DATORN, WEBBEN & LÄRANDET Uppsala, 13-15 juni 2011 Fernando Álvarez Fortbildningsavdelningen för skolans.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

This work is licensed under a Creative Commons 3.0 Attribution License Wikispaces för lärare En guide.
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Snabbguide och tips.
LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
PROJEKT – Fältstudier/metoder
BAS-M Hur du på ett enkelt sätt administrerar din båtklubbs register.
Att förstå anonymiteten (översättning från
First Class Arken - Introduktionskurs
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
En Dag i Ramadan Ramadan
Skapa ett video-CV på YouTube
Solanderskolan presenterar
This work is licensed under a Creative Commons 3.0 Attribution License Wikispaces för SBC En guide
Enterprising spirit! En profil för: Idérika Vetgiriga Kreativa Flickor och pojkar.
Skoljuridik för lärare
Liten introduktion till Wiki’n som KunskapsDatabas
1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering.
Film i särskolan Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling
Att skriva Manus Du ska presentera din film med ett kort intro
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
 Visa upp vår verksamhet  Kontakter med omvärlden  Möjliggör ett omdefinierat lärande  Öka medborgarnas möjlighet till insyn.
OH-mallen Upphovsrätt i skolan – en presentation från Kolla källan
MS Excel 2010 – Dag 2 Mahmud Al Hakim
Mobilen Redskapsmänniskan? Våra redskap och verktyg fungerar som förlängningar av våra sinnen och låter oss göra sådant som kroppen inte klarar av.
Använd svenska nu! Svenska som främmande språk •Mål •Språkinlärning •Bra kommunikation •Arbeta i grupper •Använda ny teknik •Utbyta erfarenheter.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Informationssökning och källkritik
1.
Ipad och IT som digitala verktyg i undervisningen
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
VART SKA VI…?.
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
Hur får jag använda digitalt material i min undervisning?
ersätter substantiv ex: personliga, possessiva, reflexiva, relativa
©storm.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
1.
Källkritik på Internet - en presentation från Kolla källan
Nya förutsättningar för lärande
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
EKÄNGENS IF NÄRVAROREGISTRERING MEDLEMSHANTERING ADMINISTRATION.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Uppsala universitet Institutionen för utbildning, kultur och medier Monica Langerth Zetterman.
Läroplansträff fritidshem
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
”If we teach today, as we taught yesterday, we rob our children of tomorrow” John Dewey.
iPad och IT som digitala verktyg i undervisningen
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Vem litar du på? Om sociala medier och sociala nätverk Dataträff hos SeniorNet Södermalm 28 april 2010 Anita Rissler SeniorNet Lidingö.
Välkommen till årets andra nätverksträff Sundsvall 30 maj, 2006 Funda Denizhan och Magnus Burell Verva, Nätverket 24-timmarswebben.
Sociala medier som påverkningskanal Anne Salovaara-Kero: Mamma Annorlunda & Normalstörd.
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
Presentation av Ta ej bort detta. Om du gör det är det brott mot våra regler. Reglerna hittar du under sidan OM KLASSKLUR. Läs de innan nedladdning.
VISNINGSVERKTYGET POWERPOINT i office 365
Presentationens avskrift:

DATORN, WEBBEN & LÄRANDET Uppsala, juni 2011 Fernando Álvarez Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering

2 P-POINTS FUNKTIONER P-point är ett enkelt och effektivt sätt att skapa egna presentationer med text, bilder, filmer och/eller musik. Det är också möjligt att spela in en berättarröst för att förklara texterna eller beskriva vad man ser på bilderna. Det är väldigt lätt att länka till olika webbsidor genom att klistra respektive adress 2

SKRIVA EN TEXT Hej och välkomna! Det ska bli roligt att lära känna er och utbyta kunskaper och erfarenheter under de här tre dagarna

LÄGGA TILL BERÄTTARRÖST Hej och välkomna! Det ska bli roligt att lära känna er och utbyta kunskaper och erfarenheter under de här tre dagarna Nu lägger vi en provinspelning

INFOGA TEXT Klippa och klistra Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering har riksdagens uppdrag att anordna fortbildning för att främja den svenska skolans internationalisering. Vi erbjuder kurser, seminarier och projekt, i Sverige och utomlands bland annat för att förnya och effektivisera språkundervisningen. Vi har kompetens, kontaktnät och kontinuitet att fortbilda skolpersonal för att göra internationalisering till en konkret verklighet i skolan. Fortbildningsavdelningen är svenskt kontaktorgan för Europarådets språkprojekt: Europeisk språkportfolio 16+ och Europarådets fortbildningsprogram "Pestalozzi". Från och med januari 2010 finns Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering i ett nybyggt pedagogiskt centrum – Blåsenhus! Där blir vi sambor med bland andra Institutionen för didaktik, Institutionen för undervisning, kultur och medier, Pedagogiska institutionen och Rektorsutbildningen. Tillsammans strävar vi efter att vara ett viktigt resurscentrum för skolväsendet.

