Utvärdering av processmognad

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Exempel utifrån ett antal målområden
Stöd för analys och förbättring
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Genomförandeprojektet Vård 2010 – så blev det NU-sjukvården Oktober 2010.
Systemkarta.
Förbättringsområde enligt handlingsplan: ___________________________________ Mål: ________________________________________ Aktivitet (åtgärd/förändring.
Struktur för ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
Processorienterat förbättringsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
1. Detta är ett förslag på upplägg/rubriker som ni kan använda er av när ni ska dokumentera/presentera vad ni gjort i ert.
Kommunkompassen Sundsvall Oktober Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.
Bättre liv för sjuka äldre
Välkommen till Ledardagen!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Ramverk för patientmedverkan
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Förberedelser inför LS1 – Förbättringsteam (en beskrivning av patientprocess per område utifrån.
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS3 – LS4 Förbättringsteam.
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Modell för Utveckling av ledningssystem
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Detta är God Vård.
Systematisk uppföljning UIV
Metoddokument ”Processorienterat arbetssätt”
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
Hemuppgift Beskriv koloncancerprocessen utifrån följande:
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Nya föreskrifter och allmänna råd
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Stroke/TIAprocessen                                                                      
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Bättre Flöde i Vården Ur överenskommelsen Kömiljarden 2014: ”…ett nationellt samordningsprojekt i syfte att ta fram, beskriva, pröva och införa effektiva.
Ledningskraft för god och säker vård - Fortsatt arbete hemma
Struktur för att värdera strategiskt viktiga processer (enligt Cliff Norman, Texas, USA, API, Assositation in process Improvement) och uppdaterad och översatt.
1 SLUTRAPPORT NULÄGESANALYS STYRGRUPP – Frågor och analys
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS4 – LS5 Förbättringsteam.
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Skillnader i medianväntetid Regeringen satsar 500 miljoner kr per år under perioden 2015 – 2018 för att Förkorta väntetiderna Minska de regionala skillnaderna.
Framtidskartläggning
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
Ramverk för patientmedverkan
Processkartor i praktiken
Förbättringsarbete- tillgänglighet på Hälsans vårdcentral 1 år 2016
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
Kvalitetsberättelse 2017.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
XX Benchmarking 3 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Processen för Balanserad Styrning
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Välutvecklad process Strategiskt viktig process
Välutvecklad process Strategiskt viktig process
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Utvärdering av processmognad Version 1.1 2014-09-12

Varför hög processmognad? Vården blir alltmer komplex och modern vård kräver i ökad omfattning insatser från olika vårdaktörer. Det ställer allt högre krav på utformning, ledning och styrning av vårdprocesserna. Ett viktigt mål är att fokusera på patientens väg genom vården och att optimera denna så långt det är möjligt (flödeseffektivitet). Enbart optimering av de enskilda verksamheterna inom samma vårdprocess riskerar att leda till ineffektiva vårdflöden med minskad vårdkvalitet, onödigt långa ledtider och lägre patienttillfredställelse.

Arbetssätt för utvärdering Gör en skattning av ert nuläge för såväl struktur på ”Y” axeln och mål och resultat på ”X” axeln. Rita in nuläget i matrisen! Beskriv var ni vill vara inom en 2-3 års period. Rita in detta i matrisen. Använd bifogad mall för handlingsplan och skriv först ner processens styrkor och förbättringsområden, och sedan valda aktiviteter för att utveckla processen.

Processmognad Fokusera på resultat Föredömligt Bygg struktur och fokusera på mål Fokusera på struktur Hög nivå på struktur Låg nivå på struktur Låg nivå på mål och resultat Hög nivå på mål och resultat

Utvärdering av struktur 1. Processen är inte definierad. Det är en ny process som behöver designas och dokumenteras. Inget förbättringsarbete har gjorts.   2. Processen är delvis definierad. Ingen dokumentation eller standards finns. Visst förbättringsarbete är genomfört. Inga tydliga roller finns för att styra och följa processen. 3. Processen är definierad utifrån patientens behov och känd av dem som arbetar i den. Processen är dokumenterad med processkarta och styrande dokument. Processkartan beskriver hur processen planeras, genomförs, utvärderas och förbättras. Processkartan beskriver också de tre delarna: prevention, behandling samt implementering av forskningsresultat. Mätningar av processen görs för att följa processen . Förbättringsarbete görs kontinuerligt. Roller för att styra och följa processen finns och är bemannade. Utvecklingsplan finns för processen.   4. Processen är definierad utifrån patientens behov och förstås av kunder/patienter. Processkarta och styrande dokument uppdateras regelbundet. Kommunikation och utbildning av medarbetare om processen sker kontinuerligt. Processen analyseras regelbundet utifrån resultat och förbättringar genomförs systematiskt i hela processen. Processen och dess resultat visualiseras. Patientmedverkan är en naturlig del i förbättringsarbetet. Processen lär av de bästa med hjälp av benchmarking. Tydliga roller finns och arbetet bedrivs med rätt resurser, stort engagemang och regelbundenhet. Utvecklingsplanen styr förbättringsarbetet på ett optimalt sätt.

Utvärdering av mål och utfall 1. Mätbara mål för hela processen saknas, utfall finns inte redovisade. 2. Mätbara mål för hela processen finns inom något målområde – vårdkvalitet, flödeseffektivitet eller patienttillfredsställelse, utfall finns redovisade, några resultat visar positiva nivåer och trender. 3. Mätbara mål för hela processen finns inom två till tre av nämnda målområden, flera resultat visar positiva trender, flera goda nivåer i jämförelse med egna mål och nationellt ledande vårdgivare. 4. Mätbara mål för hela processen finns inom samtliga tre målområden och med en tydlig koppling till processens målbild, resultaten visar stabila positiva trender, resultaten är i världsklass.

Handlingsplan Vilka styrkor och förbättrings- områden finns i er process: Styrkor … ... Förbättringsområden Vilka aktiviteter tar vi med till utvecklingsplanen? Aktivitet …