Svaveldirektivet Monika Przedpelska Öström Näringsdepartementet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
– en översyn av aktivitetsersättningen
Advertisements

Kommentarer om energieffektiviseringsdirektivet
Svenska Försäkringsföreningens Livförsäkringsseminarium 9 oktober 2012
Geografi Henrik Carlsson.
Tidsplan för införande av MiFID i Sverige
Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
1 Arbetsmarknadens utveckling i Skåne med särskilt fokus på Öresundspendlingen Anders Axelsson Näringsliv Skåne Örestat III Malmö 4 april 2014.
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
Project Liquid Natural Gas Norway - Sweden Utsläppsrätter.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Ulvik 2007.
European Commission Internal Market & Services DG 1 Förändrad revision i Europa: Perspektiv från EU’s kommission Stockholm,10 januari 2012 Paulina Dejmek.
EU 2020 strategin •Bakgrund –Den ekonomiska krisen har raderat bort flera års ekonomisk och social utveckling. –Samtidigt rör sig världen snabbt framåt.
ETAPPMÅL – STEG PÅ VÄGEN. Skiss miljömålen ETAPPMÅL – STEG PÅ VÄGEN •Steg på vägen att nå generationsmålet samt ett eller flera miljökvalitetsmål •Kopplade.
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Internationell Utblick
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Utredningen om revisorer och revision EU har initiativet De små företagens kostnader för administration skall minskas med 25% till år 2012.
Svensk konsumtion och global miljöpåverkan Hur fortsätter arbetet ?
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Hannes Johnson, doktorand Maritime Environment, Chalmers.
Fjärde järnvägspaketet
Tidigare lagstiftning baserades på; EU direktiv 1999/13/EU, från 11 mars Solvent Emission Directive eller “SED”. I detta direktiv finns regler som.
TOBINSKATTEN Ett medel söker sitt mål Finansutskottet Klas Eklund
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
Kartläggning av PM10 och NO 2 -halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Välkomna 1. SH Ekonomi Resultat 2010 Sysse Hardenby Distriktskassör
Fossilbränslefri region
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Skåne Arbetsmetoder och verktyg. 300 GWh år GWh år 2020.
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Norrbottens energikontor AB (Nenet) Ulrika Lundberg Projektledare nenet.se.
Kemikalier från ett konsumtionsperspektiv
Sysselsättningsgrad 2009 Samtliga år. Sysselsättningsgrad 2009 Kvinnor år.
Syfte Att belysa den framtida befolkningsutvecklingen och vilka finansiella konsekvenser det medför vid den kvalitet och omfattning av kommunal service.
VÄXA – en förstudie.
Ersättningsmodell och pris 2015
Mål för vind/förnybar energi Lars Andersson, chef för Energimyndighetens vindenhet.
2 Studien visar att…  Sverige ska minska kväveutsläppen – men inte lika mycket som andra länder.  Det går att få större effekt på Östersjön till samma.
Kartläggning av NO2 och PM10 för år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun Magnus Brydolf Boel Lövenheim.
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
Handel med utsläppsrätter utanför EU ETS
Förhållandet mellan Solvens II-direktivet och tjänstepensions-direktivet Livdagen 18 september 2012 Ellen Bramness Arvidsson, chefekonom, Svensk Försäkring.
Sveriges första anläggning för flytande biogas
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
Vi räddar klimatet… och bilen! Regionförbundet Örebro 13 november.
Demografikonsulten 2005 Den demografiska utvecklingen i Gävle med utblick mot 2020.
Ei:s bedömning av effektsituationen till 2025
Styrelsens presentation Beslut om stöd 2. Möjligheter att framskrida fortare 3. Prioritering av vem som får stöd 4. Vad händer nu.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Den emissionsfria och hållbara sjöfarten – hur kan sjöfartsforskningen bidra? Monica Lundh Sjöingenjör, PhD Biträdande föreståndare Lighthouse 2.0.
Förslag till resultatmål från och med Den sårbara familjen -Andelen som är behöriga att söka till gymnasieutbildning efter avslutad årskurs 9, ska.
Möjligheter med Borgmästaravtalet Covenent of Mayors Lena Eckerberg, Energikontor Sydost CITY_SEC IEE/09/891/SI Högsby 28 oktober 2010.
Forma ett nytt internationellt avtal EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimatförändringarna.
Reningsmetoden Naturlig försurning av våra sjöar och vattendrag
Pass 7 KYOTOPROTOKOLLET. Klimatkonventionen Först i slutet av 1980-talet började politiker engagera sig i klimatproblemet IPCC grundades och 1990 kom.
Arbetsförmedlingen Lars Roth.
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
Ekonomi i rådgivningen Introduktionskurs Linköping 6-7 nov 2013.
1 Sammanhållningspolitiken – Vad har Europaforum gjort för att påverka? Europaforum Norra Sverige bildades 1999/2000 (politiska.
Miljöpolitikens problem
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Sjövägen – miljövägen?. Sjöfartens miljöfördelar Låg energiförbrukning vid ”normala” hastigheter Måttligt behov av infrastruktur Få bullerstörda i relation.
Nya regionala miljömål för Västra Götaland. Miljömålsarbetets styrgrupp (Länsstyrelsen, Skogsstyrelsen och VGR) har beslutat att vi behöver regionalisera.
Analyserade alternativ
Sjötransporter och skyddade marina områden
EU-Kommissionens förslag till ny luftvårdspolitik
Presentationens avskrift:

