Arbetsgruppen för organisation och delegation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Regional digital agenda för Östergötland
Överenskommelse om psykisk ohälsa 2013
Gemensam HR(PA)-funktion i Hälsingland
Kartläggning av energirådgivningen Stockholms län
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Jämställdhetspolicy- Vad planerar vi på institutionen?
Göteborgs universitet förnyas
Uppdragsgivare Nya organisationen för uppdragsverksamhet på IPD IPD-central person (en eller flera) ansvarig för: - mottagande och samordning av uppdragsförfrågningar.
LOKALRESURSPLANERING
Planerat Ledningsbyte på CSC 1/ Mandatperiod för dekan 1/ / Överenskommelse mellan rektor och dekan Mandatperioden för avdelningsföreståndare,
Valutareservs- förvaltningen – verkställande av de restriktioner som gäller Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Håkan Skyllberg, BDO PROTOKOLLSBILAGA B Fullmäktiges.
Visioner och Vägval Universitetsstyrelseperiod Visioner och Vägval 2013.
Göteborgs universitet förnyas
IBITS Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Serviceprogram (RSP) Välkomna Jämtlands län - att längta till och växa i.
Gemensam HR (PA)- funktion i Hälsingland. Syfte med mötet Komma överens om hur arbetet ska bedrivas i projektet Tydliggöra uppdrag, syfte, mål, roller.
Samordning och effektivisering av administrativa stödfunktioner
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Avdelningar/stödenheter T 1
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Sveriges lantbruksuniversitet GUR ska föreslå förändringar av anslagsfördelning och dimensionering av utbildningen på grundläggande och avancerad.
i kommuner, landsting/regioner
Universitetsgemensamma organ Britt Marie Apelgren Morgonsamling UFN presentation Britt-Marie Apelgren.
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
Sammanhållen Hemvård i Gävleborg – arbetsläge och tidplan för beslutsprocess och genomförande December 2011.
Önskemål om omplacering Ärendet föredras för Au/Au:s delegater Ärendet bereds inom förvaltningen Ärendet återförs till Au/ Au:s delegater Beslut Omplaceringsprocess.
Vad händer med resursfördelningsmodellen och administrativa stödet?
Tidplan omställningsarbete 2014
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Gemensam Folktandvård i Norrland?
Arbetsordning, LTH.
Överenskommelse om samarbete mellan landstinget och länets kommuner när det gäller personer med psykiska funktionsnedsättningar Lagstadgad skyldighet –
Skolsamverkansgrupp ABE Förändringar efter projektet ”Utveckla KTHs samverkanssystem”
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Vision och övergripande mål - vad vill vi uppnå med autonomiarbetet? Högre kvalitet i verksamheterna (”världsklass”) Ökad harmonisering av och transparens.
Nationellt råd Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Socialstyrelsen samt Sveriges Kommuner och Landsting utgör Nationellt råd för finansiell samordning.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Central administration och stab.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Utbildningsvetenskapliga fakultetens omorganisation Möte med ordförande-gruppen
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Mottagningsverksamhet och administrativ personal.
Ramverk stabsarbete.
Juni -September: Uppdragsanalys / planering / förankring Två förvaltningar blir en ! Tidsplan : juni 2009 – våren 2010 September - November: Projektarbete.
Utgångspunkt HL, HF o RB – viktigaste styrdokument Intern styrning från konsistoriet till inst Interna styrdokument Rutiner att ta hand om regelförändringar.
GNA Gemensamma nyckeltal för vår nordiska leverantörsmarknad Delrapport Mötet med Strategiskt nätverk Version 5.
. Presentation vid medlemsmöte februari IKS styrelse Birgitta Sundberger Ordförande Isa Österberg Kassör Thomas Ahlin Sekreterare Agne.
HUR KVALITETSSÄKRAS LÄRARUTBILDNINGARNA I EN NY ORGANISATION OCH HUR LÄNKAS DE IN I UNIVERSITETETS NYA KVALITETSSÄKRINGSSYSTEM? HEARING 18/5 OCH 19/5 BRITT-MARIE.
MEDARBETARUNDERSÖKNINGEN Enkäten Ny forskningsbaserad medarbetarundersökning – relevanta forskningsbaserade frågeställningar färdiga “Medföljande” metod.
Bygga nya hv.se!!! Att göra fram till utbildningen:
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
ENLIGT ÖVERENSKOMMELSE FÖRNYANDE AV LEDNINGSAVTAL 2017
BILD 1.
Ledningsutredningen –
Kanslimöte Kalmar.
NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN
Tillsättning av prefekt
Uppföljning av Temagrupper och processtöd ÖK mars 2011
Organisation och beslutsfattande på fakulteten för konst och humaniora
SGF Väst Berg Uppstartsmöte 2018
Organisation och beslutsfattande på fakulteten för konst och humaniora
Organisation och beslutsfattande på fakulteten för konst och humaniora
Ny arbetsordning för universitetet
LiU 2020 Presentation på informationsmöten den 26 februari
Dialogmaterial om Arbetstider och arbetsbelastning
Medarbetarenkät 2018 – sammanfattning och analys
Presentationens avskrift:

