Kontaktsjuksköterskans roll Linda Wilhelmsson Eksjö 2012-10-19
Kontaktsjuksköterskans roll En viktig kvalitetsfaktor (SOU 2009:11) Tydliga kontaktvägen in i vården Stödet kring kommunikationen kring sjukdomen Hjälpen med koordineringen Hjälpen med kontakterna (SKL:s delrapport Kontaktsjuksköterska i cancervården 2011)
MÅL Att alla cancerpatienter ska ha tillgång till en kontaktsjuksköterska eller motsvarande på den cancervårdande kliniken. (SOU 2009:11) (SKL:s delrapport Kontaktsjuksköterska i cancervården 2011)
Kontaktsjuksköterskan är tydligt namngiven för patienten har speciell tillgänglighet informerar om kommande steg förmedlar kontakt med andra yrkesgrupper utifrån patientens behov ger stöd till patienten och närstående vid normal krisreaktion vägleder till psykosocialt stöd vid behov säkerställer patientens delaktighet och inflytande i sin vård bevakar aktivt ledtider (Sveriges Kommuner och Landsting 2012)
Kontaktsjuksköterskan Har dessutom Ett tydligt skriftligt uppdrag Kunskaper som regleras av innehåll och avgränsningar i varje patientprocess Ansvar för att en individuell vårdplan upprättas (kan även upprättas av andra) Ansvar för aktiva överlämningar till en ny kontaktsjuksköterska Uppgiften att delta i multidisciplinära ronder/möten (Sveriges Kommuner och Landsting 2012)
Sydöstra regionen Kartläggning och nätverksbyggande pågår via RCC Samma behov av en kontaktsjuksköterska som alla andra cancerdiagnoser Samspelet med hälso- och sjukvårdsystemet (SKL:s delrapport Kontaktsjuksköterska i cancervården 2011) Omvårdnadsbehov som berör alla delar av vårdkedjan och kontaktsjuksköterskans roll ( Jönsson & Boderos 2011, Wilhelmsson & Klasa 2009, Andreassen S et al 2006, Vikund P. 2007)
Framtiden Fortsätta och vidareutveckla nätverksbyggandet mellan kontaktsjuksköterskor Använda SKL:s definition och anpassa den lokalt och regionalt Skapa trygghetsväven för alla våra patienter i regionen.