ETIK OCH GODA SAMTAL Lasse Lindsjö.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

PRIVATSAMTAL EXPERTSAMTAL
Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Coachande ledarskap som mentor
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Föräldrautbildning Schysst på nätet
Individuellt lärande tillsammans
Lösningsinriktad Pedagogik.
Att leva med multipel skleros
Svenska som andraspråk
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
SAMTAL.
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
Mål och betygskriterier
Samtalet På Arbetsplatsen.
= att visa istället för att berätta
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
En reviderad läroplan för förskolan
Anne Netterlid ProjektSamordning
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Att samtala med ungdomar om tobak
Läroplansträff Välkomna.
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Relationer skapas, upprätthålls och avbryts genom tal
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
BUNKEFLO 10 – 11 AUG 2006.
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Flickors psykiska ohälsa
Att samtala, några knep Speglingar- att man svarar med frågan Tex:
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
PEDAGOGENS FÖRÄNDRADE LEDARSKAP.
Hur samarbeta med journalister? Kommunikationschef Päivi Musakka Högsta förvaltningsdomstolen Vasa
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Strukturerad intervjumetodik
1 Informant 1 om när brodern oväntat kommer på besök ” Sätt dig, lugna ner dig!” Sa han till mig då. ”Ta det lite lugnt” Och det gjorde jag ju då…men ändå,
Diskussionstillfälle 4
Debattartikel.
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Socialpsykologi.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
Nonviolent Communication
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Kommunikation. Jag vet att du tror att du förstår vad jag tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag.
Coaching.
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Samtalsmetodik Rambeslut och IBIC (ÄO)
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

ETIK OCH GODA SAMTAL Lasse Lindsjö

AVSLUTNING SAMMANFATTNING ARBETSFAS AVSTÄMNING UPPVÄRMNING

UTGÅNGSPUNKTER Försök undanröja hinder. Inte skapa nya. Time out Andas först - Undvik publik Hantera bemästringsförsök utan att gå i krig. Försök möta den andre där den är, inte där du önska r att han eller hon skulle vara Använd tydlig kommunikation Lasse Lindsjö

STÖDJA UTMANA

SKAPA ETT PROBLEMLÖSANDE KLIMAT - Intresse - Engagemang - Respekt (kränk inte) - Förståelse - Inlevelse (Drunkna inte) Lasse Lindsjö

BEMÄSTRINGS-FÖRSÖK - Aggressivitet (Ju räddare desto ilsknare) - Flykt (Bagatellisera) (Utebli) - Projektion (Överföra egna problem på andra) Lasse Lindsjö

- Självanklagande - Likgiltig - Totalt förnekande - Hålla med - Avledande manöver - Vän Lasse Lindsjö

1. Vilka bemästringsförsök har jag mött? 2. Hur hanterar jag dessa bemästringsförsök? 3. Vilka tycker jag är svårast att möta? 4. Vilka använder jag mig själv av i professionellt svåra situationer? Lasse Lindsjö

JOHARI FÖNSTER Fri aktivitet Blind fläck - känt av mig - inte känt av mig själv själv - känt av andra - känt av andra Dolt område Okänt område själv själv - inte känt av - inte känt av andra andra Lasse Lindsjö

ATT GE INFORMATION 1. Alla beskrivningar nedbrutna i så konkreta beskrivningar som möjligt 2. Att tycka illa om ett beteende behöver inte vara det samma som att tycka illa om personen Lasse Lindsjö

Strategier för att minska bemästrings- försök: MGN Sidodörren in Olika bilder ok Struktur Lyssna aktivt Fokus Vad fungerar? Metakommunikation Inte hetsa fram lösningar Mångpartiskt förhållningssätt Humor

Öppna frågor Processfrågor En fråga i taget Ger mer information: Lyssna aktivt Nyckelord Hm/Ja/Jaså “Berätta lite mer” Tystnad Parafrasering (omskrivning av sakinnehåll) Om jag förstår dig rätt… Du menar att… Återspegla känslor (omskrivning av känsloinnehåll) Sammanfattning

Undvik: Varför – frågor Slutna frågor Ledande frågor Hur är det nu, har det varit jobbigt…. Dubbelfrågor Hur länge har det varit så och vad har ni gjort…. Påståendefrågor Tycker du inte att...

Olika perspektiv: Salutogent; Vad leder till utveckling? Bygg på det friska! Patogent: Vad krävs för att reparera? Gräv i det sjuka!

Vidga perspektiv då det hakar upp: Framgångsfrågor Vad fungerar? Omfrågor Om du gör så, vad händer då? Undantagsfrågor Finns det någon stund på dagen han inte bråkar? Omtolka Kan om han vill!! - Kan finnas andra hinder än viljan T.ex. Igångsättnings- svårigheter Omdefiniera Mer träning!! - Vad är det han skulle vilja kunna göra?

Mångpartisk samtalsledare Olika synsätt Vad ser mamma (inte en sanning) Vad ser skolan? Vad ser eleven? Lyssna aktivt Spegla/Omformulera Om jag förstått dig rätt ……. Skapa MGN !!! Skalfrågor Undvik trianguleringar Om det här ska kännas som ett bra samtal ………????