Etik & Moral RELIGION HT-14.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om människosyn och etik
Advertisements

Etik och moral Vad innebär det?.
Liten begreppsgenomgång
Hur vet vi vad som är rätt/fel?
Etik Hur ska vi vara mot varandra?
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
SAMHÄLLSKUNSKAP & RELIGION
Enskild uppgift: 1. Vad är mänskliga rättigheter för något?
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Ett arbetsområde om poesi
Etik- Modet att välja!.
Etiska resonemangsmodeller
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Ta ställning och handla!
Etik.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Olika teorier och religiösa perspektiv
Tema Kär och galen.
Anders Hummel, Nolhagaskolan, Alingsås –
Etik och moral.
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Kunskapskrav och matriser
Etik Moral Filosofi.
Etik Religionskunskap, åk 9.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Centraletiska begrepp 2 Centraletiska begrepp 3 Konfliktbeteenden 4
ETIK - MORAL.
OLIKA FORMER AV ETIK.
Harriet Borg Unander Leg psykolog
Hinduism, buddhism, taoism, shinto, zen. Etik och moral
RÄTT eller FEL? GOTT eller ONT?
KÄLLKRITIK.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap A 50p.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Filosofi 1.
JORDENS INRE OCH YTTRE KRAFTER
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Del 1 – mellanösterns bokreligioner
Etik.
Etik och moral Vad är rätt och fel?.
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Nationer, ideologier och folkmord genom
Etik och moral.
ETIK. VAD MINNS JAG? Vad är moral? Vad är etik? MORAL NE:s förklaring Uppfattning om rätt och orätt. Våra val och våra handlingar visar på vår moral,
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
+ Etiska begrepp. + Etik och moral I valet om vad som är rätt eller fel visar vi vår moral Rätten till abort Dödsstraff Donera sina organ Ska man förlåta.
Etik - Att göra det rätta.
ETIK OCH MORAL. MORAL Moral = en persons egna tankar om vad som är ____ och ____ att göra.  Rätt – fel  Bra – dåligt  Gott – ont  Önskvärt – ej önskvärt.
Vad vägleder eller hjälper dig när du ska avgöra vad som är rätt eller fel? ETISKA REGLER/MODELLER; PLIKT- eller REGELETIKEN, KONSEKVENSETIKEN, SINNELAGSETIKEN.
Olika teorier och religiösa perspektiv
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Abrahamitiska världsreligionerna
Religionens namn Kristendomen.
Och hur ska man göra rätt?
Sociologi Introduktion.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
ur Centralt innehåll för religion 1
Etik och moral.
Regler, plikter och moraliska lagar.
Etik & moral.
Etik & moral.
Vad är regeletik, konsekvensetik och sinneslagsetik
Hållbar utveckling.
ETIK Att göra det rätta….
Presentationens avskrift:

Etik & Moral RELIGION HT-14

ETIK & MORAL Ur LGR 11 – Centralt innehåll - Vardagliga moraliska dilemman. Analys och argumentation utifrån etiska modeller, till exempel konsekvens- och pliktetik. - Föreställningar om det goda livet och den goda människan kopplat till olika etiska resonemang, till exempel dygdetik. - Etiska frågor samt människosynen i några religioner och andra livsåskådningar. - Etiska begrepp som kan kopplas till frågor om hållbar utveckling och mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar, till exempel frihet och ansvar.

ETIK & MORAL Förmågor som ska utvecklas inom religionsämnet: • analysera kristendomen, andra religioner och livsåskådningar samt olika tolkningar och bruk inom dessa, • analysera hur religioner påverkar och påverkas av förhållanden och skeenden i samhället, • reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitet, • resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar utifrån etiska begrepp och modeller, och • söka information om religioner och andra livsåskådningar och värdera källornas relevans och trovärdighet.

Etik & Moral ETIK & MORAL betyder sed / vana. Moral = personligt beteende Exempel: Jag ljuger inte för det är fel Etik = System (modeller) för hur vi bör bete oss Exempel: Regeletik = Man ska inte ljuga för det är en regel. Konsekvensetik = Man kan ljuga ibland för att inte såra andra. Sinnelagsetik = Man kan ljuga om du gör det av rätt skäl. Ens egna moral brukar bestå av en blandning av dessa etiska modeller

Regeletik / Pliktetik Att alltid följa regler och plikter är att leva rätt Du skall inte döda… Vända andra kinden till… Behandla andra som du själv vill bli behandlad… Utgår ifrån att en regel eller plikt alltid följs – oavsett konsekvensen ”Det här gör man bara inte – det är fel” Nackdel: Man gör man om två regler krockar med varandra?

