Bevakning av driftplatser

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Olof Sundin, Fil dr Informationsstrategier och yrkesidentiteter - en studie av sjuksköterskors relation till fackinformation.
Advertisements

Tågfärd – Allmänt Banverkets lärarledda utbildning i JTF, Bilaga 8 Tågfärd Berätta – att regler för tågfärd finns i Järnvägsstyrelsens trafikföreskrifter.
”från person till funktion”
Produced by 4C Strategies AB ISPS ÖVNING 6: Tillträde till hamnen BAKÅT FRAMÅT TILL START AVSLUTA ISPS ÖVNING 6 Tillträde till hamnen Klicka på knappen.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Koloniområden i Göteborg
Kvalitetskontroll av Kopparaccess med bredbandstjänster
Individuppföljning inom äldreomsorgen.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Begränsade utdrag ur belastningsregistret
Svenska som andraspråk
Metodstöd.
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
MRO ”Säo-14” Nya trafikregler för museijärnvägar med egen bana
MRO ”Säo-14” Nya trafikregler för museijärnvägar med egen bana
Information Informera genom besök på kommunala enheter m m samt info via mail till företag, konsulter m fl. Gör en utskickslista med noteringar om mottagarbekräftelser.
Ett Brott Är Ett Brott... Av Lovisa Wirdemo.
FMN, MAJ BRA ATT VETA OM Budgivning vid försäljning av fastigheter, tomträtter och bostadsrätter som förmedlas av fastighetsmäklare Vid köp av fastighet,
1. Vad är en personuppgift?
Nyheter i BVF 923 version 4.0, gäller från
Användande av JIMO Version 1.1
1 Rutin hantering av bostadsärenden (reviderat ) Ada och Maria.
Nolans modell MÅL Vad är det vi vill uppnå?
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
Göran Larsson 2011 MOVE
Välkomna till referensgruppsmötet den 11 juni 2013.
Webbkollen Hemma Fråga personen som är 65 år och äldre Syfte
Tågföljd och kontrollmöte
SÄO A-arbete blir i JTF A-skydd
Fotbollsövningar Pojkar 03
Järnvägsstyrelsens trafikföreskrifter, historik
Signal i stopp Signalsäkerhetsanläggningen skall användas så långt det är möjligt. JTF bil Signal i stopp När tågklareraren beviljar passage av.
Frånvarorutin i förskolan
Signaler Allmänt Med signaler menas i JTF de ljus-, tablå- och mekaniska signaler som finns längs med banan. Den hyttsignalering som visas via ATC-panelen.
Tillgodoräknande Stöd för administrativ personal Studentcentrum.
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Reko fjärrvärme Vad innebär det för fjärrvärmeföretagen?
Subjekt, predikat, objekt Huvudsats, bisats
Webbkollen hemma Ålder 65+ Respondenter: 65.
Spärrfärd Vagnuttagning och A-fordonsfärd slås ihop och kallas i JTF för spärrfärd. Reglerna för spärrfärd finns i JTF framtagna för de olika trafikeringssystemen.
SIM TEAM.
Termer – Allmänt I Järnvägsstyrelsens trafikföreskrift är en del termer förändrade, de kan även ha fått ny eller ändrad definition. Det kan tyckas dumt.
Ändra till startrubrik
Regionstyrelsen Allmänna handlingar och diarieföring
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 11 Systemadministration och checklistor 12/ Sofia Wallgren Nyps utbildning- Företagsstöd.
Välkomna till referensgruppsmötet i dag, den 20 november 2012.
FMN, SEPTEMBER BRA FÖR FASTIGHETSMÄKLAREN ATT VETA OM ________________________________________________________________ Budgivning vid förmedling.
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Lämna anbud på våra upphandlingar. Registrera dig på e-avrop för att bevaka, prenumerera och lämna anbud på våra upphandlingar 1.Gå in på
Fordonskännedom FOK poäng
Cyberbullying/ Nätmobbning
Aktuppläggning Intag Förmedlingsuppdrag Ev. budgivning Visningar Marknadsföring Kontrakt Handlingar Köparkontakter Arkiv Avslut Marknadsföring av mäklartjänsten.
MAKTLEKAR.
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Pulpetenbladet Juni 2015 Uppfräschning av lokalen Tvärtom om vad vi skrev under aktuellt fliken i förra pulpetenbladet så kommer vi inte att ta in någon.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Nyheter i TTJ från Egenskydd
Nyheter i TTJ från
Nyheter i TTJ från Signal i stopp
Cykelöverfarter och cykelpassager
Nyheter i TTJ från Modul 17 HMS & E
Omarbetning av JTF VÄLKOMNA TILL KICKOFF 29 MAJ 2012
Nyheter i TTJ från Modul 4 och 6
Referensgruppen Sakfrågor
Ibruktagande besiktning
VÄLKOMNA! Bakgrund För att stadsdelsförvaltningen ska kunna arbeta på ett effektivt sätt med arkivfrågor ska det finnas både arkivansvarig och.
Informationsmaterial Nyheter TTJ för Trafikledning
Presentationens avskrift:

