Förtroendenämnden Blekinge

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Patientsäkerhetslagen
Advertisements

Ett gott liv i ett livskraftigt län
När du har synpunkter och frågor på vården/tandvården i Region Skåne
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Vem ansvarar för vad i kommunal vård och omsorg?
Revisionsberättelse Årsredovisning för verksamhetsåret 2010 Marks kommun Föredragning kommunfullmäktige
Bakgrund och syfte Krav i patientsäkerhetslagen:
Missbruksutredningens förslag
Beslut om liv och död har alltid varit en del av läkaryrket
Patientnämnden.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
PRIMÄRVÅRDEN.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Patientnämnden Oberoende instans för utredning av problem i vården.
Politisk organisation
Resultat kundundersökning 2011 ( egen undersökning ) - Svarsfrekvens 63 %
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Patientupplevd vårdkvalitet
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Att samtala om barn med patienter med psykisk ohälsa
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
DIVISION Landstingsdirektörens stab Ny patientlag Lagen träder ikraft den1 januari 2015.
Medicinsk ansvarsfördelning i elevhälsan
Patientmaktsutredningen
Patientnämndens verksamhet Socialnämnden Tingsryds kommun
Barn som far illa Region Skåne
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
Modell för Utveckling av ledningssystem
Detta är God Vård.
Regeringens proposition 2005/06:50 Strategi för ett samordnat arbete mot antibiotikaresistens och vårdrelaterade sjukdomar Smittskydd Halland
Ändra till startrubrik
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Patientlagen och information till patienter och närstående
Regionstyrelsen Allmänna handlingar och diarieföring
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Patientnämnden Patientnämnden är en oberoende/fristående instans dit patienter och anhöriga kan vända sig då det uppstått problem i kontakt gällande all.
Patientnämnden 2010.
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
Patientsäkerhetskultur
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
Lex Maria Bakgrund: 1936 avled ett antal patienter på Maria sjukhus i Stockholm till följd av felbehandling.
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Delegering Vem får delegera?
Vi arbetar aktivt med patientsäkerhet i hälso- och sjukvården inom Landstinget i Jönköpings län Bland annat genom satsningen Säker vård – alla gånger.
Organisationsförändring -hur påverkas arbetet med intern kontroll
Palliativ vård och samordning
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
När och hur skall Lex Maria anmälan göras och vad skall den innehålla.
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Vart kan jag vända mig? Varför hör ingen av sig om min operation?
Lex Maria.
Patientnämnden 2009.
Presentationens avskrift:

Förtroendenämnden Blekinge

Obligatorisk nämnd enligt Lag om patientnämndsverksamhet mm Infördes först på försök i samband med större översyn av Hälso- och sjukvårds-lagstiftningen tidigt 1980-tal Permanentades 1992

Förtroendenämndens lagreglerade uppdrag: ..att utifrån synpunkter och klagomål stödja och hjälpa enskilda patienter bidra till kvalitetsutveckling och en hög patientsäkerhet i hälso- och sjukvården

genom att: hjälpa patienter att få den information de behöver för att kunna ta tillvara sina intressen inom hälso- och sjukvård främja kontakterna mellan patienter och vårdpersonal

……och att hjälpa patienter att vända sig till rätt myndighet rapportera iakttagelser och avvikelser av betydelse för patienterna till vård-givare och vårdenheter

Stödja och hjälpa patienter inom: 1.den hälso- och sjukvård enligt Hälso- och sjukvårdslagen som bedrivs av landsting eller enligt avtal med landsting 2.den hälso- och sjukvård enligt Hälso- och sjukvårdslagen som bedrivs av kommuner eller enligt avtal med kommuner, och den allmänna omvårdnad enl. socialtjänstlagen som ges i samband med sådan hälso- och sjukvård

3. den tandvård enligt tandvårdslagen som bedrivs eller helt eller delvis finansieras av landsting

Nämnderna ska också informera allmänheten, hälso- och sjukvårdspersonalen och andra berörda om sin verksamhet

Nämnderna ska… uppmärksamma Socialstyrelsen på förhållanden som omfattas av myndighetens tillsyn senast sista februari lämna redogörelse till Socialstyrelsen över verksamheten föregående år

Nämnderna ska också utse stödperson till patient som önskar detta och vårdas enligt psykiatrisk tvångslagstiftning eller tvång enligt smittskyddslagen förenad med frihetsberövande

Överlåtelse av uppgifter Kommuner får överlåta uppgifterna enl. denna lag till landstinget om man kommer överens om detta. Kommunerna får lämna ekonomiskt bidrag som motiveras av detta. För Blekinges del finns avtal med samtliga kommuner om detta 2011 – 2014 Ersättning 2011 tot. 297 tkr

