Modell för Utveckling av ledningssystem
Processbaserat kvalitetsledningssystem Ständig förbättring av Kvalitetsledningssystemet Ledningens ansvar Hantering av resurser Mätning, analys och förbättring Produktframtagning Insats Utfall Process KUND- TILL- FREDS- STÄLL- ELSE K U N D R A V PRODUKT
9001:2000 - Innehåll 6 Hantering av resurser 6.1 Tillhandahållande av resurser 6.2 Personalresurser 6.3 Infrastruktur 6.4 Verksamhetsmiljö 0 Orientering 0.1 Allmänt 0.2 Processinriktning 0.3 Förhållande till ISO 9004 0.4 Förenlighet med andra ledningssystem 1 Omfattning 1.1 Allmänt 1.2 Tillämpning 2 Normativ hänvisning 3 Termer och definitioner 7 Produktframtagning 7.1 Planering av produktframtagning 7.2 Kundanknutna processer 7.3 Konstruktion och utveckling 7.4 Inköp 7.5 Produktion av varor och utförande av tjänster 7.6 Behandling av övervaknings- och mätutrustning 4 Ledningssystem för kvalitet 4.1 Allmänna krav 4.2 Dokumentationskrav 5 Ledningens ansvar 5.1 Ledningens åtagande 5.2 Kundfokus 5.3 Kvalitetspolicy 5.4 Planering 5.5 Ansvar, befogenheter och kommunikation 5.6 Ledningens genomgång 8 Mätning, analys och förbättring 8.1 Allmänt 8.2 Övervakning och mätning 8.3 Behandling av avvikande produkter 8.4 Analys av information 8.5 Förbättring
Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för kvalitet i verksamhet enligt SoL, LVU, LVM och LSS; SOSFS 2006:11 INNEHÅLL 1 kap. Tillämpningsområde 2 kap. Begreppsförklaringar 3 kap. Grunderna för det systematiska kvalitetsarbetet 4 kap. Områden som omfattas Kvalitetssäkring av sociala tjänster Tillgänglighet 1 § Samverkan och samarbete 2 § Handläggning och dokumentation m.m. av ärenden som rör enskilda 3 § Fel och brister i verksamheten 4 § Synpunkter och klagomål på verksamheten 5 § Personal- och kompetensförsörjning 6 § Uppföljning och utvärdering av verksamheten
Socialstyrelsens föreskrifter om ledningssystem för kvalitet och Patientsäkerhet i hälso- och sjukvården; SOSFS 2005:12 INNEHÅLL 1 kap. Tillämpningsområde och definitioner 2 kap. Grunderna för det systematiska kvalitetsarbetet 3 kap. Ansvaret 4 kap. Områden som omfattas 1§ Bemötande av patienter 2§ Metoder för diagnostik, vård och behandling 3§ Kompetens 4§ Samverkan och samarbete 5§ Riskhantering 6§ Avvikelsehantering 7§ Försörjning av tjänster, produkter och teknik 8§ Spårbarhet 5 kap. Egenkontroll, uppföljning och erfarenhetsåterföring
Program för utveckling av ledningssystem Ledningssystem för kvalitet Levande system Steg 5 Utbildning av interna revisorer Steg 5 Steg 4 Inom 1 till 2 månader Utveckling av ledningssystem Utvecklingsarbete Steg 4 Bilda styrgrupp Utse projekt- grupp/er Steg 3 Ca. 12 till 15 månader Utbildning personal Steg 2 Utbildning ledning Program för utveckling av ledningssystem Steg 1
Utbildning av företags-/verksamhetsledning Steg 1 Utbildning av företags-/verksamhetsledning Vad är ett ledningssystem Varför ska vi ha ett ledningssystem Organisation, resurser Mål Strategier Processinriktning Processteori Verktyget ISO 9001:2000, PDCA-cykeln
Utbildning av personal Steg 2 Utbildning av personal Vad är ett ledningssystem Varför ska vi ha ett ledningssystem Organisation, resurser Mål Strategier Processinriktning Processteori Verktyget ISO 9001:2000, PDCA-cykeln
Steg 3 Skapa projektgrupper (verksamhetsspecifika) med ett representativt urval av yrkeskategorier inom verksamhetsområdet. Utse gruppledare
Medarbetare Medarbetare Projektorganisation Utveckling av ledningssystem för kvalitet, Handledning Styrgrupp Enhet 3 Enhet 1 Enhet 5 Enhet 7 Enhet 4 Enhet 8 Enhet 6 Enhet 2 Medarbetare Medarbetare
Verktyg till projektgrupperna inför arbetet. Steg 3 Verktyg till projektgrupperna inför arbetet. Dokumentationskrav enligt ISO 9001:2000 Hur ska vi dokumentera? Processanalys av egen verksamhet Processer Delprocesser Rutiner Instruktioner Checklistor
Steg 4 Utvecklingsarbetet startar Processanalys (av egen verksamhet) Framtagning av: Rutiner Instruktioner Checklistor Dokumentera allt material i dator under hela resan
Utbildning av interna revisorer. Steg 5 Utbildning av interna revisorer.
Processbaserat kvalitetsledningssystem Ständig förbättring av Kvalitetsledningssystemet Ledningens ansvar Hantering av resurser Mätning, analys och förbättring Produktframtagning Insats Utfall Process KUND- TILL- FREDS- STÄLL- ELSE K U N D R A V PRODUKT
Verksamhetshuset KUND KUND Kundfokus Ledarskap Medarbetar- engagemang Marknadskrafter/Politisk vind Ständiga förbättringar Ledning Resurser Mätning, analys Processer Verksam- het 3 Verksam- het 4 Verksam- het 1 Verksam- het 2 Kundfokus Ledarskap Medarbetar- engagemang Process- inriktning System- översikt Förbättringar Ständiga Fakta beslut Goda relatio- leverantörer Ner till KUND KUND Lagar, förordningar, föreskrifter, etc