Bevakning av driftplatser JTF bil Bevakning av driftplats 17-01

Kontakttågklarerare. När det förekommer verksamhet på en driftplats som är stängd skall det finnas en kontakttågklarerare utsedd. Kontakttågklareraren har följande uppgifter. Dokumentera uppgifter om trafikverksamheter på driftplatsen och eventuella överenskommelser med tågklareraren för driftplatsen innan den stängdes. Vara larmmottagare. Ta emot, dokumentera och vidarebefordra anmälningar om avslutade trafikverksamheter. Ge medgivande till en spärrfärd att passera de signaler som tågklareraren för den nu stängda driftplatsen angav innan den stängdes. C-stad A-stad B-stad JTF Bevakning av driftplats 17-02. När det förekommer verksamhet på en driftplats som är stängd skall det finnas en kontakttågklarerare utsedd. Kontakttågklareraren har följande uppgifter. Dokumentera uppgifter om trafikverksamheter på driftplatsen och eventuella överenskommelser med tågklareraren för driftplatsen innan den stängdes. Vara larmmottagare. Ta emot, dokumentera och vidarebefordra anmälningar om avslutade trafikverksamheter. Ge medgivande till en spärrfärd att passera de signaler som tågklareraren för den nu stängda driftplatsen angav innan den stängdes.

Ändring av bevakning Om det finns angränsande bevakningssträckor som hör till system M ska lokaltågklareraren snarast anmäla den förändrade bevakningen till tågklareraren för driftplatsen i bevakningssträckans andra ände. Även när man ändrar från stängd till bevakad driftplats planenligt. Endast planerad stängning av en driftplats är undantagen De olika bevakningsformer som skall anmälas till berörda är System H: Fjärrbevakad, Lokalbevakad och Stängd. System M: Bevakad, Obevakad och Stängd. När man ändrar bevakningsform oplanerat skall tågledaren vara informerad om detta. Tågledaren skall alltid veta statusen på området som hon/han är tågledare för. C-stad B-stad A-stad JTF Bevakning av driftplats 17-03. Om det finns angränsande bevakningssträckor som hör till system M ska lokaltågklareraren snarast anmäla den förändrade bevakningen till tågklareraren för driftplatsen i bevakningssträckans andra ände. Även när man ändrar från stängd till bevakad driftplats planenligt. Endast planerad stängning av en driftplats är undantagen De olika bevakningsformer som skall anmälas till berörda är System H: Fjärrbevakad, Lokalbevakad och Stängd. System M: Bevakad, Obevakad och Stängd. När man ändrar bevakningsform oplanerat skall tågledaren vara informerad om detta. Tågledaren skall alltid veta statusen på området som hon/han är tågledare för.

