Vi har all anledning att vara stolta och glada! Hur står sig LiÖ i Öppna jämförelser ?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett gott liv i ett livskraftigt län
Advertisements

Löfte till cancerpatienter - resultatredovisning September 2013 Använd gärna bilder och/eller text från dessa rapporter men ange referens vid varje.
Lasarettet Trelleborg C:a 600 medarbetare
Löfte till cancerpatienter - resultatredovisning April 2013 Använd gärna bilder och/eller text från dessa rapporter men ange referens vid varje tillfälle.
Bakgrund och syfte Krav i patientsäkerhetslagen:
Regionala Vårdriktlinjer
Vad innebär val av vårdenhet?
Mina vårdkontakter En säker e-tjänst till vården
Mål Regionalt Cancercentrum Sydöst
Socialstyrelsens nationella riktlinjer för god vård och omsorg
Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv.
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
Division Opererande specialiteter. Divisionens strategiska mål Patient 1.1 Patientfokuserad 1.2 Tillgänglig Process/produktion 2.1 Säker 2.2 Evidensbaserad.
SFAM-Q Best Practice-vår verktygslåda
Vårdsamverkan Fyrbodal
Välkommen till Ledardagen!
Mår du bra nu? Fråga 1=Ja 2=Nej 3=Vet ej. Andel i Östergötland som anger sin hälsa som utmärkt eller bra.
Välkommen till ledardagen 17 oktober Tema för dagen Förutsättningar för chefskapet? - Kreativ dag - Ett landsting som ”bygger nytt” på många plan.
Alf Jönsson. Öppna jämförelser Sydöstra sjukvårdsregionen: Bästa sjukvårdsregion Hälsouniversitetet: Bästa läkarutbildningen Sveriges.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten – Nivå två Nivå tre – Nivå fyra » Nivå fem 1 Frågor för god vård i samband.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Behovsanalys och brukardialog 2011
Vision Fredensborg Samma behov? Samma förutsättningar? Samma individuella val? Vad är bästa cancervård för var och en?
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
Diagnos och delaktighet
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Viktiga områden Min vårdplan finns i Cosmic, blankettarkiv
Tillgänglighet sommaren 2011 Vårdgarantin Lagstadgade tidsgränserna 0,7,90,90 dagar Kömiljarden kronor fördelas minst 70 procent av patienterna.
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten – Nivå två Nivå tre – Nivå fyra » Nivå fem 1 Regionalt möte Bröstprocessen.
Löften till cancerpatienter (RSL )
Patientsäkerhetskultur
BjH 8 mars BjH 8 mars
Målbild 2012 Mariestad
Vårdval Kronoberg /1 Vårdval Kronoberg - fakta om modellen.
Löften till cancerpatienter (RSL )
Rätt läkemedel till rätt patient vid rätt tillfälle !
Region Skånes 1177-tjänster ger ökad tillgång till kvalitetssäkrad information, underlättar kontakten med vård och omsorg och ger bättre möjlighet till.
Regionalt cancercentrum syd
Regionalt koloncancerprojekt "Mer patientfokuserad och sammanhållen cancervård"
12,1 dagar Mats UddinVälkomna Barbro NaroskyinInledning Fikapaus Claes- Fredrik HelgessonStyrning med marknad
1177 – ett av Sveriges viktigaste nummer Nina Håkansson Enheten för vårdkommunikation, Region Skåne Lund
En säker e-tjänst till vården
Bröstprocessen - ett förändringsarbete i praktiken
Nuläge för regionalt koloncancerprojekt kopplat till RCC´s sydöst löften till patienter se även resultatrapportresultatrapport
Framtidens bästa primärvård
Löfte till cancerpatienter - resultatredovisning Diagnosspecifik - September 2015 Använd gärna bilder och/eller text från dessa rapporter men ange referens.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Det här är 1177 Vårdguiden.
Inspirationsdag Hälsofrämjande primärvård, Lund 15/ Vårdcentralen Drottninghög - en del av Primärvården Skåne.
Introduktion till hälso- och sjukvården i Sverige April 2016 Hälso- och sjukvård för nyanlända Finns även tillgänglig digitalt på
Vad är landstinget? I Värmland finns tre sjukhus. De finns i Arvika, Karlstad och Torsby. Det finns cirka 30 vårdcentraler. Några är landstingets och några.
Löfte till cancerpatienter - resultatredovisning Diagnosspecifik - December 2015 Använd gärna bilder och/eller text från dessa rapporter men ange referens.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Primärvårdscentrum Östergötland
Vår framgång räknas i liv och jämlik hälsa
Omställningen av hälso- och sjukvården
Jämlik psykiatrisk vård
Löften till cancerpatienter
Regionalt cancercentrum Sydöst - platsbesök 30 september 2014
Löften till cancerpatienter
Löften till cancerpatienter
Vad är 1177 Vårdguiden?.
GÖR DIN VARDAG EN E-TJÄNST.
HJÄRTSJUKVÅRD 2018 Sydöstra sjukvårdsregionen
Presentationens avskrift:

Vi har all anledning att vara stolta och glada! Hur står sig LiÖ i Öppna jämförelser ?

