög och hela Kunskapsstråket Mindre fastighetsintrång kan bli nödvändigt på enstaka punkter FOJAB arkitekter

Trafik Stor höjning av kollektivtrafikens kapacitet och attraktivitet i stråket. Gång- och cykeltrafiken påverkas, men bedöms inte leda till en försämring totalt sett Biltrafiken påverkas i viss mån pga spårvagnens prioritet i korsningar, samt att på Laurentiigatan föreslås endast behörig biltrafik tillåtas Trafiksäkerheten är svårbedömd men med en positiv förändring, viktig fråga att studera vidare.

Kostnader Kostnad för spåranläggningen har i projektet beräknats till ca 640 mkr Enligt Malmö, Lund och Helsingborg bör 50% av spåranläggningen finansieras av staten. Spårvägen – en del av ett Skånepaket Kostnader för spårvagnar täcks av Skånetrafiken Kostnader för drift och underhåll samt depåanläggning täcks av Skånetrafiken och kommunen gemensamt

Måluppfyllelse och samlad bedömning Spårväg Lund C – ESS uppfyller väl de uppsatta målen om att skapa en attraktiv stadsmiljö och en attraktiv kollektivtrafik Spårväg Lund C – ESS ger de bästa förutsättningarna för att utveckla Kunskapsstråket och Lund NE/Brunnshög De negativa effekterna/riskerna bedöms vara hanterbara, men måste studeras vidare i fortsatt planering

Tidplan Förstudie Detaljplan Bygghandling Byggtid Trafikering

Tack