Förhållandet mellan Solvens II-direktivet och tjänstepensions-direktivet Livdagen 18 september 2012 Ellen Bramness Arvidsson, chefekonom, Svensk Försäkring.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
under ledning av Oskar Henkow, Lunds universitet
Advertisements

Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Genomförande av IED m.m. Presentation
Europeiska kommissionens förslag till:
Svenska Försäkringsföreningens Livförsäkringsseminarium 9 oktober 2012
Tidsplan för införande av Basel 2 i Sverige
Finansdepartementet Kapitaltäckning Finansmarknadsminister Peter Norman
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Framtida modell för informationsutbyte och behov av centraliserad mätvärdeshantering Referensgruppsmöte no 3.
SOLVENS II - utredningen
Tillträde och prissättning av bytespunkter och tjänster för busstrafik
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
Huvudkontor, filialer och fasta etableringsställen - Sverige 14 december 2011 Jesper Öberg, Ernst & Young.
Mitt i regleringsvågen - hur påverkas försäkringsbranschen?
FI:s roll och arbete IBC Euroforum den oktober 2007
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Om privatisering av universitet och institut Ulf Bengtsson.
Oslo Fjärrvärme i konkurrens TPA-utredningens förslag Ulrika Jardfelt VD Svensk Fjärrvärme.
Energikartläggning i stora företag
Förmedlarnas utmaningar med de nya reglerna 27 augusti Charlotta Carlberg.
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
Analys av regeringens promemoria Införande av en rehabiliteringskedja
Arnes kurs 2009 Rolf Rundfelt.
Sammanfattning av gruppdiskussioner Miljömålsdagarna maj Umeå.
Europaparlamentets och rådets direktiv 2012/18/EU av den 4 juli 2012 om åtgärder för att förebygga och begränsa faran för allvarliga olyckshändelser där.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Utredning Ju 2013:13 ”En modern reglering av person- och godstransporter på järnväg”
Möte med kundrepresentanterna i fjärrvärmeuppdraget Stockholm 29 november.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
En kod för alla börsnoterade bolag Presentation av Kollegiets förslag till reviderad Svensk kod för bolagsstyrning Hans Dalborg.
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Varför energieffektivisering?
Nollalternativ i en MKB
Livförsäkring under Solvens II och IORP
0 EU / Norden och arbetslöshetsförsäkringen – generella utgångspunkter EU:s regelverk och nationella regelverk är inte fullt ut anpassade till hur rörligheten.
Behovet av nationell satsning på IT-stöd Barns behov i centrum (BBIC)
N Ä R I N G S D E P A R T E M E N T E T Alkolåsutredningen ”Utökad användning av alkolås m.m.” ( N 2004:16) Presentation vid uppstartsmöte i Solna
Reviderad Svensk kod för bolagsstyrning Bakgrund, syfte, innehåll i huvuddrag Informationsdag för nya kodbolag Stockholm
Om upphandling och arbete i EU-rätt och svensk rätt
Hänt och timat inom Vattenförvaltningen Martin Larsson Vattensamordnare/ Vattenmyndigheten 23 september 2010.
Finansdepartementet Ny lag skapar sund marknad för offentlig information Dan Ericsson Finansdepartementet.
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Presentation vid branschrådet för järnväg Revidering av TSD för Funktionshindrade.
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
Sverige och EU:s arbetstidsdirektiv
Små företag och offentlig upphandling Ulrica Dyrke Företagarna 17 jan 2008.
Vattendirektivets roll i tillsynen av miljöfarlig verksamhet Pardis Pirzadeh Ansvar: Miljögifter inom vattenförvaltningen och miljömål. Finns på: vattenstrategiska.
PBL - översynen PBL kom 1987 Ändrat finansieringssystem 1993 Förändring av risk och roller Idag marknadsorientering Förändra PBL !
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbara städer: Urbanisering Anna Wahlström, Naturvårdsverket.
1 Marknadskontrollrådets seminarium ”Din produkt, ditt ansvar ” Nalen 21/ Olika roller, olika ansvar: Tillverkare, importör, distributör Göran Lundmark,
Vidareutnyttjande.se 2.0 Björn Hagström
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
En ändamålsenlig kommunal redovisning (KomRed) Gunvor Pautsch.
Barnkonsekvensanalys Om att systematiskt fatta beslut för barnets bästa.
Utredningen om tvångsvård för barn och unga Utredningen om tvångsvård för barn och unga (2013 – 2015) Håkan Ceder, särskild utredare Sekretariat: Pär Alexandersson.
EIDAS införande i Sverige Björn Scharin, PTS. PTS roll idag resp. framtida roll PTS är tillsynsmyndighet över utfärdare av kvalificerade certifikat PTS.
Finansinspektionen Vi övervakar finansmarknaden. Historia.
Pensionsplanering. Dagens agenda: Vad vill jag ha svar på? Paus Pensionssystemet Paus Tjänstepensionen.
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Barnkonventionen blir svensk lag – Lagrådets yttrande
Bred översyn av det nationella taxesystemet
Europeiska Åklagarmyndigheten
Exempel på målmarknadsparametrar/ målgruppsparametrar
Regeringens lagrådsremiss inkom till Lagrådet den 6 juli 2017.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Krav på kvantitativ rapportering av tjänstepensionsinformation
Förslag till kapitalkravsreglering för tjänstepensionsföretag
Ny tjänstepensionsreglering
Presentationens avskrift:

Förhållandet mellan Solvens II-direktivet och tjänstepensions-direktivet Livdagen 18 september 2012 Ellen Bramness Arvidsson, chefekonom, Svensk Försäkring

Den svenska tjänstepensionsmarknaden

Svensk Försäkrings utgångspunkter: Bästa möjliga reglering för tjänstepensionsverksamhet Effektiva lösningar tryggande av tjänstepension Kollektivavtalens viktiga roll Använd ”svängrummet ”i EU-rätten!

Hur regleras tjänstepensions-försäkring idag? Direktiv 2003/41/EG om verksamhet i och tillsyn över tjänstepensionsinstitut (”IORP”-direktivet). Direktivet är direkt tillämpligt på tjänstepensions- institut, för Sveriges del tjänstepensionskassor (försäkringsföreningar) och pensionsstiftelser. Sverige valde dock att utnyttja en option i direktivet att tillämpa dess centrala rörelseregler även på livförsäkringsbolagens tjänstepensions- verksamhet (artikel 4 IORP-direktivet).

Vad händer när Solvens II träder ikraft? Vid fortsatt användning av optionen -> kapitalkraven i Solvens II Utan fortsatt användning av optionen -> full tillämpning av Solvens II Möjlighet till övergångsregel? - OII innehåller övergångsperiod med dagens regler för tjänstepensionsverksamhet.

Till detta kommer att... IORP-översynen ska bygga på: Särdrag i tjänstpensionsverksamhet Lessons learned Vi får alltså två regelverk för tjänstepensions- verksamhet, båda i nuläget med okänt innehåll IORP kommer att skräddarsys för tjänstepensionsverksamhet! Behålla möjligheten att få tillämpa det senare!

Övergång: Solvens II eller Solvens I & IORP 2013 2014 2015 2016 201? 201? Lika regler Olika regler Lika regler? Försäkringsföretag Solvens I IORP Solvens II Övergång: Solvens II eller Solvens I & IORP Tjänstepensionskassor IORP IORP II

Solvens II-utredningen: En ny lag om tjänstepensionsrörelse införs. Lagen baseras på IORP-direktivet. Livförsäkringsbolagen kan välja att omvandla sig till tjänstepensionsföretag under den nya lagen. I dessa institut får endast tjänstepensions- verksamhet bedrivas, övrigt försäkring måste ligga i en separat juridisk person.

Ny remiss våren 2012 Promemoria från Finansdepartementet: Underkänner Solvens II-utredningens förslag att försäkringsföretag ska få omvandla sig till tjänstepensionsföretag. Endast de företag som inte omfattas av Solvens II- direktivet kan omfattas av tjänstepensionsdirektivet. Försäkringsbolag får därmed inte lägga över sin tjänstepensionsverksamhet i ett tjänstepensions- företag. Enbart dagens tjänstepensionskassor och pensionsstiftelser omfattas av IORP-direktivet. Nya tjänstepensionsföretag kan endast bildas i form av stiftelse.

Svensk Försäkrings utgångspunkter: Bästa möjliga reglering för tjänstepensionsverksamhet Effektiva lösningar tryggande av tjänstepension Kollektivavtalens viktiga roll Använd ”svängrummet ”i EU-rätten!

Bedömning 1. Behövs en jämförelse mellan direktiven? Nationell beslutanderätt kring pensionssystemets organisation - en viktig grundpelare i EU Direktivets syfte är att tillskapa en inre marknad för tjänstepension Tveksamt att låta bedömningen vila på inbördes rangordning mellan Solvens II och IORP

Bedömning, forts. 2. Om en jämförelse ändå görs… Tveksamt om departementet har beaktat alla relevanta faktorer och om de faktorer de har beaktat har tolkats korrekt Tveksamheter även i denna del och risk för att bedömningen är i konflikt med EU-rätten

Konsekvenser av bedömningen? Saknas beskrivning av påverkan på tjänstepensionsmarknadens struktur, t.ex. kollektivavtal kryssmarknaden tillåtna aktörer konsumentskydd kostnader Bristfälligt underlag för beslut

Slutsatser och förslag Betydande osäkerhet kring departementets bedömning Förslaget får långtgående konsekvenser Förslag Utredning om hur och i vilken form tjänstepensionsverksamhet bör drivas i framtiden Övergångsregler för både livförsäkringsbolag och tjänstepensionskassor Övergångsregler ej tvingande – möjligt att tillämpa Solvens II fullt ut för den som vill Reglering för nya institut