Undersökning om förskollärares arbetsbelastning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Semester eller semesterpaket?
Advertisements

Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Pedagogisk verksamhetsidé
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Siffror om jämställdhet
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Konkurrerar vi om förskollärare på Södertörn?
NP-fysik.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
UPPDRAGSDIALOGEN Dialog med chefen – ett sätt att få kontroll över arbetstiden och arbetsinnehållet 1.
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Tidsanvändningsundersökningen 2010/11
En reviderad läroplan för förskolan
Tjänstemännen i det moderna arbetslivet Daniel Gullstrand, Unionen.
APL BF Vecka (5 v) Undantag: torsdagar 8.00 – torsdagar 8.00 – fredagar 8.00 – 9.30.
Medarbetarundersökning hösten 2013 Haparanda stad totalt
Kund: Akademikerförbundet SSR Kontakt: Stina Andersson/Linus Isaksson
Resultatredovisning Arbetsmiljö och stress. 1. En av tio skyddsombud anser att det är svårt att på deras arbetsplats kombinera arbete med familj/fritid.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Kapitel 4 November 2008/Leif Carlsson Om Dina levnadsvanor Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Kapitel 4 Liv & hälsa i Örebro län år 2008 November 2008/Leif Carlsson Om Dina levnadsvanor Liv & hälsa en undersökning om hälsa, levnadsvanor och.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Förskolelyftet Förskolans potential har inte utnyttjats fullt ut. Ett lekfullt lärande i förskolan kan bidra till att fler lyckas i skolan. Fortbildningen.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
Idag Grundläggande krav på vc att avsätta minst 10 tim/1500 listade och år av medicinsk kompetens för gemensamt utvecklingsarbete. Motsvarar timmar/år.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Vad är BRUK? … ett verktyg som Skolverket ställer till förfogande
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
SKOP Rapport till Vara kommun om Barnomsorgsundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S22MAR11 Kvänums förskola.
Sandwich låglaktos Vår nya målgrupp. Du lär dig av chefen Sälj mycket. Bearbeta befintliga kunder. Öka yta. Vi är bäst. Och sådan saker.
Vem får göra vad? Det är verksamhetschefens ansvar att leda arbetet och fördela arbetsuppgifterna med hänsyn till behovet av kompetens och yrkeserfarenhet.
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
VÅR SKOLA I UTVECKLING Båstads kommun Birgitta Rudenius
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
Upphandling med social hänsyn Processamordning – strategisk destinationsutveckling Utveckling Nordost.
SKOP Rapport till Vara kommun om Barnomsorgsundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S22MAR11 Familjedaghem.
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
STs Arbetsmiljörapport 2010
Så tycker småföretagarna om Kassaregisterlagen …eller historien om riktigt kassa register Undersökning FöretagarFörbundets webbpanel oktober 2009.
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
STs arbetsmiljörapport 2008 ST-veckorna. ST jobbar hårt för en bättre arbetsmiljö! Långsiktigt och medvetet arbete med arbetsmiljön ST- undersökningar.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Att vara professionell
Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Företagen själva spår högre löner och fler jobb Undersökning av Länsförsäkringar 2007.
Förbered din uppdragsdialog!
Förskollärares uppdrag
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
Rektorn och styrkedjan Stockholm Januari -16 Lars Werner.
Trygghetsgruppen Matthias Flodström (fritids) Linn Ekendal (förskolan) Pia Alm (förskolan) Jeanette Lantto (åk 2) Karla Kallenberg (åk 1) Lisbeth Ryderstedt.
Stresshantering och säljplanering
Positiva fakta om lärarutbildningen
Fredagsmys Vecka 5.
Medarbetarundersökning 2016
Tidsåtgång: 5,5 timma plus/minus
NÄR VÄLFÄRDEN GÅR FRÅN DELTID TILL HELTID
Din lön och din utveckling
Nav-projekt Arbetstidsförkortning samt friskvård inom förskola.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Dialogmaterial om Arbetstider och arbetsbelastning
Presentationens avskrift:

Undersökning om förskollärares arbetsbelastning Förskollärarpanel 2013 Undersökning om förskollärares arbetsbelastning

97 procent av förskollärarna uppger att inga andra arbetsuppgifter har tagits bort för att ge utrymme för det utökade pedagogiska ansvaret.

9 av 10 uppger att de har svårt att hinna med att planera och följa upp verksamheten.

93 procent av förskollärarna har mindre än fyra timmar per vecka för planering samt uppföljning, utvärdering och utveckling – ett viktigt område där läroplanskraven skärpts markant. 43 procent har mindre än två timmar per vecka.

73 procent ägnar mer än 30 minuter om dagen åt rutinartade arbetsuppgifter utanför det pedagogiska uppdraget – t ex städning, diskning, vikarieanskaffning och vaktmästeriuppgifter. 34 % ägnar mer än en timme om dagen åt detta.

Totalt innebär detta att förskollärare tvingas ägna mer tid åt sådana rutinuppgifter än de kan göra åt att planera, följa upp och utveckla verksamheten.

Förskollärarna fick lista de tre största problemen i sin arbetssituation.

Låt lärare vara lärare! Ge förskollärare tid och förutsättningar att ta sitt pedagogiska ansvar Slösa inte med ensamma lärares kompetens! Öka lärartätheten