IQFleet. Utvärdering av konceptet fordonståg i verkliga trafikförhållanden. Utveckla simuleringsverktyg för att prediktera trafikflöden på motorväg, genom.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Advertisements

Siemens eHighway Göran Persson, Siemens AB Göteborg
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Tillsammans bygger vi det hållbara Karlskrona Tryggt, attraktivt och företagsamt Budget för 2013 samt ramar för 2014 och 2015.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Application within Transport Efficiency Feasibility study of the electricfication of the urban goods distribution transport system Elektrifierad stadsdistribution.
A project in the Swedish FFI program FFI – Strategic Vehicle Research and Innovation transporteffektivitet.se FFI Transporteffektivitet – Projektseminarium.
Fragmentering av landskap Andreas Seiler Inst. för ekologi, SLU
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
Information om det nya kravet på yrkesförarkompetens
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Kundundersökning mars 2010
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
SÅ TYCKER FORSKARNA OM VRs ANSÖKNINGSSYSTEM SYFTE: Mäta forskarnas åsikter om VRs elektroniska ansökningssystem Var tionde forskare, ca 400, ombads besvara.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
Novus Group International AB ”Allmänhetens inställning till klimatmålen och bostadssektorn” Riksbyggen & HSB – 22 juni 2009.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Rekrytering av lastbilsförare lastbilsförare har rekryterats.
Kontroll av DiVA-poster Peter Sjögårde School of Education and Communication in Engineering Science KTH Royal Institute of Technology DiVA-möte
Medarbetarundersökning KTH Skolan för teknik och hälsa 2011
Mental träning Mål & Motivation
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Hybriddrivsystem för miljöfordon
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
För- och nackdelar med bildbehandling för analys av effekten av en trafiksäkerhetsåtgärd Lars LedenLuleå tekniska universitet VTT, Finland Mikko RäsänenVTT,
Distribuerad Reglering av Fordonståg. Projektpartner : KTH och Scania CV AB Resultat :Doktorsavhandling och forskningsplattform Projektlängd:4-år Projektstart:2009.
Sammanställning genomförd av: Susanne Malmquist, Codeq AB.
Förhandstitt på klubbens excellensprocess Följande bilder används under en CEP- kurs.
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
Transnationellt Seminarium Stockholm
Nöjdhetsbarometern Nöjdhetsbarometern –förberedelser Varför nöjdhetsbarometer om MIP? Flemming Kristensen, socialhögskolan Upplevelser kring resultat.
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
Valideringsprocessen
1 130 km på motorveje - en klog beslutning? Gunnar Carlsson Trafiksäkerhetschef NTF, Sverige Trafikdage på Aalborg 2003.
Hastighetsefter- levnad – hur tar vi nästa steg? Nuläge kring stödsystem för hastighets– anpassning Sista sekunden Anders Lie, Trafikverket.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Varumärket Luleå kommun
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
1 DEPEND Development of Evaluation and research Platform for ENvironmental Driver support FFI Transporteffektivitet – Projektseminarium 23/ Linus.
Forskning. Bred forskning, från naturvetenskap till samhällsplanering Forskningen involverar fler än medarbetare –Fler än 600 personer tillhör fakulteten.
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Trafikundersökning Beckombergaskolan 2014
Föräldramöte 25 september. Mötesprogram Vision Rolig fakta! Vad vi erbjudit under 2012 Träningsgrupper 2012 Organisationen 2012 Hemsidan Närmaste tiden.
Ekonomiska förväntningar. Om undersökningen Syfte Att undersöka hur nuläget i ekonomin påverkat arbetstagarnas förväntningar på ekonomin och löneutvecklingen.
Gymnasieungdomars syn på förarlösa fordon Henriette Wallén Warner.
Sammanställning synpunkter remisskonferens. Övergripande målsättning Starkt stöd för den övergripande målsättningen att bättre anpassa vården för de mest.
Snart två år sedan FFF dagen Jakob Lagercrantz 2030-sekretariatet.
UD2014 The web and cognitive disabilities 18th of June 2014 Begripsam – ett projekt om kognitiv tillgänglighet.
FYRA STUDIER OM STRESS Riktigt passande nu i jultider.
Nödvändigt verktyg för kommunens hantering av elever.
Autonom körning Per Öhgren.
Inför fri hastighet på Sveriges vägar
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Att hålla och utvecklas som ledare
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

iQFleet

Utvärdering av konceptet fordonståg i verkliga trafikförhållanden. Utveckla simuleringsverktyg för att prediktera trafikflöden på motorväg, genom att använda data från Scania-lastbilar Kombinera prediktioner kring trafikflöden med andra förutsättningar för transporten för att optimera transporten. 2013

