Föredrag på Kommunalteknik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Advertisements

Pär Olofsson Cilla Gauffin Kjell Jonsson Jens Östlund
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Informationsmöte om detaljplanering av Raksta, etapp 8
Nyttorealisering på 10 min
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Vattenprojekt Härjedalens kommun Pär Olofsson Janne Gabrielsson
LTA - Tryckavlopp för småhus
Isabel Enström, Gotland Daniel Liljeberg, Villaägarnas Riksförbund Tove Göthner, SKL Björn Risinger, HaV Margareta Lundin Unger & Maud Larsen, HaV.
Planera för ett förändrat klimat – ansvarsfrågor Plan-, bygg och bostadsdagar, Luleå 20 november 2013
K-märkt? Skydd av kulturhistorisk bebyggelse i den kommunala planeringen Kerstin Andersson och Roger Lind Länsstyrelsen Västra Götalands län.
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
KOMMUNALAVA-PLANER Kjell Jonsson Anna Myhr.
VA-PLAN Nynäshamns kommun
Integration och mångfald –
EU:s ramdirektiv om vattenpolitik
Vad innebär ett barnperspektiv
Klimatanpassning i den fysiska planeringen
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Anpassning till ett förändrat klimat Uppdrag för länsstyrelserna Regeringens proposition En sammanhållen klimat- och energipolitik – Klimat 2008/09:162.
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Dagvatten i detaljplaner – Enkelt eller svårt?
Länsgemensam ledning i samverkan
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
FOSSILFRI KOMMUN 28 mars 2007 Sala kommuns klimatarbete Lisa Granström
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Får jag lov? Om planering och byggande
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Den framtida vattenförvaltningen och Nya Greppa Näringen Falkenberg Björn Sjöberg Västerhavets vattendistrikt.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Vatten och avloppsförsörjningsplan
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
PBL 2 kap 6§ Ny bebyggelse skall lokaliseras till mark som är lämpad….hänsyn till… översvämningar och erosion.
UDDEVALLA KOMMUN DÄR MÄNNISKOR VÄXER OCH ERBJUDS GOD LIVSKVALITET Övergripande kommunala strategier för breddat och fördjupat föräldrastöd Föräldrastödskonferens.
Vattenförsörjningsplaner
ÖP-läget i kommunerna. Den 21 juni tog riksdagen beslut om en ny plan- och bygglag som börjar gälla den 2 maj I och med förändringen stärks översiktsplanens.
Övergripande strategier Samrådet Analysmetod Ekonomiskt hållbart?
Info VA-strategi Smedjebackens kommun
1 Fredag den 11 april Program Inledning med Lars Fransson Behovsbedömningar i praktiken Hanne Haas och Niklas Aronsson, Länsstyrelsen.
Förslag till ”Flerårsplan för länsprojekt ” Arbetsgrupp Ulrika Wahlström, Helena Lindström, Malin Ahlm, Daniel Granström, Erica Tallberg och Charlotte.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
GRUNDVATTENFÖREKOMSTER AV RIKSINTRESSE FÖR DRICKSVATTENFÖRSÖRJNINGEN
Miljökvalitetsnormer för vatten
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Planera och åtgärda landsbygdens avlopp. Vatten och avlopp i stadsplanering 1800-talet Sverige-urbanisering Epidemier, hygienproblem och odör 1900-talet.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Ansvar gentemot vem/vilka?
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Vatten i gränsen mellan stad och land Tilla Larsson Jordbruksverket Vattenenheten i Alnarp.
Kommunalt övertagande av huvudmannaskap för allmän plats och upplösning av vägföreningar ”Vägföreningsprojektet” i Norrköping Anna Kuling, fd.
Avloppshantering i Stockholms län – ett vägval i strategin för Ingen övergödning Vas-rådet den 13 februari 2014.
Thomas Kalbro Fastighetsvetenskap, KTH Seminarium, Cannes, 16 mars 2016 Myter om plan- och bygglagen.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Klorerade kolväten Från upptäckt till detaljplan
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
KOMMUNALT VA UPPERUD, BÄCKEN, LINDDALEN OCH SKOLMÄSTRE
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Förutsättningar invånare ca 900 anställda Pendlarkommun.
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Formalia VAS rådet 2014 Anders Ekström/Ordförande VAS.
Tidig planeringsdialog för ökad samsyn mellan stat och kommun
Strategisk VA-planering
Miljömålen består av tre slags mål
Introduktion till processen för balanserad styrning
Vägval Älgö - Analys av genomförande och risker
Miljömålen består av tre slags mål
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Presentationens avskrift:

Föredrag på Kommunalteknik VA-planering för hela kommunen Föredrag på Kommunalteknik Örebro 11 September 2008

Mats Johansson VERNA Ekologi AB mats@verna.se www.verna.se www.avloppsguiden.se

HÅLLBAR UTVECKLING - vad betyder det för VA-försörjningen i din kommun?

Miljökvalitets-målen - vad krävs för att nå miljömålen i din kommun?

”Ramdirektivet för vatten” 2000/60/EG (1) Vatten är ingen vara vilken som helst utan ett arv som måste skyddas, försvaras och behandlas som ett sådant. ”Ramdirektivet för vatten” 2000/60/EG

Varför planera för VA i hela kommunen? Små avlopp - stora problem! - ca 850 000 små avlopp, 1/3 direkt undermåliga - risk för grundvatten & ytvatten, övergödning Stora framtida investeringar - oavsett hur man löser va-frågan Obekväma beslut - kräver bra planeringsunderlag Möjliggöra bebyggelse – inga nya hus utan att lösa VA-frågan!

VA - Kommunen har många olika roller Kommunen är viktig.

VA utanför kommunalt verksamhets-område Flera lagstiftningar VA utanför kommunalt verksamhets-område Miljöbalken PBL Vatten- tjänstlagen

Gemensamhets- anläggningar Kommunens möjligheter att styra VA-försörjningen Kommunalt VA Vattentjänstlagen Gemensamhets- anläggningar Plan- och Bygglagen Anläggningslagen Kommunen har en bra verktygslåda… Enskilda anläggningar Miljöbalken, Allmänna råd

Många olika aktörer och viljor Gemensamhets- anläggningar Kommunalt VA Gemensamhets- anläggningar Vilken typ av underlag behövs innan beslut kan tas? Hur undvika problem längre fram i planeringen, var finns de potentiella hindren? Vilken roll ska fastighetsägaren ha i processen? Enskilda anläggningar

Växla över mellan h/v bilder

Allmänna råd - små avloppsanordningar för hushållsspillvatten NFS 2006:7 Naturvårdsverkets tolkning av Miljöbalken Funktionskrav - Normal eller hög skyddsnivå Dimensionering för 5 pe och åretruntboende Högre reningskrav gör att traditionell teknik inte alltid kommer godkännas Nya krav på kommunens tjänstemän och nämnder Lägga till tvättmedelsbild!!

Handbok – Små avloppsanläggningar Ger stöd i att tillämpa Miljöbalken och allmänna råd om små avlopp Avvägningar, kommenterade rättsfall och rekommendationer för ärendehantering Bilagor om teknik, provtagning, aktuella domar ”Ovanlig” handbok – kapitel om va-planering, angränsande lagstiftningar Regionala dialogseminarier – 400 deltagare

Slutsatser från handboken om små avlopp Kommunen har rådighet! - Lagstiftningen ger kommunerna möjlighet att styra VA- och Bebyggelseplaneringen Många förvaltningar i kommunens organisation är berörda och bör medverka i planeringen Politisk förankring och resurser krävs även för att förebygga och lösa VA-problem i omvandlingsområden och utanför kommunalt verksamhetsområde Kap 3. Vägen från VA-problem till fungerande lösningar Det finns ingen universallösning för planering av VA i omvandlingsområden. Detta kapitel ger vägledning i hur man får till stånd en fungerande planering, och tips på hur man rättar till en process som blivit fel från början.

