DATORN, WEBBEN & LÄRANDET Uppsala, juni 2011 Fernando Álvarez Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering
2 P-POINTS FUNKTIONER P-point är ett enkelt och effektivt sätt att skapa egna presentationer med text, bilder, filmer och/eller musik. Det är också möjligt att spela in en berättarröst för att förklara texterna eller beskriva vad man ser på bilderna. Det är väldigt lätt att länka till olika webbsidor genom att klistra respektive adress 2
SKRIVA EN TEXT Hej och välkomna! Det ska bli roligt att lära känna er och utbyta kunskaper och erfarenheter under de här tre dagarna
LÄGGA TILL BERÄTTARRÖST Hej och välkomna! Det ska bli roligt att lära känna er och utbyta kunskaper och erfarenheter under de här tre dagarna Nu lägger vi en provinspelning
INFOGA TEXT Klippa och klistra Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering har riksdagens uppdrag att anordna fortbildning för att främja den svenska skolans internationalisering. Vi erbjuder kurser, seminarier och projekt, i Sverige och utomlands bland annat för att förnya och effektivisera språkundervisningen. Vi har kompetens, kontaktnät och kontinuitet att fortbilda skolpersonal för att göra internationalisering till en konkret verklighet i skolan. Fortbildningsavdelningen är svenskt kontaktorgan för Europarådets språkprojekt: Europeisk språkportfolio 16+ och Europarådets fortbildningsprogram "Pestalozzi". Från och med januari 2010 finns Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering i ett nybyggt pedagogiskt centrum – Blåsenhus! Där blir vi sambor med bland andra Institutionen för didaktik, Institutionen för undervisning, kultur och medier, Pedagogiska institutionen och Rektorsutbildningen. Tillsammans strävar vi efter att vara ett viktigt resurscentrum för skolväsendet.
INFOGA BILDER Det var kanske något litet Vi tar det lite större
Prueba 3
INFOGA BILD OCH TEXT Fortbildningsavdelningen är svenskt kontaktorgan för Europarådets språkprojekt: Europeisk språkportfolio 16+ och Europarådets fortbildningsprogram "Pestalozzi".
INFOGA VIDEOCLIP Genom att kopiera adressen och klistra den: Genom att infoga hyperlänk: Jalla jalla - farsan på loppis invandrarsvenska
TVÅ INTRESSANTA VIDEOCLIP Book: Medieval helpdesk: SjgQvQ&feature=relatedhttp:// SjgQvQ&feature=related
INFOGA LJUDFILER Kan starta vid muspekning eller musklickning
INFOGA LJUDFILER Kan starta automatiskt
INFOGA LJUDFILER Kan starta automatiskt och man kan ta bort ljudikon
INFOGA VIDEOCLIP Starta vid klickning
INFOGA VIDEOCLIP Starta automatiskt
WEBB 2.0 “den kollaborativa webben”
17 DELTA AKTIVT PÅ WEBBEN!! Genom att registrera oss på olika webbsidor kan vi bidra till med egna texter, bilder, ljudinspelningar eller musik Vi kan också skapa eget didaktiskt material baserat på andras bilder eller filmer... Här följer några exempel: 17
18 EXEMPEL PÅ KOLLABORATIVA WEBBSIDOR OCH SOCIALA NÄTVERK FILMER OCH VIDEOCLIPwww.youtube.com QUIZ TILL YOUTUBES FILMERhttp://eslvideo.com BILDERwww.flickr.com P-POINT PRESENTATIONERwww.slideshare.net TEXTERwww.wikipedia.org GLOSÖVNINGARwww.glosor.eu GLOS- OCH GRAMMATIKÖVNINGARhttp://hotpot.uvic.ca TEXT, BILDER, FILMER, MUSIKwww.facebook.com TEXT, BILD, FILM, LJUD, MUSIK TEXT, BILDE, FILM, MUSIK
FLICKR.COM Gå in på och skapa ett eget kontowww.flickr.com Då kan du ladda upp dina egna bilder Du kan också namnge de objekt som syns på bilderna. Två exempel: /
SKAPA QUIZ TILL YOUTUBE Här kan du se hur det går till: s&feature=player_embedded s&feature=player_embedded Gå in på och skapa ett eget konto Vi gör ett quiz på den här sekvensen från Jalla Jalla: Eller på den här fantastiska videoklipp: Playing for change - Stand by me
21
22 Vad är en wiki? Webbplats för kreativt skrivande i samarbete med andra
23 Vad kan man göra med wiki? Skriva Ladda upp textdokument Ladda upp P-point Ladda upp bilder Ladda upp videoklipp Ladda upp ljudklipp Länka till andra webbplatser
24 Vem kan öppna en wiki? Vem som helst: - som har en fungerande - som har lust att samarbeta med andra intresserade i samma ämne
25 Hur fungerar det? Ungefär som en anslagstavla: alla som hittar dit kan läsa det som står - är anslagstavlan offentlig kan vem som helst sätta in ett nytt meddelande (eller ta bort något) - vissa anslagstavlor är mer eller mindre privata och endast ”medlemmar” har tillgång till informationen
26 Vem bestämmer vad man kan göra och vilka kan göra det? Den som skapar en wiki bestämmer vem kan se innehållet och vem kan bidra med nytt innehåll Hon/han bestämmer också vilka funktioner medlemmarna kan ha För att kunna vara aktivt med i en wiki måste man bli bjuden till det
27 Hur vet andra om min wiki? Det måste jag berätta om och skicka adressen. Till exempel:
28 Vilken nytta har jag, som lärare, av att arbeta med wiki? Jag kan uppmuntra samarbetet och självständigheten bland mina elever Jag kan kontrollera mina elevers arbete (vad de gör och inte gör) Vi kan organisera ett projektarbete Vi kan samarbeta med andra kollegor, skolor… Jag kan visa föräldrarna vad vi håller på med
29 Hur gör jag allt detta? ”Vi öppnar en wiki nu” : Vi kommer att använda denna wiki som ett experiment inom delkurs II för att utbyta idéer, åsikter och erfarenheter med kultur och kommunikativ kompetens i fokus. Vår wiki heter