Modell för Utveckling av ledningssystem

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Advertisements

Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Bättre mat och hälsa för äldre
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Patient fick smärtstillande läkemedel i fel kateter
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Hans Hägg Intertek Semko AB.
Verksamhetsledning Tre viktiga komponenter i ledningen Styrning
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Landstinget i Östergötland
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
Struktur för ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Processorienterat förbättringsarbete
Systematisk dokumentation inom socialtjänsten
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
…en del av vård och behandling
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Strategisk kompetensförsörjning
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för kvalitet inom socialtjänsten Det finns ingenting så svårt att ta itu med, ingenting så vådligt att.
Välkommen till Ledardagen!
Modell för processbaserat ledningssystem för kvalitet ISO 9001:2000
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Modell för arbetsmiljöledningssystem
Kursplan trpt ledn 2 HT 2009.
Medicinsk ansvarsfördelning i elevhälsan
ISO 9001:2000 certifiering av vårdcentraler
Utvärdering av processmognad
Standarder för kvalitetsledningssystem
Om SOSFS 2005:12 Socialstyrelsens föreskrifter om ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården OH-version februari 2006.
Två stora regeringsuppdrag till Socialstyrelsen:
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
19 november 2014 Varför SIP ? 19 november
Tillsammans för världens säkraste vård
Generaldirektör Överdirektör Stf GD
Normering, tillsyn, kunskap
Detta är God Vård.
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Lars Asteborg, Medicinteknisk samordnare Tillsynsavdelningen
/ Kvalitet/ lager & terminalansvarig/Bengt Sigvald
Nya föreskrifter och allmänna råd
Kvalitetssäkring ISO 9000.
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
AVVIKELSER.
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Detta är God Vård
Beställning av tjänster
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete för Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning Socialtjänstlagen (SoL) Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Presentation av ledningssystemet
Kvalitetsarbete.
Kvalitetspolicy Viacon Production AB
Lektion Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald
Kommunikationsprocesser
Presentationens avskrift:

Modell för Utveckling av ledningssystem

Processbaserat kvalitetsledningssystem Ständig förbättring av Kvalitetsledningssystemet Ledningens ansvar Hantering av resurser Mätning, analys och förbättring Produktframtagning Insats Utfall Process KUND- TILL- FREDS- STÄLL- ELSE K U N D R A V PRODUKT

9001:2000 - Innehåll 6 Hantering av resurser 6.1 Tillhandahållande av resurser 6.2 Personalresurser 6.3 Infrastruktur 6.4 Verksamhetsmiljö 0 Orientering 0.1 Allmänt 0.2 Processinriktning 0.3 Förhållande till ISO 9004 0.4 Förenlighet med andra ledningssystem 1 Omfattning 1.1 Allmänt 1.2 Tillämpning 2 Normativ hänvisning 3 Termer och definitioner 7 Produktframtagning 7.1 Planering av produktframtagning 7.2 Kundanknutna processer 7.3 Konstruktion och utveckling 7.4 Inköp 7.5 Produktion av varor och utförande av tjänster 7.6 Behandling av övervaknings- och mätutrustning 4 Ledningssystem för kvalitet 4.1 Allmänna krav 4.2 Dokumentationskrav 5 Ledningens ansvar 5.1 Ledningens åtagande 5.2 Kundfokus 5.3 Kvalitetspolicy 5.4 Planering 5.5 Ansvar, befogenheter och kommunikation 5.6 Ledningens genomgång 8 Mätning, analys och förbättring 8.1 Allmänt 8.2 Övervakning och mätning 8.3 Behandling av avvikande produkter 8.4 Analys av information 8.5 Förbättring

Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för kvalitet i verksamhet enligt SoL, LVU, LVM och LSS; SOSFS 2006:11 INNEHÅLL 1 kap. Tillämpningsområde 2 kap. Begreppsförklaringar 3 kap. Grunderna för det systematiska kvalitetsarbetet 4 kap. Områden som omfattas Kvalitetssäkring av sociala tjänster Tillgänglighet 1 § Samverkan och samarbete 2 § Handläggning och dokumentation m.m. av ärenden som rör enskilda 3 § Fel och brister i verksamheten 4 § Synpunkter och klagomål på verksamheten 5 § Personal- och kompetensförsörjning 6 § Uppföljning och utvärdering av verksamheten

Socialstyrelsens föreskrifter om ledningssystem för kvalitet och Patientsäkerhet i hälso- och sjukvården; SOSFS 2005:12 INNEHÅLL 1 kap. Tillämpningsområde och definitioner 2 kap. Grunderna för det systematiska kvalitetsarbetet 3 kap. Ansvaret 4 kap. Områden som omfattas 1§ Bemötande av patienter 2§ Metoder för diagnostik, vård och behandling 3§ Kompetens 4§ Samverkan och samarbete 5§ Riskhantering 6§ Avvikelsehantering 7§ Försörjning av tjänster, produkter och teknik 8§ Spårbarhet 5 kap. Egenkontroll, uppföljning och erfarenhetsåterföring

Program för utveckling av ledningssystem Ledningssystem för kvalitet Levande system Steg 5 Utbildning av interna revisorer Steg 5 Steg 4 Inom 1 till 2 månader Utveckling av ledningssystem Utvecklingsarbete Steg 4 Bilda styrgrupp Utse projekt- grupp/er Steg 3 Ca. 12 till 15 månader Utbildning personal Steg 2 Utbildning ledning Program för utveckling av ledningssystem Steg 1

Utbildning av företags-/verksamhetsledning Steg 1 Utbildning av företags-/verksamhetsledning Vad är ett ledningssystem Varför ska vi ha ett ledningssystem Organisation, resurser Mål Strategier Processinriktning Processteori Verktyget ISO 9001:2000, PDCA-cykeln

Utbildning av personal Steg 2 Utbildning av personal Vad är ett ledningssystem Varför ska vi ha ett ledningssystem Organisation, resurser Mål Strategier Processinriktning Processteori Verktyget ISO 9001:2000, PDCA-cykeln

Steg 3 Skapa projektgrupper (verksamhetsspecifika) med ett representativt urval av yrkeskategorier inom verksamhetsområdet. Utse gruppledare

Medarbetare Medarbetare Projektorganisation Utveckling av ledningssystem för kvalitet, Handledning Styrgrupp Enhet 3 Enhet 1 Enhet 5 Enhet 7 Enhet 4 Enhet 8 Enhet 6 Enhet 2 Medarbetare Medarbetare

Verktyg till projektgrupperna inför arbetet. Steg 3 Verktyg till projektgrupperna inför arbetet. Dokumentationskrav enligt ISO 9001:2000 Hur ska vi dokumentera? Processanalys av egen verksamhet Processer Delprocesser Rutiner Instruktioner Checklistor

Steg 4 Utvecklingsarbetet startar Processanalys (av egen verksamhet) Framtagning av: Rutiner Instruktioner Checklistor Dokumentera allt material i dator under hela resan

Utbildning av interna revisorer. Steg 5 Utbildning av interna revisorer.

Processbaserat kvalitetsledningssystem Ständig förbättring av Kvalitetsledningssystemet Ledningens ansvar Hantering av resurser Mätning, analys och förbättring Produktframtagning Insats Utfall Process KUND- TILL- FREDS- STÄLL- ELSE K U N D R A V PRODUKT

Verksamhetshuset KUND KUND Kundfokus Ledarskap Medarbetar- engagemang Marknadskrafter/Politisk vind Ständiga förbättringar Ledning Resurser Mätning, analys Processer Verksam- het 3 Verksam- het 4 Verksam- het 1 Verksam- het 2 Kundfokus Ledarskap Medarbetar- engagemang Process- inriktning System- översikt Förbättringar Ständiga Fakta beslut Goda relatio- leverantörer Ner till KUND KUND Lagar, förordningar, föreskrifter, etc