BBIC: Utredningsprocessen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

Men det här är väl ingenting nytt?

Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Barnanpassad utredning
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Idrottslärare om astma
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Mål och betygskriterier
Pedagogisk dokumentation
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Barnens behov i centrum
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Nya utvecklingssamtal
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Utvärdering av BBIC på Södertörn
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Fakta om undersökningen
Gymnasieskolan år 2 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Grundskolan år 9 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
BBIC: Öppenvård planering och uppföljning
Fakta om undersökningen
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
BBIC: Analys, bedömning, barnets bästa och beslut
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Föräldraenkät Volgsjö skola
Läroplansträff Välkomna!.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
OBS Material bearbetat av GBG: Stad
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Vad är BBIC?.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
BBIC: Triangelns innehåll och användning
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Trafikundersökning Beckombergaskolan 2014
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
MAKTLEKAR.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Barnperspektiv Introduktionsprogram Göteborgs Stad 13 oktober 2015
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Integritet läroplansanalys.
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Presentationens avskrift:

BBIC: Utredningsprocessen

Bakgrund utredning

Brister i utredningsarbetet Länsstyrelsens granskningar på uppdrag av Riksdagens Revisorer Sundell & Egelund 2000 Barnens egen uppfattning redovisades inte Tonvikt på föräldrarnas problematik Mödrarna mest i fokus Hur barns och föräldrars problem utreddes varierade Socialsekreterarnas personliga värderingar styrde utredningen och dess resultat Länsstyrelsen på uppdrag av Riksdagens revisorer, Eneroth Knut Sundell, Tine Egelund 2000 ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Brister i utredningsarbetet Länsstyrelsens granskningar på uppdrag av Riksdagens Revisorer Sundell & Egelund 2000 Informationen som samlades in var inte tillräcklig, väsentlig och ändamålsenlig Informationen analyserades inte tillräckligt Kunskaper saknades om vilka effekter insatserna gav för barnet Brister i beslutsprocessen; snabba beslut och selektivt sortering av information som bekräftade beslutet Länsstyrelsen på uppdrag av Riksdagens revisorer, Eneroth Knut Sundell, Tine Egelund 2000 ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Hur planera utredningen?

Utredning både en process och ett dokument

Utredningsprocessen Utredningsplan ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Utredningsplan Syfte: Att underlätta för barns och föräldrars delaktighet i utredningen Och: Att planera och avgränsa utredningen, fokusera på utredningsfrågan/frågorna innehåller frågeställningar ger stöd för att välja ut relevanta områden i triangeln hur/av vem och när ska vi få svar revideras vid behov kan vara underlag vid ärendegenomgång

Barns delaktighet Viktoria Skoog, fil. dr Barns delaktighet Viktoria Skoog, fil. dr. i socialt arbete , forskare på FoU, Kommunförbundet Västernorrland Att förstå hur varje unikt barn uppfattar sin specifika situation är nödvändigt för att göra dem delaktiga Detta är en förutsättning för att tillmäta barnets åsikt betydelse

Barns delaktighet Viktoria Skoog, fil. dr Barns delaktighet Viktoria Skoog, fil. dr. i socialt arbete , forskare på FoU, Kommun- förbundet Västernorrland Vi har ett kunskapsöverläge och riskerar att glömma bort att informera om det som är självklart för oss Utgå från vad det unika barnet vet och inte vet för att förstå vad vi behöver informera om Det är inte för sent att ge information!

Hur samla in och dokumentera information?

Utredningsprocessen Utredningsplan Informationsinsamling – faktorer i familj och miljö, barnets behovsområden och föräldrarnas förmåga ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Informationsinsamling Relevant information utifrån barnets ålder, situation och utredningens frågeställningar Barnets uppfattning om sin egen situation, dess vilja, önskningar och bekymmer Föräldrars uppfattning Information från övriga: t ex släktingar, personer i nätverket, lärare, barnhälsovård

Informationsinsamling Skilj på fakta, beskrivning och bedömning Balans mellan resurser och svårigheter Ange uppgiftslämnare och datum Vad vet du och hur har du fått reda på det?

Till er hjälp Konsultationsdokument Fördjupningsteman Metodguiden Handböcker Dokumentation av samtal med barn

Fallgropar familj och miljö Saknas källa Ej relevant information Ej utifrån barnets perspektiv

Fallgropar barnets behov Barnet inte med i analysen Favoritområden

I vilken utsträckning barnets behovsområden ej är belysta 2008, 2009 och 2010 i procent. Marie Gustafsson, Ingmar Ångman, Regionförbundet Örebro, Rapport 2012:07 Bildtext

Dokumentation av samtal med barn Barnet ska i förhållande till ålder och mognad informeras om det som ska dokumenteras Uppgifter som barnet inte vill ha med Tydligt ange vad som är: Barnets spontana berättelse Svar på frågor eller tolkningar av vad barnet förmedlat Situation och förutsättningar

Barn med funktionsnedsättningar har rätt att fritt uttrycka sina åsikter i alla frågor som rör dem, varvid deras åsikter ska tillmätas betydelse i förhållande till individens ålder och mognad barn på lika villkor som andra barn samt erbjudas stöd anpassat till funktionsnedsättningen och ålder för att kunna utöva denna rättighet Art 7 punkt 3, FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning

Fallgropar föräldrarnas förmåga Saknas källa Bedömning istället för underlag Sammanblandning vårdnadshavarens uppfattning och vårdnadshavarens förmåga Informationen ej logisk – ”äpplen och päron”