Svaveldirektivet Monika Przedpelska Öström Näringsdepartementet Transportenheten Grupp 2 Marknad och regelverk

Svaveldirektivet Antogs av ministerrådet 29 oktober 2012 Träder ikraft 1 januari 2015 och 2020 Inom svavelkontrollområdena, SECA, skärps kraven på svavel­halten i bränsle till 0,1 viktprocent. Utanför SECA skärps kraven på svavelhalten i bränsle till 0,5 viktprocent. Bestämmelser om svavelhalt i bränsle finns i EU-lagstiftningen genom rådets direktiv 1999/32/EG av den 26 april 1999 om att minska svavelhalten i vissa flytande bränslen och om ändring av direktiv 93/12/EEG (svaveldirektivet). Detta direktiv har bl.a. ändrats genom direktiv 2005/33/EG. Direktivet reglerar svavelhalten i marina bränslen.

Svavelkontrollområden i Europa 2006-2007 -Särskilda kontrollområden, SECA, kan inrättas för att inom en region ytterligare begränsa utsläpp av dessa ämnen. SECA - Östersjön, Nordsjön, Engelska kanalen samt Nordamerikas kuster och Puerto Rico

IMO År 2008 tog IMO ett paketbeslut med skärpta gränsvärden för både kväveoxider- och svavelutsläpp från fartyg. Inom SECA, skärps kraven på svavel­halten i bränsle till 0,1 viktprocent from 2015 Globalt skärps kraven på svavelhalt i bränsle till 0,5 viktprocent from 2020 alt. 2025 Kraven på maximalt tillåtna utsläpp av NOx skärps globalt i två steg. För områden som utsetts som NECA skärps kraven ytterligare i ett tredje steg. Det tredje steget omfattar endast fartyg byggda från och med 2016 och framåt.

TIDSPLAN Bindande internationellt regelverk, trädde i kraft 1/7 2010. 2010 – SECA 1,0 % 2012 – Global nivå: 3,5 % 2015 – SECA 0,1 % 2020 – Global nivå: 0,5 % 2025 0,5 % nivån kan skjutas upp om bränslebrist skulle uppstå Alternativ teknik med samma effekt är tillåten. Alternativ teknik såsom skrubbers /rökgastvättar eller alternativt bränsle såsom LNG eller methanol.

Överraskning ? 1997 – Första IMO-kraven antogs 1999 – Svaveldirektivet 2001 – Takdirektivet 2005 Östersjön utpekas som ett särskilt känsligt område 2005 – Svaveldirektivet revideras 2006 – 2007 – SECA Östersjön & Nordsjön, 1,5 % svavel 2008 – IMO:s skärpta krav 2012 - Svaveldirektivet revideras 2015 1967 – Svante Odén och larmet om försurning 1970-talets stora miljöfråga - de första kraven på svavelrening 1972 – Stockholmskonferensen 1977 – Konventionen om långväga gränsöverskridande luftföroreningar 1980-talet: Kända utsläpp och deposition går inte ihop – sjöfarten identifieras 1988/89 – Sverige och Norge initierar arbete inom IMO Larmet om försurningens samband mellan svavelutsläpp utanför Sveriges gränser och svavelnedfallet i våra vatten och mark. Stockholmskonferensen – FN:s första miljökonferens – starten för det internationella miljösamarbetet (svaveldioxider och bekämpningsmedel) 80- studier visar att svavelutsläppsskällorna på land täcker inte svavelnedfallet – ytterligare utsläppskällor identifieras. Sverige och Norge föreslår reglering av svavelutsläpp för sjöfarten Takdirektivet – sätter ett tak för varje MS utsläpp av svaveldioxid, kväveoxid, kolmonoxid och kolväten från land.

Kostnader ? Konsekvensanalyser har gjorts av EU-kommissionen, EMSA (Europeiska sjösäkerhetsbyrån) och Sjöfartsverket. Den senaste i september 2012 av SWECO. Studierna baserades på olika antaganden vilket givit olika resultat rörande de förväntade kostnaderna av de nya reglerna. Sammanfattningsvis visar de att de nya reglerna om svavelhalter i marint bränsle är kostnadsdrivande för redarna/transportköparna. Beräkningarna om framtida bränslepriser är mycket osäkra varför det är omöjligt att i dagsläget förutspå exakt hur stora kostnadsökningar reglerna förväntas leda till. Att det föreligger risk för överflyttning av transporter nämns i samtliga studier. har det gjorts ett antal konsekvensanalyser av de skärpta kraven enligt Marpol bilaga VI av ett antal olika aktörer, däribland EU-kommissionen, EMSA (Europeiska sjösäkerhetsbyrån) och Sjöfartsverket. Den senaste i september 2012 av SWECO.

Följande slutsatser har dragits i de olika analyserna: Kostnaderna uppstår antingen i form av ökade driftskostnader på grund av högre bränslekostnader eller investeringskostnader i ny teknik. Bränslekostnaderna bedöms öka med ca 40-60 % för sjöfartsnäringen. Kostnaden för installation av reningsutrustning bedöms bli 50 - 80 % lägre jämfört med en övergång till lågsvavlig olja. De ökade kostnaderna kommer antingen betalas av fartygsägarna eller - mer sannolikt - kanaliseras till transportköparna. Risk för överflyttning av transporter från närsjöfarten till andra transportslag - inom vissa begränsade rutter och under vissa bränsleprisscenarier. Medellånga rutter kommer sannolikt att påverkas mer än korta och långa sträckor. De nya reglerna torde drabba svensk basindustri särskilt tungt. Fördelarna med beslutet är hälso- och miljövinster genom bättre luftkvalitet. Oavsett om en redare väljer att uppfylla de nya strängare kraven genom att övergå till lågsvavligt bränsle eller om de väljer alternativa metoder (som naturgas och rökgastvättar) kommer redarna att få ökade kostnader. Om ökningen kommer att belasta transportköparna så kommer det främst att påverka godsvolymerna i närsjöfartssegmentet. De rutter som sannolikt kommer att drabbas hårdast av konkurrens från lastbils- eller järnvägstransporter är de som har verklig konkurrens från dessa alternativ (särskilt mellan de tre baltiska staterna, Centraleuropa samt i Engelska kanalen). Detsamma gäller denna typ av industri i de Östersjöländer som har lång väg ut ur Östersjön, t.ex. Finland.

Implementering av direktivet Effektiva kontrollsystem Sanktioner Som ett exempel kan nämnas att ett medelstort containerfartyg förbrukar ca 70-80 ton bränsle per dygn (beroende på storlek och fart m.m.). Merkostnaden för lågsvavligt bränsle (0,1 viktprocent) jämfört med högsvavligt beräknas till 350 USD per ton. Om ett sådant fartyg väljer att bryta mot bestämmelserna skulle vinsten för rederiet således uppgå till 24 500 – 28 000 USD per dygn.

Vad händer nu ? Svavelförordningen ska uppdateras Scrubbers/rökgastvätter LNG Metanol TEN-ansökningar LNG förstudie Make a difference Fjaril – LNG-bunkerbåt Green bridge on Nordic Corridor (Trelleborg-Travemunde) On shore power supply (DFDS) Fler TEN-ansökningar inför nästa call