Handbok om VA i omvandlingsområden - Svenskt Vatten Utveckling Lagstiftning, Planering Teknikval Målgrupp - Tekniska och VA-förvaltningar Utbildningar i höst / vår

SVUs Handbok - tre ”huvudteser” Fatta ett strategiskt beslut så tidigt som möjligt VA-planering behövs för hela kommunen – inte bara inom verksamhetsområdet Tekniken är inte problemet – det finns tekniska lösningar

VA-planering inom respektive linjeorganisation VA-planering baserad på helhetssyn och förvaltningsövergripande arbete VA-planering Förstudie - projektering - investering VA-planering Bebyggelse-planering ÖP → DP → Bygglov Bebyggelse-planering Tillsynsplanering Hålla sig på vägen är A och O. Kör man i diket tar det tid och blir en massa extra jobb – fär att inte tala om kostnaderna… Helst en karta och helst en förare.. Finns många goda exempel, några kommer vi beskriva i handboken… Inte givet vem som ansvarar förd etta, det brukar bli den som har mest problem… VA-huvudmannen kan mycket väl ta initiativ tillett förvaltningsövergripande arbete.. För att förbeygga Tillsynsplanering - utifrån Miljöbalken

Strategiska områden för kommunens arbete – ur SVUs handbok Information och kommunikation Samverkan inom kommunen Formulering av krav, policys och måldokument Verktyg för svåra planeringssituationer Detta är saker som bör och kan ingå i en kommunal VA-plan /övergripande strategi

Planera VA! – Rättsregler och verktyg för kommunal planering Rapport sprids i höst - www.m.lst.se Juridisk vägledning - riktad till tjänstemän och förtroendevalda Kommentarer till rättsfall etc. Exempel och verktyg

Kapacitet för att åtgärda VA? Handlingsutrymme – juridiskt och politiskt Resurstillgång- pengar och kunskap Värdegemenskap mellan centrala aktörer Kommunikationsstrategier Arena för konflikthantering och deltagande Ansvarsfördelning mellan inblandade aktörer Drivande och ansvarstagande aktörer genom hela processen Storbjörk, S. & Söderberg, H. (2003) Plötsligt händer det – institutionella förutsättningar för uthålliga va-system Urban Water rapport 2003:1, www.urbanwater.org

Exempel - Alingsås Aktivt arbete i Anten/Mjörn-kommittén - 18 år med samverkan kring åtgärder för att förbättra vattenkvalitén Kommunal VA-strategi - antagen av KF 2006, tydliggör nämnders och förvaltningars roller och ansvar - pekar ut prioriterade områden Strategin ska vara underlag vid revidering av ÖP Nya riktlinjer för enskilda avlopp hög/normal nivå – antagna av MHN dec 2006 BILD??

Norrköpings arbete – små avlopp VA-utbyggnad Förvaltningsövergripande arbete - VA-rådgivningsprojekt Kretsloppskrav för enskilda avlopp - antagna i MHN Riktlinjer för urinsortering i tätort – KF uppdrag till Bygg- och miljöskyddsnämnden Kommunal organisation för återföring av humanurin – Avfallsplan/renhållningstaxa Entreprenörsutbildning - ihop med branschorganisationen ME

VA-rådgivning Lägesrapport 1976 Lägesrapport 1988 Lägesrapport 1995 Utredning olösta VA-frågor Prioriteringar VA-gruppens bildande Lägesrapport 1976 Lägesrapport 1988 ”All samlad bebyggelse skall ha….. ……löst VA-frågan till år 2000” Lägesrapport 1995 Lägesrapport 2001 Ledningsgruppen för vattenfrågor VA-gruppen Övergödnings-gruppen Dagvatten-gruppen Läget 2007 ?

Råd till VA-planerare Först: Arbeta förvaltningsövergripande! Fokus på planeringsprocessen! Bestäm vad ni vill med planeringen! Lär av egna och andras erfarenheter Politisk förankring! Därefter: Välj lämpliga planeringsverktyg! Besluta om teknisk lösning först när strategiska vägval gjorts Första fyra stegen – externt stöd som bollplank Sedan efter ett varv runt berget så kan ni köpa VA-utredning, verktyg etc. Vilken typ av underlag behövs innan beslut kan tas? Hur undvika problem längre fram i planeringen, var finns potentiella hindren? Vilken roll ska fastighetsägaren ha i processen?