Från stängd till bevakad i system H och M. Tågklareraren som skall ta upp bevakningen (B-stad) ringer till eventuell kontakttågklarerare för driftplatsen och inhämtar, samt dokumenterar uppgifter av betydelse för trafiksäkerheten. Sedan ringer tågklareraren som skall ta upp bevakningen (B-stad) till C-stad och A-stad och anmäler att bevakningen tagits upp. 2 C-stad B-stad A-stad JTF Bevakning av driftplats 17-04. Tågklareraren som skall ta upp bevakningen (B-stad) ringer till eventuell kontakttågklarerare för driftplatsen och inhämtar, samt dokumenterar uppgifter av betydelse för trafiksäkerheten. Sedan ringer tågklareraren som skall ta upp bevakningen (B-stad) till C-stad och A-stad och anmäler att bevakningen tagits upp.

Från obevakad till bevakad i system M. Tågklareraren som skall ta upp bevakningen (B-stad) ringer till C-stad eller A-stad för att ta reda på uppgifter av betydelse för trafiksäkerheten. (Det kan vara uppgifter om ordergivning). Beroende på om sträckan fri, avspärrad eller att det förekommer trafikverksamhet på sträckan får Tkl agera på olika sätt. Om bevakningssträckan är fri skall Tkl. Kontrollera uppgiften om att bevakningssträckan är fri. Ställa huvudsignalerna till stopp. Anmäla till C-stad och A-stad att B-stad är bevakad. C-stad B-stad A-stad JTF Bevakning av driftplats 17-05. Tågklareraren som skall ta upp bevakningen (B-stad) ringer till C-stad eller A-stad för att ta reda på uppgifter av betydelse för trafiksäkerheten. (Det kan vara uppgifter om ordergivning). Beroende på om sträckan fri, avspärrad eller att det förekommer trafikverksamhet på sträckan får Tkl agera på olika sätt. Om bevakningssträckan är fri skall Tkl. Kontrollera uppgiften om att bevakningssträckan är fri. Ställa huvudsignalerna till stopp. Anmäla till C-stad och A-stad att B-stad är bevakad. 1

Från obevakad till bevakad med tåg på bevakningssträckan Om man skall ta upp bevakning av en obevakad driftplats (B-stad) och det finns tåg på bevakningssträckan måste man kontrollera var tåget finns. Detta kan göras genom att tågklareraren ser tåget med slutsignal eller får besked från föraren var tåget finns. Om det har passerat B-stad skall man få bekräftat att inga fordon lämnats kvar på sträckan innan B-stad. C-stad B-stad A-stad JTF Bevakning av driftplats 17-06. Om man skall ta upp bevakning av en obevakad driftplats (B-stad) och det finns tåg på bevakningssträckan måste man kontrollera var tåget finns. Detta kan göras genom att tågklareraren ser tåget med slutsignal eller får besked från föraren var tåget finns. Om det har passerat B-stad skall man få bekräftat att inga fordon lämnats kvar på sträckan innan B-stad.

Tåget finns mellan A-stad och B-stad, på väg mot B-stad. Om tåget befinner sig mellan A-stad och B-stad på väg mot B-stad skall Tkl B-stad: Dokumentera att tåget finns mellan A-stad och B-stad. Ställa alla huvudsignaler till stopp. Orderge tåget att B-stad är bevakad. Anmäla och dokumentera bevakningen till C-stad och A-stad. Anmäla till tågklareraren i C-stad att tåget inte passerat B-stad. Då skall tågklareraren i C-stad dokumentera att klartanmälan för tåget upphört att gälla. C-stad B-stad A-stad JTF Bevakning av driftplats 17-07. Om tåget befinner sig mellan A-stad och B-stad på väg mot B-stad skall Tkl B-stad: Dokumentera att tåget finns mellan A-stad och B-stad. Ställa alla huvudsignaler till stopp. Orderge tåget att B-stad är bevakad. Anmäla och dokumentera bevakningen till C-stad och A-stad. Anmäla till tågklareraren i C-stad att tåget inte passerat B-stad. Då skall tågklareraren i C-stad dokumentera att klartanmälan för tåget upphört att gälla. Om tåget skall fortsätta mot C-stad krävs en ny anmälan.

