Arbetsberedning förebygger risker och fel

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Advertisements

ByggaL – metod för byggande av lufttäta byggnader
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Avvikelsehantering våren 2013 av företagen som erhållit avvikelser
Centrala innehåll och kunskapskrav
Systematiskt arbetsmiljöarbete
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Centrala innehåll och kunskapskrav
Marieholms- / Partihallsförbindelsen
Qulturum Bergeling 2014 Frågor att besvara i varje steg av processen Vilken information behöver vi ha för att ta beslut om åtgärd i detta steg av processen?
Processorienterat förbättringsarbete
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
Intressenter OL108A.
Handlingsprogram enligt LSO
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Förberedelser för arbetet
Riskhantering Säkrare resultat genom systematisk riskhantering
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Mervärden och aha-upplevelser
AFS 2001:1 Om kunskaper och kompetens Chefer och arbetsledande personal har avgörande betydelse för att arbetsförhållandena skall vara tillfredsställande.
PA1201 Projektarbete 100 p.
HKU Handgriplig kvalitetsutveckling
HUH PROJEKTET Verktygen 1. HUH PROJEKTET 2 Engagemang  Delaktighet  Påverkansmöjlighet  Information  Resultatuppföljning  Uppmärksamhet.
Miljökvalitetsmålet Giftfri miljö - målmanual för uppföljning
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
Barn och ungas rättigheter BRÅ
HUH PROJEKTET 1 Engagemang Skapas genom allas medverkan Engagemang är en förutsättning Det är ditt engagemang som ger resultat!
Arbetsmiljöverkets SAM - Status.
Hur kan vi förstå begreppet?
Offensiv kvalitetsutveckling
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
AFS 2001:1 Systematisk Arbetsmiljöarbete, SAM
Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) MAS-kompetensutv.dagar 2015 Carita Fallström
Rutiner för systematiskt arbetsmiljöarbete- och hälsoarbete på arbetsplatsen i AFH Vi är Nordens största lärarorganisation och Sveriges fjärde största.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Framtidskartläggning
Dalarnas nätverk för hållbar konsumtion. Avsiktsförklaring Dagens konsumtionsmönster behöver förändras och bli hållbara utifrån alla tre aspekter av hållbar.
Arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Metod för produktion av lufttäta byggnader
Samverkan.
Kommunstyrelsen har beslutat
Tips för det praktiska ledarskapet
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Tisdag – “Nya” aspekter som dyker upp med anledning av Agendan.
Kvalitetsberättelse 2017.
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Information om arbetsmiljö Ombudsträff Vision, Skövde
Intern styrning och kontroll
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Kontinuitetshantering – Ett fiktivt exempel
Presentationens avskrift:

Arbetsberedning förebygger risker och fel Riskbedömning och riskanalys ger underlag Beställarens krav kan innehålla kvalitetskritiska moment som också måste säkras. Förebyggande insatser i form av väl genomtänkta arbetsberedningar är ett bra sätt att informera alla som ska medverka vid olika arbetsmoment att göra rätt från början. Fångar upp materialleveranserna mm Riskbedömning och riskanalys ger underlag för vilka arbetsmoment och byggdelar som det kan vara aktuellt att angripa med förebyggande insatser. Beställarens krav kan innehålla kvalitetskritiska moment som också måste säkras. Förebyggande insatser i form av väl genomtänkta arbetsberedningar är ett bra sätt att informera alla som ska medverka vid olika arbetsmoment att göra rätt från början. Arbetsberedningar hänger ofta ihop med kontroll av arbetsmomentet. Man kan säga att det vi gör är en arbets- och kontrollberedning för att undvika fel. Egenkontroll och kontrollinstruktioner kan vara lämpligt att ta fram i samband med arbetsberedningen. Kontroll utförs under arbetsmomentet eller direkt efter.

Vad skall beredas? Arbetsmoment med identifierade risker HUH PROJEKTET Vad skall beredas? Arbetsmoment med identifierade risker Kritiska och styrande aktiviteter • Arbetsmoment där det finns hårda tolerans och/eller kvalitetskrav • Ofta återkommande aktiviteter Arbeten med särskilda arbetsmiljörisker Det är lämpligt att alla arbetsmoment med risker och kritiska aktiviteter beredes enligt modellen. Bara diskussionen kring vad som ska beredas ger mycket. Man kan också behöva diskutera hur arbetsberedningen skall dokumenteras. Allt från noggrann dokumentation till i huvudsak muntlig beredning med lite minneslappar kan vara aktuellt. Det kan också finnas beställarkrav/myndighetskrav som styr det hela.

Vad skall beredas? • Arbetsmoment med nya metoder HUH PROJEKTET Vad skall beredas? • Arbetsmoment med nya metoder • Arbetsmoment med nya material • Arbetsmoment som organisationen inte har utfört tidigare • Arbetsmoment där ev. tillrättande blir kostsamt Det finns alltid anledning att upprätta arbetsberedning när helt nya metoder eller material skall användas. Detsamma gäller arbetsmoment som hantverkarna inte har utfört tidigare. Använd gärna blankett och skriv ner.

Rätt från början med allas medverkan HUH PROJEKTET Rätt från början med allas medverkan Samverkan med dem som deltar och medverkar vid arbetsmomentet Arbetsledning och arbetslaget tillsammans Arbetsberedningar görs i samverkan med dem som deltar och medverkar vid arbetsmomentet. Det är ett bra sätt att involvera och engagera arbetslaget men också leverantörer och underentreprenörer. Med detta arbetssätt fångas allas samlade kompetens upp. Det är ytterligare ett skäl att ta med så många som möjligt i beredningsarbetet. Glöm inte att efter genomfört berett arbetsmoment gå igenom resultatet med alla. Så säkerställs lärandet och speciellt vid arbetsmoment som upprepas kan genomgångarna initiera förbättringar. Rätt från början blir då bättre i fortsättningen och arbetsmetoderna utvecklas.

Hur, när och varför? Arbetsberedningen kan vara muntlig Vid svårare och farligare moment skriftlig Arbetsberedningar i förväg ger ofta bättre påverkan på slutresultatet Arbetet går att genomföra utan störningar Alla vet vad som gäller Arbetsberedningen kan vara muntlig, men när det gäller mer komplicerade moment bör den vara skriftlig. Arbetsberedningar i förväg ger ofta bättre påverkan på slutresultatet än enbart kontrollinsatser som ofta görs i efterhand. Arbetsberedningar upprättas i tidigt skede för att fånga in svåra och kvalitetskritiska arbetsmoment som påverkar arbetsutförandet. Fånga gärna in de moment som ska arbetsberedas redan i projektplanen. Lämpligen görs arbetsberedningen senast 3-6 veckor före tidpunkten för arbetsmomentet, så att man har handlingsutrymme i fall något saknas.

Så gör vi en arbetsberedning 5 M som utgångspunkt Metod Människor Material Maskiner Miljö Använd blanketten som hjälp Kontrollpunkter mm anges Platschefen förbereder genomgången och arbetsplatsträffen när arbetsberedningen ska tas fram. Ha gällande arbetsritningar med mera tillhands. Arbetslaget tillsammans med arbetsledningen diskuterar genomförandet och planerar systematiskt enligt punkterna i 5 M-principen. METOD Bestäm metod! • Välj metod utifrån allas tidigare erfarenheter. • Inventera risker och svårigheter genom brainstorming. • Kolla erfarenheter från referensprojekt. • Vilka hjälpmedel och vilken utrustning behövs för metoden. MÄNNISKOR Vilka ska delta? • Diskutera vilka som är bäst lämpade att utföra arbetsmomenten. • Fördela arbetet mellan personerna och notera de ansvariga på blanketten. • Fyll i vilka som har deltagit vid arbetsberedningen och lämna över en kopia. MATERIAL Vilka material ingår? • Kolla beställning, inköpsspecifikation och inköpsplan. • Leveranstider, material på plats? • Vad ingår i arbetsmomentet inkl fäst- och hjälpmaterial med mera? • Leverans till arbetsstället i lämpliga förpackningar. MASKINER Vilka maskiner behövs? • Vilka maskiner behövs på plats, reservutrustning, avbrottssäkerhet? • Elkraft och belysning, reserver? MILJÖ Arbetsmiljökrav – inre och yttre miljökrav? • Arbetsmiljökrav och risker. Stäm av mot arbetsmiljöplanen. Kolla säkerheten. • Krav på miljöpåverkan, restprodukter, farligt avfall. • Hushålla med resurser och tillämpa ”rent bygge”. • Lämpliga väderskydd under produktionen. • Täckning, skydd av material och färdigt arbete mot ogynnsam påverkan. Foldrar, blanketter etc kan hämtas under fliken ”Praktiska hjälpmedel” på www.sbuf.se

Arbetsgång Läs igenom beskrivning och ritningarna, senaste utgåvor. Vilka krav är det som gäller. Klarlägg alla förutsättningar på plats, vad som gäller. Planera tillsammans – arbetsledning-arbetslaget. Diskutera alternativa arbetssätt. Arbeta enligt 5 M-principen. Kontrollera tider, materialflöden mm Notera beslutade åtgärder på blanketten. • Läs igenom handlingarna och ritningarna, senaste utgåvor. Många svar på frågor finns här. Det är tyvärr inte heller ovanligt att det finns brister och oklarheter i handlingarna. Ju tidigare de upptäcks ju mindre risk för att kostsamma störningar ska uppstå i produktionen. • Klarlägg alla krav som gäller. • Klarlägg alla förutsättningar på plats, vad som gäller. • Planera tillsammans med dem som ska göra arbetet. Detta avlastar arbetsledningen senare i processen. • Diskutera alternativa arbetssätt med arbetslaget. Hos dem finns idéer och det är ett oslagbart sätt att öka engagemanget • Utvärdera delmomenten enligt 5 M-principen. • Kolla att alla resurser enligt 5 M finns på plats. • Kolla att hjälpmaterial med mera finns på plats. • Notera beslutade åtgärder på blanketten.

Bättre resultat och mindre störningar genom samverkan HUH PROJEKTET Bättre resultat och mindre störningar genom samverkan Skapar delaktighet Alla kan påverka Förbättrar informationen Bidrar till leveranser i tid Påverkar arbetsmiljön Förebygger fel Bidrar till AHA-effekter Upprätta beredning i tidigt skede för att fånga in svåra och kvalitetskritiska arbetsmoment som påverkar arbetsutförandet. Fånga gärna in de moment som ska arbetsberedas redan i projektplanen. Lämpligen görs arbetsberedningen senast 3-6 veckor före tidpunkten för arbetsmomentet, så att man har handlingsutrymme i fall något saknas. Arbetsberedningar i samverkan med arbetslaget för svårare moment är ett modernt sätt att leda arbetet på en byggarbetsplats. Alla är väl överens om framförhållning är viktigt och att göra arbetsberedningar är just ett sätt att skapa framförhållning. Modern planering har som ett av sina huvudmål att minska antalet störningar i produktionen. Här är arbetsberedning verktyget nummer ett.