Läkare med Gränser - att vara tydlig i den professionella rollen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Men det här är väl ingenting nytt?
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Etik i vård och omsorg SOMS1201.
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Barnanpassad utredning
Varför går det inte att bota oro med medicinska åtgärder?
Att leva med multipel skleros
Etik Hur ska vi vara mot varandra?
Värdegrund 1.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Vi härstammar från nomadiserande primater som burit barnen
Ältande och grubbel Andréas Rousseau
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Konsten att leda sig själv
Det viktiga mötet Ingrid Mattiasson.
Att samtala med ungdomar om tobak
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Vad är du för typ av person?
Någon nära blir psykiskt sjuk… Från demensvård 1982 till dagens psykiatri. Min utgångspunkt; Psykosteam i Uddevalla. Hur skulle jag vilja bli bemött/behandlad?
Ta ställning och handla!
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Dialektisk beteendeterapi
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Kommunikation och samspel
Etik Religionskunskap, åk 9.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Samtalsbehandling i primärvården
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
SKOP Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S21DEC11 Psykiatri PPH - Läkare, tillsvidareanställd, spec.komp.
Det professionella samtalet
Samordningsförbundet Väst KUR-utbildning Föreläsning med Åsa Kadowaki Specialist i psykiatri, leg KBT-psykoterapeut Bohusläns.
Distriktsläkardagar Jönköping och 23
Idrottspsykologi.
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
Socialpsykologi.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Barn och stress.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Medveten professionalitet – komplexitet i sjukskrivningsärenden.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
VEM VÄLJER vad? Medveten professionalitet - kunna hantera JA och NEJ Att hjälpa med det jag kan stå för SFOP Tylösand Åsa Kadowaki, psykiater.
Verksam i primärvården i Östergötland
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Verksam i primärvården i Östergötland
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
Självkänsla.
Coaching.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Anna Ohlis, överläkare, DBT-teamet BUP Stockholm,
Presentationens avskrift:

Läkare med Gränser - att vara tydlig i den professionella rollen Åsa Kadowaki Leg. Läkare, Psykiater Leg. KBT-psykoterapeut Verksam som konsultpsykiater och handledare i primärvården Läkare med gränser www.lakaremedgranser.org

Beteendeanalys – vad är funktionen av det jag gör? S O R K K Situation Organism Reaktion Konsekvenser Kort sikt Lång sikt Automatiska responser Valt beteende Positiv förstärkning? K+ Negativ förstärkning? Flykt? Undvikanden? K- Hög kontakt med bestraffande konsekvenser? – Utsläckning? K- Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri

Beteendeanalys av läkarrollen S – aktuell situation och ”etablerande omständigheter” O – hur ser vi på sympaticus, automatiska tankar och känslor? R – vad är rätt att göra? Hur förstärks våra beteenden; negativt, positivt, bestraffning? K (kort) – klarar doktorn av att ”må dåligt? - ”värderat risktagande” K (lång) – gör jag sådant som jag kan stå för över tid? Vad är målet med min gärning?

Vad är ”normalt lidande”? Förmågan att känna och reagera – O:et! - sympaticusreaktionen : i hela kroppen! - grundkänslor: ilska, rädsla, äckel, nedstämdhet, skam, skuld, förvåning, intresse och glädje OBS! Man kan inte bygga ett liv på det man vill undvika utan enbart på det man vill uppnå. Problemanalys: ”Vill må bra” handlar oftast om att man vill slippa må dåligt….

Flykt/kamp/undvikanden Att vara människa Handling Flykt/kamp/undvikanden I värderad riktning fysiologiska responser Tanke Grundantaganden Livsregler Automatiska tankar Känsla Primära grundkänslor Situation / Stimuli Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri

Att vara människa och läkare Handling Flykt/kamp/undvikanden I värderad riktning fysiologiska responser Gör för säkerhets skull och för att inte bli anmäld Läkekonst, etik, hjälpa Tanke Grundantaganden Livsregler Automatiska tankar Känsla Primära grundkänslor Situation / Stimuli Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri

En läkare måste klara av ”BERGET” En läkare måste klara av att vara rädd

Vad är vårt uppdrag som läkare? Vad ska vi ha mötet med patienten till?

Mitt uppdrag - läkekonst Bedöma enligt kunskap och erfarenhet: se på patienten med nyfikna ögon och ta reda på så mkt jag behöver – använd alla sinnen/var NÄRVARANDE Förmedla min bedömning och stå för den även om patienten ”inte håller med” – utreda/behandla/utvärdera=följa upp Ha tillit till patientens förmåga att leva sitt liv och min förmåga att utföra mitt arbete (om jag har tillräcklig kompetens…)

Det är många andra som säger vad vi ska göra och hur det ska kännas…

Återta ansvaret för de egna handlingarna Det jag ”säljer” är medicinska (psykiatriska) bedömningar – det är ibland obehagligt både för mig och patienten. ”Diagnostiker” – att genom kunskap ta anamnes, observera och bedöma patientens tillstånd. ALLT som sker i rummet ingår i bedömningen. Glöm inte bort RESURSERNA. Vad utlöser, vad vidmakthåller och vad skulle kunna bota problemet? Använd SINNENA. Ordinera/rekommendera/motivera

Hippokrates ed/Etik Curlingsjukvård Tycka synd om Trösta Lindra Kompensera Bota Ta över ansvar/”fixa” Inte Skada Skadar via minskad autonomi/medikalisering Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri

Att använda en bedömningsstruktur Patienten äger sin berättelse och tolkningen av den. Läkaren äger kunskap om sjukdom och hälsa. Om doktorn ”tror på sin patient” behövs inte doktorns bedömning. Att förstå en människa är något helt annat än att återberätta det hon själv säger.

IV. Psykosocial belastning II. Personlighetsstörning Diagnostik – DSM IV-TR 5 axlar III. Kropp Fysisk sjukdom som påverkar psykiskt tillstånd. OBS! Hälsobeteenden, droger och alkohol Psykiatriskt syndrom Symptom – diagnos ”Det syns inte när någon är psykiskt sjuk” IV. Psykosocial belastning (senaste året) OBS! Inlärningshistoria – betingad sårbarhet och etablerande omständigheter Modellinlärning!!! II. Personlighetsstörning -kognitioner -affekter - impulskontroll - relationsbeteenden ”När är man för störd för att inte kunna försörja sig själv?” V. Funktionsnivå GAF-skalan 0-100 Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri

Ja – man får och ska ”bekräfta” patienten och hennes upplevelse Det är inte samma sak som att göra det som patienten ber om.

Validering V1-V6 (Marsha Linehan) Att bekräfta och visa att man accepterar en persons upplevelser, tankar, känslor V1: lyssna; visa närvaro med ögonen – var vaken, delta utan att döma/sätta etikett på det som sägs, visa intresse, var nyfiken V2: empatiska svarsbeteenden: reflektera direkt och korrekt, sammanfatta V3: verbalisera känslor – säg det outsagda: ord på känslor, tankar och beteenden (OBS! Inga tolkningar utan återge som reflektioner och inte sanningar.) V4: validera genom att ta in tidigare erfarenhet – bekräfta utifrån hur det sett ut under uppväxt och utifrån biologisk sårbarhet V5: validera här och nu: vad är förståeligt utifrån aktuell situation och vanligt fungerande (normalisera och avdramatisera) V6: var ”radikalt genuin” – delta som du är, var rak och ärlig Bli bäst på att vara du och använd det i samspelet med andra (validera dig själv!).

HUR ska JAG kunna hjälpa patienten på riktigt? Vad är min värderiktning som människa och läkare? Var sitter min Achilleshäl? Vilket obehag är jag beredd att investera i mina patienter? Vad behöver jag ge mig själv för att fortsätta orka hjälpa andra?

Etik Hippocrates, HSL, dygdetik, konsekvensetik….. När jag gör det jag gör – skulle jag vilja bli behandlad så? (den gyllene regeln) Skulle jag göra likadant om mina barn såg mig? …eller om jag filmades? Skulle jag kunna skriva ned det och låta det publiceras?

Läkekonst – Professionell gränssättning Kall hjärna = kunskap, erfarenhet, exekutiva funktioner Varmt Rena händer – gör det som är rätt utifrån den professionella bedömningen baserad på kunskap

Beteendetips för läkegärningen En Avatar En Grynet En Einstein En Mark Levengood

Litteraturtips! Robinson,P., Strosahl, K. Real behavior change in primary care Törneke, N. & Ramnerö J. Beteendets ABC. Studentlitteratur Miller & Rollnick. Motiverande samtal. Kriminalvårdsverket. www.kvv.se artikel 4771 Kadowaki, Å. Svensk sjukvård till vanvett…Psykologinsats Fler tips finns på www.lakaremedgranser.org