Utvärdering av Fordonståg Scania transportlaboratorium Åkeri helägt av Scania 25 fordon Södertälje - Zwolle Test site Södertälje – Helsingborg Utvärdera långtidseffekter Bränsleförbrukning Förarintervjuer IQFleet test site

Tillsammans med Scania transport- laboratorium vill vi besvara dessa frågor: Hur upplever förarna att köra i fordonståg med stödsystemet? Leder fordonståg till stor bränsle- besparing även i verkliga trafik- förhållanden? Hur påverkar fordonståg den omgivande trafiken? Utvärdering av Fordonståg

Tidsplan utvärdering av fordonståg T.o.m. v14: Fordon avgår med varierande, ofta stora mellanrum Steg 1 Övergång till att avgå i samlad grupp som fordonståg Idag: Steg 2 Minska avståndet mellan fordonen till 45m och följa upp bränslebesparing Q Steg 3 Minska avståndet mellan fordonen till 10-20m och följa upp bränslebesparingen Q min – 3 tim 70m / 3s 45m / 2s 10-20m / 0,5-1s I det här steget möjliggör trådlös kommunikation mellan lastbilarna ett minskat avstånd mellan lastbilarna Enkäter och intervjuer med förare Med adaptiv farthållare

Tidsplan utvärdering av fordonståg T.o.m. v14: Fordon avgår med varierande, ofta stora mellanrum Steg 1 Övergång till att avgå i samlad grupp som fordonståg Idag: Steg 2 Minska avståndet mellan fordonen till 45m och följa upp bränslebesparing Q Steg 3 Minska avståndet mellan fordonen till 10-20m och följa upp bränslebesparingen Q min – 3 tim 70m / 3s 45m / 2s 10-20m / 0,5-1s I det här steget möjliggör trådlös kommunikation mellan lastbilarna ett minskat avstånd mellan lastbilarna Enkäter och intervjuer med förare Med adaptiv farthållare Sammanfattning av första intervjuomgång (inför försök) Stor omställning att anpassa sig till andra förare och avgå i grupp Viss oro kring systemets tillförlitlighet Vissa tror att man kommer att uppleva körningen i fordonståg mer stressande medan andra tror systemet kommer bidra till minskad stress. Meningarna går också isär vad gäller hur man tror körningen kommer påverka vakenhet och distraktionsnivå. Många har tankar kring effekterna på omgivande trafik och hur systemet skall kunna hantera olika situationer

Tidsplan utvärdering av fordonståg T.o.m. v14: Fordon avgår med varierande, ofta stora mellanrum Steg 1 Övergång till att avgå i samlad grupp som fordonståg Idag: Steg 2 Minska avståndet mellan fordonen till 45m och följa upp bränslebesparing Q Steg 3 Minska avståndet mellan fordonen till 10-20m och följa upp bränslebesparingen Q min – 3 tim 45m / 2s 10-20m / 0,5-1s I det här steget möjliggör trådlös kommunikation mellan lastbilarna ett minskat avstånd mellan lastbilarna Enkäter och intervjuer med förare Med adaptiv farthållare Första intryck från försöken i steg 1 Drygt hälften av körningarna görs i platoon – Goda förutsättningar för utvärdering Indikerar bränslebesparing på 1,5 % (förväntad: ca2%) Stor potential att optimera systemet för körning i platoon Blandade reaktioner från förare 70m / 3s

Övrigt utvärdering av fordonståg Försöken avstämda med transportstyrelse och polismyndighet. Informationsspridningen fortsätter under hösten. Ytterligare säkerhetstester av systemet har genomförts Systemet för trådlös kommunikation närmar sig status för körning på allmän väg.

Optimal vehicle control Vilken väg är ”bäst” När och hur skall platooner slås ihop KTH School of Electrical Engineering - Automatic Control Lab Optimal vehicle control Doktorandprojekt: 35km 22km 27km ? 1 2 3

Link id: speed limit: 90.0 speed average: 61 km/hr speed std: 20 km/hr number: 255probes Link id: speed limit: 90.0 speed average: 61 km/hr speed std: 20 km/hr number: 255probes I-Mobility laboratoriet Samlar in ”Floating Car Data” från Scania fordon Utöka simuleringsmodell Geografiskt Ytterligare informationskällor Simulera effekter på platooner KTH School of Architecture and the Built Environment – Division of Traffic & Logistics Traffic data fusion and traffic flow prediction Doktorandprojekt: