Kursplan trpt ledn 2 HT 2009.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Att bygga målstyrt Underhåll
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Energiledningssystem
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Presentation av rapporten
Processkartläggning.
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Kundundersökning mars 2010
Termo- och Fluiddynamik
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Transportledning/ Transportorganisation 8p
Kvalitet 1 RESULTAT AV DET NI GÖR FÖRVÄNTNINGAR
Mental träning Mål & Motivation
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Modell för processbaserat ledningssystem för kvalitet ISO 9001:2000
Affärsidé - företagets vägvisare
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Fakta om undersökningen
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Kursplan trpt ledn 2 HT 2009.
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Mattis Bergquist
Hållbar Utveckling Vad är det?.
Utvärdering av processmognad
/ / 2 Renova – miljöföretaget som gör mer.
Standarder för kvalitetsledningssystem
Fakta om undersökningen
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
6,44 billioner km bort. 6,44 billioner km bort.
/ Kvalitet/ lager & terminalansvarig/Bengt Sigvald
Värderingar & medarbetare Förbättringsarbete inom Luxo
1 Anneli Juhlin FP
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Beställning av tjänster
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
Utdrag ur Vikingalagen i Eddan År 1000 e.Kr. Var en bra handelsman
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
/ Kvalitet/ lager & terminalansvarig/Bengt Sigvald KURSPRESENTATION V
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
på personer i behov av hjälp
Trpt ledn sept 09/B Sigvald
Trpt ledn sept 09/B Sigvald
Kommunikationsprocesser
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
DET BLIR VARMARE PÅ JORDEN VARFÖR? VAD SPELAR DET FÖR ROLL?
Presentationens avskrift:

Kursplan trpt ledn 2 HT 2009

Trpt ledn 2 – 30 sept 09/B Sigvald Transportledning/Transportorganisation ( trpt ledn 2) Plan för 7 oktober 2009 Hemuppgift: Läs igenom Kvalitet – Vad är det? Grundläggande miljökurs Målet idag: förstå vad hur transporter kan påverka den yttre miljön och vad är kvalitet 2017-04-07 Trpt ledn 2 – 30 sept 09/B Sigvald

Skriv ner tre egenskaper på god kvalitet! 5 min-övning Kvalitet – Vad är det? Skriv ner tre egenskaper på god kvalitet!

Resultatet från 5 min-övning Kvalitet – Vad är det Resultatet från 5 min-övning Kvalitet – Vad är det? Skriv ner tre egenskaper på god kvalitet! Hög standard Konkurrenskraftigt pris Uppföljning/garanti Bra bemötande Pålitlighet Väl utfört arbete Kundtillfredställelse/ förväntningar God egenskap God hållfastighet Kompetens Hög servicegrad Få fel Utvecklingsbenägen Ursprungsproblem Ständiga förbättringar Överträffa kundernas förväntningar Bättre hantering Kostnadseffektivitet Flexibilitet Servicevänlighet Estetik, etik Nöjd kund/personal Säkerhet Arbetsmiljö

Kvalitet – Vad är det? Ur användarsynpunkt Ur tillverkningssynpunkt Kvaliteten på en produkt är dess förmåga att tillfredställa kundernas behov eller förväntningar För en vara För en tjänst prestanda omgivning driftsäkerhet pålitlighet underhållsmässighet tillgänglighet säkerhet tjänstvillighet artighet kommunikationsförmåga

Kvalitetsarbetets utveckling TQM Offensiv kvalitetsutveckling = ständiga förbättringar Kvalitetssäkring Kvalitetsstyrning Kvalitetskontroll EFTERÅT NU FÖRE STÄNDIGT Tid Kvalitetsutveckling = verksamhetsutveckling idag!?

Kvalitet och lönsamhet jämför med övningsuppgiften Effekter av förbättrad kvalitet Nöjdare kunder Nöjdare personal (minskad sjukfrånvaro) Bättre marknadsposition Kortare ledtider Minskade räntekostnader (kapitalbindning) Minskade kassationer och omarbetning Högre produktivitet

Rätt från början 1 10 100 1000 Idé Prototyp Serie- produktion Hos kund Att inte göra rätt från början ökar kostnaderna ca 10 ggr per utvecklingsfas

Nöjd personal ger nöjdare kunder 2009-09-30 Såväl kunder som leverantörer gör hellre affärer med företag som har nöjda anställda. Det visar en undersökning beställd av Ingenjörsvetenskapsakademien, Iva. När de anställda trivs med arbetet, så lockas även kunder. Det kan verka självklart, men sambandet är ändå underskattat i näringslivet. Undersökningen visar en tydlig koppling mellan personalens välmående och styrkan hos företagets varumärke. Det visade sig att personalarbetet var den sjätte viktigaste faktorn efter sådant som service, kundorientering och ledarskap. – Om man har företaget som leverantör upplever man kanske att det är tryggt att göra affärer med ett företag där personalen trivs och mår bra. Företaget uppfattas som en god samhällsmedborgare, säger Frans Melin.

Långsiktig framgång Vilken grupp saknas? För att nå långsiktig framgång i ett företag krävs att man beaktar ett antal olika aspekter: Kunderna - förändrar sina behov och förväntningar det gäller att ”snappa” upp dessa i tid Ägarna - vill att värdet i ägandet ska växa ger även stabilitet för jobben Medarbetare - ställer krav på social gemenskap, god arbetsmiljö och självförverkligande Samhället - ställer krav som ständigt förändras vilket är viktigt att bevaka och tillgodose Visioner och mål skapar förutsättningarna och anger riktningen Viktigt att utvärdera och agera. Det skapar engagemang och motivation Vilken grupp saknas?

Modell för processbaserat ledningssystem för kvalitet ISO 9001:2000 Ständig förbättring av kvalitetsledningssystemet Kunder Kunder Ledningens ansvar Hantering av resurser Mätning, analys och förbättring Krav Tillfreds- ställelse Produkt- framtagning Insats Utfall Produkt Medarbetare, samhälle, ägare, kunder och leverantörer ska tillfredsställas

Struktur SS EN ISO 9001:2000 0. Introduktion Omfattning Bindande referens Termer och definitioner Kvalitetsledningssystem (4.2, 4,5, 4,16) Ledningens ansvar (4.1) Resursstyrning (4.1, 4.9, 4,18) Produktförverkligande (4.3, 4.4, 4.6, 4.7, 4.8, 4.9, 4.11, 4.12, 4.15, 4.19) Mätning, analys och förbättring (4.10, 4.13, 4.14, 4.17, 4.20)

Arbetsmiljö Kvalite Yttre miljö

5 min övning Reflektera över denna bild och ge Dina synpunkter på människans miljöpåverkan och resursfördelningen på jorden.

19

2017-04-07 : 20 20

Förbrukning och användning av resurser 2017-04-07 : 21 Bild: www.gobartimes.org 21

2017-04-07 : 22 22

2017-04-07 : 23 Källa, delvis: Naturvårdsverket 23

Koldioxid (CO2) antas ge den sk Växthuseffekten Varmt jordklot 24

(1,35 m3) 1 liter diesel ger 2,61 kg CO2 Koldioxiden kan inte – till skillnad från andra motorutsläpp – renas bort genom teknik. Den uppstår oavsett hur förbränningen sker! 25

Växthuseffekten Ju tjockare glasväggar (CO2 ) desto varmare i växthuset (atmosfären) ! 26

2017-04-07 : 27 27

Vanliga kemiska begrepp i miljö/trpt-sammanhang... Koldioxid (CO2) Växthuseffekten Kväveoxider (NOx) Försurande Kolväten (HC) Hälsoproblem Kolmonoxid (CO) Hälsoproblem Partiklar / sot (PM) Hälsoproblem , nedsmutsning 28

” Två sorters koldioxid (CO2)...” Fossila bränslen ( diesel,bensin, kol , naturgas ) CO2 bunden i miljontals år frigörs .Ger nettotillskott till atmosfären ( växthuseffekten) Biobaserade bränslen ( etanol,metanol, RME,etc) ”Det korta kretsloppet” Samma mängd CO2 som frigörs binds snabbt igen ( fotosyntesen) 29