Positiv Livskraft © Att komma dit du vill

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Barnanpassad utredning
Enköpingshälsan och Håbohälsans ledarfrukost
Metodstöd.
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Vår tids paradox Klicka för nästa sida .
SÄTTA MÅL.
Examensarbete - ett projekt
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Kräkseminarium Bo Ahrenfeldt
Problemsnack eller bygga lösningar.
Vad innebär val av vårdenhet?
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
Mindfulness – en hjälp på vägen
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Passion, Samhörighet och Kärlek
Fattigdom och ett gott liv
Mental träning Mål & Motivation
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Föräldrar - Idrottsföräldrar.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
”Undervisningen är helt gratis ”
Klart definierade mål Okänd
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Ta ställning och handla!
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Mål- och resultatstyrning
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
Ibland finns det gånger då man nog önskar att man inte blev fotograferad… ☻
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Vem är du?.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
JOBBET SOM FRISKFAKTOR Alltid varit betydelsefullt..... yrkesstolthet haft mening... men de psykosociala verksamhetsfrågorna har ändrat karaktär.
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
Mervärden och aha-upplevelser
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Enkäten Arbetsmiljöundersökning. Enkät - Massor med problem  Er ”klient” har massor med problem. Ta fram de tre viktigaste.
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Balanced Scorecard Processen steg för steg
En guide för arbeten i SO
Lions Clubs International  Utbildning för zonordförande.
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Annonsanalysen.
Förändring – hot eller möjlighet?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Socialpsykologi.
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Världens bästa idrottsförälder
Framtidskartläggning
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Målsättning – nå sitt mål!?. SMART målsättning…..  SMART - varje bokstav motsvarar en av beståndsdelarna i att skapa användbara mål - ett populärt verktyg.
När idéer ska utvecklas När företag ska växa
Träff 11 Välkomna!.
Träff 13 Välkomna!.
Coachande samtal.
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

Positiv Livskraft © Att komma dit du vill mål & målplanering Positiv Livskraft © Att komma dit du vill

Vad är ett mål? Ett mål är det resultat du vill uppnå. En konkret bild av ditt önskade läge och ett önskvärt tillstånd.

Varför är det bra att sätta upp mål? Att sätta upp mål ger dig fyra viktiga saker: 1. När du bestämmer dig för att uppnå något tar du kontrollen över ditt liv. På så sätt ger målet dig en kontroll av vad du gör och varför du gör det. 2. Målet blir ett sätt att minska din rädsla för framtiden och kommande förändringar, eftersom målet är något du själv valt. 3. Eftersom målet är något du vill uppnå och något du ser fram emot ger det också energi och motivation. 4. Målet ger riktning. Även om du inte når ända fram, så bidrar målet till att förflytta dig närmare den önskade situationen. All förbättring och alla framsteg som målarbetet ger i sig.

Olika typer av mål. Andliga mål, som rör din egen utveckling för att må bättre och bli den du vill vara. Professionella mål, de saker du vill uppnå i arbetet och karriären. Ekonomiska mål, handlar om vilka tillgångar (pengar) du vill ha. Idealistiska mål, de ideal och värden du vill förverkliga för att bidra till en bättre värld. Sociala mål, de mål som handlar om hur du vill ha det i din familj, med vänner och partner. Fritids- och hobbymål, mål som handlar om dina fritidsintressen och vad du vill uppnå där.

Vad krävs för att nå målet? För att uppnå ett mål är det viktigt att ha: Ett tydligt formulerat mål, där du exakt vet vad det är du ska uppnå. Ambition, du vill verkligen nå målet. Självdisciplin och uthållighet, du orkar göra det som krävs för att nå målet. En praktisk handlingsplan, för hur målet ska nås. Rutiner, för arbetet med att nå målet, allt du gör för att nå målet ”byggs in” in dina vardagsvanor. Kontinuerlig uppföljning, du följer upp arbetet och kanske ändrar och förbättrar de saker du gör för att nå målet. Hjälp av andra, du ser till att ha personer omkring dig som stöttar, peppar och följer dig under resans gång.

8 steg

Utgångspunkten

1. Vart vill du? Välj ett mål (professionellt, socialt …) och jämför din situation idag med hur du skulle vilja att det var (nuläge samt önskat läget).

2. Vilket är exakt ditt mål? Fastställ exakt vad du vill uppnå och formulera det som ett mål. OBS! Tänk på att målet ska vara ett önskat tillstånd, inte en aktivitet.

3. Är målet SMART? Skriv ner målet i detalj och jämför det med SMART-formeln. Är ditt mål SMART? Om det behövs, ändra formuleringen, lägg till, ta bort så att målet blir SMART.

4. Vad behöver du göra? Skriv en lista på allt som du kan göra för att nå målet (vägen dit). Fundera på: vad kan göras idag, imorgon, nästa vecka, inom en månad? Och så vidare ända tills målet är uppfyllt.

5. Handlingsplan Handlingsplanen ska ange: Vad du ska göra? Hur du ska göra det? När du ska göra det? Vilka resurser (tid, pengar, utrustning, kompisars stöd, kunskap etc.) du behöver för att göra det? Vilken tidpunkt målet är uppfyllt?

6. Gör någonting … Gör någonting på en gång (boka ett möte, ring ett samtal …)

7. Aktiviteter Gör något varje dag för att nå målet, även om det ibland bara blir något litet eller symboliskt.

8. Följ upp … Följ upp och stäm regelbundet av arbetet med att nå målet och ändra metod om det behövs. Gå gärna tillbaka och läs igenom punkterna om vad som krävs för att nå målet.

SMARTA MÅL

Angeläget & accepterat SMARTA mål Specifika Mätbara Angeläget & accepterat Realistiskt Tidsbestämt

Specifikt

Målet ska vara tydligt och konkret. Specifikt Målet ska vara tydligt och konkret.

mätbart

Mätbart Redan då man sätter målet ska det beslutas om hur man mäter att man lyckats. Mål kan alltid mätas, men det är viktigt att komma överens om hur det ska gå till. Är det i kostnad, tid, kvalitet, upplevd nöjdhet etc.

Angeläget & accepterat

Angeläget och accepterat. Målet ska vara något som man verkligen vill uppnå. De som ska uppfylla målen måste ”vara med på tåget” annars blir motivationen låg och möjligheten för att målet inte uppfylls ökar. Delaktighet när man bestämmer målet är ett nyckelord.

realistiskt

Realistiskt. Det ska vara faktiskt möjligt att uppnå målet. Om det uppstår diskussion är det viktigt att vara lyhörd för det upplevda motståndet hos medparten.

tidsbestämt

Tidsbestämt. En deadline när målet ska vara uppfyllt.

fallgropar

Fallgropar Du vill egentligen inte uppnå målet, målet är inte önskvärt. Du är inte redo att betala priset för att uppnå målet, du orkar inte med ansträngningen. Målen att uppnå är för många eller för svåra att förverkliga. Du byter mål hela tiden och hinner inte uppfylla ett förrän du kommer på ett nytt. Om något av ovanstående stämmer in på dig ska du göra följande: 1. Fundera! Vad beror det på att du hamnat i den här fallgropen? 2. Vad behöver du göra för att ändra på det? 3. Besluta dig för att göra ändringarna och … 4. GÖR DEM!