Bättre Mediekontakter PRIORITERA MEDIA *Visa öppenhet *Var korrekt *Var snabb *Var ärlig *Var nåbar *Var proaktiv *Anpassa budskapet
Bättre Mediekontakter VAD GÖR DU NÄR REPORTERN RINGER? Du har tre möjligheter *Du avböjer och hänvisar kanske vidare till någon annan. *Du ber att få återkomma *Du tackar ja direkt GJ 2002 Respektera rollen Målet är att etablera ett gott långsiktigt förhållande till pressen.
SÅ FÖRBEREDER DU DIG BÄST *Försök förstå vilken vinkeln är *Bilda dig en uppfattning vilken roll du kommer att spela i dramat: hjälte, skurk, offer eller expert *Läs på din sak *Tänk noga igenom vad du vill ha sagt *Förbered ditt huvudbudskap. Skriv ner meningen, som inte bör vara längre än 10 ord *Punkta argument. Försök få med argument för både hjärtat och hjärnan *Tänk igenom vilka motargument som du själv skall ta upp, och eventuellt överbrygga *Tänk igenom knepiga frågor och hur man besvarar dem. *Fila på slagkraftiga formuleringar och målande bilder Bättre Mediekontakter GJ 2002
HUR AGERAR DU UNDER INTERVJUN? *Var beredd på att journalisten börjar med enkla frågor, var lugn, de svåra kommer *Lyssna intresserat på frågorna *Var rak och ärlig. Svara på frågorna och försök också ta egna initiativ *Är frågan insinuant, tag avstånd från den.”Så tycker inte jag…det viktiga i sammanhanget är ….” *Poängtera ditt huvudbudskap flera gånger. *behåll lugnet. Bli inte sarkastisk om reportern är okunnig eller har dumma frågor. *Var personlig, bjud på dig själv men bli inte intim *Misskreditera inte andra. Det faller tillbaka på dig själv. *Var dig själv och använd ditt eget språk. ”Försök hålla dig på en nivå som din mamma kan förstå” *Undvik att säga ”inga kommentarer”, då låter det som du har något att dölja. Förklara istället varför du inte kan säga något. ”Jag kan av hänsyn till omständigheterna tyvärr inte spekulera i det. Så fort som …ska jag naturligtvis uttala mig” *Tala långsamt *Våga vara visuell. En bra bild ökar chanserna till publicitet Använd broar: I detta sammanhang vill jag säga….; Det centrala är ….; Än viktigare är …. Här vill jag tillägga….; Det som är huvudfrågan är …; Jag vill hellre uttrycka det så här….; Den springande punkten är…. Bättre Mediekontakter GJ 2002
HUR AGERAR DU UNDER TV INTERVJUN? * Reportern letar ofta intervjumiljö som förstärker budskapet. Leta själv efter en miljö som passar. Ställ dig inte upptryckt mot en vägg. * Kläd dig diskret * Titta på reportern, inte in i kameran * Formulera dig kort och slagkraftigt annars blir svaret bortklippt. * Glöm alla försök att läsa ett färdigskrivet manus * Kameravinkeln bestämmer hur du uppfattas. Filmas du underifrån blir du stor och mäktig, filmas du uppifrån blir du liten och utsatt. * Skala bort va, liksom, öhh och typ * Spara på gester och stå inte med armarna i kors Använd broar: I detta sammanhang vill jag säga….; Det centrala är ….; Än viktigare är …. Här vill jag tillägga….; Det som är huvudfrågan är …; Jag vill hellre uttrycka det så här….; Den springande punkten är…. Bättre Mediekontakter GJ 2002
VAD KAN DU GÖRA EFTER INTERVJUN? *Du kan be att få läsa igenom dina citat (skriven media) Är de felaktigt uppfattade så skriv ned nya och ring upp eller maila över. *Du kan erbjuda dig att faktakontrollera texten, men du kan inte kräva att få se hela texten. Var varsam med dementier. * Om artikeln ändå blir fel, var försiktig med dementier Tänk igenom om felet verkligen har någon betydelse och om du verkligen vill ha mer uppmärksamhet om saken. * Är felet allvarligt ska du ta kontakt med journalisten som skrev. Men riv inte upp himmel och jord i onödan. Var trevlig. Tänk på framtida relationer. Du kan be att få en kort rättelse införd Bättre Mediekontakter GJ 2002
VAD GÖR REPORTERN FÖRE INTERVJUN ? *Läser in sig på området och läser gamla artiklar/intervjuer *Pratar med andra, tex. anställda, experter eller meningsmotståndare. *Letar efter konflikten som är en bra nyhet. *Bildar sig en uppfattning om något är bra eller dåligt, dyrt eller billigt, orättvist eller rättvist. Bättre Mediekontakter GJ 2002
VAD GÖR REPORTERN EFTER INTERVJUN ? *Bestämmer sin vinkel på artikeln eller inslaget, dvs delar ut rollerna i konflikten. *Funderar på vilka citat somkan tas med, något färgstarkt kanske kan bli rubrik. Valda citat utrycker oftast din åsikt eller värdering. Har du berättat fakta blir det ofta ”vanlig” text. *Efter TV-intervjun klipps intervjun i småbitar och ett par av dina svar blir allt som används. Reportern rapporterar sakförhållandet och sin vinkel via tex text, sk prator, som han/ hon själv läser upp tillsammans med genrebilder. Bättre Mediekontakter GJ 2002
Bättre Mediekontakter GJ 2002 Ta media på allvar Vad är en nyhet ? - något som är nytt - aktuella händelser - dramatiska förlopp - stora konsekvenser - oväntade ovanliga händelser - personliga porträtt - glada nyheter - matnyttig information - konflikter - ämnen i tiden Nyheten växer - om den är sensationell men inte alltför ovanlig - om redaktionen är ensam om nyheten - om den är både informativ och underhållande - om den är lättförståelig - ju närmare den är läsaren - ju högre upp källan är - om den kan illustreras - om den råder nyhetstorka Nyhet är färskvara