Var ska man börja…? Översiktsplan / Vattenplan Fördjupad Översiktsplan för ett område Kustplan Detaljplan för ”VA-problemområde” Riktlinjer / policys för små avlopp utifrån nya Allmänna råd Avfallsplan Föreläggande från LSt utifrån §6 VTL Osv. Vad är det vi vill uppnå?

Det finns många olika typer av styrdokument… Visioner & mål Planer Strategier Policys Åtgärdsplaner Vägledning & information Osv… VAD BEHÖVS I DIN KOMMUN? Vad är det vi vill uppnå?

Använd hela verktygslådan! Arbeta proaktivt! Förankring!

ett väl förankrat beslut! Vägen från VA-problem till fungerande VA-lösningar Tekniken är inte hindret … … utan vägen fram till ett väl förankrat beslut!

Hur gör man för att komma fram sp fort som möjligt Hur gör man för att komma fram sp fort som möjligt? Hur styr man bäst när det är komplexa frågor och processer?

Frågor & Synpunkter? Kontakta gärna mig mats@verna.se Om vi lyckas få till kretslopp så har vi också säkerställt en bra rening!! Vi kan inte anse reningen fullbordad förrän vi har återfört närsalterna (ff fosforn) till odlad mark. Deponier kan läcka ganska mycket fosfor. Åtgärder vid källan kan i många fall vara både billigare än att Detta gälelr både om vi vill avskilja en ren fraktion med mycket närsalter eller om vi vill förhindra att avloppsvattenet och slammet förorenas med miljöstörande ämnen. Vi är väldigt teknikinriktade idag, vilket på sätt och vis är naturligt. Vi vill jus e en snabb lösning. Men det är ju inte tekniken i sig som är viktig utan den funktion som vi vill att våra VA-system ska ha i oliak fall. Genom att flytta fokmot mer funktionsinriktat tänkande så gör vi det möjligt att hitta nya ofta billigar och bättre lösningar. Kommunerna och andra aktörer måste ta ett helhetsgrepp på VA-Planeringen . Idag hanteras detta alltför separat i kommunerna. Vi måste se utanför våra ansoluta anbnsvars- och hjompetensområden och får en samsyn om vad som är viktyigt och hur man ska gå. Det är enda sättet att komma någon vart framöver. Involvera olia kompeternser, förvaltningar. Blanda tjänstemän och politiker. Lyssna in vad fastigehtsägare och andra tycker i frågan. SPRID KUNSKAP & ERFARENHETER Detta är vad som händer på den här konferensen.

Mina käpphästar Svår fråga = innebär obekväma beslut Kommunen har rådighet Helhetssyn - VA- & Bebyggelseplanering Förvaltnings- och nämndövergripande arbete Återföring av växtnäring = reduktion! Goda exempel och bra information behövs Om vi lyckas få till kretslopp så har vi också säkerställt en bra rening!! Vi kan inte anse reningen fullbordad förrän vi har återfört närsalterna (ff fosforn) till odlad mark. Deponier kan läcka ganska mycket fosfor. Åtgärder vid källan kan i många fall vara både billigare än att Detta gälelr både om vi vill avskilja en ren fraktion med mycket närsalter eller om vi vill förhindra att avloppsvattenet och slammet förorenas med miljöstörande ämnen. Vi är väldigt teknikinriktade idag, vilket på sätt och vis är naturligt. Vi vill jus e en snabb lösning. Men det är ju inte tekniken i sig som är viktig utan den funktion som vi vill att våra VA-system ska ha i oliak fall. Genom att flytta fokmot mer funktionsinriktat tänkande så gör vi det möjligt att hitta nya ofta billigar och bättre lösningar. Kommunerna och andra aktörer måste ta ett helhetsgrepp på VA-Planeringen . Idag hanteras detta alltför separat i kommunerna. Vi måste se utanför våra ansoluta anbnsvars- och hjompetensområden och får en samsyn om vad som är viktyigt och hur man ska gå. Det är enda sättet att komma någon vart framöver. Involvera olia kompeternser, förvaltningar. Blanda tjänstemän och politiker. Lyssna in vad fastigehtsägare och andra tycker i frågan. SPRID KUNSKAP & ERFARENHETER Detta är vad som händer på den här konferensen.