Sammanvägning av resultatindikatorer 2009 Vi har all anledning att vara stolta och glada!

Översikt

Målbild 2012 – bra vård och bättre hälsa Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska resultat Forskning Vårdval Patientinflytande Målbild 2012

Om tillgänglighet Nå sjukvården per telefon < 5 minuter Få kontakt med primärvården 0-5 dagar På akutmottagning inte behöva vänta i väntrum mer än 1 timme och vara klar inom 3 timmar Få tillgång till specialistvård dagar Alltid få en tid för mottagning eller behandling vid beslutstillfället 2012 vill jag som patient…

Om kvalitet och säkerhet Kunna lita på att kliniska resultat är bland de bästa i landet och inte råka ut för undvikbara skador Kunna få råd om min hälsa Få ett gott bemötande Slippa en vårdrelaterad infektion 2012 vill jag som patient…

Om delaktighet Kunna känna mig delaktig i min vård Kunna använda fler tjänster via datorn 2012 vill jag som patient…

Lite nya angreppssätt Resursfördelning Övergripande processarbete

Resultat koloncancer Kortare ledtider Skicka patienten framåt i vårdkedjan Arbetssättet infört och fungerar Kolorektal-sjuksköterska finns nu

Resultat – knöl i bröstet Kortare ledtider, bättre information till patienten. Ny bröstenhet from 19 sep 2011 Hänvisas till och så snart som möjligt – kunna söka direkt Mål, max tre veckor från första besök till operation

De mest angelägna områdena 1.Neurologiska sjukdomar – stroke 2.Akut omhändertagande 3.Läkemedel 4.Psykisk ohälsa 5.Neuropsykiatriska funktionshinder 6.Hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande 7.Rörelseorganens sjukdomar – artros 8.Lungsjukdom – TB 9.Urologiska sjukdomar – prostatacancer 10.Öronsjukdomar – chochleaimplantat 11.Endokrina sjukdomar – plastikkirurgi 12.Elektiv ortopedi

Projekt akut omhändertagande

Aktiv hälsostyrning Identifiering Interventioner via vård- koordinerande och motiverande sjuksköterskor Uppföljning och utvärdering

Lean Sammanhållna flöden

Lean - workshops Introduktion för alla verksamhetschefer Lärandeseminarier för klinikledningarna med arbete på hemmaplan 2012 Konkreta mål – produktionsplanering och leantavla Sjukhusen först ut Externt och internt metod- och processtöd

Om tillgänglighet Nå sjukvården per telefon < 4 minuter Få kontakt med primärvården < 4 timmar På akutmottagningen få träffa läkare inom 1 timme och vara klar inom 4 timmar Få en tid vid beslutstillfället för kommande mottagning eller behandling Få tillgång till specialistmottagning < 60 dagar Få tillgång till specialistbehandling < 60 dagar Diagnostik och behandlingsstart av cancer < 4 veckor Veta vart jag ska vända mig när jag behöver kontakta vården Enkelt kunna få tydlig och bra information Få kunskap om möjlighet till second opinion 2015 vill jag som patient…

Om kvalitet Kunna få råd om min hälsa Få bra vård i förhållande till mitt behov Få ett gott bemötande Inte råka ut för en undvikbar skada Inte drabbas av en vårdrelaterad infektion Vill få svar på mina frågor om hälsa /vård dygnet runt både via telefon och dator 2015 vill jag som patient…

Om delaktighet Välja i vården Ha möjlighet att tillsammans med vården ta fram eller godkänna min vårdplan Ha möjlighet till en fast vårdkontakt Ha bra kommunikation med vården Kunna boka, avboka, omboka tider, förnya recept, få provsvar, få råd, ställa frågor till min läkare och få svar samma väg. Läsa min egen journal Ha en läkemedelslista 2015 vill jag som patient…

Regionalt cancercentrum sydöst Alla cancerpatienter ska få påbörja behandling inom fyra veckor. Alla cancerpatienter ska erbjudas diagnostik och behandling enligt Best practice. Alla cancerpatienter ska vara välinformerade och delaktiga genom hela vårdkedjan. Alla cancerpatienter i livets slutskede ska få lika god palliativ vård oavsett bostadsort. Alla cancerpatienter ska erbjudas bästa möjliga hälsofrämjande insatser och välfungerande screeningprogram. Regionalt cancercentrum sydöst ska prioritera patientnära forskning inom cancerområdet

E-hälsa Medborgare, tillgänglighet till bra information och bra självbetjänings- tjänster Patient, säker och relevant information som följer med patienten Medarbetare, effektiv IT Forskare, möjlighet att hämta kunskap

Patientsäkerhet STRAMA – förebygga vårdrelaterade infektioner och resistensutveckling Läkemedel – förebygga fel Kommunikation – förebygga fel

Slutligen… Våga prova nytt! Agera utifrån resultat! Lean och produktionsplan