Förtroendenämndens uppdrag Reglementet, fastställt av fullmäktige, ger nämnden rätt att: - begära den information och hjälp från verksamheterna som behövs - få information om vilka åtgärder som vidtagits i ärenden eller med anledning av dessa Nämnden är också etisk nämnd

Hur arbetar nämnden ? tar del av samtliga inkomna ärenden som kansliet färdigbehandlat och dokumenterat tar del av olika sammanställningar över som kansliet tagit fram ur kontakterna tar del av kansliets iakttagelser av tendenser och viktiga händelser och förslag till åtgärder

Skaffar ytterligare underlag genom att ge uppdrag till kansliet Skaffar information genom omvärlds-bevakning

Gör egna iakttagelser i materialet Styr genom beslut om: uppdrag till kansliet om t.ex. särskilda områden som ska bevakas och följas upp, om viss återrapportering som ska begäras, mm återrapporter till politiska organ enl. reglementet: LF, LS och HSB andra aktiviteter

Hur arbetar kansliet ? Tar emot enskildas frågor, synpunkter och kritik (och lite beröm också…) Ger råd, tips om rättigheter och möjligheter och hur man själv kan agera Erbjuder mera information, material, mm

Många patienter säger: ”Jag vill inte att detta ska hända någon annan patient !”

Arbetsgång i korthet Inkommen fråga, klagomål, synpunkt Vissa frågor besvaras av kansliet direkt Rådgivning som underlag för patientens eget agerande

Struktur för registrering och rapportering Vård och behandling - fel eller försenad diagnos, missnöje med behand-lingsresultat, läkemedelsfrågor, uppkommen skada Organisation, regler och resurser - kallelser, remisser, tillgänglighet, sekretess, avgifter, uteblivna besked Bemötande - personalen lyssnar ej, nonchalans, bristande information, språkproblem Övrigt

Kansliet vidarebefordrar frågor eller klagomål till vården enl Kansliet vidarebefordrar frågor eller klagomål till vården enl. patientens önskan Svar från vården med sin syn på det hela Vidarebefordras till patienten…. …som hör av sig igen och är nöjd el. inte nöjd …eller som inte hörs av igen

BEFOGENHETER Nämnden och dess tjänstemän har rätt att: - få den information och hjälp från verksam-heterna som behövs för att fullgöra uppdraget - få information om vilka åtgärder som vidtagits i olika ärenden eller med anledning av dessa

Dokumentation Kansliet har ett IT-baserat för system för registrering av ärenden. Fungerar för anteckningar, diarieföring av handlingar, uttag av rapporter, mm. Ytterligare 10 kanslier runt om i landet har samma system (VSP). Vid telefonsamtal förs minnesanteckningar Brev och mail skannas

Vad visar antalet klagomål egentligen ?? Vilket är bra ? Vilket är dåligt ?

Få synpunkter och klagomål kan betyda: att verksamheten är välfungerande, och patienterna är nöjda behandlingsresultaten uppfyller förväntningarna

Men kan också betyda…… verksamheter med äldre, kroniskt och/eller svårt sjuka som upplever stark beroende-ställning verksamheter med patienter som har svårt att föra sin egen talan bristande information om möjligheten att lämna synpunkter och kritik avvisande attityd inom verksamheten p.g.a. att man känner sig angripen och anklagad

Många synpunkter och klagomål kan betyda: en verksamhet med brister av något slag, och därför missnöjda patienter

Men kan också betyda ...... öppet och tillåtande klimat hos ledning och personal, lyhördhet uppmuntran till patienter och anhöriga att komma med synpunkter verksamhet med unga och i övrigt "friska" patienter som inte upplever beroendeställning

”Annan grund” för klagomål patienten accepterar inte att man inte får det man begär av vården (t.ex. viss undersökning, sjukskrivning, vissa läkemedel), eftersom detta är medicinskt obefogat el. felaktigt inte helt framgångsrikt behandlingsresultat ej undvikbara negativa händelser oplanerade/oförutsägbara störningar

Bidrag till kvalitetsutvecklingen i hälso- och sjukvården genom att….. rapportera iakttagelser och avvikelser av betydelse till vårdgivare och vårdenheter  verksamhetschefer och andra chefer får sammanfattningar och sammanställningar tre ggr/år nära kontakt med patientsäkerhetsavdel-ningen inkl. chefläkarna kontakt med kommunernas MAS:ar

Tack för uppmärksamheten! Ronny Andersson Verksamhetschef Förtroendenämndens kansli ronny.andersson@ltblekinge.se 0455-73 10 90