Konsekvensetik Det är konsekvensen av ditt handlande som avgör om det är rätt eller fel. - Man måste prioritera rätt/fel - Finns en gråzon mellan rätt/fel Nackdel: Hur kan man avgöra konsekvenserna i förväg? För vem och när ska det vara bra?

Sinnelagsetik Det är mitt syfte med handling som avgör om det är rätt/fel ”Det är tanken som räknas…” Nackdel: Allt blir rätt så länge du menade gott?

Exempel Hur tänker en… En gammal dam står vid ett övergångställe vid Marmavägen. En elev bestämmer sig för att hjälpa henne över gatan. En rånare jagad av polisen kör då över damen som dör. Var det rätt/fel att hjälpa damen över gatan?

Exempel Hur tänker en… Regeletikern: ”Man ska hjälpa äldre och svaga över gatan – därför var det rätt!” Konsekvensetikern: ”Det var fel att hjälpa damen då hon dog pga hjälpen” Sinnelagsetikern: ”Det var rätt att hjälpa damen då eleven menade gott”

Exempel Hur tänker en… - En klass skriver prov i SO om WWII. En av eleverna vänder sig till sin klasskamrat och ber om hjälp på en fråga. Klasskamraten tvekar ett tag men ger sedan eleven ett svar på frågan. Vad skulle olika etiker tycka om detta?

Exempel Hur tänker en… Regeletikern: ”Det var fel eftersom det är emot reglerna att fuska på prov!” Konsekvensetikern: ”Det var fel då eleven får ett bättre betyg än vad hen förtjänar och lär sig inget!” ”Rätt! Eftersom eleven får ett bättre betyg och därmed får mer motivation och arbetar hårdare senare” Sinnelagsetikern: ” Fel! Eftersom klasskamraten medvetet gav fel svar.” ”Rätt! Eftersom klasskamraten menade gott med att hjälpa sin kamrat”

Exempel Hur tänker en… En människa svårt sjuk i cancer vänder sig till en släkting: ” Hjälp mig att dö – det gör så ont.” Vad är moraliskt rätt här? Regeletikern: ”Eutanasi (dödshjälp) är olagligt = Fel!!” Konsekvensetikern: ”Rätt – eftersom hen vill dö och slipper då lida” ”Fel – eftersom vi inte kan lita på att hen verkligen vill det” Sinnelagsetikern: ”Om man hjälper för att man bryr sig och menar gott = Rätt!”

Er uppgift Er uppgift under SO:n att göra ett undervisningsmaterial så att elever kan förstå de tre huvudgrupperna inom etik; regeletik, situationsetik och konsekvensetik. Det ska även gå att resonera/diskutera utifrån era exempel. Undervisningsmaterialet ska innehålla både film/filmer samt diskussionsfrågor.

Er uppgift Kunskapskraven för E på detta är: Kunskapskrav för C: Eleven kan resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar genom att föra enkla och till viss del underbyggda resonemang och använda etiska begrepp och modeller på ett i huvudsak fungerande sätt. Kunskapskrav för C: Utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang. Kunskapskrav för A: Välutvecklade och väl underbyggda resonemang. IPAD:s är bokade! Redovisning fredag v.43.

Gruppindelning 9E                             9A                9AM Grp 1 Robin               Alva                Loisa, Samuel Grp 2 Hampus           Agnes                Linnea, Felix Grp 3 Elias Kevin      Gabriel, Emil       Sanna Grp 4 Linus                 Joel, Tilda        Stina Grp 5 Sami, Erik         Dejan                Sigrid, Jonathan Grp 6 Wilhelm           Anton, Elin        Anton Grp 7 Sebastian        Emelie, Lisa        Matilda Grp 8 Matilda         Alexander        Linus, Mattias Grp 9 Moa                 Johannes         Alexander, Ebba Grp10 Alva                 Johanna, Max Victor W Grp 11 Nathalie          Markus, Tanja Nils Grp12 Amanda Rebecka  William, Richard Johanna Grp13 Nils Hampus         Casper, Josefine Viktor L-S Asiens lokaler Amerikas lokaler Europas lokaler