INFOGA BILDER Det var kanske något litet Vi tar det lite större

Prueba 3

INFOGA BILD OCH TEXT Fortbildningsavdelningen är svenskt kontaktorgan för Europarådets språkprojekt: Europeisk språkportfolio 16+ och Europarådets fortbildningsprogram "Pestalozzi".

INFOGA VIDEOCLIP Genom att kopiera adressen och klistra den: Genom att infoga hyperlänk: Jalla jalla - farsan på loppis invandrarsvenska

TVÅ INTRESSANTA VIDEOCLIP Book: Medieval helpdesk: SjgQvQ&feature=relatedhttp:// SjgQvQ&feature=related

INFOGA LJUDFILER Kan starta vid muspekning eller musklickning

INFOGA LJUDFILER Kan starta automatiskt

INFOGA LJUDFILER Kan starta automatiskt och man kan ta bort ljudikon

INFOGA VIDEOCLIP Starta vid klickning

INFOGA VIDEOCLIP Starta automatiskt

WEBB 2.0 “den kollaborativa webben”

17 DELTA AKTIVT PÅ WEBBEN!! Genom att registrera oss på olika webbsidor kan vi bidra till med egna texter, bilder, ljudinspelningar eller musik Vi kan också skapa eget didaktiskt material baserat på andras bilder eller filmer... Här följer några exempel: 17

18 EXEMPEL PÅ KOLLABORATIVA WEBBSIDOR OCH SOCIALA NÄTVERK FILMER OCH VIDEOCLIPwww.youtube.com QUIZ TILL YOUTUBES FILMERhttp://eslvideo.com BILDERwww.flickr.com P-POINT PRESENTATIONERwww.slideshare.net TEXTERwww.wikipedia.org GLOSÖVNINGARwww.glosor.eu GLOS- OCH GRAMMATIKÖVNINGARhttp://hotpot.uvic.ca TEXT, BILDER, FILMER, MUSIKwww.facebook.com TEXT, BILD, FILM, LJUD, MUSIK TEXT, BILDE, FILM, MUSIK

FLICKR.COM Gå in på och skapa ett eget kontowww.flickr.com Då kan du ladda upp dina egna bilder Du kan också namnge de objekt som syns på bilderna. Två exempel: /

SKAPA QUIZ TILL YOUTUBE Här kan du se hur det går till: s&feature=player_embedded s&feature=player_embedded Gå in på och skapa ett eget konto Vi gör ett quiz på den här sekvensen från Jalla Jalla: Eller på den här fantastiska videoklipp: Playing for change - Stand by me

21

22 Vad är en wiki? Webbplats för kreativt skrivande i samarbete med andra

23 Vad kan man göra med wiki? Skriva Ladda upp textdokument Ladda upp P-point Ladda upp bilder Ladda upp videoklipp Ladda upp ljudklipp Länka till andra webbplatser

24 Vem kan öppna en wiki? Vem som helst: - som har en fungerande - som har lust att samarbeta med andra intresserade i samma ämne

25 Hur fungerar det? Ungefär som en anslagstavla: alla som hittar dit kan läsa det som står - är anslagstavlan offentlig kan vem som helst sätta in ett nytt meddelande (eller ta bort något) - vissa anslagstavlor är mer eller mindre privata och endast ”medlemmar” har tillgång till informationen

26 Vem bestämmer vad man kan göra och vilka kan göra det? Den som skapar en wiki bestämmer vem kan se innehållet och vem kan bidra med nytt innehåll Hon/han bestämmer också vilka funktioner medlemmarna kan ha För att kunna vara aktivt med i en wiki måste man bli bjuden till det

27 Hur vet andra om min wiki? Det måste jag berätta om och skicka adressen. Till exempel:

28 Vilken nytta har jag, som lärare, av att arbeta med wiki? Jag kan uppmuntra samarbetet och självständigheten bland mina elever Jag kan kontrollera mina elevers arbete (vad de gör och inte gör) Vi kan organisera ett projektarbete Vi kan samarbeta med andra kollegor, skolor… Jag kan visa föräldrarna vad vi håller på med

29 Hur gör jag allt detta? ”Vi öppnar en wiki nu” : Vi kommer att använda denna wiki som ett experiment inom delkurs II för att utbyta idéer, åsikter och erfarenheter med kultur och kommunikativ kompetens i fokus. Vår wiki heter