Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Linjära funktioner & ekvationssystem – Ma B
Advertisements

Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Elektroniskt expert-stöd, EES Kundfall
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Barnanpassad utredning
Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Källbystugans kvalitetsarbete
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Problemcentrerad undervisning metod Hokkaido lärarhögskolan (Asahikawa) Professor Kazuhiko Souma
Mål och betygskriterier
Matematikbiennalen ”Laborativ matematik via internet” av Patrik Erixon
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Muntligt Jag kan….
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Tekniska hjälpmedel för (eller emot) matematiklärande
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Lära sig leva med cancer
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
IKT och matematik Patrik Erixon Trondheim nov.2005.
Betyg och förmågor.
18 mars * Fika * Vad? * Varför? * Hur? * Väcka intresse * Motivera * Diskutera * Skapa flippgrupp.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
MaB: Andragradsekvationer
Algebraiska uttryck Matematik 1.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Kap 2 – Förändringshastigheter och derivator
Mårten Hultgren Kungsholmen gymnasium Stockholm martenmatematik.
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Hur ska jag få det att bli begripligt? Gilla Din Ekonomi Niclas Modig,
Elevaktiva utvecklingssamtal
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
Delaktighet.
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Samhällsvetenskapliga metoder
Gymnasieskolans mål och högskolans förväntningar Nämnaren 2 (2006) HT, Lars Filipsson, Mikael Cronhjort, Civilingenjör & Lärare -
Idrottspsykologi.
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Formellt, skarpt och snyggt
Mot aktiv undervisning med problemlösning och samtal i klassrummet
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Nationer, ideologier och folkmord genom
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Lars Madej  Talmönster och talföljder  Funktioner.
Manada.se Algebra och funktioner. 1.1 Algebra och polynom Förkunskaper: Grundläggande algebra Konjugatregeln och kvadreringsreglerna Andragradsekvationer.
Manada.se Kapitel 4 Ekvationer och formler. 4.1 Ekvationer och uttryck.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Du ska inom arbetsområdet lära dig att Tolka och förenkla uttryck med bokstäver Lösa enkla ekvationer Upptäcka och använda mönster och samband Skriva och.
Kap 2 – Förändringshastigheter och derivator
Den här presentationen innehåller:
GENOMGÅNG 2.1 Ändringskvoter Begreppet derivata.
Presentationens avskrift:

Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon

Vad kan dessa räknare göra? Hantera algebraiska uttryck, t.ex. förenkla till Lösa ekvationer exakt t.ex. ger Lösa ut variabler ur formler t.ex. Finna derivator och primitiva funktioner algebraiskt t.ex. Gränsvärden m.m

Egna Visioner C.A.S. (Computer Algebra System) 1.Pedagogiskt verktyg för inlärning. (kort sikt) 2.Katalysator för utveckling av innehåll. (längre sikt)

Pedagogiskt verktyg Möjliggör undersökande arbetssätt med bl.a. algebralaborationer. Ger/kräver tydliggörande av basfärdigheter Stimulerar till diskussion. Förskjuter fokus från algoritmer och metoder mot förståelse av begrepp och problemlösning. Låter även svagare elever ”komma vidare”. Bidrar till ökad variation. Visioner C.A.S.

Exempel MaA 1. Undersök med räknaren om följande är sant. Om det är lika motivera varför! 2. Är lika med ? Motivera! 3. Vad blir ? Varför ?

Exempel MaA 4. Är ? Motivera!! 5. Lös ekvationen steg för steg med räknaren. 6. Är följande förkortning korrekt? Om inte hur ska den vara? Motivera!

Exempel MaB 1. Utveckla och Samband/regel? 2. Lös ekvationen Exakt! Visa hur du får svaret utan din räknare! 3. Räta linjens ekvation?

Exempel MaC 1. Vad blir ? Kan du finna en regel? Vad blir ? 2. Faktorsatsen. Vad blir Varför? 3. Gränsvärden.

Exempel MaD 1. Vad blir ? Kan du finna en regel? 2. Vad blir ? Kan du finna en regel? 3. m.m.m.m.m.m.

Klassrumserfarenheter Har haft en NV-klass som läst MaCD med symbolhanterande räknare där jag även gjort en liten studie av utfall på nationella prov samt jämförelse med parallellklass med grafräknare. Har idag en NV2:a som redan från start utrustats med symbolhanterande räknare.

Vilka hinder finns ? Inte (ännu!!) tillåtna på nationella prov. Kostnad. Dyrare än ”vanliga” grafräknare.

Positiva erfarenheter +Har på ett enkelt sätt kunnat visa och demonstrera samband och regler och då även diskuterat matematik. +Eleverna har kunnat använda räknaren som kontroll och ibland fått reflektera lite extra då räknarens svar inte alltid varit identiskt med facits. +Eleven kan arbeta med undersökande uppgifter och direkt konfronteras med ev. felaktiga föreställningar. Observationer C.A.S.

+Elever har ibland hjälpts vidare och kunnat lösa problem där de annars fastnat, t.ex. vid någon krånglig derivering. +Vid några tillfällen har vi via räknaren kommit in på ”ny” matematik vilket givit intressanta diskussioner. +Exakta svar/närmevärden har diskuterats i högre grad. +De nationella proven har fungerat bra och endast mindre justeringar behövs för att tillåta hjälpmedlet. Observationer C.A.S. Positiva erfarenheter, forts.

Vad måste man tänka på ? Tydliggöra vad eleverna ska kunna utan hjälpmedel. Prov med räknarfri del är ett måste för baskunskaperna. Vara förbered på skillnader i räknarens presentation och den som eleverna vant sig vid. (Fick jag rätt?). Alla älskar inte tekniska hjälpmedel, skynda långsamt! Räkna med att det kan ta tid att bli vän med räknaren. Observationer C.A.S.

Försvinner baskunskaperna ? Studie av räknarfri diagnos samt räknarfri del på nationellt prov gav att eleverna med symbolhanterande räknare klarade sig bättre. Dock svårt att dra långtgående slutsatser men faran kanske är liten? Kanske tydliggörs baskunskaperna bättre med en kraftfull räknare? Observationer C.A.S.

Faror?

Katalysator för utveckling Ger en för matematikämnet nyttig genomlysning av innehåll: -Vad ska eleverna kunna? Tid frigörs till förståelse av begrepp och problemlösning från arbete med regler och metoder. Möjliggör fördjupning och mer verklighetsnära matematik för fler. Flyttar tillbaka focus lite till de algebraiska metoderna från grafiska/numeriska Visioner C.A.S.

Varför inte? Frågor? Synpunkter?Egna erfarenheter? Kontakta mig gärna! Hemsida: