Agnès Courades Allebeck Enheten för EU:s inre marknad 21 oktober 2011 Inre marknaden – den inre marknadsakten.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Framtid Västernorrland! - Regional utvecklingsstrategi
Fler jobb i ny EU-strategi
1 Ívar Jónsson Arbetsmarknaden i Västnorden mikroekonomier - almänna förutsättningar.
Vad gör EU för e-handelns utveckling? Olivier Linden, Kommerskollegium Distanshandelsdagen – 18 november 2010.
Europaparlamentariker
Sammanhållningspolitiken och Europa 2020
EU:s program för konkurrenskraft och innovation, CIP, Lissabonstrategin – tillväxt och sysselsättning Mål  att utveckla företagens konkurrenskraft,
European Commission Internal Market & Services DG 1 Förändrad revision i Europa: Perspektiv från EU’s kommission Stockholm,10 januari 2012 Paulina Dejmek.
EU 2020 strategin •Bakgrund –Den ekonomiska krisen har raderat bort flera års ekonomisk och social utveckling. –Samtidigt rör sig världen snabbt framåt.
Ekonomiska system.
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
EUs lägsta arbetslöshet till 2020
Regionens nuläge Utmaningar och de europeiska målen till 2020.
Arbetsintegrerande sociala företag är företag som driver näringsverksamhet (producerar och säljer varor och/eller tjänster): med övergripande ändamål.
Kommunikationssamordnare EU-kommissionen i Sverige
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Kommerskollegiums arbete med handelshinder
Regionala prioriteringar f r o m Region Värmland I Ann Otto.
KULTURRÅDET/KULTURKONTAKT SVERIGE EU:s KULTURPROGRAM.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
Fjärde järnvägspaketet
En JoKhaMoshyamexandra Presentation
- Öresundsregionen – en självklarhet - Mångfald ger möjligheter
Mattias Johansson, Tullbroskolan, Falkenberg –
Resultatfokus Interreg Forum 4, Stockholm
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Malmö & EU 2020 Vet inte vad du skulle ha för titel, så här kommer ett förslag Detta handlar hur som helst mer om klimat och energi än hela hållbarhetsspektrat,
Europa 2020 strategin ur ett Brysselperspektiv
Aktuella frågor på EU-nivå
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
KULTURRÅDET/KULTURKONTAKT SVERIGE EU:s KULTURPROGRAM.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Sysselsättningsgrad 2009 Samtliga år. Sysselsättningsgrad 2009 Kvinnor år.
Kommissionens arbetsprogram 2011 Presenterades den 3 november. Arbetsprogrammet tar upp huvudfrågor som ska prioriteras av kommissionen under Kommissionen.
Europadagen 7 maj, Nacka Kristina Blixt Basta.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Vasa Johnny Åkerholm.  2008  2019 ◦ Antalet 65 år fyllda + drygt 1/3 ◦ Försörjningskvot50  64 (Försörjningskvot = yngre än 15 och äldre.
SOLVIT – ett problemlösningsverktyg
Bildserie: mar -15 EU:s ramprogram för konkurrenskraft och innovation ( ) Tisdagen den 10 mars.
Statsrådsberedningen ”Med ökad transparens växer Europa och Sverige!” Spårvägshallarna 12 december 2006 Statssekreterare Håkan Jonsson.
RUS Workshop 19 mars 2012 Loka-dagar aug. EUs största utmaningar Ekonomisk instabilitet Demografikurva Omställning (ekologi, social) Det är detta.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Enterprise Europe Network 1 -Rådgivning som tar Europa till företagen Christina Lugnet GD, Tillväxtverket.
Aktuella EU-frågor EU:s tillväxtstrategi EU 2020EU:s tillväxtstrategi EU 2020.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
RUP/RUS – process-revidering Beredningsgrupp – inspel från aktörer Dialogmöten utifrån 4 teman. Swot-cafe, Befintliga grupperingar - Näringslivet aktörer,
Barnomsorgsmarknaden i EU Vilken potential finns för svenska företag att tillhandahålla barnomsorg i Europa? Mikael Elinder Rapport för Almega.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Europa 2020 Sabine Mayer. Utmaningar Ekonomiska krisen Arbetslöshet Fattigdom Högutbildade kvinnor måste välja mellan jobb och familj Lågt barnafödande.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Europa 2020 och Junkers 10 Prioriteringar
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Sveriges exportstrategi
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Teknologisk utveckling i Kina: trender och implikationer Fredrik Sjöholm Institutet för Näringslivsforskning.
Mobilsera för Tillväxt – agenda för Smart Specialisering i Dalarna 1.
Ekonomiska system Oskar Lunden, Finland, Övriga Norden –
Mattias Johansson, Tullbroskolan, Falkenberg –
- Översikt Socialfondsprogrammet ESF16feb/ E Ramel
Geografi / samhällskunskap
HANDEL I VÄRLDEN.
Produktion, handel och transport
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Handelspolitik – Internationella handelsavtal
Presentationens avskrift:

Agnès Courades Allebeck Enheten för EU:s inre marknad 21 oktober 2011 Inre marknaden – den inre marknadsakten

Kommerskollegium Sveriges myndighet för utrikeshandel och handelspolitik Vår främsta uppgift är att på olika sätt förbättra möjligheterna för internationell handel Vi ska verka för frihandel och klara spelregler för utrikeshandeln

Kommerskollegium arbetar med Analyser av den internationella handeln Handelshinder EU:s inre marknad EU:s handelspolitik och handelsavtal Världshandelsorganisationen WTO

Kommerskollegium En myndighet under Utrikesdepartementet Grundlades redan 1651 av drottning Kristina Finns på Drottninggatan 89 i Stockholm Har cirka 100 anställda

Sveriges export Miljarder SEK Källa: SCB

Sveriges största exportmarknader Tyskland 2. Norge 3. Storbritannien 4. USA 5. Danmark 6. Finland 7. Nederländerna 8. Frankrike 9. Belgien 10. Kina

Sveriges import Källa:SCB

Sveriges viktigaste importländer 1. Tyskland 2. Norge 3. Danmark 4. Nederländerna 5. Storbritannien 6. Finland 7. Ryssland 8. Frankrike 9. Kina 10. Belgien

Källa: Statistisches Bundesamt Deutschland, U.S. Department of Commerce Bureau of Economic Analysis, Tulli, Finland, Eurostat och SCB 9

Europe 2020 och dess olika “underinitiativ” Sju huvudinitiativ Smart tillväxt Hållbar tillväxt Tillväxt för alla Digital Agenda Innovations- unionen Unga på väg Plattform mot fattigdom Ny kompetens och arbetstillfällen Integrerad industripolitik Resurseffektiv Europa Handel, Tillväxt och and Globala Affärer Medborgar rapporten Inre marknadsakten Sammanlagt hundratals förslag (ibland överlappande)

EU Fem mål som EU ska ha uppnått till Sysselsättning 75 % av 20–64-åringarna ska arbeta. 2. FoU och innovation 3 % av EU:s BNP (offentliga och privata utgifter) ska investeras i FoU. 3. Klimat och energi: 20/20/20 Utsläppen av växthusgaser ska vara 20 % lägre än 1990 (eller till och med 30 %, om förhållandena är gynnsamma). 20 % av energin ska komma från förnybara energikällor. Energieffektiviteten ska ha ökat med 20 %. 4. Utbildning Andelen elever som hoppar av skolan i förtid ska vara lägre än 10 %. Minst 40 % av 30–34-åringarna ska ha högre utbildning. 5. Fattigdom och social utestängning Antalet människor som lever eller riskerar att leva i fattigdom och social utestängning ska ha minskat med minst 20 miljoner.

EU:s inre marknad, införd 1992 De 27 medlemsländer samt Eftaländerna Norge, Liechstenstein och Island Hjälper människor, varor, tjänster och kapital att cirkulera fritt inom EU: 500 miljoner konsumenter, 20 miljoner företag, varav 99% är småföretag Under de senaste 15 åren har IM stärkt handeln, hjälpt småföretagen att växa och bidragit till att öka EU:s BNP med 2,15 %. Den IM driver också på tillväxt och sysselsättning genom att främja rörlighet, konkurrenskraft och innovation. Men alla de möjligheter som uppstått när hindren mellan länderna tagits bort utnyttjas inte.

Den inre marknaden Principen om fri rörlighet Principen om fri rörlighet: varor, tjänster, personer och kapital ska kunna cirkulera inom EU på samma sätt som inom Sverige Gemensamma regler: underlättar den fria rörligheten Principen om ömsesidigt erkännande: innebär att en produkt som lagligen säljs i ett EU-land fritt ska kunna säljas i de övriga länderna, den så kallade Cassis de Dijon-principen. Principen gäller även på tjänsteområdet.

Sammantaget, upplever ni att det fortfarande finns hinder för handeln inom EU? (%) Källa: Kommerskollegium/SCB

Inremarknadsakten – The Single Market Act Nylansering av inre marknaden, för att dess potential är inte fullt utnyttjat. Från Kommissionär Montis idéer till ett offentligt samråd om 50 förslag från kommissionen. Kommissionen fokuserar nu på tolv centrala områden där förbättringar ska göras för att öka rörligheten för arbetstagare och företag. Övergripande mål är ökad tillväxt och sysselsättning. Medlet är ökad rörlighet, dvs. att människor, varor, tjänster och kapital ska kunna flytta mellan medlemsländerna utan hinder.

De tolv prioriterade områdena under Små och medelstora företags tillgång till finansiering. 2. De arbetande rörlighet på den inre marknaden. 3. Ett gemensamt EU-patent

De tolv prioriterade områdena - fortsättning 4. Öka tryggheten för konsumenter 5. Standardisering inom tjänstesektorn 6. Starkare transeuropeiska nät

De tolv prioriterade områdena - fortsättning 7. Den digitala inre marknaden 8. Socialt entreprenörskap 9. Översyn av skattereglerna

De tolv prioriterade områdena - fortsättning 10. Förtydliga reglerna för arbetstagare som utstationerats till annat EU-land. 11. Mindre krångel för företag 12. Små företag och offentliga upphandlingar

Det i viktigaste ur Kommerskollegiums perspektiv Skapandet av ett EU-patent Förenklad offentlig upphandling Den digitala agendan Tjänstesektorn Främjande av standardisering Fri rörlighet av personer Lättillgänglig information och problemlösning

Kommerskollegium hjälper företag att göra affärer på EU:s inre marknad Koll på nya varuregler Kontaktpunkten för varor Kontaktpunkten för tjänster Kostnadsfri problemlösning med Solvit Ett Solvit center i varje EU- och EES-land Företag kan anmäla problem med regelhinder Handläggs inom viss tidsfrist Även privatpersoner kan vända sig till Solvit

Kommerskollegiums informationsinsatser mot myndigheter och kommuner Kommerskollegium har regeringens uppdrag att sprida kunskapen om den inre marknaden hos svenska myndigheter och kommuner Två inremarknadsguider: en IM-guide för myndigheter (uppdaterad 2010) och en IM-guide för kommuner (2011) Syfte: att göra myndigheter / kommuner medvetna om EU-reglerna och hjälpa dem att tillämpa dessa regler på ett korrekt sätt Konkreta exempel hämtade ur myndigheters / kommuners verklighet Spridning av guiderna sker genom seminarier, skräddarsydda utbildningar och en Helpdesk