Appar för kommunikation – hur fungerar det?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Men det här är väl ingenting nytt?
Advertisements

Statliga stimulansmedel för Östergötlands län genom överenskommelser mellan SKL och regeringen år 2014 område ” Funktionsnedsättning”
Ringa video- samtal med datorn
Barnanpassad utredning
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Exempel utifrån ett antal målområden
Övertag av unga vuxna med funktionshinder
Att skriva sig till läsning
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Musik & kommunikation 50p.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Hur bemöter jag personer som använder kommunikationshjälpmedel
App-seminarium Kognition. App-seminarium Kognition.
Apptips med koppling till läroplanerna
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Stödmaterial Hur ska våra elever kunna få möjlighet att utveckla alla kompetenserna som skolinspektionen skriver om. Vad finns det för stöd för läare i.
Positiva tecken - de som funderar över olika existentiella frågor har ökat från 20% till 30%. - de som ägnar sig åt korta stunder av kontemplation och.
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
DART 2009 – en kort presentation
Kommunikationsstödjare
Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
AKK i förskolan Alternativ och kompletterande kommunikation
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Läroplansnätverk förskola
bil buss tåg båt karusell vill inte hus stjärna ko gris häst tokigt
Framgångsrika strategier för högfungerande autister
Informationsträff för lärare i praktiska och estetiska ämnen :00 – 15:30 Om utvecklingsarbeten på skolor, i syfte att förbättra ämnesundervisningen.
Valideringsprocessen
Att tillsammans påverka!
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Dolda funktionsnedsättningar
Kommunikationsstödjande Hjälpmedel och IT i barnsjukvård och specialisttandvård – utveckling och utvärdering av en nationell resurs.
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Projekt ”TAKK för Språket”
Projekt Måltidssamtal. Projekt Måltidssamtal Ettårigt projekt Ägs av Studieförbundet Vuxenskolan Södra Mellansverige Medel från Allmänna Arvsfonden En.
Demens och tidshjälpmedel
IKT och lärplatta i förskolan
Omhändertagande av barn med komplexa hjärtfel
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Retoriska arbetsprocessen
Handikapp & Habilitering
Löneförhandlingskommunikation
Autism och Asbergers Syndrom
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Habiliteringen för barn och vuxna i Uppsala län Studiebesök Marie-Louise Åkerlund kurator.
AKK – Alternativ och Kompletterande Kommunikation för blivande speciallärare Gunilla Thunberg DART – västra Sveriges kommunikations- och dataresurscenter.
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
För mer information, kontakta:
Kommunikationsstöd för människor på flykt
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OneDrive – lagringstjänst i Office 365
Föräldrainformation Källängsrådet 19/
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Föreningen kognitivt stöd
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Barn som närstående.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Livstilsprojekt unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning
Helhet och allsidighet
Välkommen till Habiliteringscentrum Västmanland
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Välkomna till Ungoteket!
WORKSHOPS MED ABILIA Kognitiva hjälpmedel, Kommunikationshjälpmedel, Omgivningskontroll & Epilepsilarm 5 NOVEMBER WORKSHOP KOGNITIVA HJÄLPMEDEL.
Presentationens avskrift:

Appar för kommunikation – hur fungerar det? Maria Olsson och Ingrid Mattsson Müller, DART

Projekt: Appar för kommunikation - ett webbforum DART - Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus och Hjälpmedelsinstitutet i samarbete med: Autism- och Aspergerföreningen RBU Rörelsehindrade Barn och Ungdomar FUB Föreningen för barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning medel från Arvsfonden Maria Olsson och Ingrid Mattsson Müller, DART

Fortlöpande utveckling av webbforumet Arbetsplan År 1: Konstruktion och uppstart av webbforumet - klart År 2: Användarprovningar - klart År 3: Sammanställning och informationsspridning Fortlöpande utveckling av webbforumet Maria Olsson och Ingrid Mattsson Müller, DART

Ett forum om appar som kompenserar, kompletterar och stödjer talet och språkförståelsen. Maria Olsson och Ingrid Mattsson Müller, DART 4

Forum för kommunikationsappar www.hi.se/kommunikationsappar Fråga om de sett och använt forumet!!! Förstasidan Hur man skaffar ett användarkonto – att man väljer om man vill synas med namn och arbete om man vill. Hur man hittar appar – olika filter Plattform pris etc Utökad sökning Klicka bort val Visa ordning efter pris eller annat Lägga in som favoriter Jämförelser mellan appar Utskriftsversion Kommentarer Varningstriangeln! Hur man lägger in appar Att man kan ändra i varandras appar! Maria Olsson och Ingrid Mattsson Müller, DART Bilder från Pictograms’ author: Sergio Palao Origin: ARASAAC (http://catedu.es/arasaac) Licenses: CC (BY-NC-SA)

Genomförande Nätverk kring 8 personer deltog Vuxna, barn och ungdomar med neurologisk sjukdom, autism, cerebral pares, utvecklingsstörning Assistenter, föräldrar, syskon, partner och lärare Indelning i 3 grupper Kartläggning av kommunikation Fyra träffar med genomgång av appar, surfplattor, diskussioner hur användningen fungerat och nästa steg, erfarenhetsutbyte Mellan träffarna fick de prova appar och styrsätt hemma Maria Olsson och Ingrid Mattsson Müller, DART

Slutsatser såhär långt: De som var bekanta med kommunikationsstöd innan projektet kom igång snabbare att börja använda apparna för kommunikation Det tar tid att lära sig teknik och man behöver stöd Behöver mycket stöd inte bara kring tekniken utan också vokabulär och komma igång att använda i vardagen vilket liknar processen när det gäller mer traditionella hjälpmedel MER?? Maria Olsson och Ingrid Mattsson Müller, DART

För att kommunikationsstödet ska fungera krävs att syftet med hjälpmedlet är tydligt: adekvat och motiverande vokabulär fysiskt tillgängligt – att det finns till hands och att personen kan motoriskt använda det Vem hjälper till och vem har tiden? Maria Olsson och Ingrid Mattsson Müller, DART

Följ projektet på http://www.arvsfondsprojekten.se/ Reklam för Arvsfondssidan –automatiskt uppdateringar på de projekt man följer Maria Olsson och Ingrid Mattsson Müller, DART

Appar, styrsätt och apparater som de provat Speech Assistant WidgitGo Scene andHeard Joystick Handske Penna Ögonstyrning Ipad Air Samsungplatta Windows 8 platta med ögonstyrning och programmet Communicator Skype BookCreator DialogComai GridPlayer Dascher Autismate Timstock StoryKit Om vi hinner, Fler??? Maria Olsson och Ingrid Mattsson Müller, DART

För att kommunikationsstöd/AKK ska fungera krävs att omgivningen: Har god kompetens och förmåga att kommunicera Använder ett tydligt och rikligt kroppsspråk Uppmärksammar alla kommunikativa initiativ – och olika uttryckssätt: kroppsspråk, ljud, tecken, bilder, tal…. Låter kommunikationen få ta tid – och att man orkar vänta Ingen skillnad för att det handlar om appar istället för traditionella hjälpmedel. 1. S - provat Predictable – pekproblem. Provat GP – lite pekproblem men ok. Ovan vid talsyntes. Föredrar bokstavstavla. Valde Androidplatta med Swiftkey och swipefunktion ihop med talsyntes och gratisappen Speak it. N – kan ej styra vanlig surfplatta. Behöver ögonstyrning. Berätta om Windowsplatta och communicator. 2. En med afasi, en med Huntingtons sjukdom och en med förvärvad hj.skada. De har provat Dialog Comai, GotTalkNow och GP. För- och nackdelar med struktur och användningssätt. Varierande kunskap, vilja och möjlighet i nätverket. 3. utvecklingsstörning och autism. Provade Widgit Go och Go Talk now. Som idag används som ”basapp” för kommunikation. De har hjälpt oss att utvärdera Scene and heard, Book creator, Autism Mate, Explain everything mfl. De fortsätter att använda Book Creator och Autism Mate. Kommunikationspass i Book Creator. Maria Olsson och Ingrid Mattsson Müller, DART

Vem behöver kommunikationsstöd/AKK? Tre huvudgrupper: 1. Behov av ett alternativt sätt att uttrycka sig 2. Behov av komplement för både uttryck och förståelse - i vissa situationer eller perioder i livet 3. Behov av alternativ för både uttryck och förståelse (von Tetzchner 1996, fritt översatt) AKK som uttrycksmedel – behöver AKK bara för att uttrycka sig förstår mer än man kan uttrycka god språkförståelse behovet av AKK finns hela livet man kan lära sig AKK som man lär sig andraspråk AKK som komplement – behöver AKK både för att förstå och att uttrycka sig nedsatt språkförståelse behovet av AKK är ibland övergående: på väg mot tal ibland behövs AKK bara i en viss situation man måste lära sig AKK som man lär sig förstaspråk AKK som alternativ – behöver AKK både för att förstå och att uttrycka sig behov av AKK finns hela livet 1. S - provat Predictable – pekproblem. Provat GP – lite pekproblem men ok. Ovan vid talsyntes. Föredrar bokstavstavla. Valde Androidplatta med Swiftkey och swipefunktion ihop med talsyntes och gratisappen Speak it. N – kan ej styra vanlig surfplatta. Behöver ögonstyrning. Berätta om Windowsplatta och communicator. 2. En med afasi, en med Huntingtons sjukdom och en med förvärvad hj.skada. De har provat Dialog Comai, GotTalkNow och GP. För- och nackdelar med struktur och användningssätt. Varierande kunskap, vilja och möjlighet i nätverket. 3. utvecklingsstörning och autism. Provade Widgit Go och Go Talk now. Som idag används som ”basapp” för kommunikation. De har hjälpt oss att utvärdera Scene and heard, Book creator, Autism Mate, Explain everything mfl. De fortsätter att använda Book Creator och Autism Mate. Kommunikationspass i Book Creator. Maria Olsson och Ingrid Mattsson Müller, DART