Arbetsgruppen för organisation och delegation Fredrika Lagergren Wahlin (ordförande) Berit Malis Helmersson, Maria Eriksson, Ulla Mauritzson, Oskar Lindwall.

Direktiv Ta fram ram för institutionernas organisation och delegation avseende förvaltnings- och ledningsstruktur Lämna förslag till delegationsordning Utarbeta förslag om organisation till stöd för de nya institutionernas prefekter

Genomfört, pågående och återstående arbete Förslag till arbetsbeskrivning för prefekt Förslag till utformning av institutionsstyrelse och institutionsledning ********************************************* Identifiera nödvändiga arbetsuppgifter inom arkiv och förvaltning Lämna förslag till delegationsordning

Arbetsgruppen för ekonomi Anneli Scherman, ordförande Måns Wiklund, ekonom, UFN Anne-Britt Båvstrand Arvidsson, ekonom, UFN Inger Boberg, ekonom, IPD Anette Strandberg, ekonom, IPD Agneta Edvardsson, ekonom, IPD Magdalena Vinni, ekonom, IPD Eva Wennberg, ekonom, IPD

Direktiv till ekonomigruppen Ta fram förslag på arbetsflöde för budget, bokslut, redovisning, uppföljning, avslut av verksamheter, överföring av anläggningar, upplägg av nya ansvarsställen Ta fram förslag på överföring av balansposter Upprätta en tidsplan för respektive uppgift Ta fram förslag på fördelning av arbetsuppgifter

Detta har vi gjort Aktivitetsplan Upprättat tidsplan för respektive arbetsuppgift Tagit fram förslag på fördelning av arbetsuppgifter

Detta återstår När personalen kommit på plats påbörjas nytt budgetarbetet Avslut av gamla institutioners ekonomi Ta fram förslag på överföring av balansposter Effektuering av hela aktivitetsplanen

Arbetsgruppen för ”Personal – bemanning och rekrytering” Ulrika Nordberg Monika Lindström Jan Landström Barbro Hedenström Referensgrupp: IPDs enhetschefer Marie Heimersson & Anita Forsmalm (IPDs IS-ledamöter) Claes Bergman (MHMs ledningsråd)

Direktiv Ta fram förslag till bemanningsplan för kärn- verksamhetens personal Utifrån fakultetsgemensamma funktioner lämna förslag på fördelning av de administrativa arbetsuppgifterna baserat på PROVÈ-underlag Ta fram förslag till hur rekrytering av ledningspersonal skall genomföras Ta fram förslag på hur rekrytering till vissa administrativa funktioner skall genomföras Ta fram förslag till hur utfasning av befintlig ledningspersonal skall genomföras så att de överensstämmer med intentionerna i RALS 2007-2010 Utifrån bemanningsförslagen göra en översyn av eventuella rumsförflyttningar

Detta har vi åstadkommit Aktivitetsplan Intresseanmälan för uppdrag som prefekt Medverkat i urvalsprocessen för tillsättning av nya prefekter Bemanning av personal i kärnverksamheten Detta återstår Fördelning och bemanning av administrativa funktioner – beräknas klar 31/1 2010 Intresseanmälan för uppdrag som studierektor – våren 2010 Förslag på villkor för utfasning av nuvarande ledningspersoner – våren 2010 Uppdatering av PA-systemen Översyn av eventuella rumsförflyttningar – klar april 2010

Arbetsgruppen för utbildning Inga Wernersson (ordförande) Britt-Marie Apelgren, Sten Båth, Pia Glimstedt, Fredrika Lagergren, Marie Norman, Karin Rönnerman och Pia Williams.

Direktiv Utbildning på grundläggande och avancerad nivå föreslå placering i nya institutioner föreslå organisation på fakultetsnivå och ansvarsfördelningen mellan fakultet och institutioner för att underlätta samverkan skapa fruktbarhet och effektivitet i fakultetens kvalitetsgranskning Utbildning på avancerad nivå dessutom föreslå och initiera utveckling av kurser och program på fakultetsnivå (i enlighet med GU’s policy) Utbildning på forskarnivå föreslå gemensam styrning på fakultetsnivå som möjliggör samordning och autonomi för institutionerna.

Genomfört arbete Förslag på organisation och ansvarsfördelning Beredning för utbildning på forskarnivå (vicedekan + utbildningsledare) Råd för utbildning på grundläggande och avancerad nivå (vicedekan + utbildningsledare) Grupp för utveckling på avancerad nivå (tidsbegränsad)

Återstående arbete Fördelning av kurser Med utgångspunkt i nuvarande studierektorsområden har ”provfördelning” gjorts Diskussioner med nuvarande studierektorer har förts och fortsatt dialog förs

Arbetsgruppen för Studerandeservice Jan-Åke Klasson - arbetsledare o samordnare Studerandeservice IPD/ ordf Eva Andersson/str IPD Niklas Aronsson/SLUG Eva Bergström/stvl IPD Cathrine Lindqvist/studieadm IPD Sandra Riomar/doktorand SLUG Maria Thorson/studieadm, stvl MHM (Representant/samhällsvetarsektionen FFS)

Direktiv Kartläggning av arbetsuppgifter relaterade till Studerandeservice Undersöka om International Office, administrativt stöd till doktorander och språkhandledningen bör/kan ingå som delar i Studerandeservice Undersöka behovet av centraliserat studerandestöd inom fakulteten och relativt lärarutbildningen och UFL Undersöka eventuellt förändrade arbetsuppgifter med anledning av lärplattformar, t.ex. GUL

Genomfört arbete Kartläggning av arbetsuppgifter inom Studerandeservice Studieadministratörer Studievägledare Samtal med Marianne Andersson om doktorandutbildningens adm

Återstående arbete Fortsatt arbete att undersöka resterande områden som delar i Studerandeservice Leveransrapport

Arbetsgruppen för information Torsten Arpi, Marianne Folkesson Lang, Olof Siverbo, Annika Lantz Andersson Gruppens uppgift: ta fram underlag för informationskanaler och informationsansvar vid fakulteten och vid de fyra nya institutionerna. ge de nya institutionerna liksom centrumbildningen nya webbplatser redan under genomförandefasen synliggöra arbetet med omorganisationen

Detta har vi gjort: På webben synliggjort omorganisationsarbetet Ordnat interna arbetsytor för omorganisationens arbetsgrupper Skapat plats på webben för grupperna och etablerat de nya institutionswebbarna Stärkt interninformationen på fakulteten - bland annat om omorganisationen - genom att starta det elektroniska nyhetsbrevet UFN-nytt

Kvar att göra: Ta fram underlag och förslag angående tydligare rollfördelning för informationsarbetet på fakultets- och institutionsnivå – dec 2009 Ta fram förslag till informations- och kommunikationsplan för de nya institutionerna, som ett stöd för de nya prefekterna – dec 2009 Skapa nytt webbinnehåll till de nya webbplatserna för institutionerna. Strukturera om och fördela allt befintligt webbinnehåll på dagens institutioner till de nya webbplatserna – våren 2010

Riskgranskning av organisatoriska förändringar 22

Arbetsgruppens uppgift: Arbetsgruppen skall genomföra inventering och kartläggning av risker för de olika målgrupperna som omfattas av omorganisationen genomföra en riskanalys utifrån inventering och kartläggning diskutera fram möjliga rekommendationer för lämpliga åtgärder av riskerna innan de faller ut Riskanalysgruppens framdiskuterade åtgärdsförslag skall ses som ett underlag för ledningens arbete med att ta fram och besluta om konkret åtgärdsplan för respektive risk. 2017-04-07 23

Status idag: Inventering och kartläggning för de olika målgrupperna Riskanalys 2017-04-07

Återstår: Diskussion om möjliga rekommendationer kring lämpliga åtgärder Överlämning till ledning 2017-04-07