Tåget finns i B-stad Om tåget finns i B-stad skall man. Dokumentera att tåget finns i B-stad Ställa alla huvudsignaler till stopp. Orderge tåget att B-stad är bevakat Anmäla och dokumentera bevakningen till C-stad och A-stad. Göra inanmälan för tåget till A-stad. Anmäla till tågklareraren i C-stad att tåget finns i B-stad. Då skall tågklareraren i C-stad dokumentera att klartanmälan för tåget upphört att gälla. C-stad B-stad A-stad JTF Bevakning av driftplats 17-08. Om tåget finns i B-stad skall man. Dokumentera att tåget finns i B-stad Ställa alla huvudsignaler till stopp. Orderge tåget att B-stad är bevakat Anmäla och dokumentera bevakningen till C-stad och A-stad. Göra inanmälan för tåget till A-stad. Anmäla till tågklareraren i C-stad att tåget finns i B-stad. Då skall tågklareraren i C-stad dokumentera att klartanmälan för tåget upphört att gälla. Om tåget skall fortsätta mot C-stad krävs en ny anmälan.

Tåget har passerat B-stad och är på väg mot C-stad. Om tåget passerat B-stad på väg mot C-stad och inga fordon lämnats kvar mellan B-stad och A-stad skall man. Dokumentera att tåget befinner sig mellan B-stad och C-stad. Ställa huvudsignaler till stopp. Anmäla och dokumentera bevakningen till C-stad och A-stad. Göra inanmälan för tåget till A-stad. C-stad B-stad A-stad JTF Bevakning av driftplats 17-09. Om tåget passerat B-stad på väg mot C-stad och inga fordon lämnats kvar mellan B-stad och A-stad skall man. Dokumentera att tåget befinner sig mellan B-stad och C-stad Ställa huvudsignaler till stopp Anmäla och dokumentera bevakningen till C-stad och A-stad. Göra inanmälan för tåget till A-stad.

Ta upp bevakningen i B-stad när bevakningssträckan A-stad – C-stad är avspärrad. Om det finns en spärrfärd eller skyddsform som sträcker sig förbi den driftplats som skall bevakas får man inte bevaka driftplatsen. Om spärrfärden eller skyddsformen begränsas av B-stad (A-stad – B-stad eller B-stad – C-stad) kan man bevaka B-stad efter att man utfört vissa åtgärder. Man skall underrätta tillsyningsmannen att B-stad skall bli bevakad. Få besked av tillsyningsmannen för skyddsformen om var han befinner sig. C-stad B-stad A-stad JTF Bevakning av driftplats 17-10. Denna bild hör ihop med nästa. Om det finns en spärrfärd eller skyddsform som sträcker sig förbi den driftplats som skall bevakas får man inte bevaka driftplatsen. Om spärrfärden eller skyddsformen begränsas av B-stad (A-stad – B-stad eller B-stad – C-stad) kan man bevaka B-stad efter att man utfört vissa åtgärder. Man skall underrätta tillsyningsmannen att B-stad skall bli bevakad. Få besked av tillsyningsmannen för skyddsformen om var han befinner sig.

Ändra från bevakad till obevakad När man skall ändra från bevakad till obevakad driftplats finns det vissa villkor som skall var uppfyllda: Bara ett tåg på sträckan. Vid tåg på sträckan skall det ha passerat. Inte gräns för disposition. Om någon av gränsdriftplatserna är stängd skall den känna till att driftplatsen kommer att bli obevakad. Finns det trafikverksamhet på nya bevakningssträckan skall båda gränsdriftplatserna vara bevakade. Ansvarar för att eventuell ordergivning till tåg utförs om förändrad bevakning och underrätta kontrolldriftplatsen. C-stad B-stad A-stad JTF Bevakning av driftplats 17-12 Inga större förändringar mot reglerna i BVF 900.3. Här kommer en sammanfattning: Bara ett tåg på sträckan. Vid tåg på sträckan skall det ha passerat. Inte gräns för disposition. Om någon av gränsdriftplatserna är stängd skall den känna till att driftplatsen kommer att bli obevakad. Finns det trafikverksamhet på nya bevakningssträckan skall båda gränsdriftplatserna vara bevakade. Ansvarar för att eventuell ordergivning till tåg utförs om förändrad bevakning och underrätta kontrolldriftplatsen.

