ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Skola och arbetsliv i samverkan
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Läsplatta i undervisningen
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Mål och betygskriterier
VART SKA VI…?.
Förskoleklassen på Södermalms skola
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Tillgänglighets- uppdraget
Anne-Marie Körling Till utlandsskolor Ht gråsugga.
Elevhälsan - nyckeln till goda resultat
”att med eleven i centrum och läroplanen som ramverk, gemensamt verka för ökad måluppfyllelse.”
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
En klok bok Lärande i många dimensioner Åke Backman, illustratör.
Sofielundsskolans Ordningsregler
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Läroplansträff fritidshem
Välkommen till Braås skola
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Stadsbidrag Läsa-skriva-räkna.
INFORMATIONSKOMPETENS 1
Övergången mellan sidorna sker automatiskt med 20 sek. intervaller. Ni kan även använda rullningslist för att komma till nästkommande sida.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Välkomna till Edboskolan
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
IKT och lärplatta i förskolan
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Lite skolhistorik?.
Sociala medier för pedagoger och elever. Läroplan ” Eleverna ska också kunna orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkomna till styrd helpdesk
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
DET-Uppgifter.
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Presentationens avskrift:

ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010

Vad är arbetsro? ”Inte absolut tystnad, det beror på tillfället.” ”Ibland ska det vara tyst och ibland pratigt.” ”Arbetsro är det så länge eleverna pratar om skolarbetet.” ”Begreppet arbetsro kan vara kopplat till stämning och rörelse i klassrummet.”

Varför ska vi ha arbetsro? Uppfylla läroplanens mål och arbetsmiljölagens krav.

Läroplanen, Lpo 94 … skapa de bästa betingelserna för elevernas bildning, tänkande och kunskapsutveckling… … en levande social gemenskap som ger trygghet, vilja och lust att lära… Läraren ska utgå från att eleverna kan och vill ta ett personligt ansvar för sin inlärning och för sitt arbete i skolan…

Den samlade läroplanen. …undervisningen ska anpassa till varje elevs förutsättningar och behov. …ska främja elevernas fortsatta lärande och kunskapsutveckling med utgångspunkt i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper…

fortsättning… …hänsyn ska tas till elevernas olika förutsättningar och behov. Det finns också olika sätt att nå målet… …skolan har ett särskilt ansvar för de elever som av olika anledningar har svårigheter att nå målen för utbildningen. Därför kan undervisningen aldrig utformas lika för alla…

…… …skolan ska i samarbete med hemmen främja elevernas utveckling till ansvarstagande människor och samhällsmedlemmar… …skolan ska vara ett stöd för familjerna i deras ansvar för barnens fostran och utveckling…

…… …eleverna ska kunna orientera sig i en komplex verklighet, med ett stort informationsflöde och en snabb förändringstakt. Studiefärdigheter och metoder att tillägna sig och använda ny kunskap blir därför viktigt… …nödvändigt att eleverna utvecklar sin förmåga att kritiskt granska fakta och förhållanden och att inse konsekvenser av olika alternativ…

…… …språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade. Genom rika möjligheter att samtala, läsa och skriva ska varje elev få utveckla sina möjligheter att kommunicera och därmed få tilltro till sin egen språkliga förmåga… …eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap…

…… …skolans uppdrag att främja lärande förutsätter en aktiv diskussion i den enskilda skolan om kunskapsbegrepp, om vad som är viktig kunskap idag och i framtiden och om hur kunskapsutveckling sker… …kunskap är inget entydigt begrepp. Kunskap kommer till uttryck i olika former – såsom fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet – som förutsätter och samspelar med varandra… …skolans arbete måste inriktas på att ge utrymme för olika kunskapsformer och att skapa ett lärande där dessa former balanseras och blir till en helhet… …skolan har att ta hänsyn till elevernas olika lärstilar…

Det finns inga mirakelkurer! Beprövade erfarenheter. Barnens lust. Struktur. Föreläsande. Nya grepp. Skolans krav. Frihet. Forskning.

Hjälpmedel… Placering i klassrummet. Möblering i klassrummet. Start och avslut av lektioner. Hörselkåpor och mp3-spelare. Syftet med hörselkåpor och mp3-spelare är att man ska utesluta allt annat ljud runt omkring. Då behoven är olika behöver den ena eleven ha det tyst omkring sig medan en annan elev kan koncentrera sig och arbeta bättre med att lyssna på musik. Dessa hjälpmedel kan även användas för de elever som pratar för mycket och går runt och stör andra. De avskärmas och börjar arbeta istället.

Vad gör vi då när det inte fungerar? Samtal med den enskilde eleven. Samtal med enskild elev och dennes/dennas föräldrar. Rektor/Ledningsgrupp, allvarssamtal med enskilda elever. Upprättar åtgärdsprogram, detta med elev och föräldrar. Elevvårdskonferens, där elevhälsans personal ingår. Samarbete med socialtjänst, BUP etc.

Arbetsro i skolan, Föräldrasamråd, S:t Pers skola, 2010-12-07 Närvaro: Anna Hedberg, (Bj 4, fskl) Carl Bernheim, (Ru 4, 1b) Anna Helleberg, (Ka 2, 4) Peter Eriksson, (Ru fskl, 2a) Matti Nylund, (Ru fskl, 2b) Paulina Wennberg, (Ka 6) Sören Björk, (Ka fskl, 2) Eva Söderlund, (Ka 5) Ann-Sofie Ellefors, (Ru 1a) Ingegerd Holm (Ru fskl, 2a) Magnus Holmström (Bj 1) Karin Blecko, Sigtuna stads föräldraförening. Britt-Inger Fernaeus, skolsköterska Lena Jilg, utveckl. Ped för fritidshem Sussie Åhlén Carlsson, specialpedagog