Bedömning istället för underlag HÄLSA Vårdnadshavarnas förmåga – beskriv resurser och svårigheter Grundläggande omsorg Pappa Mattias och mamma Jenny brister i att tillgodose Wilmers behov av tandvård. Grundläggande omsorg: Tandläkare Anders Fors uppger 2013-11-23 att han har kallat Wilmer till mottagningen vid fyra tillfällen under hösten 2013. Tandsköterska har talat med Wilmers föräldrar vid tre tillfällen och uppmanat dem att komma med Wilmer till mottagningen. Wilmer har uteblivit från samtliga tider. Pappa Mattias uppger 2013-11-24 att han tänkt ta med Wilmer till tandläkaren när de fått en tid, men att det alltid kommit något i vägen. Mamma Jenny säger vid samma samtal att hon tycker att det är obehagligt att gå till tandläkaren själv och därför drar sig för att gå dit med Wilmer. = bedömning, förs till Analys så här kan man skriva istället 22

Svårt att skilja på uppfattning och förmåga UTBILDNING Fakta om barnets/den unges inlärning/utbildning: Maja går i klass 3A på Lillbackeskolan. I Majas klass finns 26 elever. Klasslärare sedan första klass är Anette Nilsson och Janne Björck. Barnet/den unge – beskriv resurser och svårigheter inom området utbildning Barnets uppfattning: Maja säger i samtal 2014-01-14 att hon tycker ”sådär” om skolan. Hon tycker mest om matte, för boken är rolig och klurig. Maja säger att allt annat är dåligt och ”allra värst på hela jorden är gympa”. Hon berättar att ofta känner sig ”kall i magen” när hon vaknar och ska gå till skolan. Maja vill inte svara på några frågor som rör raster eller kamrater. Vårdnadshavares uppfattning: Majas pappa Peter säger 2014-01-10 att han är i princip nöjd med hur det går för Maja i skolan. Hon är flitig och alltid noggrann med att göra läxorna. Men han tycker att Maja sedan höstterminen har börjat protestera mer på morgonen och säger ofta att hon inte vill till skolan. Peter är rädd att Maja blir mobbad i skolan. Övrigas uppfattning: Majas klasslärare Anette Nilsson uppger i Konsultationsdokument Skola, inkommet 2014-01-11, att Maja presterar i nivå med andra barn i samma ålder. Hon läser bra och är särskilt intresserad av att räkna. Maja fungerar bra både med lärare och andra barn. Anette uppger att det inte finns någon oro för Maja från skolans sida. Anette har inte sett några tecken på att Maja skulle vara mobbad. Pappas uppfattning om hur det går för Maja inom området Utbildning

Svårt att skilja på uppfattning och förmåga Pappans egen uppfattning om och andras uppfattning om hans förmåga inom området Utbildning Vårdnadshavarnas förmåga – beskriv resurser och svårigheter inom området utbildning Grundläggande omsorg: Majas pappa Peter säger 2014-01-22 att Majas skolgång är viktig för honom. Han går alltid på föräldramöten och utvecklingssamtal och han brukar hjälpa Maja med läxorna. Oftast gör hon sina läxor i köket, medan han lagar middag. Säkerhet: Pappa Peter säger att han tagit upp sin oro över Majas skolsituation med personal vid flera tillfällen, men tycker inte att han fått något gehör för sin oro. Klasslärare Annette Nilsson uppger 2014-02-01 att samarbetet med Majas pappa Peter tidigare fungerade bra. Hon tycker att han är en engagerad förälder, men att han på sistone överdriver en hel del och ”förstorar småsaker”. Hon säger att han ”kommit inrusande på hennes rum” flera gånger under vintern för att prata om sin dotter. Vid det senaste tillfället i januari tyckte Anette att pappa Peter uppträdde forcerat och aggressivt. Känslomässig tillgänglighet: Pappa Peter uppger att han oroar sig mer och mer för hur Maja har det i skolan. Han tycker att det har blivit svårare att få iväg henne till skolan på morgonen. Han har försökt få Maja att berätta varför hon vill vara hemma, men vill inte pressa henne.

Familj och sociala relationer – ett exempel Barnet/den unge – beskriv resurser och svårigheter inom området Barnet/den unges uppfattning Mahmoud berättar 2011-05-17 att han inte har någon vuxen att vända sig till. Mahmoud säger att han saknar sin pappa mycket och skulle vilja träffa honom oftare, men han vet att hans mamma inte vill det. Mahmoud har många kompisar, men ingen som han tycker är ”en riktig vän”. Vårdnadshavarnas förmåga – beskriv resurser och svårigheter inom området Tänkbara frågor Känner mamma till att Mahmoud inte tycker att han har någon att vända sig till? Vad tänker hon om det? Varför tror hon att han inte vill vända sig till henne? Hur ser hon på att Mahmoud vill träffa sin pappa mer? Vad gör hon för att underlätta/förhindra kontakten mellan dem? Tycker mamma att det är viktigt att Mahmoud har vänner? Hur tar det sig i så fall i uttryck?

Genomsnittlig belysningsgrad av aspekter av föräldraförmåga 2010 Marie Gustafsson, Ingmar Ångman, Regionförbundet Örebro, Rapport 2012:07

Utredningsprocessen Utredningsplan Informationsinsamling – faktorer i familj och miljö, barnets behovsområden och föräldrarnas förmåga Avstämning, eventuell komplettering av ytterligare information ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Avstämning - - Vad vet vi hittills? Vad behöver undersökas vidare? Hur resonerar familjen? Eventuell komplettering av informationsinsamling + ! ! + ? ? ! - Karim - ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ! + ? 28

Utredningsprocessen Utredningsplan Informationsinsamling – faktorer i familj och miljö, barnets behovsområden och föräldrarnas förmåga Avstämning, eventuell komplettering av ytterligare information Analys, bedömning och beslut ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Mer information finns på: www.socialstyrelsen.se