Ställa alla huvudsignaler till stopp och utföra spärråtgärder mot den sträcka som skall vara avspärrad. Anmäla till tågklareraren i C-stad att B-stad är bevakad samt överta och dokumentera avspärrningsanmälan från tågklareraren för C-stad Anmäla och dokumentera till A-stad, att den tidigare avspärrningsanmälan nu gäller till B-stad. Tågklarerarna för A-stad och C-stad skall dokumentera att avspärrningen är förändrad. C-stad B-stad A-stad JTF Bevakning av driftplats 17-11 Denna bild hör ihop med föregående. Ställa alla huvudsignaler till stopp och utföra spärråtgärder mot den sträcka som skall vara avspärrad. Anmäla till tågklareraren i C-stad att B-stad är bevakad samt överta och dokumentera avspärrningsanmälan från tågklareraren för C-stad Anmäla och dokumentera till A-stad, att den tidigare avspärrningsanmälan nu gäller till B-stad. Tågklarerarna för A-stad och C-stad skall dokumentera att avspärrningen är förändrad. S

Fråga 1 Vilka uppgifter har kontakttågklareraren för en stängd driftplats? Dokumentera uppgifter om trafikverksamheter på driftplatsen och eventuella överenskommelser med tågklareraren för driftplatsen innan den stängdes. Vara larmmottagare Ta emot, dokumentera och vidarebefordra anmälningar om avslutade trafikverksamheter. Ge medgivande till en spärrfärd att passera de signaler som tågklareraren för den nu stängda driftplatsen angav innan den stängdes. C-stad A-stad B-stad JTF Bevakning av driftplats 17-13 Rätt svar är alla.

Från stängd till bevakad ej planenligt. Fråga 2 Om det finns angränsade bevakningssträckor som hör till system M ska man anmäla förändrad bevakning i dessa fall. Sant eller Falskt? Från stängd till bevakad ej planenligt. Från obevakad till bevakad planenligt. Från stängd till bevakad planenligt. Från bevakad till obevakad planenligt. Från bevakad till stängd ej planenligt. C-stad A-stad B-stad JTF Bevakning av driftplats 17-14. Rätt svara är alla är sant.

Dokumentera uppgiften om att bevakningssträckan är fri Fråga 3 När man skall ta upp bevakningen på en tidigare obevakad driftplats utförs vissa saker i en speciell ordning. I detta fall är bevakningssträckan ”fri”. Numrera dessa saker i rätt ordning. Tågklareraren som skall ta upp bevakningen ringer till någon av bevakningssträckans gränsdriftplatser för att ta reda på bevakningssträckans status. Dokumentera uppgiften om att bevakningssträckan är fri Ställa huvudsignalerna till stopp Anmäla och dokumentera till berörda driftplatser bevakningen. JTF Bevakning av driftplats 17-15 Rätt svar är att dom står i rätt ordning nu. Att göra detta i rätt ordning är viktigt!

Fråga 4 När man skall bevaka upp en driftplats och man får besked om att det är en spärrfärd ute på bevakningssträckan, men den sträcker sig inte förbi den egna driftplatsen skall man ändå ringa och fråga tillsyningsmannen var den är. Varför? Spärrfärden kanske tror att infarten skall vara grön när den kommer dit. Även driftplatsen ingår i spärrfärden om den är gräns för spärrfärden och spärrfärden kan vara inne på driftplatsen. Så att tillsyningsmannen vet att det är möjligt komma in på driftplatsen. C-stad B-stad A-stad JTF Bevakning av driftplats 17-16 Rätt svar är nummer 2.